• Hee allemaal,

    Ik wil het woord 'kutmexicaan' in mijn Nano-verhaal gebruiken. Maar is dat wel correct gespeld? Moet het 'kutmexicaan' zijn zoals nu, of 'kut-Mexicaan'? Of toch iets anders? Meh, help?

    Liefs


    oi, suzy

    kutmexicaan ziet er voor mij het juiste uit, aangezien er geen leesmoeilijkheden zijn en het niet uit twee zelfstandige naamwoorden bestaat.


    Mhm?

    Klopt maar hoe zit dat dan met die hoofdletter omdat Mexicaan een aanduiding van een nationaliteit is?


    oi, suzy

    Het lijkt mij dat het "kut Mexicaan" moet zijn omdat het twee losse woorden zijn. Rot Mexicaan zou je toch ook niet aan elkaar schrijven of met een verbindingsstreepje?


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Jawel, dat zou ik dus wel. Dat soort dingen schrijf ik altijd zonder spatie, maar ik zit nu met die hoofdletter... Vandaar dat ik denk dat er een streepje bij moet, omdat je niet kan zeggen 'kutMexicaan'.


    oi, suzy

    Volgens mij is het een samenstelling, dus schrijf je gewoon kutmexicaan. Los van elkaar hoort het volgens mij niet en met een streepje ziet het er voor mijn gevoel raar uit.

    Edit: je schrijft namelijk ook 'gewoon' kutmens en rotmens en dat soort dingen, dus ik denk dat het hetzelfde is.

    [ bericht aangepast op 1 nov 2017 - 13:07 ]


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik schrijf dat soort dingen los, dus voor mij ziet dit er juist raar uit. Misschien moet je dan toch maar gewoon doen wat je zelf het beste vind staan/makkelijkste vind lezen.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik ben er vrij zeker van dat het kutmexicaan is. Zoals Mattie zegt, schrijf je evenzeer kutmens of rotjoch. Als je het van elkaar afsplitst en "kut" bijgevolg als bijvoeglijk naamwoord gebruikt, dan zou je iets krijgen als "hij is een kutte Mexicaan", maar dat klinkt heel raar, haha. In de samenstelling "kutmexicaan" schrijf je "mexicaan" met kleine letter, omdat dat de regel is bij samenstellingen van die soort. (Zo schrijf je ook standaardnederlands, bijvoorbeeld, en niet standaardNederlands).

    [ bericht aangepast op 1 nov 2017 - 14:03 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    Ik ben er vrij zeker van dat het kutmexicaan is. Zoals Mattie zegt, schrijf je evenzeer kutmens of rotjoch. Als je het van elkaar afsplitst en "kut" bijgevolg als bijvoeglijk naamwoord gebruikt, dan zou je iets krijgen als "hij is een kutte Mexicaan", maar dat klinkt heel raar, haha. In de samenstelling "kutmexicaan" schrijf je "mexicaan" met kleine letter, omdat dat de regel is bij samenstellingen van die soort. (Zo schrijf je ook standaardnederlands, bijvoorbeeld, en niet standaardNederlands).


    Dit dus. :') Ik kon zelf even niet op voorbeelden komen, maar dit legt het goed uit. (: Op internet kon ik het ook zo snel niet vinden.

    PS. Matty :Y)


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Klaar schreef:
    Ik ben er vrij zeker van dat het kutmexicaan is. Zoals Mattie zegt, schrijf je evenzeer kutmens of rotjoch. Als je het van elkaar afsplitst en "kut" bijgevolg als bijvoeglijk naamwoord gebruikt, dan zou je iets krijgen als "hij is een kutte Mexicaan", maar dat klinkt heel raar, haha. In de samenstelling "kutmexicaan" schrijf je "mexicaan" met kleine letter, omdat dat de regel is bij samenstellingen van die soort. (Zo schrijf je ook standaardnederlands, bijvoorbeeld, en niet standaardNederlands).

    Ah zo! Nu is het duidelijk. ^^ dank je wel!


    oi, suzy

    Klaar schreef:
    Ik ben er vrij zeker van dat het kutmexicaan is. Zoals Mattie zegt, schrijf je evenzeer kutmens of rotjoch. Als je het van elkaar afsplitst en "kut" bijgevolg als bijvoeglijk naamwoord gebruikt, dan zou je iets krijgen als "hij is een kutte Mexicaan", maar dat klinkt heel raar, haha. In de samenstelling "kutmexicaan" schrijf je "mexicaan" met kleine letter, omdat dat de regel is bij samenstellingen van die soort. (Zo schrijf je ook standaardnederlands, bijvoorbeeld, en niet standaardNederlands).


    Maar het is wel Standaardnederlands tho, of anders was dat fout op mijn taaltest, haha. Maar Standaardnederlands is echt een taal, terwijl kutmexicaan geen echte nationaliteit is. Het slaat terug op de nationaliteit, maar het geeft een mening weer.

    [ bericht aangepast op 1 nov 2017 - 15:09 ]


    Mhm?

    Hopps schreef:
    (...)

    Dit dus. :') Ik kon zelf even niet op voorbeelden komen, maar dit legt het goed uit. (: Op internet kon ik het ook zo snel niet vinden.

    PS. Matty :Y)


    Oops, sorry. Ik was nog even snel gaan checken in het ballontje, maar daar stond Judy, dus ik heb erop gegokt. Ik zal het onthouden. (krul)

    MacTavish schreef:
    (...)
    Ah zo! Nu is het duidelijk. ^^ dank je wel!


    Super! Ik ben blij dat het duidelijker is. (:

    Barrel schreef:
    (...)

    Maar het is wel Standaardnederlands tho, of anders was dat fout op mijn taaltest, haha. Maar Standaardnederlands is echt een taal, terwijl kutmexicaan geen echte nationaliteit is. Het slaat terug op de nationaliteit, maar het geeft een mening weer.


    Oh, ja, je hebt gelijk, sorry. Standaardnederlands is inderdaad met hoofdletter S, mijn excuses. (: Ik heb het proberen opzoeken online, maar ik geraak er echt niet wijzer uit, haha. Verfransing is bijvoorbeeld ook met een kleine f, maar dat is dan weer een afleiding en geen samenstelling. Ik zal nog wat verder zoeken, al ben ik er echt vrij van overtuigd dat het dit is.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Oh, ja, je hebt gelijk, sorry. Standaardnederlands is inderdaad met hoofdletter S, mijn excuses. (: Ik heb het proberen opzoeken online, maar ik geraak er echt niet wijzer uit, haha. Verfransing is bijvoorbeeld ook met een kleine f, maar dat is dan weer een afleiding en geen samenstelling. Ik zal nog wat verder zoeken, al ben ik er echt vrij van overtuigd dat het dit is.


    Het is kutmexicaan omdat het een mening is en geen nationalitet (:


    Mhm?

    Kut-Mexicaan ziet er een beetje raar uit, dus wat het ook is, ik hou het op kutmexicaan, wat Klaar ook al zei. Bedankt voor alle antwoorden! (:


    oi, suzy