• (Ik weet niet of dit topic hier goed staat maarja (: )
    Ik heb dus vorig jaar mijn baarmoederhalskankerprikken niet gehaald, dit jaar heb ik nog de laatste kans, want na mijn 15e moet ik er 3 en daar heb ik dus ook geen zin in (;
    Morgen (vrijdag) is het dus zover en nu twijfel ik weer. Moet ik hem nemen of niet? Het is niet zo zeer dat ik bang ben voor de prik, maar ik weet de uiteindelijke risico's niet.
    Ik heb al een site van de GGZ zo'n 10 keer doorgelezen.
    Wat vinden jullie en wat voor ervaringen hebben jullie ervan gehad?
    Dit zijn trouwens mijn argumenten over de prik:

    Voor:
    Je bent beschermd tegen baarmoeder-
    halskanker!!!

    Tegen:
    Het is nog niet duidelijk of er bijwerkingen of iets van zijn
    Het is nog niet duidelijk dat het überhaupt wel werkt
    En ik heb dus echt geen zin om daar spierpijn van te krijgen en mijn toneelles te missen



    Wat denken jullie, want ik weet het echt niet meer! Mijn vriendinnen (behalve 2) hebben de prikken wel al gehad vorig jaar.

    Alvast bedankt! (:

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 17:31 ]


    Always remember; you're stronger than you seem,,braver than you believe and smarter than you think.

    Ik heb ze wel gehad (3 ook toen). Mijn moeder werkt bij de GGZ en is er van overtuigd dat ze goed zijn, dus ik vertrouw er op.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik heb ze ook niet gehad. Ben geen fan van inentingen, en daarnaast ben je maar voor 70 procent beschermd, namelijk tegen 2 versies van het HPV-virus.
    Zelf zou ik het niet doen, maar als ik jou was zou ik je even inlezen. Er komt de laatste tijd juist steeds meer negatief nieuws over deze prik naar buiten.
    Ik zeg hier mee niet dat jij het niet zou moeten doen, want het is jouw lichaam en jouw keuze, maar dit is mijn 2 cents.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ik heb ze gekregen toen ik een jaar of 12 was en ik heb er verder nooit last van gehad, ik geloof heel erg in dokters en vaccinnaties en alles, dus voor mij was het een makkelijke keuze


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb ze destijds niet gehaald, ik vond dat ik wel voldoende spuitjes had gehad als kind. Geloof er zelf niet zo in.

    Ik heb ze bewust niet genomen. Mijn vriendin heeft ze wel genomen en (het is niet zeker, maar) waarschijnlijk is dat de reden dat ze nu constant moe is en eigenlijk nergens meer toe in staat. Ze moet nu verplicht nar school omdat ze anders zal blijven zitten.


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Voor mij is het al weer 5 jaar geleden en zover geen bijwerkingen bekend bij mij haha. Ik zeg, gewoon doen! Maar het is natuurlijk je eigen keuze :]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik heb ze niet gehad. Wel een brief erover gekregen, maar ben niet gegaan. Vond het niet nodig.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Niet gedaan. Vind het zelf best raar om er maar een spuit in te gooien als er een zeer klein risico is dat je het krijgt. En je bent ook niet voor 100% beschermd, dus sowieso overbodig.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik heb ze wel gehaald, omdat ik er vanuit ga dat de Nederlandse overheid wel onderzoek doet voordat ze zo'n actie opstarten. De reden dat ze nog niet weten of het werkt of niet, en wat de gevolgen zijn, is omdat deze studies vaak veertig jaren of langer duren. De bijwerkingen op korte termijn zijn uiteraard wel bekend, en zijn waarschijnlijk zodanig dat het geen kwaad kan.
    Ze weten nu nog niet of het werkt, omdat meestal geen jonge meisjes van 15 zomaar baarmoederhalskanker krijgen, en ze moeten nu kijken naar de mensen die die prik hebben gekregen, en die volgen ze levenslang op. Zo'n onderzoek kun je niet binnen een jaar of tien doen.
    Bovendien, als je al 2 prikken hebt gehad, kun je beter maar voor die derde gaan. Het heeft geen zin om die derde te laten zitten als je de eerste twee ook al hebt genomen, enkel omdat je bang bent voor spierpijn, en je een toneelles moet missen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Brynjolf schreef:
    Niet gedaan. Vind het zelf best raar om er maar een spuit in te gooien als er een zeer klein risico is dat je het krijgt. En je bent ook niet voor 100% beschermd, dus sowieso overbodig.

    Ik kan wel gaan typen, maar dit beschrijft wat ik wilde zeggen (:

    Trouwens 'ik ben beschermd tegen baarmoederhalskanker!!!' maar 2 soorten inderdaad, van de 40(?).

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 17:53 ]

    Ik heb de prik zelf wel gehaald, maar met mijn huidige kennis heb ik daar een beetje spijt van.

    Denk je eens in dat je besmet raakt met het HPV-virus: van de 80 soorten geven er 'slechts' 15 kans op cervixcarcinoom. Het is dus al onwaarschijnlijk dat je juist een van die 15 virussen krijgt. En wat is dan de kans dat je cervixcarcinoom krijgt van één van die 15 virussoorten? Precies. De kans is dus bijna nihil dat je ooit gediagnosticeerd zult worden met baarmoederhalskanker.

    Bovendien: de prik beschermt tegen het HPV-virus en NIET tegen baarmoederhalskanker. De virussoorten waartegen je wordt gevaccineerd, kunnen je misschien niet meer ziek maken, maar de andere virussen (die ook baarmoederhalskanker kunnen geven, maar in mindere mate dan HPV 16 en HPV 18), kunnen net zo goed nog kanker veroorzaken. En dan ben je alsnog de sjaak.

    Conclusie: ik geloof niet dat zo'n vaccinatie veel uithaalt.

    [ bericht aangepast op 6 okt 2016 - 17:51 ]


    oi, suzy

    Prim schreef:
    Ik heb ze gekregen toen ik een jaar of 12 was en ik heb er verder nooit last van gehad, ik geloof heel erg in dokters en vaccinnaties en alles, dus voor mij was het een makkelijke keuze


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb ze toen gewoon gehaald. Daar heb ik eigenlijk niet intensief over nagedacht ofzo ondanks dat ik inentingen helemaal niks vind.
    Heb er uiteindelijk ook geen last van gehad; half uurtje spierpijn en klaar haha.


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Ik heb er eerst echt over nagedacht maar toen toch genomen, ik heb er ook geen bijwerkingen van gehad, wel spierpijn de eerste dag maar daarna niks meer. Tenzij je gevoelig bent voor vaccinaties zou ik het gewoon doen (;


    obsessive rage

    Ik ben nog niet dood dus ja hahahahaha voordeel! +1


    Everything is illuminated by the light of our past.