• Morgen moet ik voor school een presentatie houden met een groepje, en een proef voor de klas doen.
    We hadden al het hele idee uitgewerkt, tot een ander groepje dus exact hetzelfde als ons had. Maakt verder ook niet uit, maar nu moeten we op het laatste moment nog dingen regelen. Ik moet informatie over de proef verzamelen, alleen was een jongen in mijn groepje zo handig om al langs de leraar te gaan, en de proef te doen zonder mij. Nu krijg ik dit Whatsappje: "Scheikunde gaat over zwavelzuur waar we elektriciteit op zetten zodat er bubbels ontstaan in een bakje met zeepwater. Deze bubbels bestaan uit waterstof en zuurstof. Wanneer je de bubbel aansteekt knalt het"
    Allemaal heel leuk en aardig, alleen ik was er niet bij en weet niet hoe de proef eruit ziet, en ik kan de proef aan de hand van steekwoorden ook niet op Google vinden. En ik moet morgen wel die proef vol te zien lullen. Dus stress stress. Is er iemand die deze proef herkent, of weet waar hij het over heeft? Of waar ik dit weer kan vinden? Alvast heel erg bedankt.

    Wat zal de titel van de proef kunnen zijn tho, x'D?

    Hij is trouwens kinda ded op whatsapp dus ik kan geen antwoord krijgen cri.

    [ bericht aangepast op 31 jan 2017 - 21:30 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Klinkt als elektrolyse...? Snap alleen niet waar het zeepwater vandaan komt.


    Deep inside, I've never felt alive

    Occamy schreef:
    Klinkt als elektrolyse...? Snap alleen niet waar het zeepwater vandaan komt.

    Ja klopt, dat is elektrolyse. Maar dat is het dus ook, ik snap totaal niet waar het zeepwater vandaag komt. Ik heb ook totaal geen beeld erbij. Dus ik hoopte dat er hier iemand is die denkt "Oh hey, dat herken ik!" haha


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Dat is elektrolyse. Bij H2 zou je een knal moeten horen en bij O2 eerder een zuigend geluid. (als ik mij niet vergis, het is tenslotte al 8 jaar geleden dat ik dit nog gehad heb). Als je elektrolyse van H2SO4 opzoekt zal je ook de reacties en dergelijke terug vinden en kun je je genoeg informeren rondom de proef.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Victuuri schreef:
    (...)
    Ja klopt, dat is elektrolyse. Maar dat is het dus ook, ik snap totaal niet waar het zeepwater vandaag komt. Ik heb ook totaal geen beeld erbij. Dus ik hoopte dat er hier iemand is die denkt "Oh hey, dat herken ik!" haha
    Er ontstaat gas -> gas wordt in een vloeistof (hier zeepoplossing) gedompeld -> gas zorgt voor belletjes in de vloeistof.
    Zie het zo, als je een scheetje laat in bad heb je ook belletjes. Chemie hoeft zo moeilijk niet te zijn. ;)


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Volgens mij dient het zeepwater enkel om het gas op te vangen, zodat je bubbels hebt om aan te steken. Aangezien zuurstofgas en waterstofgas lichter zijn dan water zouden ze anders gewoon naar de lucht ontsnappen en zou je de gassen niet kunnen aansteken.


    Ex astris, sciencia

    Heel erg bedankt!
    - Extra toevoeging is nog altijd welkom-, maar ik ben nu al een heel stuk verder!^^


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Als ik een reactieschema zou maken, zou het dan:
    Zwavelzuur --> Water + Zuurstof, zijn?
    Ik heb gelukkig ook nog een filmpje gevonden, https://www.youtube.com/watch?v=ZQnd4icDVJQ


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Victuuri schreef:
    Als ik een reactieschema zou maken, zou het dan:
    Zwavelzuur --> Water + Zuurstof, zijn?
    Ik heb gelukkig ook nog een filmpje gevonden, https://www.youtube.com/watch?v=ZQnd4icDVJQ


    Maar aan de ene kant moet evenveel als aan de andere kant staan, dus er moet ook iets met zwavel vrij komen?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.






    (online gevonden, twee halfreacties, die worden opgeteld. link)

    [ bericht aangepast op 31 jan 2017 - 22:35 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Maar aan de ene kant moet evenveel als aan de andere kant staan, dus er moet ook iets met zwavel vrij komen?

    Nee toch? In het boek staat: *Beginstof* --> *chemische reactie + *Chemische reactie*
    Wij schrijven nu nog met volle woorden tho, na dit hoofdstuk krijgen we het afkorten.

    [ bericht aangepast op 31 jan 2017 - 22:35 ]


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Ja het is nogal lang geleden en ik wist niet meer zo goed wat je moest doen met elektrolyse.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Victuuri schreef:
    (...)
    Nee toch? In het boek staat: *Beginstof* --> *chemische reactie + *Chemische reactie*
    Wij schrijven nu nog met volle woorden tho, na dit hoofdstuk krijgen we het afkorten.

    De beginstof is zwavelzuur en dat is H2SO4. Daar zit een S in, dus vraag me inderdaad af waar die blijft. Of het is redox, zoals hierboven iemand heeft aangegeven met die reacties.


    Deep inside, I've never felt alive

    @perfecct. Oh geeft niet, but thanks for the help ^^
    Nu begin ik zelf ook te twijfelen x'D

    @Occamy Geen idee tho, anders vraag ik het last minute nog aan mijn scheikunde leraar. Ik heb nog nooit van die termen gehoord hahahaha


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Victuuri schreef:
    (...)
    Nee toch? In het boek staat: *Beginstof* --> *chemische reactie + *Chemische reactie*
    Wij schrijven nu nog met volle woorden tho, na dit hoofdstuk krijgen we het afkorten.

    Niet per se. In dit geval heb je een waterige oplossing van H2SO4, waardoor niet het H2SO4 gaat elektrolyseren, maar het water. Hierdoor is het water je beginstof, dus heb je 2 H2O -> 2 H2 + O2.
    Zou je in een geconcentreerde H2SO4 oplossing werken, krijg je andere elektrolyseproducten.

    [ bericht aangepast op 1 feb 2017 - 10:59 ]


    Ex astris, sciencia

    SergeantBarnes schreef:
    (...)
    Niet per se. In dit geval heb je een waterige oplossing van H2SO4, waardoor niet het H2SO4 gaat elektrolyseren, maar het water. Hierdoor is het water je beginstof, dus heb je 2 H2O -> 2 H2 + O2.
    Zou je in een geconcentreerde H2SO4 oplossing werken, krijg je andere elektrolyseproducten.


    Oww natuurlijk, omdat het zuur reageert!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.