• De stelling van deze week luidt:
    Scholen zouden het lezen van boeken niet verplicht mogen maken

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind lezen toch een zeer belangrijk onderdeel van de persoonlijke ontwikkeling. Bovendien is literatuur een belangrijk onderdeel van de taal. Als je een taal goed wilt beheersen, moet je ook goed kunnen lezen. Ik vind daarentegen wel dat ze wat vrijer mogen zijn in hun boekkeuze.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben persoonlijk van mening dat het verplicht mag blijven om een boek te lezen, maar dat de scholen de keuze (mits een paar voorwaarden, zoals minimale dikte en leeftijdscategorie misschien) vrij moeten laten. Het is perfect mogelijk om een werkstuk of taak op te geven rond een boek, ook al is dat niet voor iedereen hetzelfde boek. Ik ben wel helemaal tegen het opleggen van een verplicht boek dat voor iedereen hetzelfde is, want ik kan uit ervaring zeggen dat als ik het niet leuk vind, ik het niet zal lezen en toch nog steeds door de test raak.


    What would Emma do?

    En scholen zouden leren ook niet verplicht moeten maken.

    Ik ben het hier niet mee eens dus. Dankzij die "verplichting" heb ik kennis gemaakt met veel verschillende soorten genres en ik ben er ontzettend veel van opgestoken, zeker op de leeftijd die ik toen had.
    Soms moet je dingen gewoon bij mensen (kinderen in dit geval vaak) voorleggen omdat ze zelf niet weten wat ze missen.

    Oneens, ik vind het lezen van boeken een belangrijke vaardigheid die je moet beheersen. Als je nooit boeken leest, belemmert dat je verder in je studies, geloof ik. Het gaat moeizamer, minder vlot... Het is een basisvaardigheid die je moet beheersen. Trouwens, is de middelbare school een plek waar je van alles iets moet opsteken. Ik studeer ook niets met wiskunde verder, maar ik vind dat een minimale kennis van wiskunde toch verreist is. Zelfs al vond ik het misschien niet leuk, het is wel iets belangrijks. Zelfde met taal. Het is niet omdat er jongeren zijn die het niet leuk vinden, dat het niet nuttig is. Ook zouden jongeren van wie de talenten in de talen liggen, het misschien nooit ontdekt hebben, als je het niet verplicht maakt. Wie gaat er nu verplicht extra huiswwerk maken als je nog bergen ander werk hebt? Je belemmert zo jongeren wiens talent daar ligt omdat ze morgen een verplichte toets van wiskunde hebben en daarom dat boek maar niet zullen lezen, terwijl als jongeren verplicht een opdracht voor Nederlands moeten maken, die verplichte toets wiskunde wel op een andere dag gezet was. Ik vind dat je taalvakken op die manier tweederangsvakken maakt en daar sta ik niet achter.

    [ bericht aangepast op 27 nov 2016 - 14:23 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Oneens, ik vind het lezen van boeken een belangrijke vaardigheid die je moet beheersen. Als je nooit boeken leest, belemmert dat je verder in je studies, geloof ik. Het gaat moeizamer, minder vlot... Het is een basisvaardigheid die je moet beheersen. Trouwens, is de middelbare school een plek waar je van alles iets moet opsteken. Ik studeer ook niets met wiskunde verder, maar ik vind dat een minimale kennis van wiskunde toch verreist is. Zelfs al vond ik het misschien niet leuk, het is wel iets belangrijks. Zelfde met taal. Het is niet omdat er jongeren zijn die het niet leuk vinden, dat het niet nuttig is. Ook zouden jongeren van wie de talenten in de talen liggen, het misschien nooit ontdekt hebben, als je het niet verplicht maakt. Wie gaat er nu verplicht extra huiswwerk maken als je nog bergen ander werk hebt? Je belemmert zo jongeren wiens talent daar ligt omdat ze morgen een verplichte toets van wiskunde hebben en daarom dat boek maar niet zullen lezen, terwijl als jongeren verplicht een opdracht voor Nederlands moeten maken, die verplichte toets wiskunde wel op een andere dag gezet was. Ik vind dat je taalvakken op die manier tweederangsvakken maakt en daar sta ik niet achter.


    CooleSarah11 --> TwinButterfly

    oneens, het is belangrijk voor de ontwikkeling van talen, begrijpend lezen, persoonlijke ontwikkeling en het dagelijkse leven. De keuze van de boeken tenzij het invloed heeft op het educatieve niveau mag wel wat "opener".

    Soms mag er wel wat meer tijd gegeven worden met de boekenlijst omdat mensen door dyslexie, concentratie-problemen en andere factoren het niet op tijd af kunnen krijgen. Maar dat is een ander onderwerp.


    Never forget who you are and where you come from

    Bowtruckle schreef:
    Ik ben persoonlijk van mening dat het verplicht mag blijven om een boek te lezen, maar dat de scholen de keuze (mits een paar voorwaarden, zoals minimale dikte en leeftijdscategorie misschien) vrij moeten laten. Het is perfect mogelijk om een werkstuk of taak op te geven rond een boek, ook al is dat niet voor iedereen hetzelfde boek. Ik ben wel helemaal tegen het opleggen van een verplicht boek dat voor iedereen hetzelfde is, want ik kan uit ervaring zeggen dat als ik het niet leuk vind, ik het niet zal lezen en toch nog steeds door de test raak.


