• ... heb je best een probleem, kan ik je vertellen.
    Kijk, het zit zo. Ik ben sinds twee jaar heel goed bevriend geraakt met een jongen van mijn school. Hij is typetje gevoelig met een gestoord karakter. Prima als vriend dus (soort zoekt soort). Maar sinds het einde van afgelopen schooljaar heeft hij ineens tien stappen dichterbij gezet. Het begon met dat hij mij zijn beste vriendin begon te noemen - dat valt nog in categorie oké in dit geval. Maar vervolgens begon hij daarna teksten te appen als 'hi beautiful,' of 'ik kan niet meer zonder je', en ik weet echt niet wat ik er mee moet.

    Ik vind hem een prima vriend en hij is echt heel aardig, maar nu we elkaar niet standaard op school zien wil hij steeds afspreken en blijft hij maar appen (met bovenstaande teksten inbegrepen). Ik ben even heel duidelijk: ik vind het NIET leuk. Niets noppes nada. Ik ben biseksueel, maar in principe heb ik veel meer met vrouwen, dus ik moet echt even niks van jongens hebben. En al helemaal niet van jongens die mijn type niet zijn. Als vriend is hij prima, maar het is echt geen relatiemateriaal voor mij.
    Nu is mijn probleem dat ik niet zeker weet dat hij me leuk vind. Hij heeft het nooit letterlijk gezegd en hij is eigenlijk wel klef met iedere vriendin die hij heeft. In de zin van: lang (LANG) knuffelen, lieve dingen zeggen, je op schoot laten zitten, dat soort dingen. Een beetje gedrag die je bij gay personen zou verwachten . Dit is overigens geen aanval, ik ben zelf ook half gay. Het is gewoon een feit dat gay personen zich vaak zo gedragen.
    Ik wil hem duidelijk maken dat ik hem echt niet leuk vind, want ik word hier echt gestoord van. Maar ik ben te bang om het gesprek aan te gaan omdat 1) hij type GEVOELIG is en ik hem niet kwijt wil als vriend, en 2) omdat ik niet 100% zeker weet of hij me leuk vind. En als we dan afspreken en ik vertel het hem, wil ik niet dat de sfeer heel awkward word, maar ook niet meteen vertrekken na dat gesprek. Ik zat aan de telefoon te denken, alleen weet ik niet of dat een goed idee is. Maar zo door gaan is echt geen optie.

    Wat vinden jullie? Ik weet dat jullie hem niet kennen en zo, maar ik hoop dat jullie een beetje advies voor me hebben, want ik word echt radeloos hiervan :')

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 11:47 ]

    vertel hem gewoon dat het je dwars zit? Het zou me geen issue lijken om daarover te praten toch?


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    HalfBloodPrince schreef:
    vertel hem gewoon dat het je dwars zit? Het zou me geen issue lijken om daarover te praten toch?


    Nou ja, ik zit dus met een aantal dingen waarom ik het hem niet zomaar durf te vertellen:
    Ik wil hem duidelijk maken dat ik hem echt niet leuk vind, want ik word hier echt gestoord van. Maar ik ben te bang om het gesprek aan te gaan omdat 1) hij type GEVOELIG is en ik hem niet kwijt wil als vriend, en 2) omdat ik niet 100% zeker weet of hij me leuk vind. En als we dan afspreken en ik vertel het hem, wil ik niet dat de sfeer heel awkward word, maar ook niet meteen vertrekken na dat gesprek.

    Villainess schreef:
    (...)

    Nou ja, ik zit dus met een aantal dingen waarom ik het hem niet zomaar durf te vertellen:
    Ik wil hem duidelijk maken dat ik hem echt niet leuk vind, want ik word hier echt gestoord van. Maar ik ben te bang om het gesprek aan te gaan omdat 1) hij type GEVOELIG is en ik hem niet kwijt wil als vriend, en 2) omdat ik niet 100% zeker weet of hij me leuk vind. En als we dan afspreken en ik vertel het hem, wil ik niet dat de sfeer heel awkward word, maar ook niet meteen vertrekken na dat gesprek.


    hmmm, sorry niet heel subtiel van mij. Misschien probeer je eerst een gesprek aan te gaan over de manier waarop hij je aanspreekt? Dat je je daardoor ongemakkelijk voelt?


