• Bij depressie of na een trauma kan je het gevoel hebben dat je niets meer voelt. Dat je emoties 'op' zijn.
    Hier zijn een paar tips die je kunnen helpen om terug blijdschap etc. te voelen.

    De tips zijn gebaseerd op mindful thinking of in het Nederlands kernoplettendheid.
    Dat is een onderdeel van DGT - dialectische gedragstherapie.

    En dat is dan weer het soort therapie dat onder andere Selena Gomez kreeg om met haar angstige en depressieve emoties om te leren gaan.

    DGT is een soort therapie dat voor veel verscheidene problematiek handvaten biedt.

    Heb jij het moeilijk om nog van dingen te kunnen genieten?
    Ga even mijn lijstje af en ga ermee aan de slag, stap per stap.
    Eis niet te veel van jezelf! Neem je tijd!



    Edit: Ik bedoelde niet dat dit je magisch plots naar herstel gaat brengen. Als je emoties 'op' zijn, dan kan het helpen om terug naar die kleine dingen te beginnen kijken en die terug te leren waarderen. Dat was al wat ik bedoelde. Sorry dat ik dat niet genuanceerd genoeg zei. Depressie en trauma waren ook slechts voorbeelden waaruit zo'n emotieloze staat kan voorkomen. En ik bedoelde dan ook niet dat dit heiligmakend is en alles oplost, Gods no, ik ben zelf net meer dan een jaar in opname geweest, het is niet omdat ik het hier niet neerzette als "bewijs dat ook ik depressie ken", dat ik niet besef dat dit slechts een kleine stap in een groot proces is.

    Nog even voor de duidelijkheid: ik heb nooit het idee gehad of willen overkomen als dat ik zou vinden dat je je pad naar herstel niet serieus neemt als je dit niet wilt aannemen. Ik denk dat ik wat te rationeel dacht. En ik wou gewoon verklaren, dat het geen onzin is. Waarmee ik op geen enkele manier ooit bedoelde dat je niet zou willen herstellen als je dit niet wilt doen.

    In de toekomst zal ik er steeds nog een extra keer letterlijk bijzetten dat het suggesties / tips zijn en geen noodzakelijk onderdeel van ieders pad naar herstel. Dat een herstelproces steeds erg persoonlijk is.

    Sorry dat ik even wou helpen ): Sorry voor m'n klungeligheid ): In de toekomst zal ik m'n best doen om genuanceerder te zijn.

    [ bericht aangepast op 22 jan 2018 - 9:13 ]


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Sorry, maar zo kwam het helemaal niet over op mij. Voor mij kwam jouw vorig bericht net wel aanvallend over. Ik geloof best dat dat onbewust was dan als dat niet je bedoeling was. Maar bepaalde woorden kwamen wel behoorlijk beschuldigend over. Soit, laten we het hier gewoon bij houden ;)


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Naahh, ik had precies hetzelfde, dus we staan nu vast gelijk. En het zal best dat ik me niet goed verwoord heb, omdat ik me ook aangevallen voelde. Voortaan zal ik met smileys werken. :x


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    AdoreDelano schreef:
    Naahh, ik had precies hetzelfde, dus we staan nu vast gelijk. En het zal best dat ik me niet goed verwoord heb, omdat ik me ook aangevallen voelde. Voortaan zal ik met smileys werken. :x


    Zal ik ook meer doen vanaf nu! Hier alvast een bloemetje voor jou voor de veroorzaakte stress (flower)


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    lvnalovgood schreef:
    (...)

    Ik snap de reacties zeker hoor. Zoals je zegt wil je het deels niet horen, omdat je zo diep in je eigen negatieve spiraal zit. Maar heel even dapper zijn en toch die energie bij elkaar rapen om 1 iets positiefs te doen voor jezelf kan al een hele impact hebben en ja, het kan zijn dat dat de eerste keer zoveel energie vraag dat je moet huilen en om je heen moet schoppen, maar wat ze zeggen over dat je eerst door een een nog dieper dal moet om er weer uit te kunnen klimmen is bij mij steeds waar gebleken.

