• Dat mijn kat een raar beest is, wist ik al, maar nu ben ik echt helemaal klaar met haar.

    Als je een kat bent - een lieve huis-tuin-en-keuken-kat - dan is het de bedoeling dat je óf je behoefte buiten doet, óf in de kattenbak. Ik kan je vertellen dat mijn kat daar bijna letterlijk schijt aan heeft. Ik wist dat mijn kat af en toe een plasje deed onder de kast, maar dit was maar eens in de twee maanden ofzo. Gister vond ik twee opgedroogde poeltjes kattenpis in iedere hoek van de kamer - uiteraard precies waar allemaal snoeren van lampen samen komen. Dus, ik ruimde ze op, als het lieve baasje dat ik ben, en zorgde ervoor dat mijn kat 2 uur de woonkamer niet in mocht (maar nog wel toegang had tot de SCHONE kattenbak en voedsel/water, want ik ben geen barbaar). Ik hoopte dat ze de hint snapte, blijkbaar niet.
    Vandaag liep ik de keuken uit de woonkamer in, en mijn hart maakte een sprongetje want in datzelfde hoekje van de kamer zat een harige zwart met witte vlek. Ondertussen zat mijn broertje in diezelfde kamer al de hele ochtend achter de playstation te gamen, en had geen flauw benul dat de kat zojuist weer had zitten pissen (i mean, dat ruik je toch). Maar goed, ik liep naar mijn kat toe, die nog steeds in de hoek stond, en toen hebben we elkaar vijf seconden aangestaard voor ik haar optilde en het huis uit zette. Ik zweer dat als ze had kunnen praten, dat ze iets van 'Alsjeblieft Chris, deze is voor jou - jij piswijf' had gezegd. Daarna heb ik het zo goed als het kon opgeruimd, want op elke plek waar ze ooit heeft gepist is het helemaal in het hout getrokken, en de bijna schone kattenbak verschoond. En nu zijn we hier.

    Zo, dat is er uit. Heeft er iemand ook last van eigenwijze katten, of een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik hoor het graag, want daar word iedereen vrolijker van - en de vloer ook, trouwens.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Ik heb dit ook een tijdje met een van onze katten gehad. Bij ons is het toen opgelost op het moment dat we een extra kattenbak neer hadden gezet. Misschien valt dat te proberen?


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    De kattenbak op de plek neerzetten waar je kat nu steeds plast?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Een extra kattenbak is altijd een goed idee. Altijd het aantal katten in huis zoveel kattenbakken en dan +1. Heeft je kat verder stress misschien? Of dat ze plast uit protest tegen iets? Succes in ieder geval, hopelijk houdt je kat ee snel mee op!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Todoroki schreef:
    Ik heb dit ook een tijdje met een van onze katten gehad. Bij ons is het toen opgelost op het moment dat we een extra kattenbak neer hadden gezet. Misschien valt dat te proberen?

    Gibbs schreef:
    Een extra kattenbak is altijd een goed idee. Altijd het aantal katten in huis zoveel kattenbakken en dan +1. Heeft je kat verder stress misschien? Of dat ze plast uit protest tegen iets? Succes in ieder geval, hopelijk houdt je kat ee snel mee op!

    Een extra kattenbak lijkt me zo onzinnig, aangezien ze echt een kleine kat is. En ja, mijn kat is best wel schuw. Niet tegenover het gezin natuurlijk - zij is onze koningin en wij wonen in haar huis. Ik denk wel dat ze nog steeds getraumatiseerd is door het vuurwerk.
    Varekai schreef:
    De kattenbak op de plek neerzetten waar je kat nu steeds plast?

    Ik denk dat mijn pa nog liever de kat het huis uit zet dan dat hij een kattenbak in de woonkamer zet, lol.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Het heeft niet echt te maken met hoe groot of klein een kat is. Onze katten zijn namelijk ook niet super groot. Maar het kan voor een kat wel een groot verschil uitmaken of er 1 of 2 bakken staan.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Todoroki schreef:
    Het heeft niet echt te maken met hoe groot of klein een kat is. Onze katten zijn namelijk ook niet super groot. Maar het kan voor een kat wel een groot verschil uitmaken of er 1 of 2 bakken staan.

    Volgens google zou het ook kunnen komen doordat de voerbak en de kattenbak naast elkaar staan. Ik vind het alsnog een beetje apart dat ze er dan na 5 jaar pas een probleem van maakt?


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Heb je de vorige plasjes schoongemaakt met een product waar amoniak in zit? Want die geur trekt katten aan om daar plasjes te doen.
    Je kan ook altijd proberen catnip(spray) te kopen en de kattenbak er naar te doen geuren. Mijn schoonbroer heeft zijn kat (die getraumatiseerd was toen hij ging samenwonen en uit protest op de kussens plaste) zo geleerd niet meer op de kussens haar behoefte te doen (:


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Op de plekken waar ze steeds plast iets van parfum ofzo spuiten. Een geurtje waar ze een hekel aan heeft. Helpt bij ons meestal wel.

