• Hoi!

    Ik heb afgelopen woensdag de sleutel van mijn kamer gekregen :D nu kan ik er door medische omstandigheden nog niet in, maar ik heb al wel een plattegrond gemaakt van waar al mijn meubels moeten komen et cetera zodat m'n ouders en m'n opa en een vriendin volgende week weten waar het moet komen te staan (ik ga natuurlijk wel mee maar ik kan vrij weinig).

    Nu dacht ik: laat ik maar goed voorbereid zijn als ik er wel in kan. Misschien is bijvoorbeeld een overzichtje van de kosten/inkomsten handig, om m'n financiën goed bij te houden. Ik heb een soort kasboekje gekocht die ik vanaf dat ik daar woon bij ga houden zodat ik precies een overzicht heb van wat ik waaraan uitgeef. En voor de 'standaard' uitgaven ga ik een excel sheet bijhouden.

    Nu vroeg ik me af waar ik nog meer aan moet denken, iets wat bijvoorbeeld snel over het hoofd gezien wordt.

    En hoeveel denken jullie dat boodschappen per week gaan kosten? Ik heb daar namelijk echt geen beeld bij.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    20/30 euro in de week, hoe doe je dat behalve dan 5 dagen in de week met iemand anders mee eten?🙈 Ik zit ook wel echt op de 50 euro

    Wat ik trouwens wel aanraad is als je meubels koopt, je een beetje erop let dat ze goed in de kamer kunnen. Zeg maar, hou het een beetje prikkelarm. Je kan geneigd zijn om maar vanalles bij elkaar te rapen omdat dat goedkoper is, maar dat is gewoon niet chill thuiskomen. Maak er dus echt je eigen plekje van. 🤗 Dat maakt op kamers gaan fijn ipv stressvol.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    20/30 euro in de week, hoe doe je dat behalve dan 5 dagen in de week met iemand anders mee eten?🙈 Ik zit ook wel echt op de 50 euro

    Wat ik trouwens wel aanraad is als je meubels koopt, je een beetje erop let dat ze goed in de kamer kunnen. Zeg maar, hou het een beetje prikkelarm. Je kan geneigd zijn om maar vanalles bij elkaar te rapen omdat dat goedkoper is, maar dat is gewoon niet chill thuiskomen. Maak er dus echt je eigen plekje van. 🤗 Dat maakt op kamers gaan fijn ipv stressvol.


    Ja was ook echt elk dubbeltje omdraaien veel aardappels en rijst want dat is cheap as fuck. Thank god I'm done with that :')


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Resplendence schreef:
    Zorg dat je je inschrijft bij een lokale huisarts en/of tandarts, want een ongeluk zit in een klein hoekje.


    Dat is inderdaad erg slim. Maar dan moet ik wel even op jacht. En op zich heb ik nu echt een ontzettend lieve huisarts :(

    Necessity schreef:
    Kruiden! Zelfs al gebruik je altijd alleen wat zout ofzo voor je eten, het is toch enorm handig als je het hebt.
    En afwasmiddel, wasmiddel, afwasspul voor in de afwasmachine. Je komt er altijd achter dat je het niet hebt als je het nodig hebt.


    M'n opa is een kruidenplankje aan het fabriceren hahahaha, waar we ook handdoeken/theedoeken enz aan op kunnen hangen.
    Afwasmiddel hebben we :Y) de rest niet nodig want ik was gewoon m'n kleding thuis en een vaatwasser hebben we niet. Maar we hebben wel afwasteil/afdruiprek/theedoeken enz.

    Helsinki schreef:
    Oké, dit gaat echt compleet random klinken maar washi tape. :W Ik kan je gewoon niet vertellen hoe vaak dat spul mijn leven heeft gered toen ik op mezelf woonde. :')


    Joe, is +- 150 stuks genoeg? :'D (kleine washitape verslaving hiero)

    Eledhel schreef:
    30 euro voor 7 dagen ontbijt, lunch, avondeten tussendoortjes etc. vind ik zeker niet veel. Eerder aan de lage kant! Vooral dingen zoals fruit, kaas, koekjes enzo tellen op. Ik zou, als je in het weekend niet naar huis gaat, eerder minimaal 30 ipv maximaal rekenen. Dan kan het altijd nog meevallen. Ik ben voor 4 dagen (ga op de 5e dag naar mijn ouders) meestal rond de 20 a 25 euro kwijt, inclusief ander extra spul voor levensonderhoud zoals wasmiddel enzo.


