• Ja sorry hoor, maar vanaf het punt dat we een voetbalprogramma gaan gebruiken als propaganda tegen de LGTBQ+ wereld ben ik toch wel echt weg hoor.

    Ik kan begrijpen dat je te lang onder een voetbalveld gewoond hebt om ook maar iets van de huidige maatschappij te snappen, maar moet RTL dan echt die mensen hun zegje laten doen in een voetbalprogramma?
    I mean, als er hier op Q in een voetbaltopic zo zou gediscussieerd worden zou ik
    A) Een melding moeten plaatsen wegens offtopic.
    B) een waarschuwing wegens respectloos gedrag moeten sturen.

    Wie deze tirade niet snapt, ik heb het uiteraard over Voetbal Inside, een programma dat blijkbaar helemaal anti holebi en transmensen is. Maanden geleden kwamen zo al in opspraak wegens homofobe uitspraken en sinds Bo Van Spillbeeck geout is als transvrouw, doen ze niets liever dan haar persoonlijk aan te vallen.
    Gisteren vonden ze haar weer interessanter dan de sport waar zo verliefd op zijn: klik.

    Sorry dat ik zo bot ben, maar hier word ik oprecht kwaad van en ik heb me lang genoeg ingehouden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Chilton schreef:
    (...)

    Wel een goed idee, eigenlijk. Maar het is denk ik wel knap lastig om zoiets onder de aandacht te brengen bij de rest van NL.


    Ik denk dat je via social media wel wat kan bereiken en als de media het zo opvangt gaat de bal snel aan het rollen. Vraag me alleen af of het die onnozelaars ook maar iets zal kunnen schelen.:')


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik denk dat je via social media wel wat kan bereiken en als de media het zo opvangt gaat de bal snel aan het rollen. Vraag me alleen af of het die onnozelaars ook maar iets zal kunnen schelen.:')


    Nee, dan krijg je een KVHV-achtige respons en een maatschappelijk debat waar elke academicus eens z'n zegje mag doen en we dan weer over zwijgen. :') Als het de media al bereikt, want dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Nee, dan krijg je een KVHV-achtige respons en een maatschappelijk debat waar elke academicus eens z'n zegje mag doen en we dan weer over zwijgen. :') Als het de media al bereikt, want dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt.


    True.
    Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak het getekend wordt.

    Langs de andere kant is niet geschoten altijd mis.


    Queer zijn is gewoon alles

    + Er zijn vrij veel LGTB communities die VI hun bloed al maanden kunnen drinken, dus als je die bereikt zit je denk ik wel goed qua promotie op brede schaal.


    Queer zijn is gewoon alles

    Frodo schreef:
    ^ nee maar kunnen we niet echt een petitie opstellen? Om het van de zender te halen of hen excuses te laten maken? Dunno, ik wil IETS doen.

    Als dat gebeurt, sign me up. Echt, dit is gewoon ew. Zo. Ongelooflijk. Fout. Het is gewoon te walgelijk voor woorden en tbh vind ik dit echt niet kunnen.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Bestaat er nog geen echte petitie? Voor iets haalbaars, zonder raketten of maanlanceringen, bedoel ik. Ik heb geen idee, maar dit klinkt als iets waar heel goed al iemand serieus mee bezig zou kunnen zijn geweest.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ja, ik ga mezelf hier niet populair mee maken maar honestly, Nederland was er wel weer als de kippen bij om snel met het politiek correcte vingertje te wijzen naar de hele grap met de pruik. Hoe onhandig die ook was en hoe misplaatst dan ook: zullen we gewoon even niet vergeten dat er nog altijd een hoop Nederlanders zijn die transgender en genderneutraal gewoon niet begrijpen? Die ook gewoon thuis op de bank zitten en net als Derksen zeggen: 'Ja, gun het die man van harte om te doen wat ie wilt, maar ik moet er zelf niet aan denken.' De toon in VI mag echt wel wat minder af en toe, daar hoor je me niet over, maar ik geloof niet dat het homo haters zijn of iets in die zin.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    FireKeeper schreef:
    Ja, ik ga mezelf hier niet populair mee maken maar honestly, Nederland was er wel weer als de kippen bij om snel met het politiek correcte vingertje te wijzen naar de hele grap met de pruik. Hoe onhandig die ook was en hoe misplaatst dan ook: zullen we gewoon even niet vergeten dat er nog altijd een hoop Nederlanders zijn die transgender en genderneutraal gewoon niet begrijpen? Die ook gewoon thuis op de bank zitten en net als Derksen zeggen: 'Ja, gun het die man van harte om te doen wat ie wilt, maar ik moet er zelf niet aan denken.' De toon in VI mag echt wel wat minder af en toe, daar hoor je me niet over, maar ik geloof niet dat het homo haters zijn of iets in die zin.


    Ik sluit me eerlijk gezegd bij je post aan. x: Vooral dat gedeelte over het onbegrip wat mensen nog hebben. En ─ smakeloos of niet ─ mannen zijn wel van die ‘grapjes’ zoals een pruik opzetten of een overdreven ‘homoloopje’ nadoen.
    Zoals ik al zei: het is niet netjes, maar honestly we kunnen niet verwachten dat de wereld binnen één dag boem klats zo tolerant is als maar wat. Net als dat we niet alles kunnen bannen waar zulke dingen in voorkomen.

    Plus: ik vind het to be honest echt te erg van mezelf dat ik het moeilijk vond om dit te posten, want het is verdorie mijn eigen mening maar bij iedere kleine toegift aan VI word je meteen als ‘LGTBQ+ hater’ afgeschilderd en that kinds hurts want ik zelf zit ook in twijfel over m’n geaardheid.
    Edit: ik zeg NIET dat iemand me hier op Q. aanvalt maar zo gaat het er aan toe in de wereld helaas.

    [ bericht aangepast op 11 feb 2018 - 1:33 ]


    Ik snap waar jullie vandaan komen, maar het ding is een beetje, zelfs als het uit een plaats van onwetendheid komt, blijft het wel misplaatst en heel pijnlijk voor heel veel mensen. Als je zo'n groot publiek hebt zou je dit soort dingen niet moeten doen, en als je toch een fout zoals deze maakt (wat helaas gebeurt, want veel vooroordelen zijn inderdaad niet magisch verdwenen van de ene op de andere dag, hoe mooi dat ook zou zijn), zou je open moeten staan voor het horen van kritiek en je verontschuldiging moeten aanbieden zodra je merkt dat je mensen hebt gekwetst. Wanneer je dat niet doet, ben je op dat punt heel bewust kwetsend bezig en kun je je niet meer beroepen op "oh, maar ik wist er gewoon niet van". Daar kan ik gewoon geen sympathie meer voor opbrengen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik snap waar jullie vandaan komen, maar het ding is een beetje, zelfs als het uit een plaats van onwetendheid komt, blijft het wel misplaatst en heel pijnlijk voor heel veel mensen. Als je zo'n groot publiek hebt zou je dit soort dingen niet moeten doen, en als je toch een fout zoals deze maakt (wat helaas gebeurt, want veel vooroordelen zijn inderdaad niet magisch verdwenen van de ene op de andere dag, hoe mooi dat ook zou zijn), zou je open moeten staan voor het horen van kritiek en je verontschuldiging moeten aanbieden zodra je merkt dat je mensen hebt gekwetst. Wanneer je dat niet doet, ben je op dat punt heel bewust kwetsend bezig en kun je je niet meer beroepen op "oh, maar ik wist er gewoon niet van". Daar kan ik gewoon geen sympathie meer voor opbrengen.


    Begrijpelijk, echt. Maar als ik dan advocaat van de duivel speel: wie bepaalt wat fout // goed is bij het uiten van onbegrip? Want veel wordt als kwetsend opgenomen ─ juist door de onbekendheid, natuurlijk.
    Daarbij staat VI er wel om bekend een programma te zijn met heftige meningen, ze hebben vaker personen en groepen gekwetst maar ook altijd gezegd dat het meningen zijn. Ik denk dat ze ook wel geschrokken zijn door hoe heftig er op gereageerd werd. Er werd meteen geroepen: ‘het programma moet stoppen’ zelfs voordat ze maar de kans kregen om sorry te zeggen. Er zijn zelfs doodsbedreigingen gedaan. Nederland kan op dat gebied gewoon totaal niet communiceren en via social media wordt dat natuurlijk alleen maar erger.

    Nogmaals: ik keur niets goed van VI, maar ik probeer het van beide kanten te bekijken.


    Absolutist schreef:
    (...)

    Begrijpelijk, echt. Maar als ik dan advocaat van de duivel speel: wie bepaalt wat fout // goed is bij het uiten van onbegrip? Want veel wordt als kwetsend opgenomen ─ juist door de onbekendheid, natuurlijk.
    Daarbij staat VI er wel om bekend een programma te zijn met heftige meningen, ze hebben vaker personen en groepen gekwetst maar ook altijd gezegd dat het meningen zijn. Ik denk dat ze ook wel geschrokken zijn door hoe heftig er op gereageerd werd. Er werd meteen geroepen: ‘het programma moet stoppen’ zelfs voordat ze maar de kans kregen om sorry te zeggen. Er zijn zelfs doodsbedreigingen gedaan. Nederland kan op dat gebied gewoon totaal niet communiceren en via social media wordt dat natuurlijk alleen maar erger.

    Nogmaals: ik keur niets goed van VI, maar ik probeer het van beide kanten te bekijken.


    Iedereen moet natuurlijk zijn eigen oordeel vellen over wat goed of fout is, dus ik zal niet proberen te beweren dat ik daar het antwoord op heb, maar een heel, heel simpele basisregel lijkt me dat je respectvol gedrag vertoont tegenover andere mensen, zelfs als je ze niet begrijpt. En met het risico dat ik enigzins in herhaling val - dat betekent in onze maatschappij, lijkt mij, dat je geen dingen doet die bepaalde mensen of hele groepen kwetsen, en als je dat toch doet, dat je dan je excuses aanbiedt en ervan probeert te leren. En ik weet dat dit laatste weer iets is waar sommige mensen anders over zullen denken, maar "het is mijn mening" is, naar mijn mening (ironisch genoeg), geen goed excuus om deze basislijn van respect te breken, zeker niet in een zaak als deze. Iemands identiteit weigeren te erkennen of respecteren is niet een mening. Dat is transfobisch, zelfs als het niet wordt gedaan met gemene opzet of duistere bedoelingen.

    Als ze inderdaad doodsbedreigingen kregen, is dat natuurlijk desondanks vreselijk en absoluut niet goed te praten. Dat is een reactie die altijd buiten proportie is. Een doorgeslagen reactie van individuën of een kleine groep zou echter niet af moeten doen aan de betekenis of validiteit van de stroom aan normale kritiek, en een foute reactie maakt hetgeen waarop wordt gereageerd ook niet plots meer oké dan het daarvoor was. Dat zijn twee dingen die best allebei volledig afgekeurd kunnen worden. Het ene is niet per se relevant voor het oordeel over het andere.

    Dingen van beide kanten bekijken is overigens wel een heel goed ding, in veel situaties! Het is cool dat je dat probeert en dat is een goed instinct om te hebben. Het punt is dat er soms gevallen zijn waar je iets van beide kanten kunt bekijken en toch tot de conclusie kunt komen dat één kant fout zit.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    @ Inge (quoten wil niet lukken, haha) ─ ik ben het helemaal met je eens, hoor. Alleen deze dingen blijven nu eenmaal moeilijk, omdat ze voor heel veel mensen nieuw zijn en nieuwe dingen zijn eng en spannend. Dit was enkele jaren geleden voornamelijk nog zo rondom homoseksualiteit (hoe veel hebben hebben er wel niet eens overdreven een “homo” nagedaan door heel overdreven “óh schát” of iets dergelijks te zeggen), maar daar zie ik al wel heel veel verbetering in. En ik geloof ook stellig dat dat voor transgenders ook zo zal zijn ─ de mensheid is heel flexibel, ook al lijkt dat van niet (I mean, homoseksualiteit was voor zo’n +/- 1.500 jaar een ziekte en de afgelopen tijd is dat in vergelijking met die 1.500 jaar super snel omgeslagen).

    Alsnog doet het niet af dat VI hierin gewoon een hele grote fout heeft gemaakt. Maar om dan direct het programma te verbannen gaat ietwat te ver in mijn straatje (maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening). Dat programma (en dan vooral de presentators) zijn ook in ontwikkeling en kunnen veranderen en dat zullen ze ook zeker doen. Als men éénmalig zo’n uitspraak maakt over transgenders (of welke groep dan ook) hoeft er niet direct het woordje “fobisch” achter geplakt te worden, juist omdat het vanuit onbegrip komt.
    Desalniettemin ben ik het met je eens dat excuses vanuit VI meer dan op hun plaats zijn, natuurlijk.


    Helaas moet ik zeggen dat VI dit soort "foutjes" al iets te vaak heeft gemaakt in mijn ogen om het nog als onschuldige grappen te kunnen zien.

    Ik denk dat het nu al de derde keer is dat het programma Bo op deze manier aanvalt, en dan is er ook nog deze incidenten:

    Klik

    Moet dit nou echt in zo'n programma? Het ergste is gewoon, ze zien niet dat ze iets fout doen. Ze denken dat het gewoon grapjes zijn, maar het gaat heel wat verder. Ik post nu even een column van een LGBT columnist waarin staat hoe gevaarlijk zoiets effectief kan zijn.

    Klik!

    Daarnaast ben ik het niet met jou eens over het feit dat er verbetering is. Gisteren op het journaal van nationale omroep België: 1 op 3 holebi's en transmensen krijgt te maken met geweld, dit aantal blijft stijgen.
    En geloof me vrij, dit soort "cafépraat op TV" gaat heus niet voor verbetering zorgen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Helaas moet ik zeggen dat VI dit soort "foutjes" al iets te vaak heeft gemaakt in mijn ogen om het nog als onschuldige grappen te kunnen zien.

    Ik denk dat het nu al de derde keer is dat het programma Bo op deze manier aanvalt, en dan is er ook nog deze incidenten:

    Klik

    Moet dit nou echt in zo'n programma? Het ergste is gewoon, ze zien niet dat ze iets fout doen. Ze denken dat het gewoon grapjes zijn, maar het gaat heel wat verder. Ik post nu even een column van een LGBT columnist waarin staat hoe gevaarlijk zoiets effectief kan zijn.

    Klik!

    Daarnaast ben ik het niet met jou eens over het feit dat er verbetering is. Gisteren op het journaal van nationale omroep België: 1 op 3 holebi's en transmensen krijgt te maken met geweld, dit aantal blijft stijgen.
    En geloof me vrij, dit soort "cafépraat op TV" gaat heus niet voor verbetering zorgen.


    Het is wel een verbetering op het gebied dat homoseksualiteit niet meer wordt gezien op een ziekte. Voorheen was zelfs alleen homoseksualiteit bekend — terwijl tegenwoordig tientallen "labels" bestaan (asekualiteit // biseksualiteit // panseksualiteit // transgender // et cetera). Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het niet erg is dat er nog steeds te veel geweld plaats vindt jegens deze personen, maar ongeveer tien jaar geleden durfde niemand thuis te melden dat hij/zij homoseksueel was, terwijl dat nu steeds meer en vaker wordt geaccepteerd.


    Dare schreef:
    (...)

    Het is wel een verbetering op het gebied dat homoseksualiteit niet meer wordt gezien op een ziekte. Voorheen was zelfs alleen homoseksualiteit bekend — terwijl tegenwoordig tientallen "labels" bestaan (asekualiteit // biseksualiteit // panseksualiteit // transgender // et cetera). Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het niet erg is dat er nog steeds te veel geweld plaats vindt jegens deze personen, maar ongeveer tien jaar geleden durfde niemand thuis te melden dat hij/zij homoseksueel was, terwijl dat nu steeds meer en vaker wordt geaccepteerd.


    Dat is waar en dat ga ik ook niet ontkennen, mijn punt is gewoon dat het heel gevaarlijk is om hetgeen wat die presentatoren doen als grapjes te klasseren. Want of het nu leuk is of niet, een presentator heeft een voorbeeldfunctie en als een presentator dit soort zaken mag doen zonder er de gevolgen van te zien... En pas op, ik zeg niet dat iemand zijn mening niet mag uiten. Maar daar zijn andere programma's voor en doe dat dan niet op een onrespectvolle manier. Ik kan gerust lachen met goede comedy. Ik ben grote fan van bijvoorbeeld Alex Agnew en Jeff Dunham. Zij lachen ook geregeld met LGTBQ'ers, het verschil is dat zij dat juist en smaakvol kunnen kaderen.


    Queer zijn is gewoon alles