• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.



    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Pixielisje schreef:
    Hoe raken jullie in de mood om te schrijven?

    Ik luister altijd naar "zeven maal zeven" van de kleine zeemeerminmusical (die oude vlaamse versie met Free Souffriau in de hoofdrol, kent iemand die?)
    Heel raar. maar het krijgt mij echt in een piratenmood hahahaha


    Zeven weken met zeven knechten, zeven weken op zee... *Insert muzieknoot*
    En of ik die ken ^^ die is echt platgedraaid haha.
    Al was dat de Nederlandse variant met Kathleen :') en ik ken alle liedjes nog steeds

    Ik zet dan ook altijd goede muziek op, lees eventueel wat dingen waarvan ik weet dat die de sfeer die ik ook wil pakken hebben en ga vooral niet aan het schrijven :'D tot ik mezelf verplicht en dan komen de woorden wel. Of niet, en dan geef ik gefrustreerd op haha.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Pixielisje schreef:
    Hoe raken jullie in de mood om te schrijven?

    Ik luister altijd naar "zeven maal zeven" van de kleine zeemeerminmusical (die oude vlaamse versie met Free Souffriau in de hoofdrol, kent iemand die?)
    Heel raar. maar het krijgt mij echt in een piratenmood hahahaha



    Mijn verhaal gaat niet over piraten maar echt wel grote liefde voor die musical en de liedjes! Ik luister ook vaak naar musicalliedjes om me aan het schrijven te zetten.


    cause i'm a little unsteady

    @Necesitty en @oceaanwind: Omg, is er dan ook een hollandse versie van? Nu moet ik die opzoeken haha

    Wat ik ook wel doe tijdens het schrijven is een achtergrondgeluid opzetten. Je hebt van die sites met regen of onweer en bliksem. Dat vind ik ook echt ontspannend :p En vooral handig als je van die scenes moet schrijven waarin het weer zo is. Helemaal in de mood haha.


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Hoe raken jullie in de mood om te schrijven?

    Ik luister altijd naar "zeven maal zeven" van de kleine zeemeerminmusical (die oude vlaamse versie met Free Souffriau in de hoofdrol, kent iemand die?)
    Heel raar. maar het krijgt mij echt in een piratenmood hahahaha



    Een tip die ik ooit heb gelezen en die echt werkt (voor mij): stop altijd met schrijven op een soort van hoogtepunt/midden in de actie. Als je dan verder wil schrijven, moet je niet vanuit een rustpunt beginnen en gaat het vlotter. (:


    The soul needs autumn.

    Pixielisje schreef:
    @Necesitty en @oceaanwind: Omg, is er dan ook een hollandse versie van? Nu moet ik die opzoeken haha

    Wat ik ook wel doe tijdens het schrijven is een achtergrondgeluid opzetten. Je hebt van die sites met regen of onweer en bliksem. Dat vind ik ook echt ontspannend :p En vooral handig als je van die scenes moet schrijven waarin het weer zo is. Helemaal in de mood haha.


    Ja er is een hollandse versie! volgens mij staan er zelfs filmpjes op YouTube van een voorstelling in de efteling (haha nee ik luister niet te vaak naar die musical hoor). En wat je zegt over die sites dat wist ik echt niet, ga ik onthouden!.

    btw.: even iets totaal anders maar als jullie je verhaal uitplotten, doen jullie dat echt hoofdstuk per hoofdstuk of eerder in gebeurtenissen (en nog niet opgedeeld in hoofdstukken?


    cause i'm a little unsteady

    oceaanwind schreef:
    (...)

    Ja er is een hollandse versie! volgens mij staan er zelfs filmpjes op YouTube van een voorstelling in de efteling (haha nee ik luister niet te vaak naar die musical hoor). En wat je zegt over die sites dat wist ik echt niet, ga ik onthouden!.

    btw.: even iets totaal anders maar als jullie je verhaal uitplotten, doen jullie dat echt hoofdstuk per hoofdstuk of eerder in gebeurtenissen (en nog niet opgedeeld in hoofdstukken?


    Per hoofdstuk, dat werkt voor mij het gemakkelijkst qua structuur. (:


    The soul needs autumn.

    oceaanwind schreef:
    (...)

    Ja er is een hollandse versie! volgens mij staan er zelfs filmpjes op YouTube van een voorstelling in de efteling (haha nee ik luister niet te vaak naar die musical hoor). En wat je zegt over die sites dat wist ik echt niet, ga ik onthouden!.

    btw.: even iets totaal anders maar als jullie je verhaal uitplotten, doen jullie dat echt hoofdstuk per hoofdstuk of eerder in gebeurtenissen (en nog niet opgedeeld in hoofdstukken?

    Ik heb hem zelfs op dvd (nerd) net zoals Doornroosje en De drie biggetjes hehe.

    Dat verschilt een beetje per keer. Soms heb ik een globaal idee en ga ik gewoon schrijven (zo wil ik de foty gaan doen haha), soms heb ik situaties die ik dan aan elkaar probeer te verbinden en soms plot ik het wel echt hoofdstuk voor hoofdstuk uit. Maar voor mij werken situaties vaak beter want dan kan je het zo lang maken als nodig is en dan later maar opsplitsen.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    oceaanwind schreef:
    (...)

    Ja er is een hollandse versie! volgens mij staan er zelfs filmpjes op YouTube van een voorstelling in de efteling (haha nee ik luister niet te vaak naar die musical hoor). En wat je zegt over die sites dat wist ik echt niet, ga ik onthouden!.

    btw.: even iets totaal anders maar als jullie je verhaal uitplotten, doen jullie dat echt hoofdstuk per hoofdstuk of eerder in gebeurtenissen (en nog niet opgedeeld in hoofdstukken?


    Ik doe het per een stuk van het plot ja, maar dat heb ik in mijn hoofd al automatisch verdeeld in hoofdstukken.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik denk dat ik toch ga proberen om op voorhand al voor elk hoofdstuk te plannen wat ik ga schrijven, misschien maak ik dan eindelijk een lang verhaal eens af :')


    cause i'm a little unsteady

    @Necessity: Same ik had hem op casette hahaha en de cd ook #noshame
    echt ik vind het zo zonde dat mijn casetterecorder stuk is. Al mijn disneyfilms. Maar ik doe ze niet weg, je weet maar nooit dat het terug opkomt zoals bij de platenspelers :p

    @oceaanwind: Ik heb eerst een globaal plot gemaakt met wat er allemaal gebeurt. Dan ben ik beginnen schrijven. En tijdens het schrijven heb ik gemerkt dat ik toch maar beter even heel kort kan noteren wat er allemaal gebeurt per hoofdstuk. Maar daar ben ik nog maar net mee begonnen, dus misschien doe ik dat ook niet voor alle hoofdstukken.
    ---
    When you lose an abo after posting the first chapter.


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    When you lose an abo after posting the first chapter.


    Omg ja pijnlijk haha. Eigenlijk wil ik daarom ook niet eens weten hoeveel abo's ik heb maarja, natuurlijk let je daar wel op en natuurlijk prent je het getal ook in je hoofd. :')

    Zie het positief: dat betekent dat je abo's hebt :'D


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Zie het positief: dat betekent dat je abo's hebt :'D

    Ja, dat is zeker waar. En iedere abo is geweldig natuurlijk! Maar ergens is het ook fijn om dan feedback te krijgen, wat hen dan niet beviel bijvoorbeeld. Of dat ze simpelweg geen tijd hadden om te lezen. Dat soort dingen. ^^

    KyloRen schreef:
    (...)
    Ja, dat is zeker waar. En iedere abo is geweldig natuurlijk! Maar ergens is het ook fijn om dan feedback te krijgen, wat hen dan niet beviel bijvoorbeeld. Of dat ze simpelweg geen tijd hadden om te lezen. Dat soort dingen. ^^


    Ja, of misschien vinden ze de mailtjes vervelend of zo dat kan ook.
    Het gaat me niet zozeer om het aantal (ookal kijk je daar inderdaad onbewust naar) maar eerder voor de feedback.
    Als schrijver wil je zoveel mogelijk mensen pleasen natuurlijk.
    Dan vraag ik me ook af of het misschien komt omdat het eerste hoofdstuk in de verleden tijd (ik-persoon) geschreven is.
    Want dat verandert naar de tegenwoordige ik persoon in het tweede hoofdstuk. :P


    A to the Z

    Ik kom hier even binnenvallen ^^ Ik heb ook een idee, maar ik ga eerst zien of ik met enkele hoofdstukken opgestart geraak, anders zou het wel eens zielig kunnen worden, haha.


    Mhm?