• Hai iedereen,

    Misschien kennen sommige mij van de tekendump. Dat is namelijk het enige topic waarin ik af en toe iets heb geplaatst! Sinds 3 jaar teken ik. Voornamelijk realistische portretten.

    (klik hier voor vele tekeningen)
















    Ik heb ook nog wat dierentekeningen.. Maar laat ik het even hierbij laten!


    Ik krijg heel soms berichtjes, kleine vraagjes over tekenen. Ik vind het super leuk ze te beantwoorden. En eigenlijk daarom dit topic:

    Heb je vragen over tekenen? Stel ze gerust hier! Ik vind het heel leuk mensen te kunnen helpen met tekenen :D wellicht kunnen andere tekenaars/kunstenaars zich ook melden en hun technieken doorgeven.

    Want iedereen werkt anders!

    Mijn vraag is:
    HOE KAN JE BINNEN 3 JAAR ZO GOED TEKENEN?

    Ik ben al meer dan 10 jaar bezig en mijn tekenwerk is echt schijt vergeleken die van jou!

    ScribbleTheFox schreef:
    Mijn vraag is:
    HOE KAN JE BINNEN 3 JAAR ZO GOED TEKENEN?

    Ik ben al meer dan 10 jaar bezig en mijn tekenwerk is echt schijt vergeleken die van jou!


    Hahahaha schijt?! Neejoh ik heb nog geen tekeningen van je gezien, misschien moet ik zo even je profiel stalken (gege) maar ik betwijfel of het schijt is. =D

    Als klein kind tekende ik al graag en ook best mooi om eerlijk te zijn. Maar heb er nooit wat mee gedaan, was altijd te druk. Tot ik drienjaar geleden (beetje noodgedwongen) erg op mezelf gericht was. Toen was het tekenen begonnen en nooit opgehouden :'D. Owja! En veel uren in je tekening steken en tutorials, dat heeft me ver geholpen!

    waauuuw!!
    Eh hoe kan ik witte haren tekenen? Ik probeer het wel met zo'n potloodgum maar volgens mij is de mijne kut.
    En nog een vraag: hoe heb je zware contrasten aangebracht in die tekeningen? Ik merk dat ik (veel minder dan vroeger) een lichte contrast-tekenangst heb >.>

    [ bericht aangepast op 19 juni 2018 - 23:45 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Salaryman schreef:
    waauuuw!!
    Eh hoe kan ik witte haren tekenen? Ik probeer het wel met zo'n potloodgum maar volgens mij is de mijne kut.
    En nog een vraag: hoe heb je zware contrasten aangebracht in die tekeningen? Ik merk dat ik (veel minder dan vroeger) een lichte contrast-tekenangst heb >.>


    Welke potloodgum gebruik je? Faber castell is best goed en ook een prima prijsje! Wil je voor echte minihaartjes gaan, werkt de tombow earaser erg goed! Maar is wel wat duurder.

    Om witte haren te gummen moet je ervoor zorgen dat je niet teveel lagen grafiet hebt. Anders wordt het nooit meer zo wit. Gebruik bijvokdbsd de 2h en hb. Maak dan de witte haren en ga vervolgens hier om heentekenen.

    zoals ik hier heb gedaan.



    En voor je contrasten, bouw ze op! Ik begin altijd met een 2h als eerste laag. Dan bouw ik op met hb, b2 en zo door. Lagen maken is erg belangrijk en blijf vergelijken met je referentieprofoto. Als iets echt zwart is, wees niet bang om het zwart te maken. Maak het desnoods eerst "donker" met bijvoorbeeld een 4b. Dan is de stap nog niet zo groot!

    Voor een hevige zwarte achtergrond raad ik trouwens houtskool aan. Dat is diepzwart en glimt niet! (wel eventjes oefenen op tekeningen 'ontevreden" tekeningen. Houtskool kan vlekken)

    Hoe ben je begonnen met je techniek te oefenen?


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    TrippaSnippa schreef:
    Hoe ben je begonnen met je techniek te oefenen?


    Ik ben begonnen met youtubefilmpjes na te tekenen. Vooral tutorials! Vanuit daar ben ik uiteindelijk zelf begonnen. Kijken en het zelf proberen is voor mij een goeie techniek!

    Oh my god die olifant, ik vind die echt heel tof!


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    ik raak hier een beetje ontmoedigd door, well i'm out

    Ik ben zelf niet een tekenaar, maar ik wil toch even zeggen dat je prachtig kan tekenen! Wauw.


    Life is a beautiful struggle

    Bedankt voor de lieve berichtjes! =D
    Alsjeblieft niet ontmoedigd raken hoor! Ik deel graag mijn technieken :')

    Mefisto schreef:
    Ik ben zelf niet een tekenaar, maar ik wil toch even zeggen dat je prachtig kan tekenen! Wauw.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb geen vragen, maar ik wil wel even zeggen dat je echt heel goed tekent! (:

    Oké, dan heb ik een vraag voor jou ^^

    Ik heb geprobeerd een T-Rex te tekenen volgens deze tutorial.



    Maar mijn T-Rex ziet er qua shading heel anders uit. De verhoudingen kloppen ook niet helemaal, maar dat zit me niet zo dwars.



    Hoe kan ik textures aanbrengen in mijn tekeningen? En in het algemeen, hoe kan ik zorgen dat mijn 'nateken'-skills beter worden? Ik weet wel dat natekenen vooral 'kijken' is, maar hoe breng ik 'wat zie ik' over op mijn papier?

    [ bericht aangepast op 20 juni 2018 - 10:56 ]

    Chilton schreef:
    Ik heb geen vragen, maar ik wil wel even zeggen dat je echt heel goed tekent! (:


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Pastiche schreef:
    Oké, dan heb ik een vraag voor jou ^^

    Ik heb geprobeerd een T-Rex te tekenen volgens deze tutorial.

    (...)

    Maar mijn T-Rex ziet er qua shading heel anders uit. De verhoudingen kloppen ook niet helemaal, maar dat zit me niet zo dwars.



    Hoe kan ik textures aanbrengen in mijn tekeningen? En in het algemeen, hoe kan ik zorgen dat mijn 'nateken'-skills beter worden? Ik weet wel dat natekenen vooral 'kijken' is, maar hoe breng ik 'wat zie ik' over op mijn papier?


    Top! Momenteel kan ik eventjes het filmpje niet kijken, ik zit bij de kapper (a)

    Wat ik altijd doe met verhoudingen, is eerst heel grof de grote gedeeltes schetsen en tekenen. Kijk naar de stand en vul hier en daar wat schaduwen in. Dit doe ik net zo lang tot ik denk dat ik het "heb". Dan print ik de foto uit die ik gebruik en ga ik opmeten. Hieruit meet ik de grote punten op, zodat ik zeker ben van de juiste verhoudingen. Vanuit daar begint het kijken echt voor mij. Wat ook erg kan helpen is de grid-techniek. Het aanbrengen van hokjes op de afbeelding die je gebruikt. Zo kan je "per hokje" gaan tekenen. Dan leer je ook goed kijken hoe iets in elkaar zit! :)

    Zoals ik van de foto van de afbeelding kan opmaken en de youtubevideo, mag je wel iets meer lagen gebruiken. Wees niet bang om bij de schaduwen donkerder te gaan! Begin met de lagen heel licht. Uiteindelijk kan je eindigen met de groffe lagen/schaduwen. Hopelijk helpt dit en anders vraag gerust verder!

    Nogmaals iedereen bedankt voor de lieve reacties! :D