• Ik ben niet zo heel erg van het deprimerende nieuws delen, en over het algemeen denk ik altijd dat ik genoeg over de VS en het rechtssysteem daar heb gelezen en gehoord om nauwelijks nog verbaasd te zijn over de meest bizarre verhalen, maar ik kwam er vandaag toch weer eentje tegen die me een poosje met open mond naar mijn computerscherm deed staren en ik... moet dit even kwijt, denk ik.

    Politieagent schiet zijn vriend dood, dus moet deze zwarte tiener 65 jaar naar de cel

    In de Amerikaanse staat Alabama is vrijdag een tiener veroordeeld tot 65 jaar cel omdat zijn medeplichtige bij een inbraak werd doodgeschoten door een politieagent. Een overlijden waarvoor Lakeith Smith als gevolg van zogenaamde ‘accomplice laws’ ook verantwoordelijk kan worden gehouden, ook al zijn die wetten volgens experts van de pot gerukt. Nog pijnlijker werd het bij het uitspreken van het vonnis: na een glimlach op het verkeerde moment kreeg de cynische verdachte ook nog eens een speech van de rechter over zich heen.

    Wat voorafging: op 23 februari 2015 brak de toen 15-jarige Lakeith Smith in het Amerikaanse Millbrook in de zuidelijke staat Alabama samen met vier medeplichtigen in twee huizen in. Ze werden echter betrapt door de politie, die onder vuur werd genomen door enkele kompanen van Smith. Maar wie juist? Wat vaststaat is dat (de toen 16-jarige) A’Donte Washington een revolver bij zich had, en die ook richtte op één van de agenten. Dat blijkt uit de bodycam-beelden. De agent in kwestie reageerde door Washington onder vuur te nemen en dood te schieten.


    Hier is het Belgische artikel waar bovenstaande quote uit komt, en nog een paar bronnen omdat dit het soort nieuws was waar ik zelf naar moest googlen voordat ik overtuigd was: The Guardian, BBC, USA Today.

    Dus, in het kort: twee tieners in Alabama van vijftien en zestien plegen een gewapende overval, een agent schiet een van de tieners neer omdat die een wapen bij zich heeft, en vervolgens wordt de andere jongen veroordeeld tot 35 jaar cel voor de overval en tot 30 jaar extra voor medeplichtigheid aan de dood van zijn vriend, omdat dat niet zou zijn gebeurd als ze die overval niet samen hadden gepleegd. Zwarte tiener (nu pas achttien, terwijl hij wordt berecht als volwassene) draait 65 jaar de gevangenis in voor een moord die hij niet heeft gepleegd, terwijl de blanke agent die wel degelijk een zestienjarige heeft neergeschoten niet wordt onderzocht.

    Hier is je dagelijkse dosis reden om tegen de dichtstbijzijnde muur te slaan, I guess.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    En dan dacht ik dat ik alles wel had gezien in Amerika. Niet dus. :') Just gonna say it: The American Dream isn't real and this country is fucked up.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    KingRichard schreef:
    En dan dacht ik dat ik alles wel had gezien in Amerika. Niet dus. :') Just gonna say it: The American Dream isn't real and this country is fucked up.


    -

    KingRichard schreef:
    En dan dacht ik dat ik alles wel had gezien in Amerika. Niet dus. :') Just gonna say it: The American Dream isn't real and this country is fucked up.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Whuuuttt, ik snap ook niet waarom burgers moeten bepalen of iemand schuldig is of niet. Dat is toch gewoon weird?


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Wauw.. 😟


    Ik wil een tuin vol egels

    En weer een zwarte jongen die cel krijgt, de witte man gaat weer ervandoor. Bah, ik krijg daar zulke rillingen van! Wanneer leren ze nou eens dat zwart (of welke andere huidskleur dan ook) ook gewoon mensen zijn?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Telkens als je denkt dat de grens bereikt is... BAM!


    Queer zijn is gewoon alles

    For fuck's sake, ik weet dat Alabama een achterlijk extreem conservatief gebied is dat over het algemeen nog steeds niet over de afschaffing van de slavernij heen is (sorry, ik veralgemeen wat, maar I don't give a fuck at the moment), maar VERDOMME WAAR ZITTEN DIE AMERIKANEN MET HUN HOOFD. Ugh.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oh, jezus, mijn hart... Dit is toch fucking fucked up. Wat verschrikkelijk. Je maakt op je zestiende een enorme fout en je wordt er de rest van je leven op aan gekeken. Hij was verdomme nog maar zestien. Dan doe je domme dingen. Dit is een hoger level van stupiditeit, maar zijn fucking leven wordt hem afgenomen en dat is onmenselijk. Fuck.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik begin hoe langer, hoe meer te vermoeden dat Amerikanen zaagsel in hun hoofd hebben in plaats van hersenen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik heb hier altijd een unpopular opinion over, maar ik ga hem toch plaatsen.

    Waarom was dat kind aan het inbreken dan? Waarom neem je als een stomme idioot het risico om met je groep in te breken, met je groep een wapen mee te nemen en dan ook nog eens de politie te gaan bedreigen?! Heel makkelijk om dan de politie maar weer de schuld te gaan geven en te gaan roepen om racisme. (Niet persoonlijk naar de topic starter bedoeld trouwens maar dat is dan wat weer rondgaan op het internet). Deze mensen overtreden op meerdere manieren zwaar de wet, maar de politie en rechter zijn altijd de lul in de ogen van de media.

    Niet hard bedoelt ofzo, maar zoek dit soort shit dan ook niet op. Dit soort verhalen komen altijd voort uit criminele activiteiten of disrespect tegenover agenten. Als die jongen netjes in de schoolbanken had gezeten en met zijn poten van andermans spullen was afgebleven, had de politie ook geen reden gehad om achter hem en zin criminele vriendjes aan te gaan. En ik praat het niet goed, maar overal wordt tegenwoordig maar huidskleur bijgehaald. Wie zegt dat dit racisme is en niet gewoon een stomme rechterlijke fout? En zouden zo'n agenten zich misschien bedreigd hebben gevoeld doordat die gasten begonnen te schieten en hij dat dacht hij zou sterven? En is 65 jaar wel zo lang voor het feit dat je met je crew fucking agenten onder vuur neemt en wil doden? Ga maar zitten rotten in de cel, hoor. Je wist dondersgoed wat je ging doen en deed. De maatschappij heeft jou niet nodig. Misschien is het vrij lang maar hier in Nederland is dat rechtsysteem sowieso al veel te licht (tenzij je je belasting niet op tijd betaald of course.) Dan heb ik dit toch liever, sorry.

    Ik heb bij dit soort verhalen altijd het gevoel dat het verhaal/de situatie automatisch al een racistische, linkse kant op wordt gestuwd en dat vind ik best eng. Blij dat ik geen agent ben in de USA.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2018 - 10:25 ]


    ars moriendi

    ^ Natuurlijk moet de tiener gestraft worden. Maar alleen voor zijn eigen en niet voor de daden van de politie. Dat is scheef. De politie schiet zijn vriend dood (of dat terecht is kun je nog in het midden laten) en hij krijgt daar celstraf voor. Dat klopt niet.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Revenger schreef:
    ^ Natuurlijk moet de tiener gestraft worden. Maar alleen voor zijn eigen en niet voor de daden van de politie. Dat is scheef. De politie schiet zijn vriend dood (of dat terecht is kun je nog in het midden laten) en hij krijgt daar celstraf voor. Dat klopt niet.

    De agenten zijn er om burgers (in dit geval de bewoners) en wanneer er geschoten wordt ook zichzelf te beschermen. De agent handelde uit zelfverdediging omdat er eerst op hem geschoten werd. Die jongen was niet heilig, gewon toerekeningsvatbaar en hij koos er zelf voor om terug te gaan schieten en die agenten, die gewoon hun werk doen, neer te halen. Ik kan me hier gewoon niet druk om maken omdat ik de straf op (poging tot) moord in dit soort situaties vaak gewoon veel te laag vindt. Vervolgens toont hij ook nog disrespect naar de rechter toe. True, hem medeplichtig maken is misschien een beetje een rare reden. Maar laat hem maar brommen. Had 'm misschien maar in 1 x 65 jaar gegeven dan.

    Edit om mezelf vast in te dekken: en ja, ik had exact dezelfde reactie geplaatst als het om twee blanke jongens en een zwarte politieagent was gegaan.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2018 - 10:33 ]


    ars moriendi

    Grootste probleem in de VS is volgens mij ook dat rare rechtssysteem. Hier wordt er gewoon een regeltje uit het grote boek gekozen met een vaste keuze aan straffen, maar daar verzinnen ze volgens mij terplekke een straf voor de verdachte en krijg je dat soort dingen.

    Ik ga z'n acties niet goed praten, maar ben blij dat ik niet in de cel zit omdat ik als 14-jarige ooit impulsief op een dixietoilet ben geklommen en de politie me kwam halen, ha.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    EdensGate schreef:
    (...)
    De agenten zijn er om burgers (in dit geval de bewoners) en wanneer er geschoten wordt ook zichzelf te beschermen. De agent handelde uit zelfverdediging omdat er eerst op hem geschoten werd. Die jongen was niet heilig, gewon toerekeningsvatbaar en hij koos er zelf voor om terug te gaan schieten en die agenten, die gewoon hun werk doen, neer te halen. Ik kan me hier gewoon niet druk om maken omdat ik de straf op (poging tot) moord in dit soort situaties vaak gewoon veel te laag vindt. Vervolgens toont hij ook nog disrespect naar de rechter toe. True, hem medeplichtig maken is misschien een beetje een rare reden. Maar laat hem maar brommen. Had 'm misschien maar in 1 x 65 jaar gegeven dan.

    Edit om mezelf vast in te dekken: en ja, ik had exact dezelfde reactie geplaatst als het om twee blanke jongens en een zwarte politieagent was gegaan.


    “felony murder, armed burglary, second-degree theft and third-degree theft”
    Dat is waar hij voor veroordeeld werd. Dat zegt Fox News. Ik denk niet dat die daarover gaan liegen, want dat komt hen zelf niet goed uit. Hij. Heeft. Niemand. Vermoord. Dit is belachelijk. Dat hij veroordeeld wordt voor de laatste twee, oké, fair enough, maar felony murder is niet iets wat hij gedaan heeft. Ik zeg ook niet dat die politieagent iets fout heeft gedaan, als die vriend schoot, is het nogal wiedes dat hij terugschiet. Het is belachelijk dat hij daarvoor veroordeeld wordt, though.
    Ja, de rest is slecht, de rest had hij niet mogen doen, maar zo iemand 65 jaar de bak in gooien, dat helpt niet.

    Een heel groot probleem in de V.S., is dat die zaagselkoppen grote delen van hun gevangenissen geprivatiseerd hebben. Het is een business geworden. Dat is de reden dat zoveel mensen voor zo lang veroordeeld worden. Hoe meer mensen er in de bak zitten, hoe beter die bedrijfjes draaien. De hele situatie is compleet belachelijk.

    En dan ben ik nog niet eens bij het feit dat die kerel daar enkel voor veroordeeld is omdat hij toevallig een donkere huidskleur heeft. Ik zeg niet dat hij er niet voor veroordeeld moest worden, maar een blank persoon had nooit zo lang veroordeeld geweest en ze hadden die accomplice laws er nooit op toegepast. (Ik zeg dit trouwens niet als reactie van "ja bij een blanke had jij wel anders gereageerd!!", maar als een "ja bij een blanke had het gerecht anders gereageerd".) Dit is belachelijk, hoe je 't ook draait of keert.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried