• Liefste Q’ers ,

    Na mijn hele leven lang een vlees liefhebber te zijn geweest ga ik mijn leven omgooien, ik stop met vlees eten. Ik vroeg me af jullie misschien wat tips hebben. Wat zijn jullie favo vlees vervangers? Welke groentes eten jullie het liefst ipv. vlees en hebben jullie nog must try recepten?

    Alle tips zijn welkom! Ook hoor ik graag over jullie vega/vegan journeys ,wat waren jullie ups en downs?

    (flower)

    Ik eet ook vega/vegan.

    44.8% (13 stemmen)
     
    Ja

    55.2% (16 stemmen)
     
    Nee


    Punkrock is not dead, punkrock is sleeping drunk

    Tempeh is lekker voor bij de rijst! Tofublokjes zijn lekker in de soep!

    Wat ook lekker is, is het frituren van gepaneerde bloemkool. Smaakt een beetje naar kibbeling, maar kun je toch vegetarisch maken. Stel dat je vegan gaat, moet je wel ff kijken hoe je dat zonder ei doet, heb het alleen samen met vegetariërs gemaakt namelijk.
    E: het was tempuradeeg als paneerlaag, heb het even nagevraagd!

    Zelf ben ik niet vega, kan al geen rood vlees, varken en witvis (voornamelijk kabeljauw) verteren door zwak maagzuur en ben lactose intolerant, dus ben juist blij dat ik wel kip en overige vis kan eten 😅

    [ bericht aangepast op 5 mei 2018 - 23:19 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Wat ik heb gedaan is langzaam aan bepaalde soorten vlees schrappen. Eerst varken, dan koe, dan kip etc. Zo limiteerde ik mijn opties en begon ik op de dagen waar mijn ouders dan wel dat bepaalde vlees aten vleesvervangers te eten, om zo eraan te wennen. Gelukkig viel het voor mij heel erg mee omdat ik eigenlijk alleen kip écht lekker vond. Mijn favoriete merken vleesvervangers zijn Vivera of Valess. Zelf heb ik een voorkeur voor vivera, maar met sommige stukken 'vlees' heb ik toch weer liever Valess. Zelf heb ik een godsgruwelijke hekel aan de groentenburgers omdat die enorm snel droog worden imo. Dus ik heb liever de stukken waar iets in zit; kaas; tomaat; saté etc.

    Ik eet trouwens al bijna 3 jaar vegetarisch!

    [ bericht aangepast op 5 mei 2018 - 23:20 ]


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Wat ik echt heerlijk vind in wraps zijn de stukjes/des van Quorn (volgens mij schrijf je het zo).
    Verder ben ik opgegroeid met vleesvervangers. Nagemaakt vlees van soja. Als je het een beetje vet bakt is het bijna zo lekker als normaal vlees. Vegan is wel een grote stap hoor! Succes met uitproberen iig! (en de vegan pizza van domino's schijnt lekker te zijn)


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik vind de kaasschnitzels van valess heel lekker! Ben zelf niet echt vega maar probeer wel bewust minder vlees te eten


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik ben nu vijf jaar vegetariër en het is prima te doen – je moet alleen er goed opletten dat je genoeg dingen eet die de voedingsstoffen van vlees kunnen vervangen. Ik denk dat het-het makkelijkst is om langzaam af te bouwen of in ieder geval niet meteen vegan te worden (tenzij je dat graag wilt, ga vooral je gang haha).
    Ik ben zelf dol op tempeh, tofu en seitan. Soja is natuurlijk ook een klassieker. De vegetarische slager heeft hele goeie vleesvervangers, is alleen misschien wat prijzig (ze hebben vega burgers, worstjes, gehakt, kip stukjes, paté, filet americain...). Quorn is volgens mij een goedkoper alternatief en ook heel lekker.
    Toevallig gebruik ik wel vegan boter van soja gemaakt (Alpro) en havermelk vind ik persoonlijk de lekkerste vegan variant van melk (die ook goede voedingsstoffen bevat).
    Voor de rest vooral letten op ijzer (veel noten eten bijvoorbeeld).

    Good luck (:

    [ bericht aangepast op 6 mei 2018 - 0:24 ]


    I just caught the wave in your eyes

    Ja Vivera gebruiken wij ook vaak. Appie heeft ook goede vleesvervangers en ze zijn goedkoper. Ze zijn niet allemaal lekker tho. De groenteburger van Appie raad ik sterk af maar de balletjes bijvoorbeeld zijn dan weer erg lekker.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    En Garden Gourmet heeft vleesvervangers voor op brood. Het smaakt niet naar vlees maar het is wel een lekker alternatief


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik ben geen vegetariër of veganist, maar ik wil je wel even meegeven dat je er goed om moet letten dat je genoeg proteïnen en vitaminen meekrijgt. Zeker als je veganist wordt (in ei en melk zitten nog heel veel proteïnen en vitaminen die ook in vlees zitten), zou ik misschien eens langs gaan bij een diëtist. Het is heel belangrijk te combineren als veganist, zodat je niet altijd hetzelfde product eet waarin één eiwit niet voldoende aanwezig is.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik probeer ook al een tijdje vegetarisch te eten, het probleem is dat ik dus al een hele hoop vleesvervangers heb geprobeerd maar echt 80% helemaal niet lekker vind. Vreemd genoeg lust ik het wel altijd als ik ga uit eten dus ik denk dat het bij ons thuis ook gewoon niet goed gekruid en/of gecombineerd wordt? Is toch ook iets waar je rekening mee moet houden. (:


    The soul needs autumn.

    Gewoon veel bonen eten. Denk aan Linzen, bruine bonen, black eyed beans, noem maar op. Super makkelijk om zelf te weken en te koken. Ook zijn paddenstoelen een goede vleesvervanger. Je moet wel als je veganist gaan Vitamine B en D gaan slikken tho. Mijn broer bijv is 3 jaar veganist en slikte alleen B, maar miste nog iets in zijn voeding. Toen hij D ging slikken, knapte hij behoorlijk op (:


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Locomotief schreef:
    Gewoon veel bonen eten. Denk aan Linzen, bruine bonen, black eyed beans, noem maar op. Super makkelijk om zelf te weken en te koken. Ook zijn paddenstoelen een goede vleesvervanger. Je moet wel als je veganist gaan Vitamine B en D gaan slikken tho. Mijn broer bijv is 3 jaar veganist en slikte alleen B, maar miste nog iets in zijn voeding. Toen hij D ging slikken, knapte hij behoorlijk op (:

    Bonen moet je wel altijd combineren met iets waar veel methionine in zit, tho. Rijst, bonen en maïs is bv een goede combinatie :p
    + noten zijn ook goede vervangers om genoeg ijzer/vet binnen te krijgen


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik eet nog wel vlees, maar veel minder dan vroeger. In plaats van vlees eet ik vaak tofu, groenteburgers (met feta) groenteballetjes en falafelballetjes. Soms is er niet eens een vleesvervanger nodig, als er al bonen aanwezig zijn.

    Vroeger, vijf jaar geleden, at ik 6/7 keer in de week vlees, op dit moment nog maar 3/4 keer. Op zich vind ik het niet nodig om mezelf vega te maken als ik steeds minder vlees eet, want dan heb ik nog een beetje vrijheid.

    Één keer een wrap kip vind ik niet erg, ik geniet ervan; het is een feestje. Ik hou nog teveel van vlees om definitief te stoppen met vlees eten.

    Overigens wil ik mezelf geen flexitariër noemen, want ik houd niet van dat woord. Ik bedoel, ik eet gewoon vlees.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik moet nu het FODMaP dieet volgen en vlees is zon beetje het enige wat ik wel gewoon mag. Maar hiervoor at ik vaak vega burgers en zo, gewoon omdat ik het lekker vond. Sowieso falafel vind ik echt geweldig. Maar bv kip en zo heb je ook redelijk goede vervangers voor vind ik.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Locomotief schreef:
    Gewoon veel bonen eten. Denk aan Linzen, bruine bonen, black eyed beans, noem maar op. Super makkelijk om zelf te weken en te koken. Ook zijn paddenstoelen een goede vleesvervanger. Je moet wel als je veganist gaan Vitamine B en D gaan slikken tho. Mijn broer bijv is 3 jaar veganist en slikte alleen B, maar miste nog iets in zijn voeding. Toen hij D ging slikken, knapte hij behoorlijk op (:


    Vitaminen D slikken hoeft niet persé, behalve als het winter word.
    15 Minuten blootstelling aan de zon is al genoeg aan vitamine D per dag.

    Prouesse schreef:
    Ik moet nu het FODMaP dieet volgen en vlees is zon beetje het enige wat ik wel gewoon mag. Maar hiervoor at ik vaak vega burgers en zo, gewoon omdat ik het lekker vond. Sowieso falafel vind ik echt geweldig. Maar bv kip en zo heb je ook redelijk goede vervangers voor vind ik.


    Wat is FODMaP als ik vragen mag? Puur uit nieuwsgierigheid haha.


    Spinning around, I'm weightless.