• Mijn social media feeds staan er vol mee. Op maandag 18 juni werd de rapper XXXTentacion doodgeschoten in Florida, net boven Miami. De artiest is waarschijnlijk een slachtoffer van twee roofovervallers die het niet speciaal op hem hadden gemund; het gaat hier dus waarschijnlijk niet om een moordaanslag.
    Na zijn dood breekt hij het Spotify single-day record met zijn nummer Sad en ter herdenking gingen op dinsdag fans massaal de straat op in Los Angeles. Dit liep zwaar uit de hand: vechtpartijen, vernieling van auto's. Uiteindelijk moest de politie ingrijpen met rubbere kogels en het gebied ontruimen.
    Nu was XXXTentacion altijd een vrij omstreden artiest en is hij meerdere keren beschuldig voor mishandeling. Zo zou hij onder andere zijn celgenoot in juvi hebben gewurgd (met de bedoeling hem te vermoorden) omdat deze hem aanstaarde en heeft hij zijn zwangere ex-vriendin in elkaar geslagen en bedreigd met een mes. Ook heeft hij uitspraken gedaan die bij sommige misschien niet helemaal door de beugel kunnen. Echter valt het mij op dat veel mensen op social media vinden dat hij desalniettemin een 'legend' is en hij zou met zijn muziek levens hebben gered. De vergelijking met Tupac – die overigens ook wordt beschuldigd voor verkrachting – heb ik ook al meerdere keren voorbij zien komen, hoewel velen dat ook wel weer te ver vinden gaan.

    Persoonlijk heb ik nog nooit een nummer van hem gehoord en heb ik alleen zijn naam een keer voorbij zien komen. Zelf wil ik dus niet echt een uitspraak doen hierover, omdat ik 'm niet 'ken', maar ik vroeg me af — vinden jullie het terecht dat hij zoveel lof krijgt na zijn dood?


    I just caught the wave in your eyes

    ido schreef:
    Zijn ex-vriendin was trouwens nooit zwanger. Er waren medical reports online gepost warin bewijst dat ze dat dus nooit was; En ze wou alles al lang terug trekken tegen X maar mocht dat niet meer door legale redenen. (idk welke.) Ik vond dat dat wel gezegd mag worden.

    (En na zijn dood heeft ze haar insta naam veranderd naar liar en mensen maken er dus van dat ze zich schuldig voelde over te liegen in de rechtzaak maar idk about that tbh)


    Oh dat vind ik wel interessant — nou ja, interessant is niet het goeie woord maar bij gebrek aan een beter woord — om te lezen. Zo zie je maar weer hoe subjectief de media kunnen zijn


    I just caught the wave in your eyes

    can i just add dat hij zijn celgenoot heeft proberen te wurgen omdat deze hem probeerde te verkrachten? idk lijkt me wel belangrijk

    [ bericht aangepast op 21 juni 2018 - 22:55 ]


    Heaven is a place that we all have

    Nog nooit van hem gehoord hiervoor, maar het blijft wel tragisch natuurlijk.
    Al ben ik langs de andere kant van mening dat men hem niet moet gaan uitvergroten omdat hij een bekende rapper is. Like, gaat men nu plots wel omkijken omdat hij bekend was? Vind ik weer iets typisch Amerikaans om dan wel de ogen plots te openen, snap je?
    Langs de andere kant vind ik sommige ''RIP X" een heel overroepen status hebben. In de zin van dat sommige artiesten die niet in essentie echt goede personen waren, veel meer media-aandacht krijgen dan andere artiesten bijvoorbeeld die wél in essentie zo'n goede mensen waren. Dat wil ik toch even zeggen aangezien we het ook hebben rond de controverse rond zijn persoon. Ik wil niet echt namen noemen, want dat draagt niet echt bij. You get the point i'm trying to make haha


    A to the Z

    Nooit van hem gehoord


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Ik vind het prima dat mensen fan zijn van zijn muziek en zijn overlijden een gemis voor de industrie vinden. Het was niet mijn ding, dus daar doe ik geen uitspraken over.
    Maar goed, er staan zat dingen wel vast en ik vind over het algemeen dat hij te controversieel was om hem nu een legende te noemen. Over de doden niets dan goeds, maar laten we hem niet ophemelen. Hij was een abuser. Ik vind het verdrietig voor zijn familie, maar daar houdt het wat mij betreft bij op.
    (En ja, ik ben op de hoogte van het feit dat hij 'veranderd' was, maar ook daarover zijn veel verschillende meningen.)


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Na zijn dood breekt hij het Spotify single-day record met zijn nummer Sad en ter herdenking gingen op dinsdag fans massaal de straat op in Los Angeles. Dit liep zwaar uit de hand: vechtpartijen, vernieling van auto's. Uiteindelijk moest de politie ingrijpen met rubbere kogels en het gebied ontruimen.

    Pff, dit is weer typisch Amerika? -.-

    Ik hoorde het op de radio, maar kende hem ook niet. Leek me nu niet een persoon om "legend" te noemen, soms overdrijven mensen daar wel mee. Het blijft natuurlijk wel tragisch en erg voor de nabestaanden en fans.
    Ik heb 1 liedje van hem bekeken en het leek dat hij toch een goede boodschap wilde overbrengen. (Heb wel niet heel aandachtig geluisterd.)


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik had nog nooit van hem gehoord tot hij overleed, maar daarna was hij wel echt opeens overal, zowel op het internet als irl. Het is altijd tragisch als iemand zo jong dood gaat, dus dat is hoe dan ook verdrietig nieuws.

    Anderzijds denk ik niet dat iemands dood zou moeten betekenen dat er opeens geen negatieve dingen meer over die persoon gezegd mogen worden, zeker als het negatieve dingen zijn die de persoon zelf heeft gedaan en die een zeer heftige impact hebben gehad op de levens van andere mensen. "Negatieve dingen" is in dit geval misschien zelfs een wat te zwakke uitdrukking, tbh. Dat betekent ook weer niet dat er niet toch gerouwd kan worden. In de nieuwsstorm nadat een controversiële beroemdheid overleden is lijkt er vaak een beetje vergeten te worden dat het mogelijk is om meerdere, mogelijk zelfs tegenstrijdige gevoelens over iets of iemand te hebben, zeker bij artiesten of acteurs die enerzijds hun persoonlijke leven hebben, maar anderzijds hun werk dat misschien toch een hoop voor mensen kan betekenen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik had nog nooit van hem gehoord en kreeg er eigenlijk ook niets over mee, niet eens op m'n social media, via een vriendin hoorde ik het. Ik vind het altijd een beetje vervelend dat mensen opeens gaan doen alsof ze de grootste fans zijn nadat iemand net is overleden. Je bent fan van hem, of je bent het niet.


    stay safe because I like being alive at the same time as you