• Hallo iedereen!

    Ik heb mijn first draft af en voordat ik begin met herschrijven, zou ik graag wat feedback hebben om te integreren. Natuurlijk ga ik zelf ook nog eens door het manuscript, maar hoe meer meningen, hoe beter. Ik zoek geen proeflezers die letten op spelling of schrijfstijl (tenzij het een heel algemene opmerking is). Ik zoek mensen die met een kritisch oog naar de inhoud kunnen kijken. Jullie mogen natuurlijk opmerkingen toevoegen waar jullie dat willen in het document, maar dat is geen verplichting. Het enige wat ik wil, is een uitgebreide feedback over het plot en de personages. Ik weet dat mijn manuscript tekort komt in beschrijvingen, dit hoef je niet extra te benadrukken. Om jullie daarbij te helpen, heb ik wat vragen voorzien:

    Wanneer had je het gevoel dat het verhaal echt op gang kwam?
    Op welke momenten moest je jezelf door het verhaal sleuren?
    Welk moment was het meest voorspelbaar?
    Welk moment was het minst voorspelbaar?
    Welk(e) personage(s) voelden levensecht?
    Welk(e) personage(s) voelden oppervlakkig aan?
    In welk personage kon je je het best inleven?
    Met welk personage had je totaal geen connectie en is hier een reden voor (heb je bijvoorbeeld een natuurlijke afkeer voor dit soort personages, of was het gewoon slecht geschreven?)
    Wat is je favoriete personage?
    Welk personage mag voor jou op een ruimteschip weggestuurd worden om nooit meer teruggezien te worden?
    Welke scènes vond jijzelf overbodig?
    Wat waren jouw favoriete scènes?
    Welke scène(s) emotioneerde(n) jou het meest?
    Welke scène(s) slaagde(n) er niet in jou te emotioneren, al was dat wel nodig?
    Welke grote vragen heb je aan het eind van dit manuscript?
    Welke plotelementen voelden onvolledig?
    Heb je ergens plotholes gevonden, zo ja, welke?
    Is er een keuze van een personage die volledig fout aanvoelde?
    Welke gebeurtenissen waren niet logisch?
    Heb je tegenstrijdigheden gevonden? Welke?
    Voor welk publiek acht je dit manuscript geschikt?
    Past de titel bij het verhaal? Als je het verhaal zelf een titel mocht geven, welke zou je dan kiezen?
    Beschrijf het manuscript in één zin.


    Je hoeft niet alle vragen even uitgebreid te beantwoorden, maar hoe meer feedback, hoe makkelijker pour moi.

    Het verhaal telt 45K. De titel is 'Het is een vrouwenwereld' en het is een YA in het fantasy genre.

    Om je een idee te geven, hier de synopsis, waar nog steeds een beetje aan gesleuteld moet worden:

    Op driejarige leeftijd ontwikkeld Noah tot grote verschrikking van zijn ouders een gave, iets wat normaal gezien alleen is weggelegd voor vrouwen. Noahs ouders doen er alles aan om dit geheim te bewaren voor de wereld. Wanneer Noah zijn ouders echter verliest op zeventienjarige leeftijd en zijn dorp stilaan vervalt door de onderdrukking van de heksen, maakt hij een keuze die zijn leven zal veranderen. Om zijn dorp te kunnen redden, doet hij zich voor als vrouw en schrijft hij zich in voor Jade Academia, een van de meest prestigieuze scholen van het land – een school uitsluitend voor heksen. Noah moet zijn mannelijke aard zien te verbergen in een wereld vol vrouwen. Al snel krijgt hij een meer lugubere kant te zien van deze magische wereld; overal in het land worden jonge heksen dood teruggevonden. En dan slaat ook in Jade Academia het noodlot toe.


    Ik ben op zoek naar kritische proeflezers die bovendien niet bang zijn om hun mening te geven. Je hoeft niet vriendelijk te doen. Als iets slecht is, dan mag je heus zeggen dat het slecht is (alsjeblieft, vertel me wat slecht is zodat ik het kan verbeteren).

    Er zit een beetje een deadline aan, want ik zou binnen maximaal drie weken willen beginnen met herschrijven, liefst zelfs eerder. Als je interesse hebt, let me know en ik stuur je een mailtje of zo (: Ik hoop dat er mensen zijn die willen helpen^^

    De feedback die me het meest geholpen heeft, krijgt negen credits (: Ik zou het liefst iedereen credits geven, maar zoveel credits heb ik niet meer :')

    [ bericht aangepast op 16 juli 2018 - 18:32 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik zou je wel willen helpen c:
    Je synopsis klinkt al interessant zeg!


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Ik zou je wel willen helpen c:
    Je synopsis klinkt al interessant zeg!

    Dank je^^


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Je synopsis klinkt echt supergaaf maar ik heb helaas geen tijd... Ga je het verhaal ook op Q zetten?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    Je synopsis klinkt echt supergaaf maar ik heb helaas geen tijd... Ga je het verhaal ook op Q zetten?

    Nee, het is misschien om naar een uitgever te sturen als ik ooit aan het herschrijven begin :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Nog vrijwilligers?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Heyy Romi! Wat ontzettend leuk! Ik wil je graag helpen :)


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Nog mensen die toevallig interesse hebben?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Heeft dit boek niet ooit op Q gestaan? Ik vind het alleszins heel interessant klinken maar ben zelf nog bezig met mijn manuscript :/


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    Heeft dit boek niet ooit op Q gestaan? Ik vind het alleszins heel interessant klinken maar ben zelf nog bezig met mijn manuscript :/

    Nee, het heeft nooit op Q gestaan. Ik heb de flaptekst wel al eens eerder hier gedumpt, dat kun je misschien wel gezien hebben.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dazai schreef:
    (...)
    Nee, het heeft nooit op Q gestaan. Ik heb de flaptekst wel al eens eerder hier gedumpt, dat kun je misschien wel gezien hebben.


    Oh ja dat verklaart veel (krul) ik vind het alleszins een verrassend idee.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik zou ook wel willen proef lezen (:


    Punkrock is not dead, punkrock is sleeping drunk