• De stelling van deze week luidt:
    Polygamie moet worden toegestaan in Nederland/België.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Navigator schreef:
    Er zijn al zoveel kinderen uit gebroken gezinnen (met alle gevolgen van dien) dat ik niet geloof dat zoiets ook maar iemand goed zal doen.


    26 - 02 - '16

    Overkill schreef:
    (...)

    Er zijn zoveel mensen in westerse landen die een polygame relatie hebben. Meestal noemen we dat hier gewoon een open relatie. Daarom slaat de stelling ook eigenlijk nergens op, er is niks strafbaars aan polygamie, het is gewoon niet mogelijk om met meerdere mensen te trouwen. Ik snap niet waar je het beeld vandaan hebt dat het alleen om een man kan gaan die meerdere vrouwen heeft.


    In de meeste landen waar het wel is toegestaan is dit gewoon zo. Vrouwen die meerdere mannen hebben worden daar bij mijn weten zelfs zwaar gestraft.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    In de meeste landen waar het wel is toegestaan is dit gewoon zo. Vrouwen die meerdere mannen hebben worden daar bij mijn weten zelfs zwaar gestraft.


    We hebben het hier dan ook over Nederland en België.


    i put the fun in funeral

    Debbaut schreef:
    (...)

    In de meeste landen waar het wel is toegestaan is dit gewoon zo. Vrouwen die meerdere mannen hebben worden daar bij mijn weten zelfs zwaar gestraft.


    Je moet niet naar één enkele vorm kijken, tho. Ik bedoel:
    [youtube]https://youtu.be/vcH3XyobtBw[/youtube]



    Mhm?

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook geen problemen mee heb. Sure, het is niks voor mij, maar als het voor anderen wel werkt, waarom niet? Zolang alle partijen er mee instemmen zie ik niet in waarom het een punt moet zijn, zolang iedereen maar gelukkig is toch?


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Virtues schreef:
    Persoonlijk denk ik niet dat het genoeg past bij de Nederlandse normen en waarden om te worden geaccepteerd. Bovendien ben ik er zelf ook niet bepaald voor.


    Het is denk ik door dit artikel:
    http://www.nu.nl/binnenland/2125756/nederland-telt-1374-polygame-huwelijken.html

    [ bericht aangepast op 29 jan 2017 - 14:41 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik sluit me aan bij Mabel, maar het ligt er meer aan in welke situatie. Als je gewoon echt gelukkig bent met meerdere mensen, why not? Maarja, er zijn ook genoeg huwelijken tussen twee mensen die niet gelukkig zijn. Ik zie het probleem niet, laat iedereen gewoon lekker z'n gang gaan.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Sempre schreef:
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook geen problemen mee heb. Sure, het is niks voor mij, maar als het voor anderen wel werkt, waarom niet? Zolang alle partijen er mee instemmen zie ik niet in waarom het een punt moet zijn, zolang iedereen maar gelukkig is toch?

    Exactly.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Twijfelgeval. Aan de ene kant vind ik het prima. Want dat het voor mij niet zou werken betekend niet dat t dan direct voor niemand werkt. Er zijn daadwerkelijk mensen die zo'n soort relatie prettig zouden vinden. Dus als alle mensen in die relatie het fijn zouden vinden vind ik dat ze hun gang mogen gaan.
    Echter weet ik niet of er hier in Nederland en België wel de cultuur voor is. Ik gok dr eerder op dat als mensen zo'n relatie zouden aangaan ze met de nek aangekeken worden of erger. En je weet natuurlijk niet of zo'n relatie met meerdere mensen of iedereen daadwerkelijk zo gelukkig is en niet onderdrukt. Maar met een relatie tussen twee mensen kan het ook voorkomen dat de een eigenlijk van de relatie af wil maar dat het door verkeerde redenen niet lukt.

    Maar goed. Persoonlijk vind ik het prima als iemand zo'n relatie aan wil gaan met meerdere personen. Alle andere personen moeten er overigens wel ook vrijwillig mee instemmen.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Debbaut schreef:
    Eerlijk gezegd schrik ik er wel van dat het hier wordt opgevat als gewoon in andere culturen? Natuurlijk is het misschien in die culturen gebruikelijk. Maar laten we wel wezen, het recht voor trouwen van meerdere partners is bijna alleen voor mannen. Organisaties zoals de VN bestempelen het zelfs als vrouwonvriendelijk en er is een reden dat het hier niet mag.


    De VN is een organisatie die door Westerse machten werd gecreëerd en waarin Westerse landen tot vandaag de grootste invloed in uitoefenen, net zoals bij voorbeeld het IMF.
    Dit betekent niet dat een organisatie zoals de VN geen belangrijk werk verricht. Ik wil gewoon even duidelijk maken dat het geen neutrale organisatie is en dat als zij iets als vrouwonvriendelijk bestempelen dit meestal van Westerse waarden uitgaat.

    Ik weet dat het hier om Nederland en België gaat (= Westerse landen), maar ik wilde gewoon even duidelijk maken dat je argument van de VN niet zo heel waardevol is in een dergelijk debat.


    The soul needs autumn.

    Ik zie dat ik hier zwaar in de minderheid ben.:'D

    Sure, als iedereen maar gelukkig is, en misschien dat het in modernere landen wel goed kan lukken. Maar ik blijf erbij dat het in de meeste gevallen geen goed idee is en het zelfs zwaar negatieve gevolgen heeft. Als het niet voor de vrouwen is, dan wel voor de kinderen. Heb gisteren toevallig een getuigenis gehoord op tv waarbij de vrouw trouwt met een man en er als cadeau de broers bijkrijgt. (weet niet meer in welk land of welke cultuur). De vrouw lijkt hier idd geen probleem mee te hebben. Maar kinderen weten bijvoorbeeld niet wie hun vader is. En hoe ze erover praatte was haar kamer precies een restaurant dat gereserveerd werd.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Ik zie dat ik hier zwaar in de minderheid ben.:'D

    Sure, als iedereen maar gelukkig is, en misschien dat het in modernere landen wel goed kan lukken. Maar ik blijf erbij dat het in de meeste gevallen geen goed idee is en het zelfs zwaar negatieve gevolgen heeft. Als het niet voor de vrouwen is, dan wel voor de kinderen. Heb gisteren toevallig een getuigenis gehoord op tv waarbij de vrouw trouwt met een man en er als cadeau de broers bijkrijgt. (weet niet meer in welk land of welke cultuur). De vrouw lijkt hier idd geen probleem mee te hebben. Maar kinderen weten bijvoorbeeld niet wie hun vader is. En hoe ze erover praatte was haar kamer precies een restaurant dat gereserveerd werd.

    Nee hoor, je bent niet de enige. Ik geloof niet dat het gezond is, noch voor de vrouw, nog voor de man, noch voor de kinderen. Er blijft altijd een strijd voor de 'favoriete' man of vrouw, dus dat draait uit op een gezin waar constant jaloezie en bewijsdrang is. Volgens mij levert zo'n situatie alleen maar heel veel stress op.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Debbaut schreef:
    Ik zie dat ik hier zwaar in de minderheid ben.:'D

    Sure, als iedereen maar gelukkig is, en misschien dat het in modernere landen wel goed kan lukken. Maar ik blijf erbij dat het in de meeste gevallen geen goed idee is en het zelfs zwaar negatieve gevolgen heeft. Als het niet voor de vrouwen is, dan wel voor de kinderen. Heb gisteren toevallig een getuigenis gehoord op tv waarbij de vrouw trouwt met een man en er als cadeau de broers bijkrijgt. (weet niet meer in welk land of welke cultuur). De vrouw lijkt hier idd geen probleem mee te hebben. Maar kinderen weten bijvoorbeeld niet wie hun vader is. En hoe ze erover praatte was haar kamer precies een restaurant dat gereserveerd werd.


    Maar dat is toch geen Nederland of België of Westerse vorm van polygamie? Als je hier polygamie legaal maakt en de mensen kunnen trouwen, dan komen er echt niet zulke taferelen, maar eerder dingen die lijken op het programma 'sister wives'. Die vrouwen kiezen er allemaal vrijwillig voor en ja, ze hebben ook hun ruzies en problemen, maar dat hebben 'normale' huwelijken (dus ook homohuwelijken) ook.

    Ik vind het persoonlijk geen probleem, maar volgens mij is er onder de Nederlanders helemaal geen vraag naar. Het past niet binnen ónze cultuur, waarom moeten we het dan aanpassen?

    [ bericht aangepast op 29 jan 2017 - 14:55 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Navigator schreef:
    (...)
    Nee hoor, je bent niet de enige. Ik geloof niet dat het gezond is, noch voor de vrouw, nog voor de man, noch voor de kinderen. Er blijft altijd een strijd voor de 'favoriete' man of vrouw, dus dat draait uit op een gezin waar constant jaloezie en bewijsdrang is. Volgens mij levert zo'n situatie alleen maar heel veel stress op.


    Maar waarom zou het niet gezond zijn? Omdat het in onze cultuur niet gebruikelijk is? Let wel, er zijn buiten polygamie in het midden-oosten nog verschillende vormen van polygamie. Daarin zitten dus ook verschillen. Als er bijv. twee mannen en een vrouw zoveel liefde voor elkaar hebben dat ze willen trouwen lijkt mij het alleen maar schadelijk voor alle betrokken partijen als die liefde niet geuit mag worden. Ook voor de kinderen.

    Ik denk ergens dat wij misschien wel te veel vast zitten aan onze normen en waarden. Hoewel het niet 'normaal' is in onze cultuur betekend dat niet direct dat het niet kan werken. Tuurlijk, het zal vast niet voor iedereen werken. Maar goed, dat doet een 'normaal' huwelijk ook niet.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Ik heb hier een betoog over geschreven!
    Polygamie moet gewoon kunnen. Vrouwenonderdrukking kan ook in een huwelijk voorkomen zoals wij het kennen. Trouwens, vind het wel leuk om te zien hoe iedereen meteen denkt aan meerdere vrouwen die een man aanbidden. Het kan ook andersom namelijk.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...