• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.



    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Fennec schreef:
    (...)
    Ik vind het fijner als men dan vanuit 3e persoon schrijft ipv 1e, maar het mag :)


    1e/2e/3e persoon is wat anders dan het aantal perspectieven. (;

    @aaravogel: ik vind het persoonlijk niet erg als het verhaal vanuit verschillende personen wordt verteld, als het maar wel een reden heeft. You know, niet omdat het kan, maar omdat het handig is/moet. (:


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Delacroix schreef:
    Ik heb net het einde van mijn verhaal wat uitgewerkt en guys ik wou dat ik daar nu al zat (nerd)
    Maar echt serieus, eindes schrijven vind ik een van de leukste dingen! (Ook al ben ik nog maar 3 keer tot het einde van een verhaal geraakt)

    Hoe dan?! ^^
    Teach me your ways, haha.
    Mij lukt dat nu dus echt nooit. Vaak moet ik echt ontzettend mijn best doen om het niet cliché te maken en duurt het weken voordat ik er lichtelijk tevreden over ben. Dat is dan ook precies de reden waarom ik het zo lang mogelijk uitstel! (x


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Plunkett schreef:
    (...)

    1e/2e/3e persoon is wat anders dan het aantal perspectieven. (;

    @aaravogel: ik vind het persoonlijk niet erg als het verhaal vanuit verschillende personen wordt verteld, als het maar wel een reden heeft. You know, niet omdat het kan, maar omdat het handig is/moet. (:

    I know, maar je hebt mensen die dan alles in 1e persoon schrijven, wat soms verwarrend is als "ik" plots iemand anders is.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    I know, maar je hebt mensen die dan alles in 1e persoon schrijven, wat soms verwarrend is als "ik" plots iemand anders is.


    Ik bedoelde meer dat het verhaal 2 hoofdpersonen heeft, en het soms wisseld. Maar dat het wel duidelijk blijft wie wie is, en het maar bij 2 personen blijft


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    (...)

    Ik bedoelde meer dat het verhaal 2 hoofdpersonen heeft, en het soms wisseld. Maar dat het wel duidelijk blijft wie wie is, en het maar bij 2 personen blijft

    Dat is precies wat ik ook ga doen :') ik schrijf in de derde persoon, en de ene keer lees je mee met de gedachten van A en het hoofdstuk erna van B. In de titel staat dan met wie je meeleest, maar het is ook wel duidelijk denk ik zonder.
    Bij mij is het ook wel echt nodig, want het hele verhaal draait om hoe beide personen veranderen en hoe ze elkaar helen als mens, dat je ook die veranderingen in ze moet kunnen zien.

    Dus als het een meerwaarde voor het verhaal heeft, moet je het voorlopig doen ^^


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Seasons schreef:
    (...)
    Hoe dan?! ^^
    Teach me your ways, haha.
    Mij lukt dat nu dus echt nooit. Vaak moet ik echt ontzettend mijn best doen om het niet cliché te maken en duurt het weken voordat ik er lichtelijk tevreden over ben. Dat is dan ook precies de reden waarom ik het zo lang mogelijk uitstel! (x


    Ik vind net het stuk vlak voor het einde het moeilijkst omdat ik er naartoe wil werken zonder te gehaast te zijn of zonder het te obvious te maken dat ik naar het einde aan het toewerken ben :p


    The soul needs autumn.

    Delacroix schreef:
    (...)

    Je concept ziet er origineel uit, in die zin dat het helemaal anders is dan de stories die tot nu toe meedoen. Ik weet natuurlijk niet hoe je je verhaallijn gaat uitwerken, maar het lijkt me zeker een thema dat perfect bij zoektocht past! Bij code rood moet het echt om situaties gaan waarin iemands leven in gevaar is (of dat van vele mensen).
    Over de titel ben ik het wel een beetje met je eens. Hij pakt me niet meteen, volgens mij is het vooral door die 'misschien' op het einde.
    Flapteksten zijn altijd moeilijk te schrijven, je kan ze ook altijd nog aanpassen! Ik doe dat echt super vaak met die van mij, meestal heb ik pas een echt goede flaptekst als ik al halverwege het verhaal zit met schrijven. (:

    Doe gewoon mee! Er zitten inderdaad veel goede concepten tussen dit jaar, maar wie zegt dat dat van jou niet goed is? Het hangt allemaal af van wat je interesseert. Wie weet zijn er een hele hoop quizletters die echt niets met fantasy of dystopia hebben en zij haken dan natuurlijk af als ze de flapteksten van de meeste verhalen zien. Er zijn altijd wel mensen die in jouw genre geïnteresseerd en het blijft echt belangrijk om gewoon voor jezelf te schrijven. Ik weet dat het cliché klinkt, maar als je enkel voor anderen schrijft dan zal je heel snel de motivatie verliezen omdat er nu eenmaal niet zo enorm veel reacties op hoofdstukken worden gegeven (jammer genoeg).

    Geef het gewoon een kans! Je kan je altijd terug uitschrijven, moest je het gevoel hebben dat het echt niets gaat worden hé, SOTY is geen verplichting om tot het einde door te gaan, het is gewoon een soort van motivatie.^^

    Je kan trouwens het verhaal ook al voor jezelf wat uitwerken en pas later inschrijven voor SOTY. Vorig jaar heeft ook iemand pas in november denk ik zich aangemeld.


    Ja, erg origineel is het buiten dat om niet echt, geloof ik haha. En bij nader inzien vond ik hem toch echt wel beter bij Zoektocht horen inderdaad, dus daar sluit ik me helemaal bij aan.
    Ik heb de titel voor nu veranderd in Zwangerschapsmasker, omdat het slaat op een kwaal in de zwangerschap, maar ook naar het masker dat het hoofdpersonage op gaat zetten, dus dit leek me veel gepaster. Bedankt voor je feedback daarop in ieder geval, want dat gaf me even die schop onder mijn kont om eens te brainstormen over wat beters.
    Natuurlijk kan aanpassen, maar dat is dan die perfectionist in me die daar teveel moeite in heeft haha. Maar je hebt gelijk. Ik heb er nu wat van gemaakt, en denk dat ik het voor nu wel een goede vindt eigenlijk. (:

    Natuurlijk schrijf ik ook voor mezelf, dat is altijd nummer één natuurlijk, ongetwijfeld. Ik bedoelde het eerlijk gezegd ook eerder als in dat ik wel hoop dat de mensen die zoiets zouden lezen, mijn flaptekst pakkend genoeg zouden vinden. Natuurlijk kan niet iedereen alles leuk vinden, en dat is uiteraard prima. En again, ik schrijf puur voor mezelf, maar het zou jammer zijn als er lezers het verhaal zouden mislopen omdat ik een waardeloze flaptekst / titel / cover heb natuurlijk.


    — I was lightning before the thunder —

    Necessity schreef:
    (...)
    Dat is precies wat ik ook ga doen :') ik schrijf in de derde persoon, en de ene keer lees je mee met de gedachten van A en het hoofdstuk erna van B. In de titel staat dan met wie je meeleest, maar het is ook wel duidelijk denk ik zonder.
    Bij mij is het ook wel echt nodig, want het hele verhaal draait om hoe beide personen veranderen en hoe ze elkaar helen als mens, dat je ook die veranderingen in ze moet kunnen zien.

    Dus als het een meerwaarde voor het verhaal heeft, moet je het voorlopig doen ^^


    Dankjewel! Ik was het al wel van plan, maar wist niet zeker of het voor soty mag, en hoe jullie zoiets zelf zouden doen.

    [ bericht aangepast op 9 jan 2018 - 14:47 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    aarsvogel schreef:
    (...)

    Dankjewel! Ik was het al wel van plan, maar wist niet zeker of het voor soty mag, en hoe jullie zoiets zelf zouden doen.

    Ik weet ook niet of het mag, maar doe het gewoon :')


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Oké, zijn er hier meer mensen die een gigantische plottwist hebben bedacht waar alles om draait, maar omdat je zulke positieve reacties kreeg op het nog ongespoilerde stuk bang bent dat je het verhaal er plots mee verknalt? Want dat is echt mijn struggle momenteel waha


    obsessive rage

    Ugh, haat aan de storende woordherhaling die ik in mijn tekst heb gevonden, welke mega lastig te verwijderen is, omdat er geen synoniem voor is. *zucht* #schrijffrustraties

    Edit: I think I solved the problem.... Pfiew

    [ bericht aangepast op 9 jan 2018 - 16:21 ]


    At the end we're all cursed

    Roundhouse schreef:
    Ugh, haat aan de storende woordherhaling die ik in mijn tekst heb gevonden, welke mega lastig te verwijderen is, omdat er geen synoniem voor is. *zucht* #schrijffrustraties

    Edit: I think I solved the problem.... Pfiew


    Dit is mijn grootste struggle for rl


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Inktzwart schreef:
    Oké, zijn er hier meer mensen die een gigantische plottwist hebben bedacht waar alles om draait, maar omdat je zulke positieve reacties kreeg op het nog ongespoilerde stuk bang bent dat je het verhaal er plots mee verknalt? Want dat is echt mijn struggle momenteel waha


    Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik zou zeggen, ga er gewoon voor en schrijf die plottwist!
    Ik vind het als lezer juist heel leuk wanneer er goede plottwists zijn, die het verhaal een volledige andere wending geven.
    Geeft mij echt zo een gevoel van: wow, spannend, waar gaat dit heen!
    Schrijf het verhaal dat jij zou willen lezen. Als je tijdens het schrijven merkt van: nee, het eerste deel was zoveel leuker... Dan moet je misschien wel overwegen om te switchen. Probeer een gevoel te hebben van: Ik vond het begin al leuk, maar toen kwam de plottwist en werd het nog leuker op een manier dat ik nooit had verwacht. Maar ga gewoon op jouw gevoel af. Je enthousiasme zal doorkomen in je schrijven en dat zal je lezers automatisch ook enthousiast maken.


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik zou zeggen, ga er gewoon voor en schrijf die plottwist!
    Ik vind het als lezer juist heel leuk wanneer er goede plottwists zijn, die het verhaal een volledige andere wending geven.
    Geeft mij echt zo een gevoel van: wow, spannend, waar gaat dit heen!
    Schrijf het verhaal dat jij zou willen lezen. Als je tijdens het schrijven merkt van: nee, het eerste deel was zoveel leuker... Dan moet je misschien wel overwegen om te switchen. Probeer een gevoel te hebben van: Ik vond het begin al leuk, maar toen kwam de plottwist en werd het nog leuker op een manier dat ik nooit had verwacht. Maar ga gewoon op jouw gevoel af. Je enthousiasme zal doorkomen in je schrijven en dat zal je lezers automatisch ook enthousiast maken.


    Waha ja true, ik ben zelf ook nogal fan van plottwisten en zou het zelf wel een stuk interessanter vinden worden erdoor, denk ik. Maar gezien ik juist op het stuk daarvoor en de flaptekst zonder spoilers zulke positieve reacties krijg (wat me stiekem echt verbaast maar dat ligt aan mijn zelfvertrouwen), ben ik bang dat ik het met die plottwist misschien compleet verpest omdat het hele verhaal plots heel anders is haha.


    obsessive rage

    @Inktzwart: Ik twijfel ook écht bij alles. Maar langs de andere kant moet je flaptekst toch niet het volledige verhaal al uit de doeken doen? Dus het lijkt me wel logisch dat je flaptekst je lezers enthousiast zal maken voor een zaak van het verhaal. Maar dat maakt nog niet het volledige verhaal natuurlijk. Niet teveel overdenken :)
    ---
    Weet iemand of je foto's mag zetten in een splitsend hoofdstuk?
    Ik ben van plan om in een aantal delen te werken. Nu vroeg ik mij af of ik daar enkel de titel van het deel mag zetten, of dat ik daar ook nog een foto mag bijplaatsen voor de scheiding wat duidelijker te maken? Het gaat niet om foto's van objecten of mensen. Het zou een getekend hart zijn als verlengde van de cover. Maar ik weet niet of dat onder de regel valt dat het niet toegestaan is omdat het een afbeelding is?


    A to the Z