    Ok, hier word ik dus gewoon pissig van. Iets positiefs doen voor mezelf en "even dapper" zijn? En dan helpt het om met mijn blote voeten door het gras lopen en dan wordt mijn fucked up brein weer licht en happy? Je klinkt onwijs condescending en ik vind het ergens zelfs raar om te horen dat je zelf ook met deze klachten hebt gelopen. Het hele ding met depressie is dat je die knop niet om kan zetten. Ik geniet niet meer van dat zonnetje. That's the point.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Ok, hier word ik dus gewoon pissig van. Iets positiefs doen voor mezelf en "even dapper" zijn? En dan helpt het om met mijn blote voeten door het gras lopen en dan wordt mijn fucked up brein weer licht en happy? Je klinkt onwijs condescending en ik vind het ergens zelfs raar om te horen dat je zelf ook met deze klachten hebt gelopen. Het hele ding met depressie is dat je die knop niet om kan zetten. Ik geniet niet meer van dat zonnetje. That's the point.


    The point is dat het hier om oefenen gaat, om herhalen. En dat dit alleen het niet gaat doen, maar voor sommigen wel een begin is zoals ik hier al minstens vijf keer heb gepost. Maar soit. Misschien werkt dat gewoon niet voor jou. Dat kan. Dat is voor iedereen persoonlijk. En iedereen legt een ander pad af.


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    lvnalovgood schreef:
    (...)

    The point is dat het hier om oefenen gaat, om herhalen. En dat dit alleen het niet gaat doen, maar voor sommigen wel een begin is zoals ik hier al minstens vijf keer heb gepost. Maar soit. Misschien werkt dat gewoon niet voor jou. Dat kan. Dat is voor iedereen persoonlijk. En iedereen legt een ander pad af.

    Zal wel dan. Wel chill als zoiets simpels als je focussen op wat je eet een begin is naar recovery lol.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Zal wel dan. Wel chill als zoiets simpels als je focussen op wat je eet een begin is naar recovery lol.


    google: why mindful thinking helps with beating depression

    Dialectische gedragstherapie - KOV op Wikipedia in het NL

    Dialectical Behavior Therapy - Mindfulness on Wikipedia in EN

    DGT wordt verder ook beschouwd als Evidence-based medicine.

    Zo, dat is al wat naslagwerk, ook al is Wikipedia geen geldige bron aan de unief.


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    lvnalovgood schreef:
    (...)

    google: why mindful thinking helps with beating depression

    Dialectische gedragstherapie - KOV op Wikipedia in het NL

    Dialectical Behavior Therapy - Mindfulness on Wikipedia in EN

    DGT wordt verder ook beschouwd als Evidence-based medicine.

    Zo, dat is al wat naslagwerk, ook al is Wikipedia geen geldige bron aan de unief.

    Ja dat kan allemaal wel, maar ik persoonlijk vind het gewoon bs omdat het zo simpel gewoon niet is. Dat kan toch? Denk je dat ik in mijn jarenlange gezeik met die kutziekte dit soort dingen niet al heb geprobeerd? Wat je zegt, misschien helpt het bij sommige mensen, maar voor mij is dit pure bs. That's it.


    ars moriendi

    Wel, goed daar zeg je het "voor jou", dus wil je dan mij en anderen respecteren en niet zo neerbuigend doen? Ik heb al tig keer gezegd dat het voor iedereen persoonlijk is en keer op keer ben jij weer veralgemenend en hoewel je mij verwijt condescending te zijn, ben je het zelf.

    Goed voor jou dat je dit bullshit vindt. Goed voor mij en duizenden anderen die hier wel bij gebaat zijn. Punt.


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Ik zie dat mensen hier nogal veel meningen over hebben, wat ik begrijp. Dit is een heftig onderwerp. Maar oké.
    Ik vind het leuk dat je zo mensen wil helpen, en tips wil geven. Ja, het had inderdaad anders neergezet kunnen worden, maar je intentie was goed, Het was positief.
    Ja oké, dit was totaal zinloos om te zeggen, maar Idk, ik wou er gewoon iets leuks over zeggen want het is wel leuk dat je zoiets doet. (H)


    het is Schoonheid zelf op zichzelf eeuwig eenvormig met zichzelf [Plato, Symposium, 211b]

    Ben het eens met Childhood. Ik vind het ook leuk dat je tips wil geven!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    lvnalovgood schreef:
    Wel, goed daar zeg je het "voor jou", dus wil je dan mij en anderen respecteren en niet zo neerbuigend doen? Ik heb al tig keer gezegd dat het voor iedereen persoonlijk is en keer op keer ben jij weer veralgemenend en hoewel je mij verwijt condescending te zijn, ben je het zelf.

    Goed voor jou dat je dit bullshit vindt. Goed voor mij en duizenden anderen die hier wel bij gebaat zijn. Punt.

    Als zoveel mensen hier baat bij hebben, snap ik niet waarom depressie volksziekte nummer 1 aan het worden is. Depressie is ontzettend lastig te genezen als dat überhaupt al mogelijk is. Veel mensen zullen het de rest van hun leven met zich mee moeten dragen, vooral als het chronisch is of is ontstaan door een heftig trauma. Maar oké, nutteloze discussie, eens worden we het toch niet.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Als zoveel mensen hier baat bij hebben, snap ik niet waarom depressie volksziekte nummer 1 aan het worden is. Depressie is ontzettend lastig te genezen als dat überhaupt al mogelijk is. Veel mensen zullen het de rest van hun leven met zich mee moeten dragen, vooral als het chronisch is of is ontstaan door een heftig trauma. Maar oké, nutteloze discussie, eens worden we het toch niet.

    Ze zegt ook niet dat het je depressie boem pats gaat genezen. Ze zegt alleen dat het je kan helpen een beetje beter te voelen als je het zwaar hebt.
    Ik denk persoonlijk dat dit ook voor mij niet werkt, maar TS is zelf opgenomen dus ze weet wel wat een depressie inhoudt. Daarbij wil ze gewoon graag helpen.


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    "Mindfulness is geen kuur voor alles, maar ook niet per se quatsch (bijvoorbeeld wanneer toegepast door integere en goed opgeleide professionals)," zo dus Filip Raes, hoogleraar aan de KUL faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen.

    "Voor eens en voor altijd: mindfulness heeft wetenschappelijk gefundeerde waarde, maar die is beperkt. Het is geen symptoombestrijding, maar biedt een tegengif voor een onderliggend 'ziekmakend' proces. Niettemin: blijf op uw hoede voor de hype," in De Morgen.

    Even wat naslagwerk om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen (:

    [ bericht aangepast op 22 jan 2018 - 17:01 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik snap, tbh, niet iedereens punt. De titel van haar lijstje is "Hier zijn een paar tips die je kunnen helpen om terug blijdschap etc. te voelen.".

    Iedereen leest "Hier is de genezing van al je problemen', maar dát staat er niet. (': Ik kan niet voor anderen spreken, maar de sfeer op Quizlet is best wel depri (i mean, ljh posts en topics over mensen die zich kut voelen) en dat is echt heel naar, maar meestal heeft niemand echt een heel goed advies, want dat is gewoon lastig.
    Zij deelt wat haar hielp om zich op de meest rotte momenten toch iets beter te voelen en dat hoeft niet voor jou te helpen. Voor de een helpt het, voor de ander niet. Ik heb dramatherapie gehad, niks met mindful thinking en toch moest je daar ook je omgeving voelen. Je moest even helemaal opgaan in een andere wereld. Dat is misschien niet hetzelfde, maar daar moest je ook je omgeving voelen en proeven en ruiken en opmerken en voor mij hielp dat absoluut niet, maar ik ken genoeg mensen die dat als prettig ervoeren.


    i wanna die with you once or twice.