    Pff, jeetje, nee ik vind het echt heel erg veel! Ik had persoonlijk gehooptdacht het wel met 10 euro per week te redden ofzo. En dat vind ik dan nog veel. Maar goed, ik ben duidelijk nog geen student.
    Gewoon lekker koopjes jagen, AH-basic zooi kopen, veel naar de Lidl. We mogen van een kennis een broodbakmachine voor het symbolische bedrag van €0,01 overkopen, dus we hebben basically alleen meel enzo nodig. De basisingrediënten zozegmaar. Dat lijkt me al goedkoper dan elke keer weer nieuw brood moeten kopen?
    Ja ik ben er van zondagavond t/m zaterdagochtend dus 6 nachten. Pfoe.
    Scheelt dat de vriendin met wie ik op kamers ga niet van snoep etc. houdt. En geen frisdrank etc. Dus dan wordt het in ieder geval niet in huis gehaald (iig niet van de gezamelijke boodschappen). En het heeft misschien ook wel dikke voordelen voor mijn gewicht als die troep niet meer in huis komt. Zelf wil ik het namelijk niet maar ja als m'n ouders icetea voor me kopen dan kan ik dat niet laten staan. M'n opa geeft ook elke keer snoep etc. mee. Ook al heb ik al aangegeven dat niet te willen. Dus dat is nog wel makkelijker straks.
    Appels zijn niet zo duur als je ze bij een kraampje langs de weg haalt en af en toe ander fruit is ook wel lekker. Maar moet kunnen.
    En mja, pasta is goedkoop (iig in Duitsland) dus dat inslaan en af en toe aardappels (lust ik eigenlijk niet). Groente moet ik maar kijken hoe we dat gaan doen.

    Maar vlees bijv. is sowieso heel duur. Ik zou het niet erg vinden om op kamers vegetarisch te eten en dan thuis gewoon mee met het vlees. Of om gehakt door de macaroni te doen is ook prima. Weet niet hoe die vriendin er over denkt. Mn ouders zitten wel zo van: "Je mag het niet bij de appie halen. Je haalt het bij de slager." terwijl dat 2,5x zoveel kost. Maar hey, ik woon straks op mezelf. Helemaal prima, dan hoef ik dus niet naar hen te luisteren.

    Pelekai schreef:
    Een internet en/of tv aansluiting! En goede afspraken over wie wat schoonmaakt en wanneer er schoongemaakt wordt. Ik woon sinds maart in een ander studentenhuis waar geen rooster is, dit heeft als gevolg dat ik altijd de douche en het toilet sta te boenen en zelf nog een dweil heb moeten aanschaffen. (krul)


    Zit bij de kamerhuur inbegrepen :D dus dat is geregeld.
    Met z'n tweeën is niet per se een schoonmaakrooster nodig lijkt me. Maar thanks!

    KnopfIer schreef:
    Ik heb een tijd met heel weinig moeten rondkomen en leefde toen van 20 euro in de week maar hier kon ik niet veel gezonde dingen mee doen.

    Nu zit dat eerder tegen de 50 aan per week. Alleen levensonderhoud. Hou wel altijd wat over maar het is heel handig om een apparte boodschappenrekening te hebben of om geld te pinnen. Dit zorgt ervoor dat je financieel geen misstappen maakt en dit was voor mij echt een lifesaver.

    En om geld te besparen is het altijd goedkoper met meerdere mensen te eten en kosten te delen. En soms eens bij je ouders te eten en een bakje meenemen.

    Verder vergeten heel veel mensen kleine praktische zaken. Blusdeken , plakband, schaar, pleisters, paracetamol medicijnen etc, gereedschap, ladder (voor kamers niet nodig maar je eigen appartement wel handig).


    Oef. 50 per week. Jeetje, dat is wat ik nu van mezelf maximaal per maand uit mag geven :'D
    Aparte rekening is wel handig ja.
    Ik was in ieder geval niet van plan om in m'n eentje te gaan eten want dan ben je altijd duur uit. En miss gewoon wat meer koken en dan invriezen ofzoiets.

    Hooverphonic schreef:
    20/30 euro in de week, hoe doe je dat behalve dan 5 dagen in de week met iemand anders mee eten?🙈 Ik zit ook wel echt op de 50 euro

    Wat ik trouwens wel aanraad is als je meubels koopt, je een beetje erop let dat ze goed in de kamer kunnen. Zeg maar, hou het een beetje prikkelarm. Je kan geneigd zijn om maar vanalles bij elkaar te rapen omdat dat goedkoper is, maar dat is gewoon niet chill thuiskomen. Maak er dus echt je eigen plekje van. 🤗 Dat maakt op kamers gaan fijn ipv stressvol.


    Haha, goede tip. Oeps. Ik heb gelukkig al wel een plattegrond van m'n kamer gemaakt, maar euh hij staat aardig volgestouwd :'D scheelt wel dat alle meubels wit zijn, dat prikkelt niet heel erg denk ik. En ik zie m'n bed niet tijdens het leren dus omgekeerd ook niet, dat lijkt me wel rustgevend. Ik neem basically 80% van de spullen al vanuit m'n huidige slaapkamer mee en de rest is idd goedkoop bij elkaar geraapt via facebook :"D ik hoop dat het een beetje prikkelarm is. Daar kom ik donderdag gauw genoeg achter.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Zit bij de kamerhuur inbegrepen:Ddus dat is geregeld.
    Met z'n tweeën is niet per se een schoonmaakrooster nodig lijkt me. Maar thanks!

    Ik woon ook maar met één ander iemand. Het zal misschien wel wat anders zijn, omdat jullie al vriendinnen zijn. Of bij mij in huis doe ik alles, omdat mijn huisgenoot gewoon een luie strontzak is. :'D

    [ bericht aangepast op 7 aug 2018 - 0:43 ]


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Hey, even een tip: wind je niet te veel op over geld. Zelf woon ik nu drie jaar op mezelf en echt, van 10 euro per week koop je niet genoeg eten. Je moet jezelf daartoe echt niet beperken. Het leven moet wel een beetje leuk blijven! En ik gok dat je ook echt niet iedere dag zin hebt om te koken en weer iets supergezonds te maken, dus zal je ongetwijfeld weleens iets bestellen, afhalen of kant-en-klaar bij de supermarkt halen. Mijn zusje woont vlakbij mij en al twee jaar eten we eigenlijk altijd samen, en dan besteden we rond de 30 euro per week, denk ik. Soms wat meer, soms wat minder.

    Ik snap dat je niet al te veel geld uit wil geven, maar het is ook niet goed om je zo te focussen op geld dat je daarvoor bij wijze van spreken alleen maar een brood, een pak melk, broccoli en boter van kan kopen.

    Zelf houd ik niet heel veel rekening met geld, tbh. Eerst paste ik wel op, maar ik leen toch 850 euro per maand en dat kan ik dan net zo goed een beetje opmaken, toch? En alles wat ik niet uitgeef aan uitgaan of alcohol, geef ik uit aan eten. :Y)


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Hopps schreef:
    Hey, even een tip: wind je niet te veel op over geld. Zelf woon ik nu drie jaar op mezelf en echt, van 10 euro per week koop je niet genoeg eten. Je moet jezelf daartoe echt niet beperken. Het leven moet wel een beetje leuk blijven! En ik gok dat je ook echt niet iedere dag zin hebt om te koken en weer iets supergezonds te maken, dus zal je ongetwijfeld weleens iets bestellen, afhalen of kant-en-klaar bij de supermarkt halen. Mijn zusje woont vlakbij mij en al twee jaar eten we eigenlijk altijd samen, en dan besteden we rond de 30 euro per week, denk ik. Soms wat meer, soms wat minder.

    Ik snap dat je niet al te veel geld uit wil geven, maar het is ook niet goed om je zo te focussen op geld dat je daarvoor bij wijze van spreken alleen maar een brood, een pak melk, broccoli en boter van kan kopen.

    Zelf houd ik niet heel veel rekening met geld, tbh. Eerst paste ik wel op, maar ik leen toch 850 euro per maand en dat kan ik dan net zo goed een beetje opmaken, toch? En alles wat ik niet uitgeef aan uitgaan of alcohol, geef ik uit aan eten. :Y)


    Nou ja weet je m'n ouders zijn al helemaal boos dat ik 500 p.m. van duo ga lenen (kamerhuur is al 300 p.m.) want ik mocht van hen dus niks lenen. Maar ja, eh fuck hun ik ga uit huis dus ik leen wat ik ongeveer nodig heb (ook al adviseerde duo 700 p.m., maar dan gaat mn studieschuld ook 1,5x zo hard omhoog)

    Het is alleen een beetje kut dat ik nu 6 weken niet kan werken want anders had ik leuk even wat bij kunnen verdienen en nu krijg ik in september gewoon geen salaris


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks, betalen je ouders bij aan je studie of helemaal niet?

    Want je kan wel een extra toeslag krijgen (rond de 300/400) als je ouders om wat voor rede niet kunnen (of willen) bijdragen. Dat scheelt echt enorm in je studieschuld.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Derks schreef:
    (...)

    Nou ja weet je m'n ouders zijn al helemaal boos dat ik 500 p.m. van duo ga lenen (kamerhuur is al 300 p.m.) want ik mocht van hen dus niks lenen. Maar ja, eh fuck hun ik ga uit huis dus ik leen wat ik ongeveer nodig heb (ook al adviseerde duo 700 p.m., maar dan gaat mn studieschuld ook 1,5x zo hard omhoog)

    Het is alleen een beetje kut dat ik nu 6 weken niet kan werken want anders had ik leuk even wat bij kunnen verdienen en nu krijg ik in september gewoon geen salaris


    Het is jouw geld en jouw schuld, daar hebben jouw ouders niets over te zeggen. Oké, ja, ik word niet echt blij als ik bij MijnDUO inlog en meteen mijn schuld zie staan, maar ik wil het leuk houden. Zuslief en ik gaan weleens uit eten of halen een patatje, en dat kan niet als je slechts 10 euro per week wil uitgeven aan eten. Ik begon ook op 500 per maand, maar omdat ik een studio heb, is mijn huur iets hoger (nu 372 per maand, denk ik, excl. huurtoeslag en andere belastingen en andere zaken), maar van 500 p/m redde ik het niet. Toen kon ik amper de eindjes aan elkaar knopen, vandaar dat ik al heel snel naar 850 ben gegaan.

    Ik snap niet echt waarom je ouders er boos over zouden worden..


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Vincie, zorg voor jezelf en make sure dat je een airco/heatingsystem hebt. Niets in vervelender dan in de zomers zelfs in je eigen huis weg te branden en ‘s winters vastbriezen.

