• (Ik weet niet of dit topic hier goed staat maarja (: )
    Ik heb dus vorig jaar mijn baarmoederhalskankerprikken niet gehaald, dit jaar heb ik nog de laatste kans, want na mijn 15e moet ik er 3 en daar heb ik dus ook geen zin in (;
    Morgen (vrijdag) is het dus zover en nu twijfel ik weer. Moet ik hem nemen of niet? Het is niet zo zeer dat ik bang ben voor de prik, maar ik weet de uiteindelijke risico's niet.
    Ik heb al een site van de GGZ zo'n 10 keer doorgelezen.
    Wat vinden jullie en wat voor ervaringen hebben jullie ervan gehad?
    Dit zijn trouwens mijn argumenten over de prik:

    Voor:
    Je bent beschermd tegen baarmoeder-
    halskanker!!!

    Tegen:
    Het is nog niet duidelijk of er bijwerkingen of iets van zijn
    Het is nog niet duidelijk dat het überhaupt wel werkt
    En ik heb dus echt geen zin om daar spierpijn van te krijgen en mijn toneelles te missen



    Wat denken jullie, want ik weet het echt niet meer! Mijn vriendinnen (behalve 2) hebben de prikken wel al gehad vorig jaar.

    Alvast bedankt! (:

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 17:31 ]


    Always remember; you're stronger than you seem,,braver than you believe and smarter than you think.

    Ik heb ze gehad en ik had er niet echt last van, buiten een zere arm. ^^ Ik wil het risico ook niet echt nemen om ze niet te halen. Laatst las ik ook ergens dat ze zelfs nog beter zou werken dan verwacht. Als je iets voor een groot deel terug betaald krijgt van de overheid en daardoor minder risico neemt op kanker, dan vind ik het zeker de moeite waard om het te overwegen.


    What would Emma do?

    Ik heb ze alle drie gehad en ik merkte er helemaal niets van, nooit klachten gehad. Het enige waar ik me aan stoorde, was dat ik af en toe spierpijn kreeg in mijn arm een dag nadat ik de spuit kreeg.


    16 - 09 - '17

    Ik heb het toentertijd niet laten doen, omdat er nog niet genoeg onderzoek naar gedaan was.


    Bad decisions make good stories.

    Ik was een van de eerste die die prikken kreeg. Zover ik weet ben ik nog steeds fit en gezond :').

    De enige bijwerking die ik kreeg was hetzelfde als andere prikken: spierpijn. Ik had besloten om de prik wel te halen, omdat baarmoederhalskanker in mijn familie veel voorkomt. De prik beschermd wel degelijk tegen de meestvoorkomende virussen die het kunnen veroorzaken, dus het is zeker handig! Je kan het beter voorkomen dan genezen!

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 23:51 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik heb hem echt al dik 5 jaar geleden gehaald. Heb nooit ergens last van gehad. En bovendien, misschien helpt het niet tegen alles, maar het kan in iedergeval nooit kwaad.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Ik zou hem gewoon halen. Alle beetjes helpen.

    Trouwens, hoe meer mensen vaccins laten zetten, hoe beter! Dat maakt dat virussen enzo niet aan hen doorgegeven kunnen worden en, minstens even belangrijk, dat zij zelf geen virussen kunnen doorgeven aan anderen, want er zijn mensen die geen vaccin kunnen laten zetten.
    Ik ben volledig vóór vaccins, in elk geval de vaccins die niet elk jaar herhaald hoeven zoals voor griep, ookal ben ik zelf echt wel bang van spuitjes.
    Mijn vader werkt ook in een ziekenhuis en is ook voorstander van vaccins en vond deze echt wel belangrijk.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Ik heb ze dit jaar gehad, en het deed helemaal geen pijn. Daarna ook nooit spierpijn gehad. In het begin voel je het zegmaar door je bloed stromen, maar als je dan even gaat bewegen (rondjes draaien met je arm) dan is dat weg. Vooral goed blijven bewegen.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    ik heb ze gewoon gehaald ton ik die leeftijd was, en het enige wat ik kan herinneren was erge spierpijn de dag na ik de prik.
    ik heb het gedaan want ik wil gewoon geen risico, en mijn moeder zei: Als je het doet kan er niks gebeuren. Natuurlijk is er geen zekerheid, maar met zo'n prik heb ik er zelf een iets zekerder gevoel bij. Gewoon doen wat jij zelf wilt!


