• Ik heb uiteindelijk besloten om mijn master in Maastricht te doen. Ik moet enkel nog worden toegelaten, maar normaal moet dat niet het grootste probleem op aarde zijn. (ha ha ha). Máár waar ga ik op kot. Het probleem is een beetje dit: het is logisch om in Maastricht op kot te gaan, maar mijn ouders wonen al redelijk dicht bij de faculteit, dus het is raar moest ik dan nog eens op kamers gaan. Maar ik wil ook niet thuis wonen. Bovendien wil ik ook niet in Maastricht op kamers gaan, omdat het mij saai lijkt, en het lijkt mij niet zo leuk. Ik ken Maastricht als een hele leuke stad om in te winkelen en ze is multicultureel, maar daar stopt het ook voor mij. Juist omdat ik Maastricht al zo goed ken, wil ik er niet op kamers.
    Aha, dus ik ga in Luik op kot! Luik is een super leuke stad, wat ik recentelijk (afgelopen half jaar ongeveer) heb leren kennen omdat mijn vriend daar woont. Het is op een half uurtje (rechtstreeks) treinen, en de trein stopt letterlijk naast de faculteit. Ik kan er beter mijn Frans leren, wat van pas komt als mijn vriend en ik naar Montréal willen immigreren. En ik wil niet weg uit België.
    Ha, en toen bedacht ik mij plots. Waarom gaan mensen op kamers? Om korter bij hun faculteit te wonen als hun ouders in een andere stad wonen. Het is sowieso een beetje raar om nog op kamers te gaan wonen als je ouders vlak bij wonen. Maar als je vier jaar lang zelf op kot hebt gezeten en je je eigen gangetje hebt gevonden, dan kun je je ouders nog zo aardig vinden, maar is thuiswonen nu ook niet het je-van-het. (sorry papa en mama)

    Kort opgesomd voor en nadelen om te wonen in Luik en Maastricht:

    Luik: + het is er leuk
    + ik blijf in Belgie
    + ik leer er mijn Frans
    + ik woon korter bij mijn vriend
    + het is een rechtstreeks verbinding
    - moet vertrouwen op de trein
    - zal alsnog voor dingen thuis overnachten

    Maastricht: + ik kan tot laat in Maastricht blijven, en hoef niet naar huis
    + het is logischer
    - maar het is niet zo leuk
    - de woningmarkt in Maastricht is krap voor het vinden van een kot


    Wat is jullie (onderbouwde) mening? (Met het zien van beargumenteerde standpunten van anderen hoop ik zelf tot een mening te komen.)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    DRENTHE!!!!
    Ik heb hier helaas geen verstand van maar veel succes!


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    AeIin schreef:
    DRENTHE!!!!
    Ik heb hier helaas geen verstand van maar veel succes!


    Há, lol, I totally agree with this!


    Maar Manon, zoals ik jouw topic begrijp, is de reden dat je aan Luik twijfelt, omdat "men het raar vind om juist verderweg van je studie te gaan wonen". Persoonlijk vind ik dat BS. I mean, je woont ook in Luik namelijk blijkbaar op een prima afstand van je studie met een goede lijn naar je school. Naar mijn idee ben je veel enthousiaster over Luik dan over Maastricht. Dus waarom twijfel je over dat halve uurtje? 😊

    But again, I totally agree with Aelin. Drenthe is the place to be. Dan zouden we zo vaak kunnen meeten! :3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik zou hierbij heel erg op mijn gevoel afgaan. Welke plek voelt voor jou het best om te gaan wonen? Volgens mij heb je je keuze stiekem al gemaakt. Als jij in Luik wil gaan wonen, moet je dat lekker doen, want jij moet er wonen. Lijkt me hartstikke leuk.
    Het is aan de andere kant wel ideaal om in de stad waar je naar school gaat te wonen. Misschien wordt je langzamerhand wel verliefd op Maarstricht en wil je er nooit meer weg.
    In ieder geval heel veel plezier en succes.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Afstand zou in principe geen struggle moeten zijn: als je de stad niet leuk vind houdt het op. Ik ken genoeg mensen die in Utrecht studeren en vervolgens in rotterdam, den Haag en eentje zelfs in Apeldoorn(!?) Op kamers gaan.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Maar een kamer vinden in Maastricht is toch helemaal niet moeilijk? Ik had welgeteld binnen een paar dagen een kamer in het centrum van Maastricht (zijstraat van de Boschstraat) en heb er toen echt niet veel voor betaald. Er waren ook superveel kamers vrij.
    Anyway, het ligt er natuurlijk ook aan hoe je rooster eruitziet. Als je maar een paar dagen les hebt, is een halfuur niet erg. Aan de andere kant heb ik zoiets van: waarom zou je buiten de stad gaan wonen waar je studeert, ook al is die stad leuker? Maar je moet inderdaad echt op je gevoel afgaan en kiezen waar je je het beste bij voelt!


    Take risks and conquer your fears.

    Ik woon zelf in Maastricht op kamers! En ik ben ben het volgende semester weg, dus als je nog iets zoekt, haha. ^^ Mijn ouders wonen echter anderhalf uur weg, dus ik had zelf weinig keuze, omdat ik niet langer wilde reizen dan op de uni zitten.

    Van wat ik uit jouw post opmaak, gaat je hart wel echt uit naar Luik en zou je enkel voor Maastricht kiezen omdat dit logischer zou zijn qua reistijd. Als ik heel objectief kijk, zou Luik echter minstens zo logisch zijn: je hebt de wens om samen met je vriend naar Canada te emigreren. Luik biedt je én je vriend én Frans, wat in Canada wel van pas komt. Voor mij lijkt dit absoluut een logische en doordachte investering in de toekomst en als gevolg daarvan misschien zelfs wel logischer dan Maastricht. :Y)

    Een half uurtje met de trein klinkt absoluut als te doen. Ik gok dat je in Randwyck zou zitten? Want dan ben je naast de treinreis inderdaad haast niets aan tijd kwijt. Mocht je erg met de betrouwbaarheid van de treinen in je maag zitten: mocht je onverhoopt een OWG missen door de trein, dan zal een net mailtje aan je tutor of je in een andere OWG mag aanschuiven die week vast wonderen doen (op mijn faculteit, in ieder geval, haha). Daar zou ik jezelf dus echt niet door tegen laten houden, als ik jou was. ^^

    Corday schreef:
    Maar een kamer vinden in Maastricht is toch helemaal niet moeilijk? Ik had welgeteld binnen een paar dagen een kamer in het centrum van Maastricht (zijstraat van de Boschstraat) en heb er toen echt niet veel voor betaald. Er waren ook superveel kamers vrij.
    Anyway, het ligt er natuurlijk ook aan hoe je rooster eruitziet. Als je maar een paar dagen les hebt, is een halfuur niet erg. Aan de andere kant heb ik zoiets van: waarom zou je buiten de stad gaan wonen waar je studeert, ook al is die stad leuker? Maar je moet inderdaad echt op je gevoel afgaan en kiezen waar je je het beste bij voelt!
    Toen ik een aantal jaar terug een kamer zocht, was het ook echt ontzettend makkelijk, maar volgens mij is dit wat veranderd. :\ Een huisgenootje die dit jaar is ingetrokken zit in een ontzettend kleine kamer, waarbij ook nog eens twintig andere gegadigden waren komen kijken en die vertelde me hele andere verhalen dan wat ik gewend ben, haha.


    She's imperfect but she tries

    Welke master ga je doen, als ik het vragen mag? Ik studeer zelf ook in Maastricht en ik vind het hier echt geweldig haha. Maar anderzijds, ik heb zelf dan ook niet heel erg veel met Luik.

    De reisafstand is opzich wel te doen toch van Luik naar Maastricht? Wellicht is het het wel waard om eens te kijken of je een klein autootje kunt aanschaffen om de afstand te overbruggen als dit toch iets meevalt? Want ik neem aan dat je geen OV krijgt als Belgische studente. Dus misschien haal je die kosten er wel uit op die manier en je bent wat mobieler. Wat gaaf zeg dat je naar Montreal wilt gaan emigreren!


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Ik heb gehoord dat er ook veel mensen zijn die in Leuven op kot gaan, terwijl ze in Brussel studeren, omdat Brussel voor hen gewoon geen aangename stad is. Dus zo vreemd is het niet, hoor! Gewoon je gevoel volgen. Het belangrijkste is dat jij het het fijnst vindt (:

    [ bericht aangepast op 3 april 2018 - 22:12 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind het helemaal niet raar dat je op jezelf wilt gaan wonen ondanks het feit dat je familie vlakbij je school woont. Als je al op jezelf hebt gewoond in het verleden, voel je je toch ook deels een gast wanneer je weer bij je ouders langsgaat. Teruggaan is dan lastig omdat je die zelfstandigheid gewend bent.

    Wat misschien wel raadzaam is om te bedenken, is dat het je wel bakken met geld gaat schelen om die jaartjes toch bij je ouders te slijten. Maar hey, ik woon nu ook al zo'n zes a zeven jaar op mezelf in Utrecht en later Hilversum (ik had geen keuze, mijn ouders wonen in een minidorpje in Brabant) en ik kan me voorstellen dat het lastig zou zijn om terug te gaan. Als ik zelf de keuze zou hebben, zou ik het wel nog een keer goed overwegen, dat wel. School kost al genoeg, kost en inwoning nog meer, vooral nu de stufi op de schop is gegaan.

    Misschien leuk om een huisgenoot te vinden en samen te gaan zoeken? Of misschien zelfs met je vriend gaan wonen?

    [ bericht aangepast op 3 april 2018 - 22:37 ]


    ars moriendi

    Ik zou voor Luik gaan. Je gaat er daar meer aan hebben zo te horen. En aangezien je toch nog een rechtstreekse verbinding hebt die zelfs vooraan je school stopt, is de afstand nog niet zo een groot nadeel.

    Een vriendin van me is speciaal in Antwerpen ipv aan de Belgische kust (waar ze woont) gaan studeren terwijl daar dezelfde studie werd gegeven, omdat ze niet thuis wilde blijven. Ze wilde graag op kot. Dus je hoeft niet te twijfelen dat het "niet logisch" is dat je de makkelijkste keuze niet neemt. Neem de keuze waar jij je het best bij voelt. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik geloof dat je je keuze al hebt gemaakt. c: Hierboven worden goede redenen gegeven om gewoon in Luik te gaan wonen, zelfs al studeer je in Maastricht (ik heb dat treinreisje gemaakt, ik vond het leuk!) en ik denk dat jet het stiekem leuker vindt. Ik ben in Groningen gaan wonen omdat ik daar ging studeren en het met de trein zo'n drie uur zou duren voor ik er een keer was, dus het is niet meer dan logisch dat ik besloten heb in de stad te gaan wonen. Ik hoor echter ook verhalen van mensen die bijvoorbeeld in Utrecht studeren en bijvoorbeeld in Hilversum gaan wonen, omdat dat simpeler, makkelijker en goedkoper is dan een kamer in Utrecht zelf te vinden.
          Heel veel plezier en succes, meid!


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Plunkett schreef:
    Ik hoor echter ook verhalen van mensen die bijvoorbeeld in Utrecht studeren en bijvoorbeeld in Hilversum gaan wonen, omdat dat simpeler, makkelijker en goedkoper is dan een kamer in Utrecht zelf te vinden.[/font]

    Yep, this was me. Ben er ook lekker blijven wonen haha. Hilversum is megachill, lekker tussen Utrecht en Amsterdam in. (krul) Maar ik geef je dus helemaal gelijk, niets mis met omringende steden/gemeentes. Scheelt geld en de kans is een stuk groter dat je überhaupt was vindt. In Nederland is de woningnood onder studenten (vooral in de randstad) ongelofelijk hoog. Er is te weinig, en wat er is, is onbetaalbaar.

    [ bericht aangepast op 4 april 2018 - 1:56 ]


    ars moriendi

    Napels schreef:
    Ik heb gehoord dat er ook veel mensen zijn die in Leuven op kot gaan, terwijl ze in Brussel studeren, omdat Brussel voor hen gewoon geen aangename stad is. Dus zo vreemd is het niet, hoor! Gewoon je gevoel volgen. Het belangrijkste is dat jij het het fijnst vindt (:

    Als ik dat van mensen hoor is het omdat ze een betere/goedkopere accommodatie hebben gevonden in Brussel en het 'maar 5 minuten' met de trein is tot Leuven. =P

    Ik ging in Geel naar de les. Ik heb zelf 3 jaar op en neer gereden met mijn eigen auto, 40 minuten. Terwijl er mensen waren die eigenlijk even ver of zelfs minder ver van Geel woonden en daar op kot zaten. Ik vond dat wel wat geldverspilling, zeker als je weet hoe weinig ze voor school deden en dus veel langer over hun traject deden, haha. Maar dat is een ander verhaal. Geel is nu natuurlijk ook wel een van de betere studentensteden qua prijs/kwaliteit van koten. Ook bijna geen oude koten meer. Maar dus echt mensen die 20 minuutjes met het openbaar vervoer moesten, die zaten daar op kot. Heel vreemd.
    Na mijn bachelor behaald te hebben wou ik een extra 3-jarige bachelor op 1 jaar doen. En dat betekende van 8u30 - 23u 's avonds les. Toen ben ik wel op kot gegaan. Want anders was ik elke dag 80 minuten kwijt aan reizen (en dan heb je het klaarmaken van jezelf, ontbijten, in de winter je auto ontdooien + vroeger vertrekken nog niet meegerekend) en had ik amper nog de tijd om taken/papers te maken/schrijven enzo. Dus ik koos ervoor om op kot te gaan zodat ik nog maar 5 minuten reistijd had. Ook al was Geel best dichtbij... En dat was de beste keuze ooit. ^^
    Ik kreeg wel een best hoge studietoelage. Mogelijks ook omdat ik het maximum aantal studiepunten voor een schooljaar overschreed. En die studietoelage gaf een grote boost natuurlijk want ik hield nog massa's over na aankoop van materiaal voor school. Dus ik heb ook veel kunnen spenderen aan de huur van mijn kot.
    Dat ik niet meer 5x per week zulke verplaatsingen maakte, moest ik ook veel minder tanken met de auto. Dus dat was ook een grote besparing.

    Je moet dus voor jezelf een beetje uitzoeken wat voor jou de voor- en nadelen zijn. En wat voor jou het hardste doorweegt.

    Toen ik mijn tweede bachelor gehaald had en terug naar huis ging, dan voel je opeens een massa vrijheid en zelfstandigheid wegvallen. Ik vond dat zo erg. Dus na mijn studies zijn mijn vriend en ik binnen het jaar gaan samenwonen omdat we vanaf dat moment allebei thuis zaten en dat niet konden hebben omdat we de vrijheid van een kot gewoon waren.
    Studies tonen ook aan dat de kinderen die op kot hebben gezeten doorgaans het snelste uit huis vertrekken.
    Dus als jij niet thuis wil gaan wonen voor jouw studie, dan vind ik dat zeer begrijpelijk. Je hebt al een stukje van je toekomst opgebouwd en dat moet je dan afgeven. Dus als je dat stukje van jezelf wil behouden, dan kan je best op kot blijven, al dan niet in Luik of Maastricht.
    Als het financieel haalbaar is, waarom dan niet? ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Als ik dit zo lees heb je je keuze al gemaakt (:


    26 - 02 - '16

    Bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties! Het is inderdaad zo dat ik graag in Luik wil gaan wonen, maar het lijkt zo onlogisch gezien alles. Maar ja, als ik het graag wil doen, dan moet ik er vooral niet voor terugdeinzen.

    @Sempre; Het is de master Systems Biology aan de faculteit Humanities and Sciences.
    Ik weet overigens niet 100% zeker of de lessen in Randwyck zullen doorgaan, maar aangezien daar de open dag was, neem ik aan van wel.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt