• .. En dat is écht vervelend.

    Ik heb nu twee jaar met mijn vriend en ben écht heel gek op hem, maar hij heeft één vervelende eigenschap waar ik me steeds meer aan begin te storen en mij zelfs een beetje ongelukkig door begin te voelen: hij is zo erg bezig met geld. Hij wilt altijd iedere cent van mij terug. Ik snap best dat hij niet alles kan/wil betalen (dat wil ik ook niet), maar dit is echt heel vervelend.

    Om een voorbeeld te noemen die mij echt heel erg kwetste: op vakantie in Frankrijk gingen we kanoën, we moesten allen €15,- per persoon betalen. Ik betaalde gewoon voor ons beide en nam daarbij ook een tientje uit zijn portemonnee (zodat we aan de dertig kwamen). Ik vond het helemaal niet erg dat ik €20,- en hij €10,- betaalde, ik bedoel.. We hebben een relatie en dan deel je dat soort dingen en doe je niet moeilijk over die vijf euro. Toch? Maar later op de dag kwam hij bij mij staan en gaf mij €2,50. "Hier, heb je het geld terug van het kanoën, maar ik heb die €2,50 van het ijsje van gisteren eraf gehaald." Ik heb het geld niet aangepakt en heb het gezegd dat hij het maar lekker zelf moest houden, omdat ik met liefde die kano had betaald voor hem. Ik ben weggelopen en begon hard te huilen. En nu huil ik weer.. Omdat hij ALLE kosten (groot en klein) die hij voorgeschoten heeft, bij elkaar optelt en op een bedrag uitkomt dat ik niet 'ns kan terugbetalen. "Je hoeft niet alles terug te betalen, dan doe je de rest volgende maand." Ik schiet ook vaak dingen voor, maar kleine bedragen laat ik zitten. We hebben een relatie, dus dat soort dingen moet toch kunnen?

    Bij alle mensen die ik ken (vader, vriend(inn)en, enz) word er niet moeilijk gedaan over het geld. Ik krijg veel minder studiefinanciering dan hem en heb nog steeds geen baan gevonden (word telkens afgewezen) en bij een ieder ander is het dan niet meer dan normaal dat hij wat meer betaalt. Al die anderen doen niet moeilijk over geld.. Waarom mijn vriend dan wel? - Als ik hem erop aanspreek of erna vraag, word hij boos en dan valt er niet met hem te praten.

    Hij hoeft écht niet alles dat hij voorgeschoten heeft, zelf te betalen. Echt niet. Het is niet meer dan eerlijk dat ik daaraan meebetaal, als ik dat kan. Maar zoals nu lukt dat even niet, omdat ik een plotselinge rekening van het ziekenhuis thuis kreeg en die moest betalen. Maar daar heeft hij geen boodschap aan en dat doet écht pijn. Ik wil mij niet zo ellendig voelen om dat klote geld. Ik ben meer het yolo-type en hij is totaal het tegenovergestelde.

    Ok, ik moest ergens mijn ei kwijt. Bedankt voor het lezen, ofzo. (:


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Wat vervelend! Het enige wat ik kan bedenken is dat je toch het gesprek met hem aangaat. Neem hem even terzijde en zeg dat je even serieus wil praten, zonder dat er boos gedaan hoeft te worden. Zeg dat dit iets is wat je dwars zit en echt even uitgepraat moet worden.

    Als hij dat echt niet wil, weet ik niet zo goed wat je moet doen. Ik denk dat als je jouw gevoel naar hem laat blijken, hij vast wel wil luisteren. Succes in ieder geval!

    En een hele dikke knuffel ^^


    It's never gonna happen, Guys.

    Aan de ene kant snap ik hem, want ik ben ook een tijd zo geweest. Maar aan de andere kant snap nu hoe irritant dat moet zijn, vooral als je andere uitgaven aan je hoofd hebt. Het lijkt me ook logisch dat de ene keer jij wat meer betaalt en dan betaalt hij weer wat meer, zodat je uiteindelijk evenveel betaald. Ik zou er gewoon goed met hem over praten!


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Bedankt! :) Het punt is dat hij al weet dat dat aan mij vreet. Maar zo is hij nu eenmaal. Zijn hele leven lang al, draait alles om geld. Hij wilt ook niet voor niets een accountant worden. Maar iedereen (en ik ook) vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat hij soms iets meer betaald, want hij krijgt nou eenmaal meer geld dan mij, terwijl we net zoveel doen. Allebei volgen we vijf dagen in de week een opleiding, alleen krijgt hij hiervoor €200,- meer dan ik! En nou zeg ik niet dat hij daarom dat volle bedrag maar moet inleveren aan ons beide, maar ik had dan wel iets meer speling en flexibiliteit van hem verwacht, daarin. Want we moeten allebei dezelfde kosten maken (ik zelfs iets meer, want hij betaalt niet mee aan de hond en/of andere dieren) enzo..
    En vooral zoals Standal zegt: de ene keer betaal ik iets meer, de andere keer hij. Ik heb in onze vakantie meerdere keren voor ons beide betaald en dat vraag ik ook niet terug; want we genieten samen en op dat moment kon ik het missen. Maar hij zou iedere euro terugvragen.

    Hijzelf zegt overigens niet dat hij dat doet. Hij laat soms namelijk wel 'ns wat achterwege, ofzo..

    Ach, het was allang fijn om even bij iemand mijn ei kwijt te kunnen. (:


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Ikzelf had het uitgemaakt met hem en ik had in termijnen die schuld terugbetaald. Als hij zo dol is op geld, waarom trouwt ie er niet mee?

    [ bericht aangepast op 24 aug 2017 - 22:50 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Met mijn vrienden heb ik ook wel dat ik graag mijn geld terug wil als ik iets voorschiet, maar dat is omdat ik weet dat sommige niet uit zichzelf gaan aanbieden om het terug te betalen. Met mijn vriend doe ik dit echter niet echt. De ene keer betaald hij, de andere keer betaal ik, en dan is het ongeveer even. Ik heb ook al meerdere keren concertkaartjes enzo betaald, omdat ik het leuk vind om hem daar naartoe te nemen (:
    Ik snap je vriend ook ergens wel. Het idee dat anderen zitten te genieten van míjn geld, waar ík hard voor gewerkt heb, kan mij ook storen. Maar in jullie relatie vind ik het wel een beetje naar, aangezien je ook aangeeft dat je geen baan hebt ):


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Fijn dat je even je hart hebt kunnen luchten, maar hiermee zou ik niet mee kunnen blijven leven. Ik denk dat je weer gekwetst kan worden als hij zich niet een beetje aanpast. Misschien moet hij eens nagaan waarom hij alles zo nauw terug wil. Heeft hij ooit geld aan iemand uitgegeven, maar kreeg ie nooit iets terug van die persoon/heeft ie hem erg gekwetst? Om maar een voorbeeld te geven: misschien heeft ie vroeger een vriendin gehad voor wie hij graag cadeaus of etentjes betaalde en heeft ze er lekker van geprofiteerd, maar niets voor terug gedaan of hem afgewezen. Ik zou me in dat geval gebruikt voelen en dan wel oppassen met mijn geld. Het hoeft niet eens zo'n groot voorbeeld te zijn. Het kan iets kleins zijn dat hem is overkomen en hij daarom nu erg erop let niets kwijt te geraken. Dan moet ie dat achter zich laten en beseffen dat het anders is met jou.

    Ik begrijp aan de ene kant je vriend wel, want ik ben ook niet erg vrijgevig, maar hij gaat wel erg ver. Als iemand mij iets heeft betaald en het niet terug hoeft, hou ik dat wel in mijn achterhoofd en betaal ik de volgende keer iets voor hen. Maar hij lijkt daar niet aan te denken? Aan die keren dat jij de kleine bedragen liet zitten? En zeker in je situatie is het jammer dat hij niet een klein bedragje ervoor over heeft. :/


    Ik wil een tuin vol egels

    Dat lijkt me echt afschuwelijk. Zelf ben ik vrij makkelijk met mijn geld, met mijn vrienden doen we ook niet moeilijk over koffie betalen/halen enzo. Met mijn vriendje let ik er altijd op dat het beetje gelijk is, maar helemaal niet specifiek. Als hij paar keer avondeten heeft gehaald, dan zeg ik dat ik aan de beurt ben en andersom. Bij uitjes betalen we om de beurten, maar letten we niet echt op of de bedragen overeen komen. Vakantie maken we wel een wie betaalt wat, maar dat is eigenlijk meer voor het overzicht dan om elkaar daadwerkelijk terug te betalen. Zo kunnen we het een beetje gelijk houden zonder dat het storend wordt. Ik zou zelf ook huilen als mijn vriendje zo moeilijk deed als het jouwe.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Baudelaire schreef:
    Dat lijkt me echt afschuwelijk. Zelf ben ik vrij makkelijk met mijn geld, met mijn vrienden doen we ook niet moeilijk over koffie betalen/halen enzo. Met mijn vriendje let ik er altijd op dat het beetje gelijk is, maar helemaal niet specifiek. Als hij paar keer avondeten heeft gehaald, dan zeg ik dat ik aan de beurt ben en andersom. Bij uitjes betalen we om de beurten, maar letten we niet echt op of de bedragen overeen komen. Vakantie maken we wel een wie betaalt wat, maar dat is eigenlijk meer voor het overzicht dan om elkaar daadwerkelijk terug te betalen. Zo kunnen we het een beetje gelijk houden zonder dat het storend wordt. Ik zou zelf ook huilen als mijn vriendje zo moeilijk deed als het jouwe.


    Dit eigenlijk. Maar ik denk niet dat ik met jouw vriend zou kunnen leven eerlijk gezegd.
    Heeft hij het toevallig niet van zijn ouders meegekregen, dat gedrag? Want een vriendin van mij is ook zo, en dat heeft ze gewoon van thuis.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Baudelaire schreef:
    Dat lijkt me echt afschuwelijk. Zelf ben ik vrij makkelijk met mijn geld, met mijn vrienden doen we ook niet moeilijk over koffie betalen/halen enzo. Met mijn vriendje let ik er altijd op dat het beetje gelijk is, maar helemaal niet specifiek. Als hij paar keer avondeten heeft gehaald, dan zeg ik dat ik aan de beurt ben en andersom. Bij uitjes betalen we om de beurten, maar letten we niet echt op of de bedragen overeen komen. Vakantie maken we wel een wie betaalt wat, maar dat is eigenlijk meer voor het overzicht dan om elkaar daadwerkelijk terug te betalen. Zo kunnen we het een beetje gelijk houden zonder dat het storend wordt. Ik zou zelf ook huilen als mijn vriendje zo moeilijk deed als het jouwe.


    RT. Ik zou eerlijk heel erg het gevoel krijgen dat ik niet wordt vertrouwt.. of een of andere golddigger ben ofzo. Ik zou me echt beledigt voelen.. Ik bedoel het is toch een relatie, dan deel je toch samen? Een klein beetje opletten mag we, maar dit is echt extreem..

    [ bericht aangepast op 25 aug 2017 - 11:11 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Error

    [ bericht aangepast op 25 aug 2017 - 11:10 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik snap eigenlijk wel dat hij zo precies is met het geld. Hij wil gewoon zekerheid en niet zo careless zijn ermee. Ieder zo zijn eigen manier van leven, toch?
    Maar met het laatste stukje van het ziekenhuis en dat hij boos wordt, is wel too much. Ik weet dat het niet leuk is, maar misschien er gewoon rustig over beginnen en er naartoe werken. Gewoon uitleggen dat jij je er niet goed bij voelt, desnoods schrijf je de dingen op, dat je het niet fijn laat voelen in de relatie en dat je geen werk hebt dus het geld heus niet zo snel binnenkomt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Poeh lijkt me flink lastig. Ik ben voorstander van het een beetje eerlijk verdelen maar het lijkt me als jullie al twee jaar samen zijn dat je dat een beetje los moet laten. Wat de anderen ook zeggen, de ene keer betaalt hij iets meer, de andere keer jij. Ik denk dat de balans er al is als beide partijen 'willing' zijn om eens voor de ander te betalen en dat een beetje afwisselt. Kijk, ik heb momenteel geen inkomen en mijn vriend verdient juist best wel veel daar houd hij rekening mee want hij geeft aan ja ik verdien meer dus ik betaal ook meer aan dingen van ons. Maar ik wil niet zo zijn dat ik niks betaal dus probeer er wel tussen te duwen dat ik ook voor dingen betaal. Voor vakanties enzo splitsen we wel gewoon 50/50. Ik denk dat het zinvol is om nogmaals bij hem aan te kaarten dat het niet allemaal zo zwart/wit is. Als jij minder inkomen hebt kan jij nou eenmaal minder betalen. Hoe ouder je wordt, en hoe meer je mogelijk gaat delen hoe belangrijker dat wordt. Ik snap dat hij niet voor alles wil betalen, maar dat doet hij ook niet en jij wil zelf ook betalen.


    The truth is out there.

    Persoonlijk zou ik er gek van worden. Jullie verschillen qua geld. Jij vind het niet erg om kleine bedragen voor te schieten en het te laten zitten. Hij juist wel. Misschien toch een keer met hem praten en duidelijk aangeven dat jij ook wel eens wat voor hem betaald en het niet terug vraagt. Daarnaast vind ik het wel apart dat hij dan niet aanbied om jou terug te betalen voor de keren dat jij voor hem betaalt, maar goed.

    Of je kan volgende keer voor de grap zeggen: Mag ik dan nog terug wat ik voor jou heb betaald en nog niet terug heb gevraagd? Hoewel er een grote kans is dat je dan ruzie krijgt, denk ik.


    Physics is awesome

    Ik snap je echt heel goed.

    Normaal verdelen we het gewoon een beetje. Als ik de bioskaartjes betaal, doet hij het drinken en het lekkers. Alleen met grote dingen maken we een bedrag over (bijvoorbeeld kaartjes voor een pretpark ofzo) maar gewoon een rond getal en echt niet op de cent of op het drankje. Ik denk dat deze manier ook wel gezond is.

    Maar met de vakantie had hij meer betaald en ik zou dat nog terug betalen. Toen had hij gezegd dat het goed was en dat niet hoefde, maar nu als het over geld gaat, haalt hij de vakantie telkens terug. Ik werd er zo naar van. Ik had de ruimte gewoon niet om ineens zo'n bedrag over te maken, want ik zat niet alleen met school en andere kosten, ik moest ook mijn rijlessen en examens telkens betalen.

    Ik werd er zo naar van dat ik dan telkens riep: na de zomer krijg je meer dan het bedrag terug, Dan is alles afgehandeld en wil ik er niks meer over horen.

    Inmiddels hebben we het er gewoon goed over gehad en heeft hij ook gezegd dat hij niet wil dat ik me zo kut voel - en dat is gewoon fijn om te weten. Heb het er echt over samen en probeer je gevoelens goed te verwoorden. Misschien kun je een voorbeeld nemen met iets dat hij heel vervelend vindt. "Zo voel ik me nu"- zeg maar.

    Ik hoop echt dat het goed komt, veel succes!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    MacGyver schreef:
    Of je kan volgende keer voor de grap zeggen: Mag ik dan nog terug wat ik voor jou heb betaald en nog niet terug heb gevraagd? Hoewel er een grote kans is dat je dan ruzie krijgt, denk ik.

    Ik heb zo'n gevoel dat, dat het laatste is wat je moet doen. Geld is een delicate onderwerp voor hem zo te lezen en als je daar grappen over gaat maken dan heb je juist de poppen aan het dansen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.