    Dit is wat mijn school deed, we hadden dan verschillende boeken maar ook verschillende diktes maar ook hele andere onderwerpen. En iedereen moest een werkstuk schrijven over het boek dat ze gelezen hadden dus niemand kon eigenlijk van elkaar jatten. Ik heb dit ook echt fijn gevonden omdat niet iedereen van de zelfde soort boeken houd.

    Dus eens met jou!


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Niet mee eens, er zou wel meer keuze moeten zijn uit de boeken.
    Ik lees heel graag, maar heb verplicht één boek moeten lezen van het school en heb dat boek gehaat.


    Queer zijn is gewoon alles

    Wat raar dat zoveel mensen verplichte boeken opgelegd krijgen/hebben gekregen. Ik denk dat je jonge mensen meer aanzet tot lezen wanneer je ze zelf hun ding mag laten kiezen. Ik kan me maar twee keer herinneren dat ik in het hele middelbaar een boek verplicht heb moeten lezen: een keer in het 4de, het Engelenhuis van Dirk Bracke en dan nog eens in het 5de het Diner van Herman Koch. Maar dat waren maar 2 boeken van de 45 die ik misschien heb gelezen in totaal voor school en niemand vond deze twee "slecht'. Voor Frans waren dat wel altijd verplichte boeken bij ons en dat waren doodsaaie, suffe verhalen. Ik denk dat als je verkeerde leraren hebt en ze saaie boeken opleggen, mensen net een afkeer krijgen voor lezen, terwijl ze het anders misschien wel hebben gedaan. Ik ben iemand die heel graag leest, maar als ik aan Franse boeken denk, dan huiver ik nog altijd spontaan. Ik denk dus wel dat het belangrijk is inderdaad om mensen te laten kiezen wat ze lezen. Als je dingen oplegt dan kun je ze misschien negatief conditioneren, terwijl ze anders wel heel erg graag gelezen zouden hebben. Ik weet zeker dat als ik voor Frans had mogen kiezen, ik wel graag zou lezen in het Frans, aangezien ik verder zowat in alle talen graag lees.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oneens. Zolang je maar wel je eigen boek mag uitkiezen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wij hadden op het VMBO altijd bij Nederlands dat we de eerste 10 minuten gingen lezen. Dan pakten we een boek uit de boekenkast (welke je aan het lezen was) en ging je daar in lezen. Zodra je hem uit had, moest je er een klein boekverslag over maken en die inleveren en dan kreeg je een cijfer. Was altijd handig als je een toets slecht gemaakt had en je cijfer omhoog moest krikken. Was niet op mij van toepassing, want ik had altijd voldoende voor Nederlands, maar het was altijd fijn voor de anderen, hahah.

    Dus ik ben het oneens met de stelling. Lezen is toch wel een van de belangrijkste dingen die je in je leven moet kunnen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Eens en oneens. Vanuit eigen ervaringen zou ik keihard 'eens' roepen. Als mensen dyslectisch zijn en/of leerproblemen hebben, is het verplicht moeten lezen van boeken alles behalve leuk. Zelf ben ik het lezen van boeken gaan haten, doordat het verplicht moest. Ik ben bijvoorbeeld niet dyslectisch, maar heb het moeilijk als ik lange teksten moet lezen; mijn ogen worden dan moe en gaan zeer doen (een bril helpt hier helaas niet geweldig tegen). Net als het dwingen dat mensen een rekenexamen moeten doen, terwijl rekenen hen misschien totaal niet ligt. Dat vind ik een lastig punt.

    Vanuit een ander oogpunt kan ik ook wel begrijpen dat lezen belangrijk is voor de algehele ontwikkeling. Al ben ik wel van mening dat je geen boeken van bijna universitair niveau, qua woordgebruik, hoeft te lezen om een examen te halen als je geen intentie hebt om hiermee verder te gaan. Ik ga bijvoorbeeld werken in de horeca en dan heb ik niets aan, bijvoorbeeld, middeleeuwse dichtbundels die ik moest lezen toen ik nog de havo deed.


    26 - 02 - '16

    Ik vind het goed dat mensen boeken moeten lezen, maar dan zouden ze hem wel zelf moeten mogen kiezen mits enkele normen waaraan het moet voldoen...

    Natuurlijk is lezen belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Maar de boeken díe gelezen moeten worden, slaan soms echt nergens op. Ik houd van lezen, maar er is zoveel in mijn passie om te lezen verloren gegaan door de verplichting van specifieke boeken. Literaire boeken van rond 1200 bijv doen mij echt helemaal niets, en 11 boeken daarvan al helemaal niet. Het gaat niet om de verplichting van de boeken zelf, het gaat om het soort boeken. Scholen zouden de regels van een boek véél soepeler moeten houden, zodat je ook echt een boek leest wat je leuk vindt, niet wat moet.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Oneens, Je leert een hoop van boeken. Vooral op Basisscholen is het hebben van boeken erg belangrijk voor hun taal ontwikkeling. Leren uit een boek vind ik erg fijn en ook boekverslagen maken is goed voor je taal ontwikkeling dus ik vind het maar goed dat je op school deze verplichtingen hebt !


    I'm Not Going To let Momo Touch You, Not Even A Finger Tip. - Yuzu to Alice - Fukumenkei Noise