• JUSTE LA FIN

    “juste la fin” is een blog/story die ik bij ga houden met betrekking tot de research die ik in de komende tijd ga doen over verschillende onderwerp. Met name over LGBTQ+, feminisme, seksisme, racisme en het romantizeren van mentale ziektes. Ik zal films gaan kijken, boeken gaan lezen, muziek gaan luisteren, art gaan bestuderen en daarover mijn gedachten en gevoelens over schrijver. Als je suggesties hebt over welke werken ik zou moeten bekijken, kan je die altijd achter laten in een reactie of in een berichtje naar mij sturen. Suggesties, maar ook meningen zijn altijd welkom.

    Deze blog/story heet “juste la fin”, omdat dit project betrekking heeft tot het afstudeerproject van mijn studie. Het is gewoon het einde en hierna zal ik een nieuw hoofdstuk van mijn leven beginnen.

    Dit jaar studeer ik af en op basis van onder andere dit topic heb ik een lijst gemaakt van interessante werken die ik ga analyseren. Naast dat ben ik van om ook zelf dingen te maken - denk hierbij aan filmpjes, foto's, schrijfsels - die ik ook in de story zal zetten. Het wordt een soort van reis door allemaal materiaal, opzoek naar het verhaal dat ik wil gaan vertellen in mijn eindfilm. Het leek mij leuk om deze met jullie te delen. Zoals ik hierboven al gezet heb, zijn meningen en suggesties van harte welkom! Als je iets wil toevoegen of het niet eens bent met mijn bevindingen, maar je dit zeker laten weten. Het enige dat ik vraag is of je wel gebruik wil maken van onderbouwde argumenten. Aan gewoonweg "ik ben het hier niet mee eens' heb ik niks. Ik zal ook af en toe vragen/stellingen posten in dit topic om daarover verder onderzoek te kunnen doen en jullie mening te horen! ^^


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Perffect schreef:
    (...)

    Ja ik reageerde ook op jullie en niet op het stuk (dat had ik gezegd dacht ik).
    Je zei namelijk het volgende: In sprookjes is de hoofdpersoon vaak een vrouw, terwijl dit in veel films niet zo is.
    En ik las dat en toen kwamen er allemaal dingetjes in mij op en dat wilde ik even delen haha.

    Oh ja zo. Nog steeds is het dan wel zo dat in heel veel films - niet alle - de man een (sterkere) hoofdrol speelt. Dit is sowieso ook een hele interessante discussie, maar wel weer een compleet andere dan de rol van vrouwen in sprookjes.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pickett schreef:
    (...)
    Ik wil Moana nog heel erg graag zien, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad. Tot nu toe spreekt iedereen er lovend over, dus ik ben heel erg benieuwd!


    Absoluut een aanrader!


    Rest in Peace, Son of Gondor

    BoromirOfGondor schreef:
    (...)

    Absoluut een aanrader!

    Dan ga ik hem zeker kijken. Hopelijk heb ik nog tijd voor de bioscoop voordat 'ie eruit is.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    My thoughts on 12 Years A Slave & Moonlight!. Een extra lang stuk (: ik hoor graag weer jullie meningen.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik heb enkel 12 Years A Slave gezien. Dus over Moonlight kan ik niets zeggen.
    Qua identiteit vond ik het net opvallend hoe duidelijk het was dat Solomon eigenlijk vergeleken kan worden met de standaard huidige blanke Amerikaanse burger. McQueen zorgde er in mijn ogen duidelijk voor dat het publiek zich kon identificeren met het hoofdpersonage (het boek heb ik nooit gelezen dus daar kan ik niet over oordelen). Solomon is geschoold, heeft een gezin en is een vrij burger. Die vrijheid wordt plots afgenomen. En aangezien vrijheid en familie zo belangrijk zijn voor Amerikanen vind ik dat de regisseur goed op de gevoelens van zijn publiek inspeelt.
    Daarnaast was het wel opvallend dat er natuurlijk toch ook wel minstens één goede blanke in moest zitten. Gewoon om de kijkers gerust te stellen dat niet alle blanken zo slecht waren. Dit was ook iets dat me mateloos irriteerde aan The Help (hoewel de film op zich wel goed is).

    Over vooroordelen: Ja ik denk inderdaad dat iedereen zich daar schuldig aan maakt omdat het soms ook een soort van 'overlevingstactiek' is. Soms schrik ik echt van mezelf als ik iets bepaald denk. Ik denk dat vooroordelen op zich niet slecht zijn als je ze voor jezelf houdt en ze voor jezelf kan corrigeren.


    The soul needs autumn.

    Ik heb ook alleen 12 years gezien, maar ik vind één ding erg opvallend, hoe je dat verwoord Lisa: "Een hele interessante keuze vond ik dat ze ervoor gekozen hebben om hem het eerste keus leven al te laten kennen, dat is waar hij vandaan komt."
    Het verhaal is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dus waarom vind jij dit een interessant keus van de filmmakers? Ik vind dit namelijk een belangrijk punt van de film, daar draait het ook om.


    Deep inside, I've never felt alive

    Occamy schreef:
    Ik heb ook alleen 12 years gezien, maar ik vind één ding erg opvallend, hoe je dat verwoord Lisa: "Een hele interessante keuze vond ik dat ze ervoor gekozen hebben om hem het eerste keus leven al te laten kennen, dat is waar hij vandaan komt."
    Het verhaal is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dus waarom vind jij dit een interessant keus van de filmmakers? Ik vind dit namelijk een belangrijk punt van de film, daar draait het ook om.

    Omdat ze ook makkelijk voor een ander verhaal hadden kunnen kiezen of ervoor hadden kunnen kiezen om zijn leven met zijn kinderen niet te laten zien, maar juist omdat ze dat wel doen, werkt het verhaal heel goed.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Mooi stuk!
    Ik heb geen van beide films gezien dus eigenlijk kan ik er niet echt iets over zeggen, haha. Toch vind ik dat ik ook vooroordelen heb, ook al wil ik van mezelf graag vinden dat ik een oh zo liberaal en open meisje ben tegenover anderen. Ik heb niet per se vooroordelen tegenover zwarte mensen, maar ook over dikke mensen, mensen met longkanker, jongens die zich 'verwijfd' gedragen waarvan ik meteen denk dat ze homo zijn terwijl dat niet nodig is etc. Het is denk ik gewoon mens-eigen om zo te denken. Het hoeft niet iets slechts te zijn, maar je kan er wat slechts van maken, zeg maar. Zoals veel aanhangers van Trump nu doen, die draven door bij hun meningen daden te voegen en het 'anderen' zo moeilijk mogelijk te maken. Dat vind ik eng, omdat ik niet weet hoe ver ze kunnen, willen en zullen gaan.

    Ik wil ook even ingaan op wat Wervelwind zegt: het klopt niet dat de makers van de film The help zo graag wilden laten zien dat niet alle blanken slecht zijn, het ging er in de film (en het boek waarop het gebaseerd is!) om dat een blank meisje met behulp van een uitgever wil laten zien hoe het is als zwarte maid in de zestigerjaren in de VS. Wat in de film niet zo heel goed is uitgewerkt maar wel in het boek staat, is dat Skeeter (de hoofdpersoon) zich vooral realiseert dat Constantine (haar maid en de vrouw die haar heeft opgevoed) heel anders werd behandeld dan andere maids in de omgeving en daar wil ze over schrijven.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Dougal schreef:
    Mooi stuk!
    Ik heb geen van beide films gezien dus eigenlijk kan ik er niet echt iets over zeggen, haha. Toch vind ik dat ik ook vooroordelen heb, ook al wil ik van mezelf graag vinden dat ik een oh zo liberaal en open meisje ben tegenover anderen. Ik heb niet per se vooroordelen tegenover zwarte mensen, maar ook over dikke mensen, mensen met longkanker, jongens die zich 'verwijfd' gedragen waarvan ik meteen denk dat ze homo zijn terwijl dat niet nodig is etc. Het is denk ik gewoon mens-eigen om zo te denken. Het hoeft niet iets slechts te zijn, maar je kan er wat slechts van maken, zeg maar. Zoals veel aanhangers van Trump nu doen, die draven door bij hun meningen daden te voegen en het 'anderen' zo moeilijk mogelijk te maken. Dat vind ik eng, omdat ik niet weet hoe ver ze kunnen, willen en zullen gaan.

    Ik wil ook even ingaan op wat Wervelwind zegt: het klopt niet dat de makers van de film The help zo graag wilden laten zien dat niet alle blanken slecht zijn, het ging er in de film (en het boek waarop het gebaseerd is!) om dat een blank meisje met behulp van een uitgever wil laten zien hoe het is als zwarte maid in de zestigerjaren in de VS. Wat in de film niet zo heel goed is uitgewerkt maar wel in het boek staat, is dat Skeeter (de hoofdpersoon) zich vooral realiseert dat Constantine (haar maid en de vrouw die haar heeft opgevoed) heel anders werd behandeld dan andere maids in de omgeving en daar wil ze over schrijven.

    I completely agree with you on the first part. Iedereen heeft vooroordelen, maar het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet en hoe je erop handelt. Over het tweede deel, ik ga The Help denk ik snel kijken, want ik heb er al een aantal mensen over gehoord en ik begin nieuwsgierig te raken.

    Bedankt allemaal voor het reageren, dat vind ik echt leuk! (:


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Dougal schreef:
    Mooi stuk!
    Ik heb geen van beide films gezien dus eigenlijk kan ik er niet echt iets over zeggen, haha. Toch vind ik dat ik ook vooroordelen heb, ook al wil ik van mezelf graag vinden dat ik een oh zo liberaal en open meisje ben tegenover anderen. Ik heb niet per se vooroordelen tegenover zwarte mensen, maar ook over dikke mensen, mensen met longkanker, jongens die zich 'verwijfd' gedragen waarvan ik meteen denk dat ze homo zijn terwijl dat niet nodig is etc. Het is denk ik gewoon mens-eigen om zo te denken. Het hoeft niet iets slechts te zijn, maar je kan er wat slechts van maken, zeg maar. Zoals veel aanhangers van Trump nu doen, die draven door bij hun meningen daden te voegen en het 'anderen' zo moeilijk mogelijk te maken. Dat vind ik eng, omdat ik niet weet hoe ver ze kunnen, willen en zullen gaan.

    Ik wil ook even ingaan op wat Wervelwind zegt: het klopt niet dat de makers van de film The help zo graag wilden laten zien dat niet alle blanken slecht zijn, het ging er in de film (en het boek waarop het gebaseerd is!) om dat een blank meisje met behulp van een uitgever wil laten zien hoe het is als zwarte maid in de zestigerjaren in de VS. Wat in de film niet zo heel goed is uitgewerkt maar wel in het boek staat, is dat Skeeter (de hoofdpersoon) zich vooral realiseert dat Constantine (haar maid en de vrouw die haar heeft opgevoed) heel anders werd behandeld dan andere maids in de omgeving en daar wil ze over schrijven.


    Ja maar dan gaat het nog steeds over een blanke rijke vrouw die maids gaat helpen. Het boek/de film zou ook kunnen worden gemaakt enkel vanuit het standpunt van de maids, dan zou de impact denk ik nog groter zijn geweest. Skeeter is het typische voorbeeld van een 'alle blanken waren toch niet zo slecht' personage om het verhaal van zwarte onderdrukking te vertellen.
    Ik vond persoonlijk dat het heel erg over kwam als een 'de blanke gaat die arme zwarte vrouwen helpen want die vrouwen kunnen dat zelf niet', om het nu even kort door de bocht te zeggen.

    Los daarvan vind ik het een mooie, aangrijpende film die ook de druk die op huisvrouwen (zowel de maids als de blanke vrouwen) ligt toont.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ja maar dan gaat het nog steeds over een blanke rijke vrouw die maids gaat helpen. Het boek/de film zou ook kunnen worden gemaakt enkel vanuit het standpunt van de maids, dan zou de impact denk ik nog groter zijn geweest. Skeeter is het typische voorbeeld van een 'alle blanken waren toch niet zo slecht' personage om het verhaal van zwarte onderdrukking te vertellen.
    Ik vond persoonlijk dat het heel erg over kwam als een 'de blanke gaat die arme zwarte vrouwen helpen want die vrouwen kunnen dat zelf niet', om het nu even kort door de bocht te zeggen.

    Los daarvan vind ik het een mooie, aangrijpende film die ook de druk die op huisvrouwen (zowel de maids als de blanke vrouwen) ligt toont.


    Ik denk niet dat ik het daarmee eens ben. Het is zo, een blanke vrouw helpt de maids hun stem te laten horen, maar het gaat er niet om dat Skeeter de maids wil 'redden' van hun lot, of zo. Het gaat erom dat hun stem gehoord wordt, omdat er in die tijd een verschrikkelijke aversie tegen de zwarte bevolking was. In die tijd was niet elke blanke vrouw zoals Hilly, die de zwarten weigert op haar toilet te laten plassen waardoor de vrouwen naar buiten moeten, zelfs als het stormt, maar begon en langzaamaan wat te veranderen in de kijk op het zwarte deel van de bevolking van de VS. In de film wordt juist het onderscheid nog groter gemaakt door de huizen vanbinnen te laten zien, door te laten zien dat de meeste maids als slaven werden behandeld. Toch waren er ook mensen die maar al te dankbaar waren voor de hulp van de maids en dit lieten ze ook duidelijk merken.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    13 Reasons Why?


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Paddiecakes schreef:
    13 Reasons Why?

    Heb je spoilers in het hoofdstuk staan? Ik wil namelijk de serie nog eens kijken (weet waar het over gaat), maar ik wil niet te veel gespoild worden ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Dalgliesh schreef:
    (...)
    Heb je spoilers in het hoofdstuk staan? Ik wil namelijk de serie nog eens kijken (weet waar het over gaat), maar ik wil niet te veel gespoild worden ^^

    Nee, er staan geen spoilers in.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.