• (Ik weet niet of dit topic hier goed staat maarja (: )
    Ik heb dus vorig jaar mijn baarmoederhalskankerprikken niet gehaald, dit jaar heb ik nog de laatste kans, want na mijn 15e moet ik er 3 en daar heb ik dus ook geen zin in (;
    Morgen (vrijdag) is het dus zover en nu twijfel ik weer. Moet ik hem nemen of niet? Het is niet zo zeer dat ik bang ben voor de prik, maar ik weet de uiteindelijke risico's niet.
    Ik heb al een site van de GGZ zo'n 10 keer doorgelezen.
    Wat vinden jullie en wat voor ervaringen hebben jullie ervan gehad?
    Dit zijn trouwens mijn argumenten over de prik:

    Voor:
    Je bent beschermd tegen baarmoeder-
    halskanker!!!

    Tegen:
    Het is nog niet duidelijk of er bijwerkingen of iets van zijn
    Het is nog niet duidelijk dat het überhaupt wel werkt
    En ik heb dus echt geen zin om daar spierpijn van te krijgen en mijn toneelles te missen



    Wat denken jullie, want ik weet het echt niet meer! Mijn vriendinnen (behalve 2) hebben de prikken wel al gehad vorig jaar.

    Alvast bedankt! (:

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 17:31 ]


    Always remember; you're stronger than you seem,,braver than you believe and smarter than you think.

    Ik heb ze alle drie gehad. Gewoon doen, beter voorkomen dan genezen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Brynjolf schreef:
    Niet gedaan. Vind het zelf best raar om er maar een spuit in te gooien als er een zeer klein risico is dat je het krijgt. En je bent ook niet voor 100% beschermd, dus sowieso overbodig.


    Dit is niet echt hoe dit werkt eerlijk gezegd. Het is namelijk zo: de kans dat je dit krijgt verlaagt met 70%. Ben je dan "honderd procent beschermd"? Nee, maar dat doet geen enkel vaccin of voor mijn part medicijn naar mijn weten. Maar de kans dat je dit ooit gaat krijgen neemt in ieder geval af, hoe klein die kans ook mag zijn.

    Ik heb me net even ingelezen, en het blijkt inderdaad dat op klinisch vlak meer nadelen dan voordelen zijn. En misschien is dat zelfs ook verkeerd gezegd. Ik denk dat het meer een kwestie is van "nut" tegenover "weinig nut". Inderdaad, de kans dat je baarmoederhalskanker krijgt is heel klein. En nee, niet iedere vorm van HPV zal baarmoederhalskanker veroorzaken, en nee, je bent niet gevaccineerd tegen iedere vorm, of iedere vorm die baarmoederhalskanker veroorzaakt. Maar je zult ingeënt zijn tegen de soorten HPV die een groot deel van de soorten uitmaken die die kanker kunnen veroorzaken. Het punt met virussen is dat sommige veel voorkomend zijn, en anderen kom je nauwelijks tegen. Om de kosten van het vaccin te drukken hebben ze deze zeldzamere virussen eruit gelaten.
    En ja, je kunt ook nog baarmoederhalskanker krijgen op een andere manier, maar de kans daarop is zoveel kleiner in vergelijking met het virus.

    Wat ik maar wil zeggen, er zijn heel veel dingen die je kunt zien als een reden om niet te gaan. Maar uiteindelijk is dit een klein gebaar van de overheid om jouw gezondheid te helpen. Hoe klein de kans ook überhaupt is dat je deze ziekte in de eerste plaats krijgt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Frodo schreef:
    Ik heb ze alle drie gehad. Gewoon doen, beter voorkomen dan genezen.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Frodo schreef:
    Ik heb ze alle drie gehad. Gewoon doen, beter voorkomen dan genezen.


    Deep inside, I've never felt alive

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dit is niet echt hoe dit werkt eerlijk gezegd. Het is namelijk zo: de kans dat je dit krijgt verlaagt met 70%. Ben je dan "honderd procent beschermd"? Nee, maar dat doet geen enkel vaccin of voor mijn part medicijn naar mijn weten. Maar de kans dat je dit ooit gaat krijgen neemt in ieder geval af, hoe klein die kans ook mag zijn.

    Ik heb me net even ingelezen, en het blijkt inderdaad dat op klinisch vlak meer nadelen dan voordelen zijn. En misschien is dat zelfs ook verkeerd gezegd. Ik denk dat het meer een kwestie is van "nut" tegenover "weinig nut". Inderdaad, de kans dat je baarmoederhalskanker krijgt is heel klein. En nee, niet iedere vorm van HPV zal baarmoederhalskanker veroorzaken, en nee, je bent niet gevaccineerd tegen iedere vorm, of iedere vorm die baarmoederhalskanker veroorzaakt. Maar je zult ingeënt zijn tegen de soorten HPV die een groot deel van de soorten uitmaken die die kanker kunnen veroorzaken. Het punt met virussen is dat sommige veel voorkomend zijn, en anderen kom je nauwelijks tegen. Om de kosten van het vaccin te drukken hebben ze deze zeldzamere virussen eruit gelaten.
    En ja, je kunt ook nog baarmoederhalskanker krijgen op een andere manier, maar de kans daarop is zoveel kleiner in vergelijking met het virus.

    Wat ik maar wil zeggen, er zijn heel veel dingen die je kunt zien als een reden om niet te gaan. Maar uiteindelijk is dit een klein gebaar van de overheid om jouw gezondheid te helpen. Hoe klein de kans ook überhaupt is dat je deze ziekte in de eerste plaats krijgt.


    Ja ik was ook een beetje kort door de bocht, inderdaad. Maar ik wil zelf liever geen inenting als ik geen garantie heb dat ik datgene dan ook niet zal krijgen. Daarbij is de kans op die kanker sowieso al minimaal. Dus voelt het zo raar om die prikken te halen. Omdat mogelijk, misschien, wat als, ja maar, enzovoorts? Nee, liever niet. Dan zit er straks geen grens meer aan. Ook vind ik het zo naar dat ik niet weet of dit vaccin nog andere bijwerkingen gaat hebben op latere leeftijd, zoals al eerder met een vaccin is gebeurd. Dat kwam bij hun kinderen ineens naar voren. Ik vind het zelf een groot risico en de risico op baarmoederhalskanker maar klein. Dus het weegt niet tegen elkaar op. Mocht kanker echt veel voorkomen in mijn familie had ik hem misschien wel genomen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Frodo schreef:
    Ik heb ze alle drie gehad. Gewoon doen, beter voorkomen dan genezen.


    I live for the applause, you will die for it.

    Mocht kanker echt veel voorkomen in mijn familie had ik hem misschien wel genomen.

    This. Als je familie genetisch belast is met cervixcarcinoom, goed, dan valt er wat voor te zeggen om die vaccinatie te halen. Maar anders... Nee, ik heb er spijt van dat ik die injecties heb gehad.


    oi, suzy

    Rhabditophora schreef:
    (...) Denk je eens in dat je besmet raakt met het HPV-virus: van de 80 soorten geven er 'slechts' 15 kans op cervixcarcinoom. Het is dus al onwaarschijnlijk dat je juist een van die 15 virussen krijgt. En wat is dan de kans dat je cervixcarcinoom krijgt van één van die 15 virussoorten? Precies. De kans is dus bijna nihil dat je ooit gediagnosticeerd zult worden met baarmoederhalskanker.

    Bovendien: de prik beschermt tegen het HPV-virus en NIET tegen baarmoederhalskanker. De virussoorten waartegen je wordt gevaccineerd, kunnen je misschien niet meer ziek maken, maar de andere virussen (die ook baarmoederhalskanker kunnen geven, maar in mindere mate dan HPV 16 en HPV 18), kunnen net zo goed nog kanker veroorzaken. En dan ben je alsnog de sjaak.

    Conclusie: ik geloof niet dat zo'n vaccinatie veel uithaalt.


    Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Rhabditophora, ik heb zo'n 8 jaar geleden de inentingen NIET gehaald en ik leef nog steeds. Nee, even zonder gekkigheid... Toen der tijd was dat vaccin net nieuw en was er vrij weinig over bekend. Mijn moeder (verpleegkundige) was het ook niet eens met het vaccin, met name omdat het nieuw was en iedereen erop dramde dat het gegarandeerd zou werken - maar er niemand precies kon uitleggen hoe of wat. Toen al wogen de "tegens" op tegen de "voors" en als je het mij vraagt is daar nog steeds niks aan veranderd. Ik ben zelf een voorstander van vaccinaties, mits deze goed worden ingezet en als je het mij vraagt is deze overbodig, aangezien de kans op baarmoederhalskanker vrij klein is. Als het in je familie voorkomt is het een heel ander verhaal....

    Maar goed, het is jouw lichaam en dus jouw keuze.

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 18:27 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ik ben nu twaalf, en heb ervoor gekozen deze prikjes te doen... Ik heb ze nog niet gehad maar waarschijnlijk zal dit binnenkort gebeuren!


    falling doesn't feel this bad when i know you've fallen this way too.

    Ik heb er vorig jaar twee gehad. Gewoon doen, heb je dat ook weer achter de rug. Ik had er amper tot geen last van (spierpijn etc.)

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 18:31 ]


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Ik heb ze alledrie gehad omdat ik het logisch vond om ze te krijgen, want je krijgt ze niet voor niets. Ik heb er niet echt veel last van gehad, een beetje pijn die dag, maar meer ook niet.


    <3

    Ik lijk me te herinneren dat ik ze op school heb gekregen. Ik heb er nooit last van gehad. Uiteindelijk denk ik wel altijd 'better safe than sorry', Spierpijn heb ik er niet van gehad tho, maar ik kan best goed tegen prikken, dus misschien ligt dat aan mij ^^


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik heb er ook drie gehad.

    Je hebt er niet heel veel spierpijn van, alleen een.gekke arm. Maar daar kun je nog wel van alles mee doen hoor. Sommige meiden worden er even niet zo lekker van, maar dat had ik niet dus kan ik niet over oordelen.

    Ik zou er zelf wel voor gaan, omdat ik echt geen baarmoederhalskanker wil.

    Krolock schreef:
    Ik heb ze destijds niet gehaald, ik vond dat ik wel voldoende spuitjes had gehad als kind. Geloof er zelf niet zo in.


    This


    26 - 02 - '16

    Frodo schreef:
    Ik heb ze alle drie gehad. Gewoon doen, beter voorkomen dan genezen.


    chaos makes the muse