    — Inner peace, it's hard to find. —

    In het begin voel je het zegmaar door je bloed stromen,


    Aangezien de vaccinatie intramusculair wordt gegeven lijkt dat me vrij onwaarschijnlijk. (;


    oi, suzy

    Anarose schreef:
    Ik heb het toentertijd niet laten doen, omdat er nog niet genoeg onderzoek naar gedaan was.


    Dit. Ik geloof dat ik tot de eerste lichting hoorde die toen de injecties kreeg.
    En er was toen nog veel te veel onduidelijk.


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik vind 'je bent toch niet volledig beschermd' zo'n vreemde redenering??? Zoals het er nu op lijkt, heeft de vaccinatie geen negatieve bijwerkingen. Hoeveel moeite is het om op je dertiende dat prikje te halen, als dat je risico op het krijgen van een verschrikkelijke ziekte aanzienlijk vermindert? Nee, de kans is niet groot dat je deze specifieke vorm van baarmoederhalskanker krijgt. De kans is ook niet bepaald groot dat je rode hond nog krijgt in Nederland. Maar waarom het risico lopen?


    i put the fun in funeral

    Rodehond komt weinig tot niet meer voor in Nederland juist omdat we daartegen vaccineren. De kans op baarmoederhalskanker is sowieso al klein. Ook zonder te vaccineren.


    oi, suzy

    Rhabditophora schreef:
    Rodehond komt weinig tot niet meer voor in Nederland juist omdat we daartegen vaccineren. De kans op baarmoederhalskanker is sowieso al klein. Ook zonder te vaccineren.


    Dat weet ik, maar dat is verder niet relevant voor mijn punt.


    i put the fun in funeral

    Ik heb jaren geleden (volgens mij alweer 7 of 8 jaar terug) die prikken gehaald en ik had geen rare bijwerkingen of iets. Volgens mij is het juist goed om ze te nemen en ik denk ook niet dat je er uiteindelijk enge ziektes van krijgt hoor. Voor mijn gevoel is het gewoon fijn dat ik voor 70% beschermd ben tegen baarmoederhalskanker. Natuurlijk loop je nog altijd risico, maar het is een stuk minder. Op langere termijn heeft alles een risico, dus daar moet je maar niet te lang bij stil staan. Ik zou hem gewoon halen. Sommige mensen doen er enorm aanstellerig over dat het niet goed voor je zou zijn, maar als het niet goed zou zijn, mogen ze die prikken helemaal niet geven.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Bonafide schreef:
    Ik vind 'je bent toch niet volledig beschermd' zo'n vreemde redenering??? Zoals het er nu op lijkt, heeft de vaccinatie geen negatieve bijwerkingen. Hoeveel moeite is het om op je dertiende dat prikje te halen, als dat je risico op het krijgen van een verschrikkelijke ziekte aanzienlijk vermindert? Nee, de kans is niet groot dat je deze specifieke vorm van baarmoederhalskanker krijgt. De kans is ook niet bepaald groot dat je rode hond nog krijgt in Nederland. Maar waarom het risico lopen?


    Omdat je sowieso een risico neemt.
    1) Je neemt hem niet en je hebt meer kans op baarmoederhalskanker.
    2) Je neemt hem wel en er blijken later tóch bijwerkingen op te treden (bijvoorbeeld als je kinderen krijgt).
    Dus die keuze moet iedereen gewoon voor zichzelf maken en daar is geen goed of fout in. Wel een hoop meningen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen