• Hallo hallo,

    Ik begin over 2 weken aan mijn 3e jaar op de HBO-V.
    Door onhandig gedoe met de studie die ik eigenlijk wilde doen, zit ik op Rotterdam op school. Amsterdam is echter veel dichterbij waar ik vandaan kom.
    Ik woon dan nu ook in Rotterdam. De stad vind ik heerlijk, maar ik voel me toch soms nogal best alleen. Ik merk dan nu ook dat wanneer mijn schooljaar er weer aankomt, ik er tegenop zie dat ik dan weer 'alleen daar' zit. Ik heb wel wat vrienden van school, maar die wonen ook niet in Rotterdam zelf en die hebben natuurlijk gewoon hun 'hoofd vrienden'. Beetje gekke benaming. Ik bespaar jullie het hele verhaal :'D

    Net kwam het idee naar boven dat het misschien verstandiger zou zijn om mijn 4e jaar dan in Amsterdam te gaan doen. Dit heeft nogal wat haken en ogen omdat ik op mezelf woon. Appartementje wat mijn vader heeft gekocht, waardoor ik me sowieso bezwaard zal voelen om dit voor te stellen bij hem.
    Ik had er eerst niet veel last van, maar het wordt steeds meer. Nou is het eerste probleem natuurlijk school.

    Ik zou me best goed kunnen voorstellen dat je niet van hogeschool kan veranderen omdat opleidingen op elke instelling net even anders zijn. Je krijgt net andere vakken en stof, maar de competenties zijn gewoon hetzelfde (lijkt me?). Al helemaal als het om mijn laatste jaar zou gaan, waar je vooral scriptie schrijft en stage loopt.

    Heeft iemand hier ervaring mee of iets over gehoord oid?
    Ik zou niet weten of het dan nog doorgezet kan/zal worden, maar dan weet ik iig of er een begin kan zijn.

    [ bericht aangepast op 17 aug 2017 - 23:04 ]


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Dit gaat misschien een beetje raar klinken en ik bedoel het ook absoluut niet verkeerd, maar soms zit een gedeelte "alleen voelen" ook in je hoofd. Je hebt alle recht om je zo te voelen, daar niet van! Alleen omdat jij je zo voelt, uit je dat onbewust ook naar anderen. Probeer zelf meer te ondernemen: nodig die vrienden uit om wat leuks te doen bijvoorbeeld. Wie zegt dat jij geen "hoofd vriendin" kunt worden? Door zelf initiatief te tonen, zet je jezelf meer op de voorgrond en zullen anderen ook sneller aan je denken.

    Door er te veel bij stil te staan dat je alleen bent, zet je jezelf vaak al buitenspel omdat jij je (waarschijnlijk) meer op de achtergrond houdt. Alsof je jezelf niet belangrijk genoeg vindt als vriendin. Laat dus zien dat je een aanwinst bent voor de vriendengroep, dan zullen anderen dat ook zien! ^^

    Bovendien, als je nu nog wisselt en het is in Amsterdam niet beter - omdat daar ook alles nieuw is, heb je misschien straks nog extra stress. Iets wat je in je laatste jaar natuurlijk niet kunt gebruiken.

    [ bericht aangepast op 18 aug 2017 - 0:15 ]


    everything, in time

    Meraki schreef:
    Dit gaat misschien een beetje raar klinken en ik bedoel het ook absoluut niet verkeerd, maar soms zit een gedeelte "alleen voelen" ook in je hoofd. Je hebt alle recht om je zo te voelen, daar niet van! Alleen omdat jij je zo voelt, uit je dat onbewust ook naar anderen. Probeer zelf meer te ondernemen: nodig die vrienden uit om wat leuks te doen bijvoorbeeld. Wie zegt dat jij geen "hoofd vriendin" kunt worden? Door zelf initiatief te tonen, zet je jezelf meer op de voorgrond en zullen anderen ook sneller aan je denken.

