• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.



    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Van abo's verliezen kan ik echt zo onzeker worden! Maar ik ben nu ook een beetje overvallen dat ik al abo's heb terwijl het verhaal amper op gang is. Ze weten nog niet eens of ik goed schrijf :X
    Verleden of tegenwoordige tijd maakt mij niet echt uit. De meeste boeken zijn in vt, maar tt is ook leuk :)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik twijfel heel erg of ik het in een hij/zij-vorm ga schrijven, of juist in ik-perspectief.
    Ik begon eigenlijk automatisch al in hij/zij te schrijven omdat ik dat nu met een paar andere verhalen ook doe, maar ergens denk ik dat een ik-vorm ook wel wat kan hebben met het verhaal. Iets mysterieus denk ik...
    Hoe kiezen jullie in welk perspectief je schrijft?

    Ik schrijf mijn online verhalen eigenlijk meestal in ik-perspectief. Met fanfics eigenlijk bijna altijd. Dus die keuze is voor mij makkelijk gemaakt.

    Ik kan eindelijk echt gaan schrijven morgen middag. Nu hopen op inspiratie. (:

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 0:42 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    KyloRen schreef:
    Ik twijfel heel erg of ik het in een hij/zij-vorm ga schrijven, of juist in ik-perspectief.
    Ik begon eigenlijk automatisch al in hij/zij te schrijven omdat ik dat nu met een paar andere verhalen ook doe, maar ergens denk ik dat een ik-vorm ook wel wat kan hebben met het verhaal. Iets mysterieus denk ik...
    Hoe kiezen jullie in welk perspectief je schrijft?

    Ik heb atm 5 hoofdpersonen die ik moet volgen ondanks dat zij niet constant bij elkaar zijn. Dus ik ben voor 3e persoon gegaan.
    Als 1 persoon heel veel belangrijker is, en zijn/haar gedachten belangrijk zijn, dan vanuit de 1e. Die gebruik ik overigens ook als de lezer hetzelfde mag weten als de ik-persoon uit naam van spanning :)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Vaak schrijf ik verhalen vanuit een ik-perspectief, maar als het verhaal meerdere personages en perspectieven bevat, kan dat ingewikkeld worden. En je moet in de gaten houden dat je vanuit de derde persoon niet alle gedachten van de persoon kan zien of zo, maar dat de eerste persoon onbetrouwbaar is. (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik schrijf vanuit ik perspectief omdat ik zo meer controle heb over mijn personage in de zin van een aantal dingen die ik nog niet meteen aan mijn lezers wil meedelen. Bovendien vind ik het moeilijker om bij hij/zij er voor te zorgen dat ik niet te vaak dezelfde woorden zal gebruiken zoals de naam van het personage etc.


    cause i'm a little unsteady

    Ik heb nu al een aantal hoofdstukken in de afgelopen week neer weten te pleuren ivm veel vrije tijd, maar ik wacht denk ik nog even met inzenden.

    In tegenstelling tot alle andere studies begint bij mij pas de scriptiefase eind deze maand, dus dat zal in een keer wel weer druk worden dan... :(


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    KyloRen schreef:
    Ik twijfel heel erg of ik het in een hij/zij-vorm ga schrijven, of juist in ik-perspectief.
    Ik begon eigenlijk automatisch al in hij/zij te schrijven omdat ik dat nu met een paar andere verhalen ook doe, maar ergens denk ik dat een ik-vorm ook wel wat kan hebben met het verhaal. Iets mysterieus denk ik...
    Hoe kiezen jullie in welk perspectief je schrijft?


    Ik schrijf in de derde persoonsvorm omdat ik zeven hoofdpersonen (of in elk geval personen die ik zo af en toe wil volgen) heb haha, en omdat ik hierdoor ook makkelijker hints kan laten vallen die de hoofdpersoon misschien niet direct ziet omdat haar focus er niet compleet op staat.


    obsessive rage

    KyloRen schreef:
    Ik twijfel heel erg of ik het in een hij/zij-vorm ga schrijven, of juist in ik-perspectief.
    Ik begon eigenlijk automatisch al in hij/zij te schrijven omdat ik dat nu met een paar andere verhalen ook doe, maar ergens denk ik dat een ik-vorm ook wel wat kan hebben met het verhaal. Iets mysterieus denk ik...
    Hoe kiezen jullie in welk perspectief je schrijft?


    Ik vind de hij/zij-vorm aangenamer schrijven en begin eigenlijk ook altijd automatisch in die vorm te schrijven.
    Kies gewoon het perspectief waar je automatisch in schrijft.^^


    oceaanwind schreef:
    Ik schrijf vanuit ik perspectief omdat ik zo meer controle heb over mijn personage in de zin van een aantal dingen die ik nog niet meteen aan mijn lezers wil meedelen. Bovendien vind ik het moeilijker om bij hij/zij er voor te zorgen dat ik niet te vaak dezelfde woorden zal gebruiken zoals de naam van het personage etc.