    Bij ons gaan ze alleen maar ergens plassen als de kattenbak niet schoon is, dus wij worden meteen afgestraft. (':


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Todoroki schreef:
    Ik heb dit ook een tijdje met een van onze katten gehad. Bij ons is het toen opgelost op het moment dat we een extra kattenbak neer hadden gezet. Misschien valt dat te proberen?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oke, dit behoort misschien tot een gedragsprobleem. Laat ik daar nu net een tentamen over hebben gehad. Dus allereerst wat vragen, misschien dat ik je dan kan helpen ^^

    1. Hoeveel kattenbakken heb je en waar staan ze? (de regel geldt hier, per kat 1 +1. Maak niet uit welk ras, grootte of hoeveel hij drinkt en eet, je moet er altijd 2 in huis hebben als je 1 kat hebt. Dit wordt vaak aangeraden bij gedragsproblemen en door dierenwinkels. Ze moeten op een plek staan waar hij vaak komt en niet bij het eten en drinken in de buurt en voor hem een rustige plek.)
    2. Wat voor soort kattenbak is het? Overdekt, niet overdekt, ect? (sommige katten zijn enorm kieskeurig en willen geen overdekte of juist wel een overdekte)
    3. Is een medische aandoening uitgesloten? (kan zij dat hij nu net iets heeft opgelopen en het daarom doet. Ben je naar de dierenarts geweest voor een blaascheck?)
    4. Wat voor soort grint gebruik je en heb je al eens andere geprobeerd? (ook hier geldt weer kieskeurigheid)
    5. Schoonmaak middelen waarmee je de kattenbak schoonmaakt kan ook dit effect geven als ze het niet lekker vinden ruiken, probeer eens een andere of alleen met heel erg heet water
    6. De kattenbak op de verkeerde plek kan inderdaad ook een trigger zijn. Verplaats hem en zie wat er dan gebeurd.
    7. Plekken waar ze plast niet zomaar schoonmaken maar schoonmaken met urine-off, anders blijft hij het daar doen, net als sproeien.
    8. soms kan een Feliway nog helpen bij ongepast gedrag

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 14:58 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Oke, dit behoort misschien tot een gedragsprobleem. Laat ik daar nu net een tentamen over hebben gehad. Dus allereerst wat vragen, misschien dat ik je dan kan helpen ^^

    1. Hoeveel kattenbakken heb je en waar staan ze? (de regel geldt hier, per kat 1 +1. Maak niet uit welk ras, grootte of hoeveel hij drinkt en eet, je moet er altijd 2 in huis hebben als je 1 kat hebt. Dit wordt vaak aangeraden bij gedragsproblemen en door dierenwinkels. Ze moeten op een plek staan waar hij vaak komt en niet bij het eten en drinken in de buurt en voor hem een rustige plek.)
    2. Wat voor soort kattenbak is het? Overdekt, niet overdekt, ect? (sommige katten zijn enorm kieskeurig en willen geen overdekte of juist wel een overdekte)
    3. Is een medische aandoening uitgesloten? (kan zij dat hij nu net iets heeft opgelopen en het daarom doet. Ben je naar de dierenarts geweest voor een blaascheck?)
    4. Wat voor soort grint gebruik je en heb je al eens andere geprobeerd? (ook hier geldt weer kieskeurigheid)
    5. Schoonmaak middelen waarmee je de kattenbak schoonmaakt kan ook dit effect geven als ze het niet lekker vinden ruiken, probeer eens een andere of alleen met heel erg heet water
    6. De kattenbak op de verkeerde plek kan inderdaad ook een trigger zijn. Verplaats hem en zie wat er dan gebeurd.
    7. Plekken waar ze plast niet zomaar schoonmaken maar schoonmaken met urine-off, anders blijft hij het daar doen, net als sproeien.
    8. soms kan een Feliway nog helpen bij ongepast gedrag

    1 & 2. Wij hebben er 1, deze is overdekt. Deze bak hebben wij al een jaar of 6 en ze maakt er nu pas een half jaartje een probleem van. Tevens heeft ze vandaag weer een plasje gedaan in hetzelfde hoekje, en was de bak dit keer écht schoon.
    3. Ze heeft geen aandoeningen, ze is alleen vreemd.
    4. Houtkorrels. We hebben wel eens andere geprobeerd maar die wilde ze niet.
    5. Ehm, kattenbak schoonmaken? Nooit van gehoord
    6. Dit was ik nog van plan
    7. Ik had het de vorige keer schoongemaakt me ruiten en spiegelspray want dat was het enige wat ik kon vinden lol
    8. Een watte?

    Bedankt voor het lijstje tho, ik ga nog proberen om de bak te verplaatsen en om misschien dat met catnip te gebruiken


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Dissonant schreef:
    (...)
    1 & 2. Wij hebben er 1, deze is overdekt. Deze bak hebben wij al een jaar of 6 en ze maakt er nu pas een half jaartje een probleem van. Tevens heeft ze vandaag weer een plasje gedaan in hetzelfde hoekje, en was de bak dit keer écht schoon.
    3. Ze heeft geen aandoeningen, ze is alleen vreemd.
    4. Houtkorrels. We hebben wel eens andere geprobeerd maar die wilde ze niet.
    5. Ehm, kattenbak schoonmaken? Nooit van gehoord
    6. Dit was ik nog van plan
    7. Ik had het de vorige keer schoongemaakt me ruiten en spiegelspray want dat was het enige wat ik kon vinden lol
    8. Een watte?

    Bedankt voor het lijstje tho, ik ga nog proberen om de bak te verplaatsen en om misschien dat met catnip te gebruiken


    Feliway is een feromoon verspreider, werkt net als catnip, al kunnen katten van catnip flink high worden xD Zoals bovengenoemd kan het een optie zijn een tweede aan te schaffen. Ik zou niet echt een reden kunnen verzinnen waarom ze sinds een half jaar nu ineens iets anders van de bak vind. Hebben jullie iets nieuws in huis gehaald? Want zelfs dat kan zorgen dat zij zich zo gaan gedragen. Katten zijn erg gevoelig voor stress en ongemak. Je kan overwegen inderdaad urine-off te gebruiken op de plekken waar ze steeds plast maar niet hoort te plassen. Kan zijn dat het werkt.

    Wat ik graag nog even kwijt wil, is dat ik de manier van formulering van je antwoorden niet erg tof vind aan iemand die probeert te helpen. Want met deze antwoorden komt het op mij over alsof het je niet erg veel kan schelen en je geen hulp wil. En ik zie dat je wel bedankt voor de reactie, maar toch kwam het op mij wat negatief over. Het zal zo wel niet bedoeld zijn denk ik en het kan ook volledig aan mij liggen, maar toch, ik dacht ik zeg het even ^^

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 17:36 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Dissonant schreef:
    (...)
    1 & 2. Wij hebben er 1, deze is overdekt. Deze bak hebben wij al een jaar of 6 en ze maakt er nu pas een half jaartje een probleem van. Tevens heeft ze vandaag weer een plasje gedaan in hetzelfde hoekje, en was de bak dit keer écht schoon.
    3. Ze heeft geen aandoeningen, ze is alleen vreemd.
    4. Houtkorrels. We hebben wel eens andere geprobeerd maar die wilde ze niet.
    5. Ehm, kattenbak schoonmaken? Nooit van gehoord
    6. Dit was ik nog van plan
    7. Ik had het de vorige keer schoongemaakt me ruiten en spiegelspray want dat was het enige wat ik kon vinden lol
    8. Een watte?

    Bedankt voor het lijstje tho, ik ga nog proberen om de bak te verplaatsen en om misschien dat met catnip te gebruiken


    Ik weet niet of 5 sarcastisch is of niet, maar het komt in ieder geval niet heel erg vriendelijk over..

    Update: aantal dingen die mijn ouders zeggen:
    - iets van 'bleekwater' in die hoeken, een geur waar ze een hekel aan hebben in ieder geval
    - de kattenbak zelf hoef je in principe niet schoon te maken, want zo kan de herkenbare geur weggaan.
    - misschien zou je naar de dierenarts kunnen gaan?
    - kattenbak op een andere plaats en dan niet voor maar 1 dag, maar gewoon een week lang of iets
    - consequent zijn wanneer je denkt dat de kat er weer gaat plassen: niks zeggen (belangrijk), in het nekvel oppakken en OP de kattenbak zetten.

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 17:31 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Mijn kat plaste alleen in huis als hij gestrest was of hij moest te nodig...
    Wij gebruiken een spray met katten feromonen van Feliway . We spuiten het om de zoveel tijd op de plekjes waar hij veel plast. Het werkt wel, hij plast niet meer in huis ^^!


    Seasons will change, but I shall remain

    Sowieso een extra kattenbak zetten. Kan ook dat je kat (zeker als het een kater is) het doet om zijn geur te verspreiden. Je meubels mogen daar al tien jaar staan, een kat is echt eigenwijs. Wat ik misschien wel eens zou doen (natuurlijk niet te hardhandig en te lang) is je kat eens oppakken en zijn boodschapje doen ruiken als hij het doet waar het niet mag. Het is misschien cru maar zolang je het niet hardhandig doet, kan het ook niet zo kwaad. "zie je dit, ja vind je ook niet leuk he, ik ook niet" boodschap werkt misschien wel bij een kat? Ik ken iemand wiens kat het ook altijd deed en die dat door die tactiek toe te passen weer afleerde.


    A to the Z