    Door er te veel bij stil te staan dat je alleen bent, zet je jezelf vaak al buitenspel omdat jij je (waarschijnlijk) meer op de achtergrond houdt. Alsof je jezelf niet belangrijk genoeg vindt als vriendin. Laat dus zien dat je een aanwinst bent voor de vriendengroep, dan zullen anderen dat ook zien! ^^

    Bovendien, als je nu nog wisselt en het is in Amsterdam niet beter - omdat daar ook alles nieuw is, heb je misschien straks nog extra stress. Iets wat je in je laatste jaar natuurlijk niet kunt gebruiken.

    Nee, ik snap je punt. Het is alleen zo dat de vrienden van school ook nog op ongeveer 3 kwartier reizen zitten, dus even langsgaan bij ze of mij is niet erg makkelijk altijd. Toen we nog bij elkaar in de klas zaten in het eerste jaar was het ook een stuk makkelijker om na school nog wat te doen, maar eentje is gestopt en gaat naar een andere school en de rest zaten en zit komend jaar in andere klassen.

    Laatste wat je zegt had ik nog niet heel erg aan gedacht. Ik ben met veranderingen best flexibel, ben vaak verhuisd dus best gewend aan nieuwe omgevingen. Het kan natuurlijk anders uitpakken, maar tot nu is dat altijd goed gegaan. (:


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Wat ik me voornamelijk afvraag is of het überhaupt mogelijk is om je opleiding te gaan volgen bij een andere hogeschool. Dus of die switch echt mogelijk is.
    Want het lijkt mij dat de Hogeschool Rotterdam heel anders is dan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben dus bang dat de Amsterdamse hogeschool je niet kan aannemen in het vierde jaar.
    Ik denk dat je het maar gewoon moet navragen bij je school of het mogelijk is van school te wisselen later in de opleiding.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Ik vraag mij af of dat überhaupt mogelijk is om in het vierde jaar nog te wisselen. Je zit al best ver in je opleiding en elke school heeft zo'n beetje andere eisen. Maar het lijkt mij niet onmogelijk. Ik zou het navragen en bespreken op school. Misschien kan je ook de school in Amsterdam bellen en navragen als dat mogelijk is?

    Ik zit in Rotterdam op school, net zoals mijn vrienden. Maar zij wonen in Den Haag en ik ergens in een stad onder Rotterdam, dus even naar ze toe gaan duurt anderhalf uur. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook hun eigen vrienden, dus ik kan je eenzaamheidsgevoel goed snappen.


    Seasons will change, but I shall remain

    Eggsy schreef:
    Wat ik me voornamelijk afvraag is of het überhaupt mogelijk is om je opleiding te gaan volgen bij een andere hogeschool. Dus of die switch echt mogelijk is.
    Want het lijkt mij dat de Hogeschool Rotterdam heel anders is dan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben dus bang dat de Amsterdamse hogeschool je niet kan aannemen in het vierde jaar.
    Ik denk dat je het maar gewoon moet navragen bij je school of het mogelijk is van school te wisselen later in de opleiding.

    Ja dat vroeg ik me dus ook af (cat) Lijkt me ergens heel moeilijk, maar tegelijk zou het een soort van moeten kunnen?

    Aventia schreef:
    Ik vraag mij af of dat überhaupt mogelijk is om in het vierde jaar nog te wisselen. Je zit al best ver in je opleiding en elke school heeft zo'n beetje andere eisen. Maar het lijkt mij niet onmogelijk. Ik zou het navragen en bespreken op school. Misschien kan je ook de school in Amsterdam bellen en navragen als dat mogelijk is?

    Ik zit in Rotterdam op school, net zoals mijn vrienden. Maar zij wonen in Den Haag en ik ergens in een stad onder Rotterdam, dus even naar ze toe gaan duurt anderhalf uur. Daarnaast hebben ze natuurlijk ook hun eigen vrienden, dus ik kan je eenzaamheidsgevoel goed snappen.

    Ja lastig he, dat je dan denkt 'vrienden van school' en er dus vanuit gaat dat ze in de buurt wonen. Maar als je van de middelbare school af bent telt die regel gewoon niet meer. Dat vind ik gewoon jammer ook :'D


    "Do you believe monsters are born or made?"