    Maar in derde perspectief kan je toch exact hetzelfde vertellen (of net niet) aan je lezers als in ik-perspectief?

    Haha bij ik-perspectief heb ik juist de neiging om het woordje 'ik' massaal te gebruiken terwijl hij/zij net meer afwisseling geeft in mijn ogen, maar hey dat is puur persoonlijk!


    The soul needs autumn.

    Vraagje: posten jullie een hoofdstuk op een vaste dag (of meerdere dagen) per week of is het gewoon random?
    Ik speel namelijk met het idee om gewoon elke week op een vaste dag te posten, maar weet niet zo goed of ik dat kan volhouden...


    The soul needs autumn.

    Delacroix schreef:
    Vraagje: posten jullie een hoofdstuk op een vaste dag (of meerdere dagen) per week of is het gewoon random?
    Ik speel namelijk met het idee om gewoon elke week op een vaste dag te posten, maar weet niet zo goed of ik dat kan volhouden...

    Toen ik een story had met 50 abo's schreef/activeerde ik meestal op woensdag en zaterdag. Dat werkte toen omdat ik verder een druk rooster had. Soms postte ik wel 5 op een dag omdat ik dan een schrijfwedstrijd met een vriendin had.
    Zo lang je 1-2x per week schrijft denk ik echter niet dat de lezers het uitmaakt op welke dag het is. Het kan wel voor jezelf handig zijn.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    @Delacroix het is nogal moeilijk uit te leggen wat ik bedoel haha. Wat ik ook vaak heb als ik hij/zij schrijf, is dat ik zonder het te beseffen ga wisselen van verleden tijd naar heden of omgekeerd (zal wel aan mij liggen).


    cause i'm a little unsteady

    Delacroix schreef:
    Vraagje: posten jullie een hoofdstuk op een vaste dag (of meerdere dagen) per week of is het gewoon random?
    Ik speel namelijk met het idee om gewoon elke week op een vaste dag te posten, maar weet niet zo goed of ik dat kan volhouden...


    Ligt eraan wat er goed voor je uitkomt. Ikzelf ben bijvoorbeeld niet zo goed met "deadlines" aangezien ik dan erg geneigd ben om hoofdstukken af te raffelen. Liever schrijf ik zelf dus "vrij" wanneer het me uitkomt.

    Als je voor jezelf vindt dat een uploaddag vaststellen je helpt, dan by all means. Ik ken mensen die namelijk wel beter schrijven als ze zich aan een deadline moeten houden. Een vriendin van me kan zelfs alleen onder druk creatief bezig zijn, dus dat ligt echt voor iedereen anders.

    Beste blijft natuurlijk om het een keertje uit te proberen :)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    AriChibi schreef:
    (...)

    Ligt eraan wat er goed voor je uitkomt. Ikzelf ben bijvoorbeeld niet zo goed met "deadlines" aangezien ik dan erg geneigd ben om hoofdstukken af te raffelen. Liever schrijf ik zelf dus "vrij" wanneer het me uitkomt.

    Als je voor jezelf vindt dat een uploaddag vaststellen je helpt, dan by all means. Ik ken mensen die namelijk wel beter schrijven als ze zich aan een deadline moeten houden. Een vriendin van me kan zelfs alleen onder druk creatief bezig zijn, dus dat ligt echt voor iedereen anders.

    Beste blijft natuurlijk om het een keertje uit te proberen :)


    Oh maar schrijven doe ik sowieso altijd, het is gewoon of ik niet weet of ik meteen moest posten als ik geschreven heb of gewoon altijd een reservevoorraad opslaan. Of ik nu op een vaste dag activeer of niet, is niet gerelateerd aan wanneer ik schrijf. (:


    The soul needs autumn.

    Delacroix schreef:
    (...)

    Oh maar schrijven doe ik sowieso altijd, het is gewoon of ik niet weet of ik meteen moest posten als ik geschreven heb of gewoon altijd een reservevoorraad opslaan. Of ik nu op een vaste dag activeer of niet, is niet gerelateerd aan wanneer ik schrijf. (:


    Als je vaak ver vooruit schrijft, is een vaste dag of vast aantal keer per week wel handig. Dan heb je ook wat hoofdstukken op voorraad voor als je in een dipje komt en misschien peppen de reacties die je dan ondertussen nog steeds binnenkrijgt je weer op!

    Maar goed, dat is dan alleen mijn mening :)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.