• Haii,

    Ik kom net van de vrouw vandaan die mijn medicijnen voor de tics toeschrijft. Werd even op mijn vingers getikt dat ik 6 kilo ben aangekomen in een half jaar tijd en ik op overgewicht zit.
    Ik heb namelijk bij dit medicijn twee bijwerkingen: De hele dag moe zijn en de hele dag door trek hebben en willen eten. Ook nu weer ligt er een zak chips voor mijn neus.

    Dus opzich bij de bijwerkingen is het al fout gegaan. Van de medicijnen die ik heb uitgeprobeerd is dit het medicijn waar ik het minste last had van bijwerkingen, dus ik wil er wel bij blijven. Alleen, de kilo's moeten er toch wel ook af gaan! En dit is natuurlijk niet alleen de schuld van de bijwerkingen dat ik ben aangekomen. Ík ben de persoon die ernaar gehandeld heeft om mijn lichaam te geven wat het wil terwijl het 't niet nodig heeft. Het is dus wel degelijk mijn eigen schuld. Hoewel ik ook stiekem had gehoopt dat mijn ouders me zouden helpen hierin (want ik had ze al aangegeven dat ik ongezond veel trek heb en eet) maar die eten even graag mee van de zak chips dus dan wordt er toch lekkers in huis gehaald en zitten we te smullen.
    Maar het is niet alleen snoepen dat ik meer doe. Terwijl ik voorheen genoeg had aan twee boterhammen op een dag, eet ik er nu 4 of 5. Waar ik voorheen genoeg had aan één keer opscheppen met avondeten, schep ik nu met gemak twee keer op!

    Kortom, ik eet teveel. Daarbij sport ik niet en dan krijg je al snel dat je zwaarder wordt.

    Ik wil gaan afvallen, maar ben er nog niet geheel over uit hoe ik dit wil gaan aanpakken. Sowieso weer terug iedere dag een uur lopen met de honden. Dat is iets wat ik wel zeker weet. Ook moet ik eens streng voor mezelf worden qua de hoeveelheden dat ik eet.

    Maar hebben jullie toevallig nog meer tips voor me om af te vallen? Het liefste wel zo goedkoop mogelijk though. Geld voor een sportschool bijvoorbeeld heb ik niet. Dus dat geen geld hebben ervoor beperkt al een hele boel. Maar hopelijk zijn er toch nog voldoende opties om zelf af te vallen.

    En wil je mee doen met het afvallen? Kom dan maar op! Zullen we elkaar gaan motiveren in dit topic en elkaar helpen en tips geven? Lijkt me tenminste wel tof om te doen!


    Wie gaat er nog meer gezond doen en afvallen?

    Yolanda - Gibbs - 19
    Wendy - Tetsuya - 18
    Xanthe - Shintarou - 18
    Sarah - Bonafide - 19

    [ bericht aangepast op 22 sep 2016 - 15:08 ]


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik wil graag meedoen maar ik heb er simpelweg de tijd er niet voor... Misschien de volgende keer :P


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Serenata schreef:
    Ik wil zelf niet afvallen, ik moest juist aankomen, omdat ik was afgevallen door iets chronisch :'). Ik ben wel bezig met gezonder eten.
    Maar toevallig gaf mijn docent Cardiologie een paar goede tips vandaag, omdat we het over overgewicht hadden :')
    Genoeg blijven eten! Jep, klinkt als een rare tip, maar het is echt zo (cat). Zorg ervoor dat je niet te weinig gaat eten. Als je weinig gaat eten krijg je minder calorieën binnen. In eerste instantie klinkt dit leuk, maar het is het tegenovergestelde. Je stofwisseling gaat erdoor omlaag, omdat het lichaam gemaakt is om energie te bewaren. Je lichaam gaat energie besparen, waardoor de verbranding in je lichaam (dus je stofwisseling) minder wordt. Je verbrandt dat minder en je valt dan minder snel af. Diëten zijn dus niet altijd handig :')
    Ten tweede let goed op wat je eet. Producten met veel (ongezonde) vet en suiker zijn hoog in calorieën, dus iets minder daarvan eten of vervangen kan al veel schelen. Brood, aardappels en vlees kun je gewoon blijven eten, maar let wel op de aantallen. Tussendoortjes zoals een klein koekje, een appel of ander soort fruit moet best kunnen! Het gaat ten slotte om de aantallen. Een 'slecht' tussendoortje is niet erg, als het maar met maten wordt gegeten :Y). Voor tegen de honger zijn vezels een goed optie, zoals volkoren brood en fruit.


    Oh no, ik wist niet dat leraren dat echt zouden zeggen... Dat is namelijk helemaal niet waar. Ja, als je echt níks eet zal je metabolisme langzamer worden, maar als je gewoon eet heb je daar maar heel weinig problemen mee. Je metabolisme zal pas merkbaar langzamer worden als je echt ondergewicht hebt, omdat je lichaam dan (naast de energie die je binnen krijgt), niks meer heeft om te 'metabolizen' omdat je amper nog vetweefsel en spierweefsel hebt. Het houdt vooral in dat je lichaam minder energie besteed aan onnodige dingen om je organen werkende te houden.
    Anders zouden mensen met anorexia, in derde wereldlanden of tijdens de holocaust nooit zo dun geworden zijn.

    Net zoals dat je constant moet blijven eten, dat is ook niet waar. Ontbijt is niet het magische middel om je metabolisme op te starten en middeltjes om het te versnellen bestaan ook niet. Er zijn genoeg mensen die aan intermittent fasting doen, wat betekent dat ze hun calorieën voor de dag in een bepaalde tijdsframe eten (zoals tussen 6 uur en 9 uur) en de rest van de dag niks.


    Your make-up is terrible

    Thunderfvck schreef:
    (...)

    Oh no, ik wist niet dat leraren dat echt zouden zeggen... Dat is namelijk helemaal niet waar. Ja, als je echt níks eet zal je metabolisme langzamer worden, maar als je gewoon eet heb je daar maar heel weinig problemen mee. Je metabolisme zal pas merkbaar langzamer worden als je echt ondergewicht hebt, omdat je lichaam dan (naast de energie die je binnen krijgt), niks meer heeft om te 'metabolizen' omdat je amper nog vetweefsel en spierweefsel hebt. Het houdt vooral in dat je lichaam minder energie besteed aan onnodige dingen om je organen werkende te houden.
    Anders zouden mensen met anorexia, in derde wereldlanden of tijdens de holocaust nooit zo dun geworden zijn.

    Net zoals dat je constant moet blijven eten, dat is ook niet waar. Ontbijt is niet het magische middel om je metabolisme op te starten en middeltjes om het te versnellen bestaan ook niet. Er zijn genoeg mensen die aan intermittent fasting doen, wat betekent dat ze hun calorieën voor de dag in een bepaalde tijdsframe eten (zoals tussen 6 uur en 9 uur) en de rest van de dag niks.


    Hij is een dokter, dus hij zal er wel van af weten :'). Het gaat om TE weinig eten. Hij ziet zelf namelijk patiënten die willen afvallen door te weinig eten (zoals een streng dieet) en veel water drinken en toch niet het benodigde resultaat bereiken. Natuurlijk als je het lang vol houdt zal je gaan teren op je eigen reserves.


    Seasons will change, but I shall remain

    Zet me op de liijjstt
    Ik heb te veel vrije tijd en heb een zinnige manier nodig om deze te besteden, dus ik ben begonnen met low key 'sporten'. Vandaag voor het eerst sinds maanden gaan hardlopen en HAHA it sucked.


    i put the fun in funeral

    Serenata schreef:
    (...)

    Hij is een dokter, dus hij zal er wel van af weten :'). Het gaat om TE weinig eten. Hij ziet zelf namelijk patiënten die willen afvallen door te weinig eten (zoals een streng dieet) en veel water drinken en toch niet het benodigde resultaat bereiken. Natuurlijk als je het lang vol houdt zal je gaan teren op je eigen reserves.


    Dokters weten echt niet alles. :'D Ik heb genoeg onderzoeken gelezen om te weten dat het bullshit is. Je gaat áltijd teren op je eigen reserves, daarom val je af. Je hebt er genoeg van, dus je lichaam heeft geen reden om werkelijk langzamer te gaan werken. Mensen die dan niet het gewenste resultaat bereiken liegen tegen zichzelf of tegen de dokter, of ze meten niet nauwkeurig wat ze werkelijk eten. Er zijn ook genoeg onderzoeken die laten zien hoe zeer mensen onderschatten wat ze werkelijk eten.
    De zoekterm 'starvation mode myth' levert behoorlijk wat zoekresultaten op, als ik me niet vergis.

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 19:42 ]


    Your make-up is terrible

    Serenata schreef:
    (...)

    Hij is een dokter, dus hij zal er wel van af weten :'). Het gaat om TE weinig eten. Hij ziet zelf namelijk patiënten die willen afvallen door te weinig eten (zoals een streng dieet) en veel water drinken en toch niet het benodigde resultaat bereiken. Natuurlijk als je het lang vol houdt zal je gaan teren op je eigen reserves.


    Ik ben een paar weken geleden eens naar een sportdiëtist gegaan en die zei eigenlijk net hetzelfde, dus ik denk inderdaad dat je professor het wel bij het juiste eind heeft (:

    [ bericht aangepast op 21 sep 2016 - 19:48 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Frodo schreef:
    De grootste tip die ik kan geven is fruit of groentjes eten als je trek hebt in iets, in plaats van dikmakertjes (zoals chips, Yolanda foei :'D). Op internet vind je super lekkere dingen die snel te maken zijn. Zoals kleine worteltjes en bloemkool met een dipsausje (:

    Inderdaad! Ik neem altijd druiven mee. Zijn voor mij ideaal als ships en drop vervanger (of nootjes). Dat wil ik nogal graag eten als ik aan het leren of een film aan het kijken ben.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Faelain schreef:
    (...)

    Ik ben een paar weken geleden eens naar een sportdiëtist gegaan en die zei eigenlijk net hetzelfde, dus ik denk inderdaad dat je professor het wel bij het juiste eind heeft (:


    Er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat de wereld plat is, zelfs geleerden, maar dan is het toch ook niet waar?

    Je metabolisme zal omlaag gaan als je af valt, dat is een feit. Maakt niet uit hoeveel calorieën onder je TDEE je eet. Het duurt echter een tijd (vaak pas als je rond 10% van je lichaamsgewicht kwijt bent) en dan is het nog zo'n verwaarloosbaar aantal dat je het niet eens merkt. Ten eerste verbrand je minder energie omdat je minder massa met je meedraagt.

    The magnitude and composition of the starvation response (i.e. metabolic adaptation) was estimated in a study of 8 individuals living in isolation in Biosphere 2 for two years. During their isolation, they gradually lost an average of 15% (range: 9–24%) of their body weight due to harsh conditions. On emerging from isolation, the eight isolated individuals were compared with a 152-person control group that initially had had similar physical characteristics. On average, the starvation response of the individuals after isolation was a 180 kCal reduction in daily total energy expenditure. 60 kCal of the starvation response was explained by a reduction in fat-free mass and fat mass. An additional 65 kCal was explained by a reduction in fidgeting, and the remaining 55 kCal was statistically insignificant.[4]


    Starvation response.

    55 calorieën is ongeveer een halve banaan,


    Your make-up is terrible

    Thunderfvck schreef:
    (...)

    Starvation response.

    55 calorieën is ongeveer een halve banaan,


    Ik moet even wel zeggen dat er bij mijn lessen ICT - wetenschap en gezondheid-onderzoek er altijd op gehamerd is dat Wikipedia een behoorlijk onbetrouwbare bron is.
    Het menselijke lichaam is wel heel erg gewend aan gewoontes. Door (veel) minder calorieën dan normaal in te nemen zal je lichaam hoogstwaarschijnlijk overgaan op een soort "hongersnood"-toestand. Deze zal een aantal maanden duren, daarna zal je inderdaad beginnen af te vallen. Het is wél bekend dat je daarna, als je op een normaal eetpatroon overschakelt, de kans groot is dat je terug begint bij te komen.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet heel veel onderzoek heb gedaan naar dit thema, en ik wil zodra ik thuis ben wel wat wetenschappelijke artikels doorploegen, maar ik ben toch vrij zeker dat ik dit al een aantal keer ongeveer heb gelezen.
    Bovendien heb ik persoonlijk wel vrij veel vertrouwen in de statements van mensen wiens vakgebied dit inhoud, maar dat is misschien fout aan mijn kant :')


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Faelain schreef:
    (...)

    Ik moet even wel zeggen dat er bij mijn lessen ICT - wetenschap en gezondheid-onderzoek er altijd op gehamerd is dat Wikipedia een behoorlijk onbetrouwbare bron is.
    Het menselijke lichaam is wel heel erg gewend aan gewoontes. Door (veel) minder calorieën dan normaal in te nemen zal je lichaam hoogstwaarschijnlijk overgaan op een soort "hongersnood"-toestand. Deze zal een aantal maanden duren, daarna zal je inderdaad beginnen af te vallen. Het is wél bekend dat je daarna, als je op een normaal eetpatroon overschakelt, de kans groot is dat je terug begint bij te komen.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet heel veel onderzoek heb gedaan naar dit thema, en ik wil zodra ik thuis ben wel wat wetenschappelijke artikels doorploegen, maar ik ben toch vrij zeker dat ik dit al een aantal keer ongeveer heb gelezen.
    Bovendien heb ik persoonlijk wel vrij veel vertrouwen in de statements van mensen wiens vakgebied dit inhoud, maar dat is misschien fout aan mijn kant :')


    Oh, maar ze linken weer naar bronnen in het artikel zelf.
    Waar je van gehoord hebt is waarschijnlijk de 'starvation mode'. Dat houdt iets heel anders in dan mensen denken, zoals wat jij denkt. Ten eerste is het andersom, je gaat eerst veel afvallen tot je lichaam beseft dat je misschien wel langer in deze 'hongersnood' zit (volgens mij wordt dit ook wel de famine mode genoemd) en dan pas gaat hij reageren. Maar dit is vaak meer door je extra honger te geven, waardoor je sneller meer gaat eten. Starvation mode begint pas zodra je lichaam niks meer heeft om te verbranden.

    Wat jij zegt heb ik ook vaak gelezen, ik ben er pas recent achtergekomen dat het helemaal niet waar is wat ze zeggen.


    Your make-up is terrible

    Bonafide schreef:
    Zet me op de liijjstt
    Ik heb te veel vrije tijd en heb een zinnige manier nodig om deze te besteden, dus ik ben begonnen met low key 'sporten'. Vandaag voor het eerst sinds maanden gaan hardlopen en HAHA it sucked.


    Och het is een begin, nietwaar? ^^
    Komt goed! Enneh, ik heb je op de lijst gezet! (:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik doe mee :Y)


    I don't understand that reference. - Castiel

    Jeuj! Ik ben inmiddels sinds een paar dagen weer begonnen met een uur per dag te lopen en was bijna vergeten hoe leuk dat wel niet is! Vooral als ik de camera mee neem en foto's maak ondertussen. C:
    Ook heb ik sinds dit topic niet meer gesnoept, woohoo! I can do this! _O_


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Heel handig is om te weten hoeveel je eet en wat er minder kan is de eetmeter, je kan de app downloaden, en die geeft per voedingsmiddel aan hoeveel eiwitten/vezels/koolhydraten etc in zit.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Pleur mij ook maar op die lijst, want ik heb laatst eens op de weegschaal gestaan en was nou niet bepaald blij, dus het roer moet om. (cat)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.