• Ik heb geen idee of dit topic goed staat en ook geen idee of deze vraag al elders is beantwoord, maar goed.

    Hoi iedereen!

    Ik heb, sinds dat ik op Q zit en verhalen schrijf, nog nooit een verhaal afgerond. Het grootste probleem: het plot. Nu begint binnenkort de vijfde editie van SOTY, waar ik natuurlijk weer aan mee wil doen. Alleen.. Ik heb in de editie van 2015 en 2016 al geprobeerd een verhaal te schrijven, maar ik ben beide jaren vrij snel weer afgehaakt. De reden: het plot werkte niet - en mijn motivatie was daardoor snel in rook opgegaan.
          Echter, dit jaar wil ik ontzettend graag een SOTY afschrijven, of tenminste langer doorgaan dan alleen januari en februari. Ik wil een goed plot bedenken, iets waar ik echt wat mee kan. Iets waar ik niet al na een maand iets bij heb "waarom dacht ik dat dit een goed idee was?" en iets waar ik gemotiveerd door kan blijven. Ik weet dat er vele geweldige schrijvers en schrijfsters op deze site zitten en ik heb dan ook een vraag aan jullie.

    Hoe creëren jullie een goed plot en hebben jullie tips voor me?


    Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het!

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:10 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Een absolute mijn topics.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Dit volg ik, maar ik merk dat het bij fanfics al beter gaat. Misschien daarmee oefenen?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Lol. Story of my life. Deze moet bij mijn topics. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Hmmmm ik ga eens nadenken hoe ik dit precies doe en kijken of ik daar tips uit kan formuleren.


    Happy Birthday my Potter!

    Ook even een mt (,:


    chaos makes the muse

    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Het enige wat ik vooraf doe is een ruwe schets maken. Maar verder ben ik heel erg impulsief waardoor ik soms opeens een plottwist heb verzonnen en het verhaal weer een hele andere kant op gaat. Ik heb voornamelijk te veel ideeën eigenlijk...
    Ja, hier heb je misschien niet zo heel veel aan haha. Maar wat voor mij wel werkt is het indelen van hoofdstukken. Alvast wat basis dingen vastleggen die moeten gaan gebeuren.

    MT ^^


    I don't want you to die, I want you to suffer.

    Richonne schreef:
    Dit volg ik, maar ik merk dat het bij fanfics al beter gaat. Misschien daarmee oefenen?


    Ik heb ook dat ik, wanneer ik een fanfic schrijf, er langer gemotiveerd door ben, omdat je natuurlijk een boek of film of iets dergelijks hebt waarop je kan terugvallen. Alleen ook bij fanfics heb ik het probleem dat ik na een tijdje mijzelf ga afvragen waarom ik dacht dat het gekozen plot werkte haha. D:

    Goldstein schreef:
    Hmmmm ik ga eens nadenken hoe ik dit precies doe en kijken of ik daar tips uit kan formuleren.


    Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:14 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Mt ^^


    ''Terrible people do terrible things. And the good people stop them.''

    Krolock schreef:
    Het enige wat ik vooraf doe is een ruwe schets maken. Maar verder ben ik heel erg impulsief waardoor ik soms opeens een plottwist heb verzonnen en het verhaal weer een hele andere kant op gaat. Ik heb voornamelijk te veel ideeën eigenlijk...
    Ja, hier heb je misschien niet zo heel veel aan haha. Maar wat voor mij wel werkt is het indelen van hoofdstukken. Alvast wat basis dingen vastleggen die moeten gaan gebeuren.


    Hoe bedoel je precies een ruwe schets maken? ^^

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:14 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Marlow schreef:
    (...)

    Hoe bedoel je precies een ruwe schets maken? ^^

    Nou ja, bijvoorbeeld opschrijven waar ik heen wil met het verhaal. Wat personages moeten gaan bereiken. Dat soort dingen.
    Ik zou je heel graag tips en zo willen geven, maar hier houdt het wel een beetje op voor mij haha. Ik heb vorig jaar pas mijne eerste verhaal afgerond dus in feite ben ik ook nog maar een noob. :'D

    Mijn grootste hack is om een outline te schrijven, want dan heb je altijd iets om op terug te pakken en dan kan je ook zien waar je naartoe werkt en of het überhaupt wel werkt. Ik mag van mijzelf niet meer beginnen aan een story zonder dat ik een complete outline geschreven heb. Deze kan ook nog wel een beetje veranderen terwijl je aan het schrijven bent, maar dan heb je in ieder geval een houvast. Als je wil kan ik je wel een paar outlines doorsturen c:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Krolock schreef:
    (...)
    Nou ja, bijvoorbeeld opschrijven waar ik heen wil met het verhaal. Wat personages moeten gaan bereiken. Dat soort dingen.
    Ik zou je heel graag tips en zo willen geven, maar hier houdt het wel een beetje op voor mij haha. Ik heb vorig jaar pas mijne eerste verhaal afgerond dus in feite ben ik ook nog maar een noob. :'D


    Ah, ergens is dat wel een goede. Ik heb namelijk heel vaak dat ik een perfect einde weet voor het verhaal en dat duizenden scenario's door mijn hoofd vliegen die gaan over wat personages meemaken, hoe ze reageren, hoe ze eruit zien etcetera. Ik weet dan begot niet wat ik daarmee moet doen, omdat ik ze (nog) niet kan gebruiken. Ik schrijf ze dan ook niet op, waardoor ze in vergetelheid raken en ik uiteindelijk helemaal kwijt ben wat ik nu wilde. Misschien helpt het als ik deze kleine dingen gewoon opschrijf? Je hoeft ze niet per se te gebruiken, maar het kan wel inspiratie geven lijkt me? ^^

    Hoe heb je eigenlijk Her Voice geschreven? Wist je vanaf het begin al hoe je alles wilde of is het meeste gekomen tijdens het schrijven?

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:22 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Dat is een goede vraag, en nu besef ik dat ik eigenlijk totaal niet doe aan een plot creëren. Ik heb meestal alleen wat losse ideetjes en om het voor mezelf spannend te houden, 'plot' ik helemaal niets en begin ik gewoon te schrijven. Meestal lukt het op die manier wel, haha :') Maar ja, 'gewoon beginnen te schrijven' is een advies wat niet altijd werkt voor iedereen, vermoed ik.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.