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik zal het zo lezen en er op antwoorden.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Kan je hem niet op een subtiele manier vragen of hij je echt ziet zitten? Vraag hem misschien eens hoe het met zijn liefdesleven is? Al kan het misschien wel zijn dat hij (als hij je echt leuk vindt) gaat denken dat je hem ook leuk vindt of zo. En tja, ik snap het als het moeilijk is dat hij erg gevoelig is, maar zo blijven rondlopen is toch ook niks? Ik vind dat je gewoon eerlijk tegen hem moet zijn, als hij je echt als een vriendin ziet, dan zal hij het heus wel begrijpen.


    16 - 09 - '17

    Naar mijn mening zou je het best een gesprek kunnen hebben in de trant van 'hey, ik krijg een signaal van -Omschrijf wat je denkt wat hij wil/bedoelt- vanwege -gedrag en berichten-, is dit waar?'

    Ja, het is recht door zee, maar ik denk dat als je het bij jezelf houdt (hoe het voor jou voelt en dergelijke) dat je hem er niet mee zal kwetsen.


    26 - 02 - '16

    Misschien kan je het er met hem eens over hebben hoe je vrouwen eigenlijk veel leuker vind dan mannen. Natuurlijk vind je mannen ook leuk, maar de laatste tijd heb je he-le-maal geen leuke mannen gezien die relatiemateriaal zijn en de wereld krioelt van de leuke vrouwen!


    Your make-up is terrible

    Je kan altijd een gesprek met hem aangaan met dat je (misschien verkeerde) hints naar jou krijgt toegestuurd en je daar niet fijn bij voelt. Daarnaast, als het niet zo is en hij je gewoon zo behandelt omdat hij je ook echt alleen als beste vriendin ziet, kan je hem altijd gewoon vertellen dat je het niet fijn vindt dat hij zo dichtbij, als in emotioneel/in je private space, komt. Hij mag dan misschien gevoelig zijn, maar het vertellen hoe jij je voelt en erover denkt hoeft niet meteen hard te zijn (of zo te vertellen).
    En daarbij, stel als dit doorgaat, wil jij je dan zo ongemakkelijk blijven voelen? Op een gegeven moment komt het er misschien verkeerd uit en dan is het dus wel harder dan je bedoelde, dus het is gewoon beter om het nu eerlijk en op een vriendelijke manier te zeggen, dan dat het barst.

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 11:25 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ten eerste, ik snap dat je het zwaar vind want ik zou het ook niet gemakkelijk hebben hem af te wijzen, uit empathie. Maar zit er niet zo over in, want kijk, draai de tafel eens om: zou jij graag in zijn schoenen staan nu? Dat jij je persoonlijke gevoelens bloot zou geven aan iemand die je leuk vindt en die persoon denkt stiekem in zichzelf: ik vind dit echt NIET leuk, jij vertrouwt iemand genoeg met je persoonlijke gevoelens en die persoon spreekt over: ''bovenstaande teksten.'' Zou jij het leuk vinden dat die persoon die je leuk vind zo'n dingen in zijn/haar ware aard zo'n dingen over je zou denken en het toegedekt zou laten? Dat toegedekt houden is echt verschrikkelijk.Ik zou me zo vernederd/beschaamd/minderwaardig voelen, alleen het idee al doet me huiveren van dat het door iemand zijn hoofd zou gaan bij mij. Bij mijn intieme gevoelens, terwijl ik iemand goed genoeg vertrouw om ze aan te tonen. Hetgeen je nu doet tegen hem is veel pijnlijker voor hem dan meteen openlijk aangeven van: "Hey, bedankt voor je berichtje! Ik vind je echt een hele leuke vriend. Soms kom je voor mij alleen een beetje te dicht in mijn persoonlijke ruimte. Ik zie dat jij gemakkelijk mensen daar in toe laat, maar ik vind het niet zo aangenaam als je me dat stuurt, omdat ik in eerste plaats op meisjes val en liever niet heb dat mensen waarop ik niet gevallen ben zo dichtbij me komen. Ik vind je wel fantastisch en ik hoop dat we nog lang vrienden kunnen blijven!'' Zoiets zou ik hem sturen. Ik denk dat het heel belangrijk is om gewoon begripvol en empathisch de waarheid te geven aan hem. Dat is stukken minder pijnlijk met wat je hem nu aan het aandoen bent - weliswaar met goede bedoelingen! (: - Zie het zo: heb je ooit al eens iemand gehad die met slecht nieuws of kritiek naar je toe komt, maar het verbloemt en toegedekt wilt houden, terwijl in werkelijkheid meelijwekkend doorschemerend dat ze het eigenlijk toch niet leuk/goed vinden. Dat komt zoveel pijnlijker aan dan dat iemand gewoon open is en eerlijk tegen je zegt waar het op staat. Openlijk en eerlijk iets aangeven is veel minder kwetsend dan dat jij toegedekt onder alles met het idee rondloopt van: ik vind dit ECHT niet leuk en dingen denkt van (bovenstaande teksten inbegrepen), terwijl die teksten misschien wel iets vertrouwelijk zijn voor hem. Ik zou er zo van paniekeren moest iemand die ik leuk vind in werkelijkheid zo over mij zou denken en dubbele signalen begint af te geven. Ik vind het idee dat ze het van binnen eigenlijk niet leuk zouden vinden veel angstiger/dieper kwetsend - dan dat ze me een begripvolle en eerlijke aanduiding erover zouden geven.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Thunderfvck schreef:
    Misschien kan je het er met hem eens over hebben hoe je vrouwen eigenlijk veel leuker vind dan mannen. Natuurlijk vind je mannen ook leuk, maar de laatste tijd heb je he-le-maal geen leuke mannen gezien die relatiemateriaal zijn en de wereld krioelt van de leuke vrouwen!


