• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt.
    Dus zit je iets dwars? Heb je problemen? Is je ijsje niet lekker? Of voel je je gewoon zo ontzettend blij en wil je dat met de rest van Quizlet delen?
    Schrijf hier dan alles van je af.


    [ bericht aangepast op 9 maart 2017 - 20:52 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    I hate my body.


    Ik ben zo nerveus ;-;


    Caution first, always.

    haha gelukkig zijn er Nederlands helden op deze site en om nou een heel topic te openen. (krul)
    Ik snap het verschil tussen nevenschikkende- en onderschikkende voegwoorden niet. Is er iemand die dit in Jip en Janneke taal kan uitleggen haha?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    doggo schreef:
    haha gelukkig zijn er Nederlands helden op deze site en om nou een heel topic te openen. (krul)
    Ik snap het verschil tussen nevenschikkende- en onderschikkende voegwoorden niet. Is er iemand die dit in Jip en Janneke taal kan uitleggen haha?

    Well ik ven er zelf niet fantastisch in en iemand, correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkte het zo:

    Nevenschikkelijke voegwoorden gebruik je om twee zinnen die gelijkwaardig zijn aan elkaar, te verbinden.
    Onderschikkelijke voegwoorden gebruik je als de tweede zin 'minder waard' is dan de eerste, dus minder belangrijk.
    Heel onduidelijk enzo en ik heb niet meteen voorbeelden, maar zo zat het volgens mij (krul)


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Dragonneau schreef:
    (...)
    Well ik ven er zelf niet fantastisch in en iemand, correct me if I'm wrong, maar volgens mij werkte het zo:

    Nevenschikkelijke voegwoorden gebruik je om twee zinnen die gelijkwaardig zijn aan elkaar, te verbinden.
    Onderschikkelijke voegwoorden gebruik je als de tweede zin 'minder waard' is dan de eerste, dus minder belangrijk.
    Heel onduidelijk enzo en ik heb niet meteen voorbeelden, maar zo zat het volgens mij (krul)

    Ah, ja dat staat ook in het boek, maar dan met dure woorden lol. Het is iets duidelijker maar, wat is gelijk aan elkaar?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Kleuter, serieus.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    O lord, ik wil echt deze troll usernaam en niemand zal me erover kunnen aanspreken omdat het een heel normaal woord is.

    Yagouaroundi schreef:
    O lord, ik wil echt deze troll usernaam en niemand zal me erover kunnen aanspreken omdat het een heel normaal woord is.

    Saltyshaker?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    doggo schreef:
    haha gelukkig zijn er Nederlands helden op deze site en om nou een heel topic te openen. (krul)
    Ik snap het verschil tussen nevenschikkende- en onderschikkende voegwoorden niet. Is er iemand die dit in Jip en Janneke taal kan uitleggen haha?


    Voegwoorden verbinden twee zinnen, dus samen wordt dat een samengestelde zin (doh). Wanneer er een hoofdzin en een bijzin aan elkaar worden geplakt, gebruik je een onderschikkend voegwoord (onderschikkende voegwoorden zijn bijvoorbeeld omdat, terwijl, daardoor, dat, zodat, doordat, als...). Uiteraard heb je dan ook de mogelijkheid om twee hoofdzinnen aan elkaar te plakken, deze worden dan bijeen gehouden door een nevenschikkend voegwoord (daar zijn er maar een paar van: en, maar, want, of, noch, doch).

    Onderschikkend: Matty legt grammatica uit omdat ze dat leuk vindt.
    Nevenschikkend: Matty legt grammatica uit en dat vindt ze leuk.

    (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    This I am so messed up.


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Ik kan wel huilen want nu heb ik eindelijk een fatsoenlijke cosplay gevonden, is hij direct 95 euro hahaha end me


    This ain't no place for no better man.

    Aloy schreef:
    (...)

    How about de PS4 als beloning voor het maken van een plan van aanpak? (nerd)

    Whaha, dat is lekker easy. I like it. Maar dan moet ik alsnog iets hebben waarover de pva gaat. Ik denk dat ik maar eentje maak voor beweging. Dat ik aan het eind van de maand elke dag naar buiten ga voor minstens 10 minuten.

    doggo schreef:
    (...)
    Saltyshaker?

    Das ook een goeie. Die staat al wel op mijn lijstje ^^

    Prongsie schreef:
    (...)

    Voegwoorden verbinden twee zinnen, dus samen wordt dat een samengestelde zin (doh). Wanneer er een hoofdzin en een bijzin aan elkaar worden geplakt, gebruik je een onderschikkend voegwoord (onderschikkende voegwoorden zijn bijvoorbeeld omdat, terwijl, daardoor, dat, zodat, doordat, als...). Uiteraard heb je dan ook de mogelijkheid om twee hoofdzinnen aan elkaar te plakken, deze worden dan bijeen gehouden door een nevenschikkend voegwoord (daar zijn er maar een paar van: en, maar, want, of, noch, doch).

    Onderschikkend: Matty legt grammatica uit omdat ze dat leuk vindt.
    Nevenschikkend: Matty legt grammatica uit en dat vindt ze leuk.

    (:

    ah zo, en de combinatie bijzin en bijzin kon vgm niet, als ik het goed heb? Maar thanks, ik begin het te snappen.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    doggo schreef:
    (...)
    Ah, ja dat staat ook in het boek, maar dan met dure woorden lol. Het is iets duidelijker maar, wat is gelijk aan elkaar?

    Dat vind ik zelf ook vrij moeilijk, maar ik geloof dat je het ongeveer zo kon weten:
    Als je bij nevenschikkelijke zinnen het voegwoord weglaat, blijven er twee correcte zinnen over. Als je bij onderschikkelijke zinnen het voegwoord weglaat, houd je geen twee correcte zinnen over.
    Voorbeeld:
    Ik wil dansen en zij wil gaan zwemmen. -> Je laat 'en' weg, er blijven nog twee correcte zinnen over.
    Ik wil niet gaan zwemmen omdat het koud is -> Als je 'omdat' weghaalt, is de tweede zin niet meer correct.

    Is het nu duidelijk? Sorry, ik ben slecht in uitleggen (bloos)

    Edit: Terwijl ik mijn lange tekst zat te typen, heeft iemand het dus al duidelijk uitgelegd. Nu ja, ik hoop dat het nu iig helemaal duidelijk is voor je ^^

    [ bericht aangepast op 9 maart 2017 - 21:14 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis