• ik weet niet of het hier goed staat don't blame me pls


    Hoi lieve Q'ers,

    eigenlijk zit ik al jaren met het idee om op mezelf te gaan maar ik durfde het mijn ouders nooit te vertellen. Door omstandigheden woon ik sinds afgelopen november bij mijn vriend en mijn schoonouders in en nu blijkt; mijn vader had gelijk. Wonen bij je schoonouders is niet ideaal. Er zijn behoorlijk wat irritaties, vooral van mijn kant en ik kan die niet goed onderdrukken waardoor het regelmatig.. niet zo gezellig is.

    Ik heb er dus eens over nagedacht en ik kom steeds tot de conclusie dat ik op mezelf gelukkiger zou zijn. Wanneer ik kan doen en laten wat ik wil, wanneer ik gewoon gezond kan avondeten als ik dat wil en niet een bord friet voorgeschoteld krijg terwijl ik aan het diëten ben - en anders moet ik maar naar de winkel want de vrouw des huizes heeft geen zin. (en zo kan ik nog een half uur doorgaan met redenen)

    Alleen. Ik ben een echte leek wat betreft het huishouden en wat je moet weten als je uit huis gaat. Ik wil waarschijnlijk op kamers in Breda. Ik heb al gekeken naar studio's en appartementen maar die zijn echt te duur voor me nu ik (nog) niet kan werken. Plus, de meeste krijg je pas huurtoeslag als je 23 jaar of ouder bent (ik ben 20).

    Het lijkt me alleen vreselijk om alles te delen met huisgenoten en toen bedacht ik me - er zijn hier vast mensen op Quizlet die op kamers zitten en hier ervaring mee hebben. Sorry voor het gezwam maar ik heb dus eigenlijk een paar vragen voor jullie;

    - Wat moet je echt weten / regelen als je op jezelf / op kamers gaat?
    - Is het echt zo verschrikkelijk om je badkamer / keuken / toilet te moeten delen?
    - Zijn er nog extra kosten behalve het huren van de kamer? (en dan bedoel ik niet schoolgeld, zorgverzekering etc)
    - Tips / tricks omtrent huishouden / koken
    - Hoe ik dit aan mijn schoonouders moet vertellen (het voelt wat ondankbaar)
    - Een budget dat ik plus minus achter moet houden voor boodschappen etc (wanneer verzekeringen, huur, schoolgeld etc eraf zijn)
    - Andere zaken die handig zijn?

    Bedankt als je dit gelezen hebt en de moeite neemt om te antwoorden (flower)

    [ bericht aangepast op 11 juni 2018 - 9:51 ]

    Wat je echt moet weten is dat het op sommige momenten verschrikkelijk tegen kan vallen. Je moet echt meer regelen dan je denkt en het is echt niet altijd makkelijk. Echter, als je eenmaal je draai gevonden hebt is het best fijn.

    Het is belangrijk om je spullen goed te verzekeren en je aansprakelijkheid (WA-verzekering) het kan zijn zijn dat je WA nog via je ouders loopt, maar dat is belangrijk om uit te zoeken. Ook is een buffer wel handig wanneer er iets kapot gaat en budgetten te maken voor bijvoorbeeld boodschappen doen.

    Zelf zou ik absoluut mijn douche en wc niet willen delen, al helemaal niet met mensen die ik niet/amper ken.

    Misschien vul ik dit bericht nog aan. Verder wil ik je heel veel succes wensen (:

    [ bericht aangepast op 11 juni 2018 - 9:30 ]


    26 - 02 - '16

    Nooitgedachtlan schreef:
    Wat je echt moet weten is dat het op sommige momenten verschrikkelijk tegen kan vallen. Je moet echt meer regelen dan je denkt en het is echt niet altijd makkelijk. Echter, als je eenmaal je draai gevonden hebt is het best fijn


    Vandaar dat het me handig leek een topicje aan te maken ^^
    Dat van de WA zal ik eens uitzoeken inderdaad, daar had ik dus al helemaal niet over nagedacht :') alvast bedankt!

    edit: Ik heb een eigen auto en die is natuurlijk verzekerd - zit daar wa niet bij in?

    [ bericht aangepast op 11 juni 2018 - 9:38 ]

    Studeer je nog? Als je dan namelijk een kamer 'met eigen voordeur' hebt zoals ik, krijg je ook huurtoeslag. (: Ik ontvang geloof ik €75 per maand, which is awesome.

    Ik woon al drie jaar op mezelf in Groningen en ik vind het heerlijk. Ik deel niets met anderen (studio) en ik woon ook niet in het centrum, wat het goedkoper en rustiger maakt. Als je een studio hebt, kunnen er nog wel extra kosten bijkomen, zoals huur van boiler, internet, elektriciteitskosten...

    Om eerlijk te zijn heb ik het meeste van 'op mezelf wonen' pas geleerd toen ik er echt woonde. Koken deed ik thuis heel weinig en ik vind het ook niet leuk, maar het moet wel. :') Je moet gewoon zelf boodschappen doen (toiletpapier!!!!!) en je kamer zelf netjes houden. Ik heb niet echt tips en tricks verder, maar het helpt als je een vervelende schoolopdracht af moet maken, daar geen zin in hebt en spontaan je kamer gaat opruimen en schoonmaken. :'D

    Ik weet zo snel niets meer. Ik denk niet dat je je heel veel zorgen moet maken om de reactie van je schoonouders.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    JufAnk schreef:
    Studeer je nog? Als je dan namelijk een kamer 'met eigen voordeur' hebt zoals ik, krijg je ook huurtoeslag. (: Ik ontvang geloof ik €75 per maand, which is awesome.


    Ja ik studeer nog. Ik zat naar studio's in Tilburg te kijken en daar stond bij een aantal dat geen huurtoeslag mogelijk is 'want studio'?
    Ik snap tbh echt weinig van de huurtoeslag en hoe en wat. De één bied een studio van 600 euro aan en zegt dat het wel mogelijk is, terwijl ik ergens anders zag dat de kale huur dan max 410 euro mag zijn ofzo. Confusing :')

    - Wat moet je echt weten / regelen als je op jezelf / op kamers gaat?
    Geen idee, ik ben in Belgie op kamers gegaan, dus het waren andere dingen regelen dan in Nederland.
    - Is het echt zo verschrikkelijk om je badkamer / keuken / toilet te moeten delen?
    Nee. Als je vind dat de douches/toiletten vies zijn, het zijn ook jouw toiletten en douches, dus dan kun je ze schoon maken. En de keuken, zolang iedereen het een beetje netjes houd, valt het allemaal wel mee. Bovendien, in de keuken kan het gezellig worden, omdat je daar je kamergenoten ziet en mee kunt kletsen.
    - Zijn er nog extra kosten behalve het huren van de kamer? (en dan bedoel ik niet schoolgeld, zorgverzekering etc)
    Dingen zoals huishoudelijke kosten van toiletpapier etc. Boodschappen. Cosmetica waaronder shampoo, deo etc. Als je op kamers gaat in Nederland moet je vaak ook zelf je eigen meubels kopen, en als dat niet hoeft, dan ben je altijd nog wel dingen kwijt aan kleine dingetjes die altijd wel handig zijn.
    - Tips / tricks omtrent huishouden / koken
    Zoveel, maar ik weet niet waar je specifiek tips voor wilt?
    - Hoe ik dit aan mijn schoonouders moet vertellen (het voelt wat ondankbaar)
    Misschien dat dit beter uitkomt voor je studie?
    - Andere zaken die handig zijn?
    Begin op tijd met zoeken.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb nog even de vraag toegevoegd wat een handig budget is om achter te houden wat betreft boodschappen etc. Ik heb net namelijk een lijstje gemaakt met alle vaste lasten die van het geld dat ik ontvang af gaan - dan weet ik voor welk bedrag ik kan huren :')
    Ik snap dat dit voor ieder persoon handig is maar dan heb ik een idee hoe en wat. Ik beschik trouwens over een eigen auto maar ik heb ook een ov die door de weeks gratis is dus daar reken ik wel een klein bedrag aan benzine voor - maar niet veel :')

    [ bericht aangepast op 11 juni 2018 - 9:52 ]

    Ik heb geen ervaring met alleen wonen maar wat betreft het vertellen aan je schoonouders : gewoon eerlijk zijn. Zeg dat je liever meer vrijheid hebt, dat je het gevoel hebt dat het tijd is dat je alleen gaat wonen. Bedank hun voor hun gastvrijheid, en zeg dat je het op prijs stelde maar dat je je beter zou voelen als je alleen zou gaan wonen?

    Naar mijn gevoel duurt eerlijk het langst haha (:


    soul made of stardust and chaos.

    Het hangt er heel erg vanaf hoeveel je betaalt voor eten. Ja, als je elke dag opwarmmaaltijden van de Appie koopt, wordt het al snel wat duurder dan wanneer je gewoon een broccoli koopt en zelf gaat koken. (: Heb je een lening voor je studie? Die kan je naargelang aanpassen. Ik heb in de eerste paar maanden van mijn studie slechts €500 geleend, maar dat werd te krap. Uiteindelijk leen ik nu €850 per maand, want het is nu goedkoop lenen (en ik denk nog maar even niet aan het aflossen) en dan bouw ik ook een buffer op. Ik probeer me er in ieder geval aan te houden dat ik elke maand wat ik overhoud op mijn spaarrekening zet.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    JufAnk schreef:
    Het hangt er heel erg vanaf hoeveel je betaalt voor eten. Ja, als je elke dag opwarmmaaltijden van de Appie koopt, wordt het al snel wat duurder dan wanneer je gewoon een broccoli koopt en zelf gaat koken. (: Heb je een lening voor je studie? Die kan je naargelang aanpassen. Ik heb in de eerste paar maanden van mijn studie slechts €500 geleend, maar dat werd te krap. Uiteindelijk leen ik nu €850 per maand, want het is nu goedkoop lenen (en ik denk nog maar even niet aan het aflossen) en dan bouw ik ook een buffer op. Ik probeer me er in ieder geval aan te houden dat ik elke maand wat ik overhoud op mijn spaarrekening zet.


    Ik heb momenteel al het maximale. Ik heb basisbeurs, aanvullende beurs, uitwonende beurs en de lening. Ik geloof wel dat mijn lening lager is omdat ik op MBO zit maar goed. Ik heb bij de kosten nu ook het lesgeld berekend maar dat is 'maar' een aantal termijnen - als ik dat niet hoef te betalen dan heb ik nog 189 euro per maand extra over. En als ik gewoon weer aan het werk gaan dan ben ik ook van plan om dat te gaan doen - dus dan heb ik nog een extra buffertje natuurlijk.

    Ik wilde eerst ook niet lenen maar ik wil zo graag op mezelf en de aflossing is zo goed geregeld - daar wil ik me nu inderdaad ook niet te druk om maken haha.
    Ik was in ieder geval wel van plan om gewoon zoveel mogelijk zelf te koken. Af en toe een grote pan pasta maken en delen invriezen en verder gewoon inderdaad aardappels met groenten of rijst met groenten :')

    xJess schreef:
    (...)

    Ja ik studeer nog. Ik zat naar studio's in Tilburg te kijken en daar stond bij een aantal dat geen huurtoeslag mogelijk is 'want studio'?
    Ik snap tbh echt weinig van de huurtoeslag en hoe en wat. De één bied een studio van 600 euro aan en zegt dat het wel mogelijk is, terwijl ik ergens anders zag dat de kale huur dan max 410 euro mag zijn ofzo. Confusing :')

    Met kale huur willen ze zeggen dat alleen datgene wat je huurt zo kost en niet voor bijkomende kosten zoals gas, water en licht of administratiekosten.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Korea schreef:
    (...)
    Met kale huur willen ze zeggen dat alleen datgene wat je huurt zo kost en niet voor bijkomende kosten zoals gas, water en licht of administratiekosten.


    Nee dat snap ik.
    Maar er staan advertenties van boven de 600 euro huur per maand en die mensen zetten in de beschrijving dat huurtoeslag mogelijk is, wat ik wat vreemd vind dan omdat de kale huur dan toch niet onder de 410 kan zijn lijkt me :') of het kan wel en ik heb gewoon niet door dat dat zo duur is haha.

    xJess schreef:
    (...)

    Vandaar dat het me handig leek een topicje aan te maken ^^
    Dat van de WA zal ik eens uitzoeken inderdaad, daar had ik dus al helemaal niet over nagedacht :') alvast bedankt!

    edit: Ik heb een eigen auto en die is natuurlijk verzekerd - zit daar wa niet bij in?


    Weet ik niet.. Als je het zeker wil weten zou ik het vragen bij je verzekeraar.

    Verder wat de rest zegt; gas, licht, water en misschien tv en internet..

    Ik zal nog brainstormen en kijken of me nog meer te binnen schiet


    26 - 02 - '16

    xJess schreef:
    (...)

    Nee dat snap ik.
    Maar er staan advertenties van boven de 600 euro huur per maand en die mensen zetten in de beschrijving dat huurtoeslag mogelijk is, wat ik wat vreemd vind dan omdat de kale huur dan toch niet onder de 410 kan zijn lijkt me :') of het kan wel en ik heb gewoon niet door dat dat zo duur is haha.


    Vanaf 23 jaar en ouder is de voorwaarde voor huurtoeslag dat de huur + servicekosten minimaal 225 euro en maximaal 710 euro is


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Mijn totale huur ligt onder de 400 en ik krijg wel huurtoeslag, dus dat zal dan óf verschillen per gebouw, óf per vereniging of zo, maar ik denk niet dat dat voor heel veel problemen moet zorgen. (: Je kan kijken of er woningcorporaties zijn in jouw buurt. Ik ben namelijk aan mijn woning gekomen via Lefier in Groningen (zit alleen in Noord Nederland), dat is zo'n corporatie waar ze zowel studentenwoningen als sociale huurwoningen verhuren.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    JufAnk schreef:
    Mijn totale huur ligt onder de 400 en ik krijg wel huurtoeslag, dus dat zal dan óf verschillen per gebouw, óf per vereniging of zo, maar ik denk niet dat dat voor heel veel problemen moet zorgen. (: Je kan kijken of er woningcorporaties zijn in jouw buurt. Ik ben namelijk aan mijn woning gekomen via Lefier in Groningen (zit alleen in Noord Nederland), dat is zo'n corporatie waar ze zowel studentenwoningen als sociale huurwoningen verhuren.

    Oh dat is een goede! Ik ga zo eens kijken.

    Ik heb al wel echt een leuke studio gevonden in Tilburg die me echt bevalt én binnen mijn budget is - zelfs zonder huurtoeslag, al zou ik dan alsnog kijken of ik die wel kan krijgen - alleen ze vragen daar 250 of 350 euro administratiekosten.. maar ik heb al een berichtje gedaan waar dat vandaan komt :')