• //

    [ bericht aangepast op 8 maart 2018 - 17:06 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Wat is laaggeletterd btw? :')


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laaggeletterd?


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Laaggeletterdheid (of: functioneel analfabetisme) houdt in dat mensen moeite hebben met de vaardigheid lezen en/of schrijven. Dit is iets anders dan ongeletterdheid, analfabetisme, waarbij het gaat om mensen die helemaal niet kunnen lezen en schrijven.



    OT: Sorry, maar in mijn omgeving zit niemand die laaggeletterd is voor zover als dat ik weet. Wel wens ik je succes met je zoektocht!


    Smile. You're beautiful. <3

    Misschien is dit een domme vraag, maar is dit hetzelfde als dyslexie?


    And then we'll see it.

    Oei, dat lijkt me nog best wel een lastige groep om te vinden. Ik ken ook niemand voor je voor zover ik weet, maar ik wens je veel succes! ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Koffie schreef:
    Misschien is dit een domme vraag, maar is dit hetzelfde als dyslexie?


    Nee, dat is niet hetzelfde (maar ook geen domme vraag, haha)! Dyslexie duidt op hardnekkige leesproblemen die niet weggaan als je meer oefent, terwijl laaggeletterdheid normaal gesproken betekent dat je gewoon nooit heel goed hebt leren lezen of schrijven, bijvoorbeeld omdat een persoon niet lang genoeg naar school kon. Aan dyslexie valt uiteindelijk weinig te doen, terwijl laaggeletterdheid op zich kan worden verholpen met meer onderwijs. Het kan natuurlijk wel samengaan, maar dat hoeft absoluut niet en het zijn twee verschillende dingen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mijn vader is laaggeletterd, maar hij is ook zwaar dyslectisch (en daardoor dachten ze vroeger dat hij dom was waardoor hij nooit goed heeft leren lezen of schrijven).

    Hij wil alleen niet erover vertellen, het is een taboe bij ons thuis.

    We hebben bij de radio wel eens een item gehad over laaggeletterdheid. Ik kan je daarvan de audio sturen als je dat wilt?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    //

    [ bericht aangepast op 8 maart 2018 - 17:06 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Salaryman schreef:
    Hey guys, thanks voor jullie reacties!
    Dat taboe is ook een beetje waar ik tegenaan ben gelopen, vandaar dat ik best moeite heb om laaggeletterden te vinden. De stichting lezen en schrijven heeft me ook nog niet teruggemaild.

    Dat radio item ben ik wel benieuwd naar! Ik zal je een pb sturen!


    Is goed, ik stuur 'm je zo via m'n laptop!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Square schreef:
    (...)

    Nee, dat is niet hetzelfde (maar ook geen domme vraag, haha)! Dyslexie duidt op hardnekkige leesproblemen die niet weggaan als je meer oefent, terwijl laaggeletterdheid normaal gesproken betekent dat je gewoon nooit heel goed hebt leren lezen of schrijven, bijvoorbeeld omdat een persoon niet lang genoeg naar school kon. Aan dyslexie valt uiteindelijk weinig te doen, terwijl laaggeletterdheid op zich kan worden verholpen met meer onderwijs. Het kan natuurlijk wel samengaan, maar dat hoeft absoluut niet en het zijn twee verschillende dingen.


    Dyslexie is nog wel wat uitgebreider dan dat en ik moet zeggen dat het bij mij zich niet echt uit in het lezen (vroeger liep ik achter, maar omdat ik veel en graag lees heb ik daar eigenlijk zolang als ik me kan heugen geen last meer van gehad), maar meer in grammatica zoals dt, het automatiseren (onthouden van formules e.d) en motorische vaardigheden (#Onhandig (krul) ). Maar goed, dat verschilt dus per persoon, maar je stelling is niet volledig correct. :3


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    (...)

    Dyslexie is nog wel wat uitgebreider dan dat en ik moet zeggen dat het bij mij zich niet echt uit in het lezen (vroeger liep ik achter, maar omdat ik veel en graag lees heb ik daar eigenlijk zolang als ik me kan heugen geen last meer van gehad), maar meer in grammatica zoals dt, het automatiseren (onthouden van formules e.d) en motorische vaardigheden (#Onhandig (krul) ). Maar goed, dat verschilt dus per persoon, maar je stelling is niet volledig correct. :3


    Ja, je hebt gelijk, maar ik probeerde het kort en simpel te houden. Misschien dat ik het daarbij te veel heb verkort, sorry. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ja, je hebt gelijk, maar ik probeerde het kort en simpel te houden. Misschien dat ik het daarbij te veel heb verkort, sorry. (nerd)


    Ahjoh, ik neem het je niet kwalijk, maar de nerd in mij moest het toch even gezegd hebben :Y)


    You were born original, don't die as a copy.

    Square schreef:
    (...)

    Nee, dat is niet hetzelfde (maar ook geen domme vraag, haha)! Dyslexie duidt op hardnekkige leesproblemen die niet weggaan als je meer oefent, terwijl laaggeletterdheid normaal gesproken betekent dat je gewoon nooit heel goed hebt leren lezen of schrijven, bijvoorbeeld omdat een persoon niet lang genoeg naar school kon. Aan dyslexie valt uiteindelijk weinig te doen, terwijl laaggeletterdheid op zich kan worden verholpen met meer onderwijs. Het kan natuurlijk wel samengaan, maar dat hoeft absoluut niet en het zijn twee verschillende dingen.

    Ja zo'n vermoeden had ik al! Maar ik dacht: mensen met dyslexie zijn makkelijker te vinden dan laaggeletterden haha (:


    And then we'll see it.