• Hello medestudentjes,

Voor mijn opleiding moet ik me verdiepen in genetica, meer specifiek in de wereld van gene/chromosome mapping en cross over.

Ik weet het principe van chromosome mapping (het berekenen van onderlinge afstanden tussen genen/loci), maar het is me een raadsel hoe ze daadwerkelijk aan deze onderlinge afstanden komen.
    Het gaat hier om een F2 van 838 individuen, met 7 verschillende fenotypes die elk in een andere verhouding voorkomen. Er zijn drie genen betrokken in deze opdracht. An (dominant) of an (recessief), Br of br, F of f. Wordt een eigenschap niet genoemd in de onderstaande reeks dan is het overeenkomstig het wildtype:
    - an/an; 355 individuen
    - br/br en f/f; 339 individuen
    - compleet wildtype; 88 individuen
    - an/an, br/br, f/f; 55 individuen
    - an/an, br/br; 17 individuen
    - br/br; 2 individuen
    - an/an, f/f; 2 individuen.

Deze aantallen maken dus samen 838 individuen.
    Nu wordt mij de vraag gesteld om dus een chromosome map te maken, maar daarvoor moet ik de onderlinge afstanden van deze genen weten. En hoe bereken ik die dan?

En, laatste vraag, hoe kan ik hieruit een interferentiewaarde berekenen?

Iemand die me kan helpen?

Alvast bedankt en groetjes,
    Nikki/Olsson

[ bericht aangepast op 8 feb 2017 - 16:07 ]

oi, suzy

Mt, ik ga hier later even naar kijken.

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Fijn, bedankt!

Nog meer kenners in de zaal?

oi, suzy

Oké, wow, dit is echt te lang geleden voor mij. Misschien kan je hier eens kijken, hier staat het nog wel uitgelegd. En anders ga ik morgen in mijn boeken moeten zoeken als je dan nog vragen hebt. :/

You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

Wauw, daar zou best eens het antwoord op mijn vraag in kunnen staan! Bedankt, ik ga er morgen zeker naar kijken.

oi, suzy