    En wat die lening betreft: natuurlijk begrijp ik dat je de schuld zo laag mogelijk wilt houden. Wie niet? Maar je moet wel comfortabel kunnen leven en niet elk dubbeltje om moeten draaien. Daarnaast is een studieschuld de beste schuld die je kunt hebben; vrijwel iedereen heeft er tegenwoordig een en het rentepercentage is laag.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Hooverphonic schreef:
    Derks, betalen je ouders bij aan je studie of helemaal niet?

    Want je kan wel een extra toeslag krijgen (rond de 300/400) als je ouders om wat voor rede niet kunnen (of willen) bijdragen. Dat scheelt echt enorm in je studieschuld.


    Nee dat kunnen ze niet (ivm vader zit in ziektewet en heel veel dingen worden niet vergoed) en dat willen ze ook niet. Ik had aanvullende beurs aangevraagd bij DUO en toen kreeg ik als reactie dat m'n ouders best 400 euro per maand kunnen missen om aan mijn studiekosten bij te dragen. Toen heeft m'n moeder bezwaar ingediend bij DUO maar als reactie kregen we dat het gebaseerd wordt op inkomen en dat er geen rekening wordt gehouden met kosten/schulden/lasten en dat ze gewoon teveel verdienen. Daarnaast is m'n zusje een minderjarige MBO'er, dus die wordt al gefinancierd door de overheid en daarom heb ik geen recht op een aanvullende beurs. Hopelijk dat ik dan als zij 18 wordt (duurt nog een vol jaar) wel recht heb op die aanvullende beurs...

    Hopps schreef:
    (...)

    Het is jouw geld en jouw schuld, daar hebben jouw ouders niets over te zeggen. Oké, ja, ik word niet echt blij als ik bij MijnDUO inlog en meteen mijn schuld zie staan, maar ik wil het leuk houden. Zuslief en ik gaan weleens uit eten of halen een patatje, en dat kan niet als je slechts 10 euro per week wil uitgeven aan eten. Ik begon ook op 500 per maand, maar omdat ik een studio heb, is mijn huur iets hoger (nu 372 per maand, denk ik, excl. huurtoeslag en andere belastingen en andere zaken), maar van 500 p/m redde ik het niet. Toen kon ik amper de eindjes aan elkaar knopen, vandaar dat ik al heel snel naar 850 ben gegaan.

    Ik snap niet echt waarom je ouders er boos over zouden worden..

    Nee, maar ik heb zoveel ruzie gehad met m'n ouders daarover. Ze wilden ook dat ik niet op kamers zou gaan, daar heb ik ook ruim een jaar ruzie over gehad.

    Ik hoop dat ik straks weer gewoon kan werken (mag officieel 6 weken niet werken maar ik hoop begin september wel weer te kunnen werken, al kan ik dan alleen een paar uurtjes kassa doen ofzo, prima). Als ik 5 zaterdagen in de week werk verdien ik +- 200 euro. Dus dan heb ik wel weer wat extra erbij. In vakanties wil ik dan wel meer gaan werken tho. Dus in maanden met vakanties verdien ik dan meer. En zorgtoeslag is er ook nog. Dan heb ik incl de lening zo'n 800 euro per maand, tuurlijk gaan daar ook weer kosten vanaf maar ja so be it. En mocht ik tijd over hebben dan kan ik altijd nog een tweede bijbaantje nemen, maar dan in de buurt van m'n kamer en 's avonds. Word dan wel flink loonheffing, maar dat kan ik in april ofzo weer terug vragen dus dat is prima. Ik moet sowieso even wat gedisciplineerder worden in huiswerk maken en leren zodat ik m'n tijd efficienter in kan delen.

    Ik heb in ieder geval wel een spaarrekening waarvan ik het collegegeld enzo kan betalen, want ik mocht van mezelf nooit meer dan 50 op m'n betaalrekening hebben staan, een 'shop' potje van 50 en een onkostenpotje van 100 en dan een apart potje waar ik zorgpremie in opspaarde (betaal ik per kwartaal) en een potje voor vakanties, maar wat er overbleef van mijn salaris sluisde ik voor 80% door naar m'n studiespaarrekening.

    Ik kan altijd nog bijlenen, maar ik wil eerst zien hoe het in werkelijkheid is. Maar ik had niet verwacht dat dingen als levensonderhoudminimaal 30 euro per week zouden gaan kosten :o Dus wel goed om dat vooraf al een beetje in de smiezen te houden.

    Iva schreef:
    Vincie, zorg voor jezelf en make sure dat je een airco/heatingsystem hebt. Niets in vervelender dan in de zomers zelfs in je eigen huis weg te branden en ‘s winters vastbriezen.

    En wat die lening betreft: natuurlijk begrijp ik dat je de schuld zo laag mogelijk wilt houden. Wie niet? Maar je moet wel comfortabel kunnen leven en niet elk dubbeltje om moeten draaien. Daarnaast is een studieschuld de beste schuld die je kunt hebben; vrijwel iedereen heeft er tegenwoordig een en het rentepercentage is laag.


    Verwarming zit in de kamer, yas. En het is supergoed geïsoleerd + ik neem m'n ventilator mee, yay.
    Ja, maar later met een huis kopen enzo is een studieschuld wel lastiger. Voor de hypotheek.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik blijf het zeggen: geld lenen is niet slecht. Van 10 euro per week kan je echt niet rondkomen, dus bijt je daar alsjeblieft niet op vast. Het moet leuk blijven, en vertrouw me als ik zeg dat je echt niet braaf zeven dagen per week gezond kookt. Soms heb je misschien tot wat later les, soms heb je plannen of weet ik het, dan besteed je wat meer geld. Je moet natuurlijk niet elke dag zoiets doen, maar zo nu en dan mag je jezelg echt wel even verwennen.

    En het is jouw geld, niet het geld van je ouders. Ik heb ook geen recht op een aanvullende beurs omdat mijn ouders ook te veel verdienen, maar dat maakt niet uit. Als je geld opzij hebt gezet voor collegegeld: goed! Maar alsjeblieft, hou je niet te hard vast aan de maandelijkse of wekelijkse kosten voor voedsel. Je moet niet te veel uitgeven en elke dag kaviaar en vijfgangenmenu's eten, maar jezelf verwennen met een stukje vlees, een patat met friet of een pizza.

    Wat betreft die schuld en een huis kopen: als het goed is, wordt daar rekening mee gehouden. Ik ben van de eerste lichting met het leenstelsel en dat werd mij verteld. Vertrouw me, het valt echt mee.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Maar even een ding waar ik nou al de hele dag over denk. Hoe zie je het voor je, van 10 euro per week rondkomen? Goedkoopste brood van de Appie is 1 euro. Als je dan de hele week supergoedkoop beleg eet op je brood, dat kost 1 a 2 euro, ben je op z'n goedkoopst 2 a 3 euro kwijt aan ontbijt/lunch. Dan heb je nog 7 euro over voor 5 keer avond eten. Wat wil je dan halen? 5 dagen per week dezelfde pasta? Maar daarvoor koop je groenten (2 a 3 euro), pasta (20 cent als je dat in duitsland haalt), tomatensaus (1 a 2 euro), gehakt voor erin (2 a 3 euro). Dan is je geld dus op en eet je iedere dag hetzelfde, hartstikke karig, en geen extra dingen zoals fruit/tussendoortjes. Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dit dan voor je ziet! Echt puur hypothetisch/uit interesse hoor, vind het wel leuk om te zien hoe andere mensen besparen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    Maar even een ding waar ik nou al de hele dag over denk. Hoe zie je het voor je, van 10 euro per week rondkomen? Goedkoopste brood van de Appie is 1 euro. Als je dan de hele week supergoedkoop beleg eet op je brood, dat kost 1 a 2 euro, ben je op z'n goedkoopst 2 a 3 euro kwijt aan ontbijt/lunch. Dan heb je nog 7 euro over voor 5 keer avond eten. Wat wil je dan halen? 5 dagen per week dezelfde pasta? Maar daarvoor koop je groenten (2 a 3 euro), pasta (20 cent als je dat in duitsland haalt), tomatensaus (1 a 2 euro), gehakt voor erin (2 a 3 euro). Dan is je geld dus op en eet je iedere dag hetzelfde, hartstikke karig, en geen extra dingen zoals fruit/tussendoortjes. Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dit dan voor je ziet! Echt puur hypothetisch/uit interesse hoor, vind het wel leuk om te zien hoe andere mensen besparen.


    En dan heb je ook nog niet eens ruimte voor levensonderhoud, wasmiddel zeep shampoo wcpapier(dit is duurder dan je denkt en loopt snel op) kruiden verse groentes. En dingen als buskaartjes in je vrije tijd dingen doen, af en toe ergens een kopje koffie drinken.

    Misschien kun je eens kijken naar een gezond week menu, kijken wat je dat zou kosten om te maken, en dat als lijdraad nemen. Met ietsjes extra ruimte voor persoonlijke hygiëne en entertainment. (Jezelf vermaken hoeft niet veel te kosten)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Wat studieschuld en hypotheek betreft: vrijwel elke student heeft een studieschuld en dat zou dan betekenen dat bijna niemand uit dit stelsel later aan een hypotheek kan komen. Dat lijkt mij persoonlijk nogal onlogisch, dus daar is ongetwijfeld een oplossing voor.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Eledhel schreef:
    Maar even een ding waar ik nou al de hele dag over denk. Hoe zie je het voor je, van 10 euro per week rondkomen? Goedkoopste brood van de Appie is 1 euro. Als je dan de hele week supergoedkoop beleg eet op je brood, dat kost 1 a 2 euro, ben je op z'n goedkoopst 2 a 3 euro kwijt aan ontbijt/lunch. Dan heb je nog 7 euro over voor 5 keer avond eten. Wat wil je dan halen? 5 dagen per week dezelfde pasta? Maar daarvoor koop je groenten (2 a 3 euro), pasta (20 cent als je dat in duitsland haalt), tomatensaus (1 a 2 euro), gehakt voor erin (2 a 3 euro). Dan is je geld dus op en eet je iedere dag hetzelfde, hartstikke karig, en geen extra dingen zoals fruit/tussendoortjes. Ik ben echt heel benieuwd hoe jij dit dan voor je ziet! Echt puur hypothetisch/uit interesse hoor, vind het wel leuk om te zien hoe andere mensen besparen.


    Nee, ik heb daar dus nooit echt over nagedacht. Dus, dat ga ik nu even doen :'D typ het gelijk even uit. Wow ik voel me nu net Dagobert Duck :'D Even, normaal ben ik nooit zo krenterig, maar ik vind het gewoon zonde om veel aan eten uit te geven als ik er ook andere dingen mee kan doen. Misschien hebben anderen er ook wel iets aan tho :'D

    Oeps, lange post (ik waarschuw alvast lol) met veel rekenwerk en het klinkt allemaal heel economisch maar het kan best dat er geen zak van klopt aangezien ik megaslecht in wiskunde/economie ben. En natuurlijk kun je geen kwart potje jam kopen, dat kost dan wel gewoon het volledige dinges, maar goed, daar kun je dan ook weer langer mee doen. Oh ja, en ik heb prijzen van de Appie gepakt maar ik kom eigenlijk bijna nooit bij de Appie. Nu scheelt het dat in de stad waar ik ga wonen 2 Appies en een AHXL zitten, en een Hoogvliet, Aldi, Lidl, EMTÉ, Boni en wat je ook maar wilt hebben, dus dat is best. En het is allemaal max. een kwartiertje fietsen. Top.

    Brood bakken we zelf (lang leve de broodbakmachine die 0,01 kostte) dus dat is meel/bloem (0,39 bij de Appie voor een kilo maar vast ergens anders goedkoper te halen, in Duitsland is 't 2 kg voor 45 ct), water (uit de kraan), beetje zout (0,28 bij de appie voor 500g), gist (0,25 bij de Appie voor 42g). Dus voor +- 95 cent kunnen we minstens 2 broden maken. Of we kopen volkoren kant en klare broodbakmix, is voor 1kg 0,85 maar wel in Duitsland (maar goed, daar kom ik vaak genoeg en anders geef ik m'n ouders wel geld mee). Kunnen we ook minstens 2 broden mee maken. Dus dat is top. Dan kost één brood (met de verhoudingen gerekend) €0,226. Dat is dan €0,113 per persoon. Mwah, dat vind ik eigenlijk best voor een brood :'D Een brood heeft ongeveer 20 sneetjes dus met z'n tweeën kunnen we 2 dagen met het brood. Dus €0,0565 per dag, p.p.

    Een potje jam van 450g is 0,99. Denk dat je max. 20 gram jam op brood doet? Want die kleine jammetjes zijn 28g maar dat is altijd teveel. Dus met een potje jam kun je ongeveer 22 sneetjes brood beleggen. Uitgaande van 4 sneetjes per dag (waarvan dan 2 besmeerd), kun je 11 dagen met jam doen. Dus €0,09 per dag als ik jam op brood doe.
    Je kan bij de Appie niet op goedkoopste zoeken en ik ga niet alle 475 resultaten voor kaas af, maar AH Goudse jong 48+ is 350 gram voor €3,63. Dat zijn 18 plakken volgens de omschrijving, dus ongeveer €0,20 per plak. Uitgaande van 4 sneetjes brood (waarvan 2 belegd), is dat €0,40 per dag als ik kaas op brood doe.
    Bebogeen is 1,59 voor 350g (hey, nu in de aanbieding 2+1 gratis lol), je kan daar ong 17 boterhammen van beleggen. Dat is dan 0,09 per sneetje dus als ik bebogeen op brood doe is dat per dag €0,18

    500g cornflakes is 0,94 bij de Appie. Melk is ongeveer 80 cent, dat is de goedkoopste bij de Appie maar vgm is Lidl goedkoper, alleen weet ik daar de prijs niet van. 1,5 kilo suiker is 0,88 bij de Appie. Nou, met die suiker, daar doen we best lang mee heb ik het idee :'D En dan kan ik ongeveer 4x cornflakes eten. Ff met verhoudingen rekenen, dan kan ik 4 dagen cornflakes ontbijten voor €1,798 aka €0,4495 per dag.

    Ik moet ontbijt hebben op ma,di,wo,do,vr,za. Dus 6 dagen. 6x 0,4495= €2,697 kwijt aan ontbijt. (hey, dat rijmt).
    Qua lunch, dat heb ik dan nodig op ma, di, wo, do, vr (zaterdag lunch ik op m'n werk), dus dat is 5 dagen. 5 dagen brood = 5x 0,0565 = €0,2825. Als ik 2 dagen kaas, 2 dagen jam en 1 dag bebogeen doe is dat 2x 0,40 + 2x 0,09 + 1x 0,18 = €1,16 kwijt aan beleg. Lunch is dan wekelijks €1.4425.

    Dan ben ik aan ontbijt en lunch wekelijks €4,1395 kwijt. Dat valt me best wel mee, maar het doet me wel inzien dat 10 euro per week aan levensmiddelen een beetje heel erg te weinig is, lol.

    Goed, avondeten.
    Pasta ga ik inslaan in Duitsland voor €0,19 voor een zak van 500g. Fusili, penne, farfalle, macaroni (lust ik niet eens), spaghetti. Je hebt p.p. 125 gram ongekookte pasta nodig (oh hey, een keukenweegschaal is wel vet handig om te hebben) dus met een zak pasta kun je 2 avonden voor maaltijden zorgen. Dat is €0,0475 per persoon voor een avondje pasta eten. Nou ja, dan mis je nog de saus enzo.
    AH basic pastasaus (tomaat) is 0,99 voor 520 gram. Google zegt dat je 250 gram saus per persoon nodig hebt (lijkt me niet dat dat enkel de saus is lol) dus dat is €0,495 per persoon. 600g roerbakgroente is 2,49 (in bonus goedkoper maar ik reken even zonder bonus), dus 1.245 p.p. 300g roerbakgroente lijkt me alleen wel een beetje veel (dat doen wij thuis met z'n vijven als opa meeëet, lol, lijkt me dat we dan wat overhouden). 300g gehakt is 1,75 dus 0,875 p.p.
    Ff, 520+600+300= 1420 g saus. Dat is genoeg voor 5,5 porties saus. Wat we over houden gewoon invriezen lijkt me. Dan kunnen we er 3x van eten. (ik vind pasta zonder saus lekkerder dan met saus dus ik neem nooit zoveel saus) FF rekensommetje. 0.99+2.49+1,75=5,23 en dan kunnen we er 6x van eten dus één keer pasta eten is voor de saus 0,8717 per persoon. Pasta + tomatensaus is dan €0,9192 per persoon.
    Pastasaus carbonara is 2,29 voor 400 g dus 1.145 p.p. Spekreepjes is 300g voor 1,99. Dan heb je 700g pastasaus voor €4,28, daar kun je wel 3 porties saus van maken. Wat over is vries ik in. Ik claim dan de overgebleven want die vriendin van mij gaat op vrijdag al naar huis maar ik pas zaterdagochtend. Dan kan ik dat gewoon opwarmen. Dan is de pasta carbonara p.p. €1,426 (voor een x dan, er is dan nog 1 portie voor 1 persoon resterend (voor mij :Y) ) + pasta is dan €1,474 voor pasta carbonara
    Een potje pesto is 0,89. Ik flikker er gewoon altijd een heel potje in als ik thuis kook, dus dat zal ook wel goed zijn voor met z'n tweeën. Pasta pesto is dan p.p. €0,4925 Maar het kan ook zijn dat ik de enige ben die pasta pesto eet, dan doe ik er echt geen heel potje in lol.
    2,5 kilo kruimige aardappelen is bij de Appie €2,19 (ik lust geen aardappelen, lol, maar moet ze toch eten). Nou, 200g per persoon maar ze moeten geschild worden en daar ben ik heel slecht in dus ik reken even 300g per persoon :'D (oké ik houd gewoon rekening met ernstige verspilling). Dan kom je uit op 8,3333... dus je kan er 8x van avondeten. Met z'n tweeën dus 4 dagen. Eén avond aardappels eten inclusief verspilling is €0,27375 p.p.
    500g geschrapte worteltjes is €1,39. Dus €0,695 p.p.
    400g bloemkoolroosjes is €2,19 dus €1,095 p.p.
    1kg spinazie a la creme is €0,99. In de vriezer flikkeren en je kunt er 5x van eten, dus per keer dat je het eet kost het p.p. €0,195.
    Sperziebonen zijn 20 cent per 100g dus p.p. ben je +- 50 ct kwijt (want je moet ze doppen dus die grammen mis je). Aka €0,50 p.p. voor haricots verts
    Een doosje eieren van 10 stuks is 1,57 (je kan er ook 30 voor 3,65 maar hoe de fuck krijg je die ooit op met z'n tweeën? niet :'D). Dus €0,157 per ei.
    8 hamburgers zijn €4,62 (lekker in de vriezer mikken), dus 1 hamburger is €0,5775.
    750 ml vloeibare boter is €1,29 daar kun je ongetwijfeld lang mee maar het is handig voor jus en vlees bakken. Oh, en als we vlees bakken dan gelijk lekker veel jus bijmaken want dat kan gewoon in de vriezer.

    Goed. Avondeten heb ik nodig op ma di wo do vr. 5x dus. Onderstaande kosten zijn dan alleen voor mij (er vanuitgaande dat die vriendin mee eet en ook qua prijs deelt) (behalve dan de vrijdag)
    Stel dat we in de week het volgende eten:
    ma: penne met tomatensaus = €0,9192
    di: aardappels met spinazie en ei = €0,62575
    wo: pasta carbonara = €1,474
    do: aardappels met wortel en hamburger = €1,54625
    vrij: pasta pesto (only for me, ik doe dan half potje pesto I guess) = €0,4925.

    Voor ontbijt en lunch was ik €4,1395 kwijt. Voor avondeten ben ik dan €5,0577 kwijt.

    Wacht.
    Ik ben niet goed in rekenen maar 5 + 4 = 9.
    Ontijt, lunch en avondeten voor een week zijn dan bij elkaar: €9,1972

    Dafuq.
    Het is dus wél mogelijk om 10 euro per week aan eten uit te geven, lol.
    Tuurlijk, het is niet realistisch om dit elke week te eten want ja je eet ook wel eens sla ofzo (omg pastasalade waarom heb ik die niet uitgezocht stil vincie je bent al ruim 3,5 uur met deze post bezig, schiet op We hebben geen oven, dus pizza word 'm helaas niet. Of afhaalpizza maar ik ga niet wekelijks €5,- spenderen aan pizza lol.

    Appels steel ik wel van huis mee, we hebben een appelboom in de tuin staan dus dat kost niks. Maar dat werkt alleen in de herfst ofc. Maar m'n ouders halen altijd fruit in de buurt en heel vaak blijft dat liggen dus het zal echt niet uitmaken of ik een paar appels/peren/bananen/pruimen meeneem of niet.
    Snoep houd ik niet zo van, en die vriendin ook niet dus dat scheelt sowieso haha. Ik eet het wel, als het in huis is, maar als het er niet is dan hoef ik het ook niet, hehe. Met chips enzo moet ik sowieso uitkijken (nou ja, nu minder dan de afgelopen maanden aangezien ik nu geen buikpijnaanvallen meer kan krijgen), en dat wil ik liever ook niet in huis halen. Net als frisdrank. Al is een pak van 1,5 liter icetea ook maar 0,59 dus dat kan wel, voor een keer. zit ik nog steeds onder de €10,- hahahaha. Maar liever niet. Ik heb een waterkoker en nog like 30 doosjes thee (ik ben te lui om een theeglas boven te zetten om m'n waterkoker aan te zetten dus al die thee (eeuwig houdbaar) die is nog onaangeraakt, dus voorlopig hoef ik geen kosten voor thee in te calculeren, lol. Ik heb ook van die thee die je zelf in zakjes moet doen, daar heb ik ook nog veel van. Dus doodgaan van een theetekort zal ik voorlopig niet :'D

    En qua douchegel: ik heb van die douchegel van The Body Shop, 750 ml die ze 2x in het jaar hebben (juli en januari) en dan kost het €8,10 als je lid bent. Maar met één zo'n fles kan ik een vol jaar doen (serieus), dus daar hoef ik me voorlopig geen zorgen over te maken. Die heb ik afgelopen juli gekocht en ik heb 'm bewust bewaard voor als ik op kamers ga, dus hij is nog onaangebroken. Mijn shampoo hebben ze helaas niet in Duitsland (huilt) maar bij de Kruidvat zijn ze wel eens 3 voor 10 euro. Dus ik heb nog 6 flessen staan :'D en bovendien zit er een prijsmepper waar ik ga wonen, en dat is heel chill want dat is restvoorraad van kruidvat/trekpleister/ici paris xl én ze hebben daar ook nog eens aanbiedingen dus het is daar eigenlijk best wel spotgoedkoop. Tandpasta sla ik in in Duitsland dus dat hoef ik voorlopig ook niet te kopen want daar heb ik nog 4 tubes van ofzo :'D (nu klink ik echt als een hamster). Ik denk dat ik aan toiletartikelen (incl schoonmaakmiddelen en handzeep) ongeveer 10 euro per maand kwijt ben? Maar dat is echt max. Weet niet wat ik dan allemaal zou moeten halen wil ik aan de hoogte van dat bedrag komen lol)
    Toiletpapier enzo delen we de kosten van, maar ik kan vast af en toe ook wel een rol of twee van thuis meesneaken als ik bijv. erachter kom op zaterdagochtend dat het op is en ik weet dat ik er zondagavond weer ben en dat ik in tussentijd niet bij een winkel ga komen.

    Ik ben wel 33 p.m. kwijt aan mijn weekend vrij abonnement, maar hey dan kan ik wel 7 dagen per week onbeperkt reizen (doordeweeks trein en bus, in het weekend trein). Een vriendin van me gaat op kamers in Maastricht en een andere in Groningen en als ik 3 weekenden naar huis en terug reis (which i'm gonna do) heb ik 'm er al uit (vs 40%, dus niet tegen de volle prijs. Tegen de volle prijs heb ik 'm na 1x retour en 1x enkeltje naar huis er al uit). Dus een bezoekje Maastricht of Groningen is helemaal prima.
    ++++++++++++++++ dan kan ik eindelijk naar Quizlet-meetings ghehehe want het kost mij dan geen vervoerskosten aangezien ik dan 365 dagen per jaar vrij reis (nou ja, 33 p/m). En telefoon abo is 7 p.m. Maar ja dat zijn kosten die ik niet bij etenskosten reken.

    Heb vanmiddag een excelsheet gemaakt met m'n vaste lasten en m'n inkomsten erin, dus dat heb ik ook al overzichtelijk bij elkaar.

    Ik denk dat als ik 15 euro per week reken voor boodschappen, dat ik dan wel ongeveer safe zit.
    Dat er dan in de boodschappenpot misschien zelfs wel wat over blijft hahaha


    Okay, enjoy deze post. Ik ben er ongeveer 4 uur mee bezig geweest, oeps :'D

    [ bericht aangepast op 7 aug 2018 - 21:42 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly