• Hoi hoi,

    ik heb eindelijk weer de tijd, inspiratie, motivatie of whatever ik kwijt was, teruggevonden om verder te schrijven aan mijn verhaal! Alleen nu loop ik wederom vast op het bedenken van namen! Opzich weet ik namen te bedenken voor mijn personages.. Maar geen goede achternamen. Hoe doen jullie dit?
    Hoe bedenken jullie namen en achternamen, waar jullie echt tevreden mee zijn? :x


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Honestly... Ik kies welke taal de naam moet zijn en dan zoek ik op de meestvoorkomende namen in die taal. En dan kies ik een voor- en achternaam uit die ik mooi bij elkaar vind passen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    ^ ja dat dus, ik gebruik gewoonlijk een randomnaamgenerator
    probeer ook niet te unieke achternamen te zoeken en ook geen te bekende die gerelateerd kunnen worden aan historische of mythische figuren terwijl dat niet de bedoeling is (bv Bonaparte, Hitler, Caesar, you get my point)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Voor voornamen gebruik ik altijd websites met babynamen, dan scroll ik door de top 1000 of zo haha.
    Als je Google'd op achternamen of last names krijg je ook sites met hele lijsten, spit die eens door, grote kans dat er een geschikte tussen zit.


    I was an angel living in the garden of evil

    De laatste tijd heb ik het gevoel alsof ik geen verhalen verzin, maar ze alleen vertel. Ik heb dan ook niet iets van "wat laat ik nu gebeuren?" Maar meer van "Wat gebeurde er toen?"

    Hetzelfde geldt voor namen. Van hoofdpersonen sowieso, van bijpersonen duurt het soms wat langer en moet ik echt goed zoeken ook op babybytes. Achternamen hetzelfde.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik zoek meestal gewoon op internet, maar soms plak ik ook twee woorden aan elkaar, of pak een Engelse jongensnaam waar ik "son" achter plak


    obsessive rage

    Ik probeer de achternaam eigenlijk onnodig te maken in een verhaal doordat ik zo slecht ben in het verzinnen van achternamen. Daarbij krijg ik mijn verhalen toch nooit verder dan vijf hoofdstukken of überhaupt iets in de buurt van afgerond, doordat het schrijven zo moeilijk gaat de laatste tijd.


    26 - 02 - '16

    Ik heb een bestand met voornamen die ik ooit graag voor hoofdpersonages wil gebruiken en ik heb ook een bestand met gewone namen. Daar haal ik mijn voornamen vandaan. Achternamen haal ik gewoon van een achternamensite, haha.


    Take risks and conquer your fears.

    Ik verzin meestal iets, leen en verbaster achternamen uit boeken of van mensen die ik ken. Usernames van mensen doen het wel eens, een fantasy voornaam verdraaien tot achternaam zoals bv daenerys naar dae of daerys, zoiets. Vertalingen van woorden naar Frans, Japans, etc en dan verdraaien of combineren.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ligt erg aan het personage, soms zoek ik echt een bepaalde betekenis welke namen erbij horen en soms heb ik eerst een naam en kijk dan wat het betekend.
    Achternamen kijk ik altijd in die meest gebruikt lijsten


    --

    Soms heb ik al namen in mijn hoofd, maar vaak gebruik ik namen uit bepaalde series.
    Voor achternamen kijk ik meestal naar zo'n lijst waarin de meeste voorkomende achternamen in staan.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Bij achternamen zoek ik meestal de meest voorkomende namen van het land waar mijn characters vandaan komen (mits het geen fantasy/sci-fi is). Persoonlijk vind ik het nogal voor de hand liggend als de hoofdpersoon zo'n achternaam heeft die niemand in de hele wereld heeft.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Catmint schreef:
    Ik verzin meestal iets, leen en verbaster achternamen uit boeken of van mensen die ik ken. Usernames van mensen doen het wel eens, een fantasy voornaam verdraaien tot achternaam zoals bv daenerys naar dae of daerys, zoiets. Vertalingen van woorden naar Frans, Japans, etc en dan verdraaien of combineren.

    This, basically.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik gebruik meestal de eerste namen die in me opkomen en anders gebruik ik een generator. Enkel wanneer de naam echt een betekenis moet hebben, denk ik wat langer na.


    Mhm?

    Bij achternamen kijk ik vaak waar ze ooit vandaan komen en of dat een beetje bij de familie/geschiedenis van mijn personage past (Smith, komt van een smid, evenals De Bakker in het Nederlands enzo)

    Voornamen: altijd babybytes. Mijn cookies denken dat ik nonstop zwanger ben haha. Soms heb ik al een naam, soms zoek ik op betekenis, of alleen op voorletter.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Bedankt voor jullie reacties!
    Voornamen lukt dus opzich nog wel.. Maar achternamen vind ik best lastig. Ik wil ze graag in het Nederlands, maar schrijf Fantasy en meestal ergens in de Middeleeuwen ofzo... Dus dan vind ik namen als "Janssen" en "de Vries" om de één of andere reden niet passen bij hoe ik mijn personages voor mij zie. Maar namen als "Longsword" (wat ik eigenlijk had) vind ik minder leuk omdat het hele verhaal Nederlands is. Maar misschien moet ik me daar overheen zetten en Engelse achternamen accepteren. :d


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.