• Hey Q'ers!

    Vorig jaar ben ik helaas gezakt voor mijn eindexamen VWO. Dit kwam mede door slechte cijfers die ik in de vijfde klas al gehaald had en meetelden voor het eindexamen. Economie en geschiedenis waren vooral slecht. Het probleem is dat die cijfers er ook dit jaar nog steeds staan en het voor mij nog steeds lastig wordt om te slagen. (Misschien had ik er beter voor kunnen kiezen om te blijven zitten in de vijfde maar dat is nu te laat..)

    Nu werd ik vandaag te midden van mijn 2 vriendinnen door mijn mentor aangesproken (tijdens de les gewoon) of ik al nagedacht had over de herkansing van een toets uit de vijfde. Ik natuurlijk verbaasd, niemand had mij ooit verteld dat dat mocht. Een van die twee vriendinnen is ook gezakt dus ik vroeg mijn mentor of het ook voor haar gold, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Mijn mentor zei vervolgens dat ik het verder moest overleggen met mijn docent geschiedenis.

    Nou blijkt dus dat de geschiedenisleraar die ik in de bovenbouw gehad heb naar mijn huidige geschiedenisleraar gestapt is om te vertellen dat ik in klas vijf niet zulke bijster goede cijfers haalde voor geschiedenis en hij vroeg zich af of ze daar niet iets aan konden doen. Dus is er met de unitleider besproken dat ik dus de kans krijg om een toets geschiedenis (of economie, daar stond ik ook laag voor) te herkansen. Naja ik was natuurlijk super blij, maar heb ook meteen aangegeven dat ik me daar niet zo heel fijn bij voelde tegenover de rest. Iedereen wil dat natuurlijk wel. Maar mijn docent geschiedenis zei dat dit aanbod speciaal op mijn situatie gebaseerd was (ik ben ieder jaar zonder problemen overgegaan, in de vijfde wel met twee 4,5-en maar dat mag gewoon) en dat ze er echt voor wilden zorgen dat ik dit jaar wel slaag. Ook werd mij gevraagd om dit niet te gaan rondbazuinen op school, het aanbod gold alleen voor mij.

    Nu hadden mijn vriendinnen er al lucht van gekregen dankzij mijn mentor, dus vroegen ze natuurlijk wat er nou allemaal gaande was. Ik heb de situatie aan ze uitgelegd en ze reageerden ontzettend fel. 'Dit kan school niet maken, wij willen ook herkansen, waarom mag jij dat alleen' en dat soort dingen. Één zei zelfs dat ze het niet vond kunnen dat ik dat aanbod zou aannemen en dat ze dat zelf nooit zou doen omdat het niet eerlijk is. Daar ben ik het wel mee eens, maar ik zit er toch voor mezelf? Of kan ik dat echt niet maken?

    Ik zie nu dat het best een lang verhaal is geworden, dus heel fijn als je zover gekomen bent haha.. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Wat zouden jullie hiermee doen? Wel of niet aannemen? En hoe leg ik dat uit aan mijn vriendinnen?

    Mar


    Leef je liefde, lief je leven.

    Gewoon doen. Die vriendin kan wel makkelijk zeggen dat zij dat nooit zou doen, maar de kans is groot dat zij het ook gewoon had gedaan als het haar was aangeboden. Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar je krijgt deze kans niet voor niets. Denk aan jezelf en je eigen toekomst, niet aan wat anderen van je denken. Ik snap overigens wel dat je vriendinnen het niet eerlijk vinden en dat het daardoor voor jou lastig wordt, maar ik vind hun reacties best wel kinderachtig. Ze moeten blij voor je zijn dat je deze kans krijgt.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Voor jezelf gaan, hebben zei een jaar over gedaan door punten uit de vijfde? NOPE dont think so. Daarnaast ga je toch niet naar de zelfde opleiding hierna, dus in het ergste geval ben je dadelijk geslaagd en van een paar nep vriendinnen af. Mensen die het jou niet gunnen zijn ook je vrienden niet.


    You were born original, don't die as a copy.

    Zij zitten daar ook voor hunzelf en iedereen zou het aanbod aannemen (dus zij ook), vooral als je het jaar daarvoor al gezakt bent. Ik zou dit zien als een kans, zodat het slagen misschien iets minder stress oplevert vanwege die slechte cijfers. Ik snap hun ook wel, want misschien is het niet 100% eerlijk, maar als je die kans krijgt moet je hem aannemen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Gewoon doen. Het is jouw toekomst, niet die van hun. Als vriendinnen moeten ze dit jou toch gunnen of niet? Ik weet niet wat er niet eerlijk aan is, je hebt bewezen dat je wel goede cijfers kunt halen en nu wordt je daar voor beloond. Als je dit je weer zakt heb jij er niets aan, je school heeft er niets aan en je vriendinnen even min.


    ©1998

    Misschien hard, maar over vijf jaar zie je die vriendinnen waarschijnlijk nooit meer terug :')
    Gewoon doen dus.


    What's meant to be will find it's way

    Oneerlijk? Ja, in zekere zin wel. Moet je het daarom weigeren? Absoluut niet. School geeft jou een geweldige kans en dat is misschien oneerlijk van hen, maar het ligt niet aan jou. Jij moet die kans zeker aangrijpen! Er is een reden waarom jij het wel mag en zij niet. Dus ja, doen. Ik snap de jaloezie van je vriendinnen maar je bent gek om dit te laten schieten voor een vriendschap die misschien toch wel over is als jullie verder gaan studeren.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ze geven je die kans waarschijnlijk op basis van je werkhouding en inzet. Er zijn altijd wel uitzonderingen. Als je zo kunt slagen in plaats van opnieuw zakken, zou ik het doen. Als jullie een goede vriendschap hebben, zullen ze uiteindelijk wel bijdraaien en het je gunnen.

    Edit: Wat uitleggen betreft, kun je misschien uitleggen dat je nu graag wél wil slagen en dat dit je kans is. Je kunt erbij zeggen dat je hoopt dat ze je dat kunnen gunnen.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2016 - 16:56 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Zoals iedereen hier, vind ik dat je het gewoon moet doen. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk en tweede kansen zijn vaak maar zeldzaam, dus ik zou het gewoon doen.
    Ik snap dat je vriendinnen het niet eerlijk vinden, maar als vriendin zou ik toch ook wel erg blij zijn voor de persoon die wél de kans krijgt.


    The soul needs autumn.

    Groningen schreef:
    Gewoon doen. Het is jouw toekomst, niet die van hun. Als vriendinnen moeten ze dit jou toch gunnen of niet? Ik weet niet wat er niet eerlijk aan is, je hebt bewezen dat je wel goede cijfers kunt halen en nu wordt je daar voor beloond. Als je dit je weer zakt heb jij er niets aan, je school heeft er niets aan en je vriendinnen even min.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Aannemen, gewoon schijt aan je vriendinnen. Het slaat sowieso nergens op dat ze jou dat niet gunnen.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Saorsa schreef:
    Zoals iedereen hier, vind ik dat je het gewoon moet doen. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk en tweede kansen zijn vaak maar zeldzaam, dus ik zou het gewoon doen.
    Ik snap dat je vriendinnen het niet eerlijk vinden, maar als vriendin zou ik toch ook wel erg blij zijn voor de persoon die wél de kans krijgt.


    Dit (: in dit geval mag je een beetje egoïstisch zijn. Doen meid!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Saorsa schreef:
    Zoals iedereen hier, vind ik dat je het gewoon moet doen. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk en tweede kansen zijn vaak maar zeldzaam, dus ik zou het gewoon doen.
    Ik snap dat je vriendinnen het niet eerlijk vinden, maar als vriendin zou ik toch ook wel erg blij zijn voor de persoon die wél de kans krijgt.


    Precies dit! En zouden jouw vriendinnen ook niet precies hetzelfde gedaan hebben als zij die kans gekregen hadden? Ik denk namelijk van wel ^^


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Aannemen. En ik begrijp niet zo goed waarom je vriendinnen zo fel reageren. Ja, natuurlijk, het is jammer voor ze, maar het was voor jou zo moeilijk om te slagen dat dit veel meer impact heeft voor jou dan voor hen. Bovendien, heel leuk dat solidair zijn met elkaar, maar ze zouden dat zelf echt niet gedaan hebben hoor. Kan ik me echt niks bij voorstellen want je zit gewoon met je opleiding te prutsen als je zoiets niet aanneemt.


    When time and life shook hands and said goodbye.