    Hahaha, precies dit. Of hem om hulp vragen omdat je een meisje mee uit wilt vragen en hij altijd zooo goed advies geeft. Dat meisje hoeft niet eens te bestaan, maar dan weet hij wel meteen waar hij staat.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    @ Histoire,
    Ik lees best wel een sneer in wat je zegt en ik moet eerlijk benoemen dat ik dat niet heel aardig vind. Het 'zit niet in mijn aard' om onaardige dingen over hem te denken, ik vind dat jij ten eerste hier niet over kunt oordelen, en ten tweede het heel hard is om te zeggen. Ik wilde in mijn topic duidelijk maken dat ik niet goed om weet te gaan met zijn berichten, omdat ik een vorm van bindingsangst heb. Betreft de teksten die vertrouwelijk zouden kunnen zijn: het zijn géén letterlijke herhalingen van wat hij zei, het zijn algemene teksten die eenzelfde lading hebben als de teksten in mijn post. Om dan meteen uit je woorden te laten blijken dat ik een bitch ben die hem belachelijk maak om zijn gevoelens en ontzettend onaardig ben, schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat. Ik maakte dit topic juist aan omdat ik hem niet in het ongewisse wil laten en omdat ik het hem echt eerlijk wil vertellen, maar niet weet hoe.
    Maar ik begrijp je punt en ik ben het er wel mee eens, het is niet aardig om hem in het ongewisse te laten. Alleen je woordkeuze komt heel naar over en dat wilde ik even eerlijk benoemen.

    @ Nikki,
    Ik zat er serieus al over te denken om hints te geven dat ik echt meer met vrouwen heb, maar eigenlijk is dat onzettend lullig ^^ Wat Histoire zegt: het is niet eerlijk om hem niet te vertellen hoe het echt zit. Hoewel het idee geniaal en verleidelijk is haha.

    Dank jullie wel voor jullie reacties. Als ik op iedereen persoonlijk moet reageren weet ik niet goed wat ik kan zeggen, maar al jullie reacties hebben me echt geholpen. Ik ga proberen een moment met hem te vinden om het hem eerlijk te zeggen. Bedankt jongens (:

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 11:45 ]

    @Villainess: Ik denk, om eerlijk te zijn, dat je mij en heel mijn bericht echt gewoon verkeerd geïnterpreteerd hebt. (:
    Ik ben misschien nogal kordaat/vastberaden/ krachtig in mijn manier van spreken bij momenten, maar dat is mijn niet tegen te bedwingen levensenergie. Energie, dat is het. En dat maakt mij echt nog geen gemeen persoon, die naar jou wilt sneren, want absoluut dacht ik daarom niet dat het in jouw aard lag om onaardige dingen over hem te denken. Ik had er zelfs speciaal dingen bijgezet als: weliswaar met goede bedoelingen! (:
    Het spijt me te horen dat je het zo opgevat hebt en dat je je hierdoor gekwetst voelde, want absoluut was het geen sneer naar jou toe. Ik vond het net heel duidelijk dat je een heel aardig en begripvol persoon bent en dat je hem daarom niet wilde kwetsen. Ik denk, heel eerlijk, echt dat je mij en mij bericht verkeerd ophebt. Ik wil je hiermee nu niet aanvallen of nog meer op je pijnpunten over onaardig zijn inspelen, want het was assertief en je voelde je gekwetst. Ik begrijp dat, alleen wil ik gewoon meegeven: dat het was voor mij ook niet bepaald fijn om 'naar' te worden genoemd en 'onaardig' daardoor en om zo'n bericht te zien. Omdat ik net heel erg aardig ben en met dezelfde onzekerheden en schuldgevoelens kamp als iemand mij onaardig vind. Ik vind het dus ook niet fijn om naar te worden genoemd omdat ik zoveel van die vastberaden energie heb soms, is dat te hard en te slecht en niet oké, voor sommige anderen en ze bevooroordelen me daardoor, het zij zo, want het is mijn zelfzekerheid en een aspect van wie ik ben en ik vind het heel spijtig dat je me daardoor zo verkeerd ziet en niet helemaal juist hebt verstaan. Ik hoop dat we dit recht kunnen zetten. Omdat het helemaal niet waar is, wat je denkt van me.Ik ben gewoon zo uitgesproken, maar ikzelf heb de dingen die je me verwijt en in de mond legt, helemaal nooit over jou gedacht. Zelfs nog niet maar voor één seconde. Integendeel. (:

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 15:50 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Thunderfvck schreef:
    Misschien kan je het er met hem eens over hebben hoe je vrouwen eigenlijk veel leuker vind dan mannen. Natuurlijk vind je mannen ook leuk, maar de laatste tijd heb je he-le-maal geen leuke mannen gezien die relatiemateriaal zijn en de wereld krioelt van de leuke vrouwen!


    Dit vind ik een goeie. In principe lieg je niet, en je hoeft hem ook niet direct te vertellen dat je niks van hem moet hebben, maar als 'ie een beetje intelligent is zal hij dat er wel uit op kunnen maken.

    Mocht je toch liever voor een andere aanpak gaan, dan zou ik het wel face-to-face met hem bespreken. Het is nogal een serieuze mededeling en ik vind het nooit zo netjes als mensen zulke persoonlijke dingen "even snel" via de telefoon melden. Los daarvan kun je irl veel beter zijn reactie peilen (gezichtsuitdrukking, lichaamstaal etc.) Hij zal wel wat tijd en ruimte nodig hebben om het te verwerken wanneer je het hem eerlijk hebt verteld. Dat moet je hem dan ook gunnen. Grote kans dat jullie vriendschap dan gewoon weer goedkomt.


    The universal language of art.

    Hints geven zou ik echt niet doen. Ook niet terloops zeggen dat je vrouwen veel leuker vindt. Dat is een makkelijke route, maar niet de juiste, want eigenlijk kan je hem daarmee juist heel erg kwetsen. Vertel hem óf dat je ermee zit en wil weten wat erachter zit, óf zeg niks. Want hints geven snappen jongens meestal niet en dat zorgt alleen maar voor onduidelijkheid, wat hem heel erg pijn kan doen.
    Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, maar hints geven is gewoon niet oké naar mijn mening. Zorgt ook nog eens voor verwarring, omdat hij het misschien wel en misschien niet oppikt. Gewoon met hem erover praten dus!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    @ Histoire,
    Ik denk dat het een goed idee is om dit - mocht je dat willen - via een privé bericht uit te spreken in de plaats van op het forum verder te praten. Ik denk inderdaad dat het allemaal onbedoelde verkeerde communicatie was, want doordat ik je bericht verkeerd interpreteerde reageerde ik - inderdaad, het spijt me daarvoor - nogal fel. Ik begrijp dat jij je hierdoor ook aangevallen voelt, want het is niet leuk zulke dingen te horen als je het niet zo bedoelde. Het spijt me in ieder geval heel erg dat ik zo fel en onaardig reageerde, dat was echt niet mijn bedoeling (: Als je het nog verder uit wil praten mag je me altijd een pb sturen!



    @ Eledhel,
    Het idee is grappig wanneer je iemand niet goed kent, maar in het geval van een goede vriend is het inderdaad beter om het uit te praten. Ik snap wat je bedoeld (: Nu moet ik nog even de moed vinden om dit onderwerp aan te snijden, want ik ben zo bang dat ik alles verkeerd heb geïnterpreteerd en dat hij zo zit van 'Lieke, wat? dacht je dat ik je leuk vind?' :W

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 18:51 ]