• Hoi Q'ers! De laatste dagen ben ik ontzettend veel bezig met religie (te danken aan het vak Wijsbegeerte, hallelujah) en toen vroeg ik me af: hoe zit het eigenlijk met Q?
    Hierbij dus de vraag: hoe zit met jullie religie? Zijn jullie Christelijk, geloven jullie in God, gaan jullie naar de kerk/moskee of geloven jullie in het zwevend vliegend spaghetti-monster? (Nee echt, dit bestaat: klik)
    Tell meeee (krul)

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 16:15 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Hooverphonic schreef:
    (...)
    Hahaha geweldig :')

    Ik heb nog een manga bijbel in de kast staan. x'D Nooit gelezen (wie 'm wil mag 'm van mij hebben), maar wel heel grappig om te zien. Narnia schijnt ook wel behoorlijk gebaseerd te zijn op de Bijbel.


    Heb je wel eens van intertextualiteit gehoord? Blijkbaar valt bijna elke tekst te herleiden tot de bijbel. Ik zal later uitgebreidere theorie even opzoeken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ben wel benieuwd ernaar!


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik ben gereformeerd Christelijk opgevoed, al begin ik langzamerhand steeds meer te twijfelen. Er zijn toch wetenschappelijke bewijzen voor de evolutietherapie? Waarom spreekt de bijbel daar dan niet over? Waarom gebeuren er in de Bijbel allerlei directe wonderen en nu niet meer?
    Ik hoop persoonlijk dat de reïncarnatie echt is. Ik vraag me altijd af hoe ik me de hemel zou moeten voorstellen. Een eeuwig leven dat altijd maar doorgaat. Het wordt beschreven als perfectie, maar is iets dat voor altijd perfect is dan niet saai? Ons huidige leven bestaat uit het oplossen van problemen, in de hemel is alles goed.


    What's meant to be will find it's way

    Ik heb trouwens vroeger wel een Kinderbijbel en een ketting met een kruisje en een Mariabeeldje gekregen van m'n oma. Die Kinderbijbel heb ik nog steeds in de kast staan, het kettinkje zit ergens in een sieradendoos (en ik twijfel eigenlijk altijd al of dat ik 'm om zou doen omdat ik hem toch wel van Oma gekregen heb, maar ik geloof niet echt in iets dus dat weerhoudt me er weer van om het kettinkje om te doen) en vroeger heeft het Mariabeeldje altijd op mijn kamer gestaan, maar sinds mijn kamer verbouwd werd zit hij in een verhuisdoos.

    Ik twijfel echt heel erg over geloof of niet. De laatste tijd ga ik dan wel vaker naar de kerk (ook ivm koor enzo) en daar hoor ik dan tijdens de 'preken' ook weer dingen waarvan ik denk "Ja, dat vind ik eigenlijk wel mooi." Heb ook wel dat ik de laatste tijd terugdenk aan dingen en dat ik dan denk "Het had zo moeten zijn, het was misschien wel zo bedoeld, het was misschien wel voorbestemd" maar ik weet het niet. Ik geloof niet in iets van bovenaf dat dingen op aarde stuurt en invloed heeft op gebeurtenissen, maar ik geloof ook niet in toeval en heel veel dingen zijn wel erg toevallig...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Even een mijn topic. De laatste tijd stel ik hier namelijk heel veel vragen over bij mezelf, dus ik ben momenteel nog twijfelend over dingen. ^^


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    [ bericht aangepast op 23 feb 2017 - 8:09 ]

    Ik geloof niet, (atheïsme toch?) maar ik heb wel op een christelijke basisschool gezeten. Al zou ik het wel fijn vinden als er iets groters is dan de aarde en het heelal en dat we eigenlijk per toeval zijn ontstaan.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik ben absoluut een atheïst, maar eigenlijk interesseert religie me niet heel veel.
    Als jij wel gelovig bent, good for you, ik hoop dat het je kan steunen in zware tijden :]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Dooddoenervo schreef:
    Ik heb eerlijk gezegd nogal een afkeer voor religies. En dat komt niet door de verschillenden geloven, maar door de instituten die eraan verbonden zijn. Een geloof op zich is iets moois, maar het wordt zo zwaar misbruikt dat ik van geen enkel geloof iets wil weten.
    Ik heb respect voor mensen die geloven, natuurlijk, als jij er rust en een goed gevoel in vind, helemaal prima. Zeker als je je geloof op een juiste manier kan kaderen: respect! Maar, val er mij niet mee lastig. Klinkt bot, maar ik haat alle vormen van verplicht geloof, en daar schopt mijn school me al serieus tegen de schenen door me godsdienst de strot in te duwen, maar liefst twee keer per week.

    Met andere woorden: ik ben niet gelovig, ik geloof in geen enkele vorm van religie, ik heb respect voor mensen die geloven en vind het idee erachter goed, maar ik haat instituten en ik haat het om verplicht te worden met geloof bezig te zijn.

    Alhoewel, hadden wij in het verleden niet zoiets als het Rowlingisme opgericht?


    Dit. Pastafarian hier (niet serieus/oprecht, uiteraard)


    I'm not a psychopath, Anderson. I'm a high-functioning sociopath. Do your research.

    Ik ben niet gelovig c:

    Alle geloven zijn zo erg uitgewerkt en gedetailleerd dat het niet meer te geloven is, vind ik.
    Ik sluit zeker niets uit, maar ik weet wel zeker dat de geloven hoe we ze kennen niet de 'echte' is.
    Als ik eerlijk ben denk ik dat geloof is ontstaan om de massa in toom te houden, om hoop te geven en als excuus voor dingen zoals oorlog.
    Mocht er een God zijn, dan denk ik niet dat het een personificatie heeft. Ik denk dat 'God' dan eerder alles om ons heen is: dood, liefde, oorlog, natuur, etc.

    Ik sluit echter niet uit dat er wel iets 'boven' ons is, maar ik zal dan eerder in een theorie van mijn vader geloven: dat er een andere soort is dat ons als experiment gebruikt. Ik ben vergeten hoe hij het nou noemde en wat het precies inhoudt, maar ik vond het wel een interessante theorie. Eentje die mij veel logischer in de oor klinkt dan een man die boven ons is, ons heeft gemaakt en dan zich de hele tijd bezig houdt met hoe wij ons gedragen.
    Vooral omdat het niet de goede mensen zijn die overleven, maar de harde overlevers (in ieder geval, dat was zo voordat de mens zich ging gedragen zoals we nu doen).

    Ik respecteer wel alle geloven, though. En ik vind het ook uiterst interessant ^^


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Derks schreef:
    Ik heb trouwens vroeger wel een Kinderbijbel en een ketting met een kruisje en een Mariabeeldje gekregen van m'n oma. Die Kinderbijbel heb ik nog steeds in de kast staan, het kettinkje zit ergens in een sieradendoos (en ik twijfel eigenlijk altijd al of dat ik 'm om zou doen omdat ik hem toch wel van Oma gekregen heb, maar ik geloof niet echt in iets dus dat weerhoudt me er weer van om het kettinkje om te doen) en vroeger heeft het Mariabeeldje altijd op mijn kamer gestaan, maar sinds mijn kamer verbouwd werd zit hij in een verhuisdoos.

    Ik twijfel echt heel erg over geloof of niet. De laatste tijd ga ik dan wel vaker naar de kerk (ook ivm koor enzo) en daar hoor ik dan tijdens de 'preken' ook weer dingen waarvan ik denk "Ja, dat vind ik eigenlijk wel mooi." Heb ook wel dat ik de laatste tijd terugdenk aan dingen en dat ik dan denk "Het had zo moeten zijn, het was misschien wel zo bedoeld, het was misschien wel voorbestemd" maar ik weet het niet. Ik geloof niet in iets van bovenaf dat dingen op aarde stuurt en invloed heeft op gebeurtenissen, maar ik geloof ook niet in toeval en heel veel dingen zijn wel erg toevallig...


    Je kan mijn gedachtes beter in 1 zin uitleggen dan ikzelf in een heel verhaal :'D


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik ben gedoopt bij de Evangelische Broedergemeente (Hermhutters) en heb katholiek basisonderwijs gehad. Van mezelf ben ik echter agnost, al roept mijn moeder tegen iedereen (verwijtend) dat ik atheïst ben, terwijl ik haar gedrag en openlijke levensovertuiging ook niet als Christenlijk zou omschrijven, dus ja. Ik moest altijd alleen tot God bidden voor het eten en slapengaan.
    Door mijn haar en huidskleur word ik onterecht vaak als rastafari aangesproken. Wat echt een religie is en geen levensstijl.
    Overigens overweeg ik serieus me te laten dopen tot het pastafarinisme.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes