• Hoi!

    Ik heb afgelopen woensdag de sleutel van mijn kamer gekregen :D nu kan ik er door medische omstandigheden nog niet in, maar ik heb al wel een plattegrond gemaakt van waar al mijn meubels moeten komen et cetera zodat m'n ouders en m'n opa en een vriendin volgende week weten waar het moet komen te staan (ik ga natuurlijk wel mee maar ik kan vrij weinig).

    Nu dacht ik: laat ik maar goed voorbereid zijn als ik er wel in kan. Misschien is bijvoorbeeld een overzichtje van de kosten/inkomsten handig, om m'n financiën goed bij te houden. Ik heb een soort kasboekje gekocht die ik vanaf dat ik daar woon bij ga houden zodat ik precies een overzicht heb van wat ik waaraan uitgeef. En voor de 'standaard' uitgaven ga ik een excel sheet bijhouden.

    Nu vroeg ik me af waar ik nog meer aan moet denken, iets wat bijvoorbeeld snel over het hoofd gezien wordt.

    En hoeveel denken jullie dat boodschappen per week gaan kosten? Ik heb daar namelijk echt geen beeld bij.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wow, respect voor je rekenkunsten. Als je je best doet, kun je denk ik wel een week met een tientje doen, maar denk ook aan dingen als zeep, maandverband, melk, kaas, wc-papier, shampoo. Technisch gezien kun je met dat bedrag wel rondkomen, maar dan moet je echt heel erg opletten en dat lijkt me persoonlijk niet fijn leven. Het is gewoon allemaal duur en als ik jou was, zou ik inderdaad wel zo goedkoop mogelijk proberen te leven, maar je moet het niet te gek maken. Al denk ik dat je daar naarmate de tijd vordert ook zelf wel achterkomt. Het komt helemaal goed met jou.
    Leven is gewoon ontzettend duur en daar is niets aan te doen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik blijf bij mijn standpunt. Ja, het is in theorie mogelijk, maar wil je elke week hetzelfde? Ik vind het al niet echt gezond dat je zo op de centen let, als ik eerlijk ben. En zal je wel elk weekend naar huis gaan (dat dacht ik ook, tot ik twee weken op mezelf woonde en het derde weekend besloot in mijn studio te blijven)? Je kan beter wat speling hebben zodat je aan het eind van de maand niet in paniek raakt. Meid, alsjeblieft, doe dit jezelf niet aan. Wat ik zei, ik woon drie jaar op mezelf en ik heb me nooit drukgemaakt om een portie Chinees die ik heb besteld of een patat met mayo die ik heerlijk heb opgegeten. Echt niet. Je kan beter niet te veel uitgeven aan uitgaan en liters alcohol, dan dat je jezelf dwingt van tien euro per week te leven. Geloof me, ik ga vrijwel nooit de winkel in zonder iets mee te nemen wat ik oorspronkelijk niet had bedacht.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik kom even het topic binnen vallen, maar tien euro is echt veeeeeeel te weinig. Wat nou als je mensen over de vloer krijgt? Zet je ze dan alleen een schaaltje komkommer voor omdat die toevallig goedkoop was?

    Geniet van je studententijd. Koop lekkere dingen voor jezelf. Dat hoeft niet duur te zijn, maar zelfs mensen die van de voedselbank leven, hebben meer te besteden als die lullige tien euro.


    •

    Iva schreef:
    Wow, respect voor je rekenkunsten. Als je je best doet, kun je denk ik wel een week met een tientje doen, maar denk ook aan dingen als zeep, maandverband, melk, kaas, wc-papier, shampoo. Technisch gezien kun je met dat bedrag wel rondkomen, maar dan moet je echt heel erg opletten en dat lijkt me persoonlijk niet fijn leven. Het is gewoon allemaal duur en als ik jou was, zou ik inderdaad wel zo goedkoop mogelijk proberen te leven, maar je moet het niet te gek maken. Al denk ik dat je daar naarmate de tijd vordert ook zelf wel achterkomt. Het komt helemaal goed met jou.
    Leven is gewoon ontzettend duur en daar is niets aan te doen.


    Haha wow eindelijk voor het eerst in m'n leven dat iemand het over mijn rekenkunsten in een positieve manier heeft :'D ik ben van wiskunde b naar wiskunde c gegaan, dus 2 stappen terug, omdat ik het gewoon niet kon en ik ben voor m'n eindexamen geslaagd met een 4 voor economie waar ik ontzettend mijn best voor heb moeten doen.

    Jajajaja, ik heb aan melk en kaas gedacht in de wekelijkse berekening en over zeep, wcpapier en shampoo heb ik het ook over gehad :D Maandverband/tampons en dat soort troep hoef ik niet te kopen want ik gebruik de OrganiCup en ik heb daar 3 stuks van (ze kunnen 10 jaar mee maar ik vind het fijn om er altijd eentje in m'n tas te hebben, eentje thuis en straks eentje op m'n kamer) dus voorlopig kan ik vooruit.

    Het zal inderdaad wel opletten worden, maar ik ben gewoon een beetje apart al zeg ik het zelf en ik let sowieso altijd wel een beetje op de prijzen. Als er ergens een goedkopere variant van is, dan koop ik de goedkoopste variant. Ik ben meestal ook wel afhankelijk van goedkope varianten want ik kan niet tegen johannesbroodpitmeel en dat zit bijv. wel in Ola ijsjes maar niet in de dubbellikkers van AH Basic of in sommige ijsjes van de Lidl. Het wordt vaker in A-merken gebruikt dan in cheap merken, zozegmaar.
    Natuurlijk zal ik ook wel eens pizza halen. Of een keer uit eten gaan. Maar dat kan.
    Ik wil alleen niet al te veel aan eten uitgeven. Want dat vind ik gewoon zonde ofzo, ik kan er heel boos om worden als ik iets gekocht heb wat ik helemaal niet nodig heb. Maar dat is alleen in het geval van eten zo. Aan een agenda kan ik namelijk wel veel te veel geld uitgeven zonder dat ik het erg vind.

    Hopps schreef:
    Ik blijf bij mijn standpunt. Ja, het is in theorie mogelijk, maar wil je elke week hetzelfde? Ik vind het al niet echt gezond dat je zo op de centen let, als ik eerlijk ben. En zal je wel elk weekend naar huis gaan (dat dacht ik ook, tot ik twee weken op mezelf woonde en het derde weekend besloot in mijn studio te blijven)? Je kan beter wat speling hebben zodat je aan het eind van de maand niet in paniek raakt. Meid, alsjeblieft, doe dit jezelf niet aan. Wat ik zei, ik woon drie jaar op mezelf en ik heb me nooit drukgemaakt om een portie Chinees die ik heb besteld of een patat met mayo die ik heerlijk heb opgegeten. Echt niet. Je kan beter niet te veel uitgeven aan uitgaan en liters alcohol, dan dat je jezelf dwingt van tien euro per week te leven. Geloof me, ik ga vrijwel nooit de winkel in zonder iets mee te nemen wat ik oorspronkelijk niet had bedacht.


    Nee, tuurlijk wil ik niet elke week hetzelfde eten. Maar die grote berekenpost was een voorbeeldje. Ik was er 4 uur mee bezig, ik was niet van plan om voor 52 weken menu's uit te gaan zoeken ;) dan zit ik hier over 10 jaar nog.
    Maar ja, aardappels zijn wel een beetje standaard. En daar kan elke vorm van groente bij. Had er even 4 opgezocht maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. En seizoensgroenten zijn ook stukken goedkoper natuurlijk. En ik houd gewoon van pasta, dat kan ook in een salade. En het is makkelijk en snel ;) Afhaalpizza zal ook wel eens voorkomen maar niet zo vaak vermoed ik. Want als ik iets zelf moet betalen, dan liever het goedkoopste. Maar misschien hebben m'n ouders me wel helemaal bang zitten maken over dat ik niet mocht lenen enzo, en verandert het compleet als ik straks echt op mezelf woon.

    Ja, ik zal elk weekend naar huis gaan. 1. Omdat het in mijn kamercontract staat, anders moet ik extra huur betalen. 2. Ik heb nu een superleuk bijbaantje waar ik echt voorlopig niet weg wil en daar kan ik gewoon op de zaterdag werken. Moet ik er wel naar toe, en het is vlakbij waar ik woon dus om dan daarna een half uurtje naar huis te fietsen is te doen. 3. Op zondag heb ik koor. Soms is dat 's ochtends om 9.00 al (als ik thuis ben dan moet ik om 8.30 van huis weg, vanaf de kamer zou dat om 7.00 al zijn en dat is vrij vroeg voor een zondag) en de repetities zijn sowieso elke zondag van 18.45 tot 20.30 (meestal blijf ik altijd nog even hangen) en ik was van plan om dan terug naar m'n kamer te gaan omdat ik dan toch naast het station ben.
    Maar of course kan ik ook af en toe een weekend blijven (dat is niet erg), dat zal in de wintermaanden denk ik wel wat sneller gebeuren. Zolang ik niet elk weekend blijf maakt het voor de kamerhuur niet uit. 1x een weekend per maand is niet erg.

    Ik ben nog nooit in m'n leven uitgeweest, daar heb ik ook geen behoefte aan dus dat scheelt in ieder geval :Y) en alcohol drink ik zelden (laatste keer was in april, oké normaal gesproken dronk ik wel eens een biertje met vrienden (gewoon bij iemand thuis) maar ik kreeg daar aanvallen van dus toen ben ik er mee gestopt en ik ben er een beetje huiverig voor of het nu na m'n operatie wel goed zal gaan dus voorlopig niet).

    Eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom je het niet gezond vind dat ik zo op m'n geld let. Want ik kan zelf echt geen reden bedenken waarom het ongezond zou zijn, haha.
    I mean, het is eten. Of ik nou een zak pasta van 19 cent koop of een zak pasta van 2,50; het is en blijft pasta.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Het lijkt me echt wat krap die 10/15 euro per week als ik eerlijk ben. Want zoals ik het hoor ga je een drukke week hebben met allerlei baantjes (werken) en veel studeren. Als je zo'n druk schema hebt is het onwijs belangrijk dat je goed en voedzaam eet, en zo'n beetje regel 1 van goed eten is gevarieerd eten. En met het menu wat je voor jezelf hebt bedacht ivm kosten kom je niet aan een goed gevarieerde week eten. Hoe slechter je eet, hoe slechter je energie balans zal worden wat bijvoorbeeld kan resulteren in gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, slechte concentratie, darmproblemen etc. Het valt je zelf vaak niet zo op als je gewoon op zo'n manier eet maar het vreet weg aan je reserves en je kunnen door de week heen. Het kan ook goed gaan, maarja er zijn genoeg studies geweest die hebben uitgewezen dat het gewoon niet gezond is om continu hetzelfde te eten want dan krijg je tekorten aan andere dingen (en bijv overschot aan tarwe etc in jouw geval). Ik zou je dus wel aanraden je budget iets te verhogen omwille van je gezondheid, maar that's just my two cents. Daar komt nog bovenop wat de anderen boven mij al zeggen, zo'n strict schema klinkt niet echt iets waar je gelukkig van wordt en iedereen vergeet het vaak, maar je studententijd moet niet 24//7 afzien zijn maar ook leuke kanten hebben, en dat merk je in het huidig klimaat veel jongeren die net afgestudeerd zijn komen binnen een jaar met een burnout thuis te zitten of krijgen een burnout tijdens de studie dus asjeblieft denk aan je eigen gezondheid en je mentale gesteldheid. c:


    The truth is out there.

    Nou ja, je vroeg om advies en zowel iedereen hier is van mening dat tien euro veel te weinig is. Als jij dan nog het gevoel hebt dat dat haalbaar is voor jou, ga je gang. :W Ik zou er zelf niet op zitten te wachten dat ik iedere dag twee sneetjes zelfgebakken brood mag met maximaal 20gram jam omdat ik anders over m'n minimale budget ga. Zo wil je je hele leven toch niet leven?

    Geniet in ieder geval ontzettend van je studententijd, because it's amazing. :Y)

    [ bericht aangepast op 7 aug 2018 - 23:13 ]


    •

    Kurisu schreef:
    Het lijkt me echt wat krap die 10/15 euro per week als ik eerlijk ben. Want zoals ik het hoor ga je een drukke week hebben met allerlei baantjes (werken) en veel studeren. Als je zo'n druk schema hebt is het onwijs belangrijk dat je goed en voedzaam eet, en zo'n beetje regel 1 van goed eten is gevarieerd eten. En met het menu wat je voor jezelf hebt bedacht ivm kosten kom je niet aan een goed gevarieerde week eten. Hoe slechter je eet, hoe slechter je energie balans zal worden wat bijvoorbeeld kan resulteren in gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, slechte concentratie, darmproblemen etc. Het valt je zelf vaak niet zo op als je gewoon op zo'n manier eet maar het vreet weg aan je reserves en je kunnen door de week heen. Het kan ook goed gaan, maarja er zijn genoeg studies geweest die hebben uitgewezen dat het gewoon niet gezond is om continu hetzelfde te eten want dan krijg je tekorten aan andere dingen (en bijv overschot aan tarwe etc in jouw geval). Ik zou je dus wel aanraden je budget iets te verhogen omwille van je gezondheid, maar that's just my two cents. Daar komt nog bovenop wat de anderen boven mij al zeggen, zo'n strict schema klinkt niet echt iets waar je gelukkig van wordt en iedereen vergeet het vaak, maar je studententijd moet niet 24//7 afzien zijn maar ook leuke kanten hebben, en dat merk je in het huidig klimaat veel jongeren die net afgestudeerd zijn komen binnen een jaar met een burnout thuis te zitten of krijgen een burnout tijdens de studie dus asjeblieft denk aan je eigen gezondheid en je mentale gesteldheid. c:


    Thanks voor je reactie! Nou ja dat schema in die reactie waar ik 4 uur mee bezig ben geweest is dus niet heel strikt, het waren wat voorbeeldjes. Niet dat ik 52 weken lang alleen maar dat ga eten, lol. Maar er is nog veel meer mogelijk (zelfgemaakte tomatensoep <3 <3 <3 <3 <3 <3, salade, andere groente) en verder weet ik eigenlijk niet hoe je het gevarieerder krijgt dan aardappels en pasta af te wisselen hahaha, het liefste eet ik elke dag pasta (ik haat aardappels, but that's just me. ik weet dat ik ze moet eten dus dat doe ik ook wel, gezond, blablabla)

    en bovendien is m'n mentale gesteldheid toch al discutabel

    Elain schreef:
    Nou ja, je vroeg om advies en zowel iedereen hier is van mening dat tien euro veel te weinig is. Als jij dan nog het gevoel hebt dat dat haalbaar is voor jou, ga je gang. :W Ik zou er zelf niet op zitten te wachten dat ik iedere dag twee sneetjes zelfgebakken brood mag met maximaal 20gram jam omdat ik anders over m'n minimale budget ga. Zo wil je je hele leven toch niet leven?

    Geniet in ieder geval ontzettend van je studententijd, because it's amazing. :Y)


    10 euro is misschien weinig maar 30 euro is oprecht heel veel voor wekelijks aan eten (or is that just me?)
    En neenee, het zijn er minimaal 4 :P en die 20 gram is niet heel strikt he, maar ik wist niet precies hoe lang je met zo'n pot jam doet (in mijn ogen heel lang aangezien die bij ons altijd eeuwen in de koelkast stond en bodemloos leek, lol). Was maar om een berekening uit te kunnen voeren.

    Maar ik had niet verwacht dat iedereen 10 euro superweinig zou vinden. Wel grappig :'D


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    10 euro is misschien weinig maar 30 euro is oprecht heel veel voor wekelijks aan eten (or is that just me?)
    En neenee, het zijn er minimaal 4 :P en die 20 gram is niet heel strikt he, maar ik wist niet precies hoe lang je met zo'n pot jam doet (in mijn ogen heel lang aangezien die bij ons altijd eeuwen in de koelkast stond en bodemloos leek, lol). Was maar om een berekening uit te kunnen voeren.

    Maar ik had niet verwacht dat iedereen 10 euro superweinig zou vinden. Wel grappig :'D


    Ik ben aan alleen eten echt wel minimaal 30/40 euro in de week kwijt. Vaak zit het er nog wel boven, maar ik haal niks kant en klaars en uit potjes. Ik denk dat met 10 euro het heel moeilijk is om mentaal en fysiek gezonde menu's samen te stellen. (nu eet ik ook altijd zelf en 7 dagen in de week)

    Het kan zeker met minder dan 30 maar ik zou je wel afraden je vast te stellen aan een laag bedrag als 10 euro. Als je toch graag geld wil besparen zou ik eerder 20 euro in gedachten houden dan 10. (Is ook aan de weinige kant maar uit ervaring weet ik dat het wel te doen is, leuk is anders maar te doen is het wel, ook met gezond gevarieerd eten wel.)

    En het voordeel is dan ook dat je nog eens wat overhoud, je hoeft het niet op te maken maar jezelf ademruimte geven is nooit een slecht idee!

    Verder moet ik wel zeggen dat dit verder ook compleet aan jou is, iedereen staat vrij om gewoon uit te geven wat ze willen. Maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat een te klein budget wel heel veel stress kan veroorzaken (Woon inmiddels nu al 5 jaar op mezelf), en dat je jezelf ademruimte geeft betekend niet dat je het op hoeft te maken.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik quote, van het Nibud:

    Met welke kosten moet ik als student rekening houden?
    Behalve collegegeld, moet je rekening houden met kosten voor levensonderhoud en verzekeringen. Ga je op kamers, dan is je huur een grote kostenpost. Als je op jezelf woont, kun je ongeveer rekening houden met de volgende maandelijkse kosten in euro’s (Nibud Studentenonderzoek 2017):

    Huur: 417 euro
    Boodschappen: 181 euro
    Studieboeken en -benodigdheden: 58 euro
    Vervoer (naast de OV-kaart): 63 euro
    Ontspanning, uitgaan en sport: 146 euro
    Kleding en schoenen: 47 euro
    Zorgverzekering: 106 euro
    Telefoon: 26 euro
    Deze bedragen zijn de gemiddelden van de studenten die hier geld aan uitgeven. Het collegegeld voor het hoger onderwijs voor 2018/2019 is 2.060 euro. Dit komt neer op een bedrag van 172 euro per maand.


    Dus 45 euro rekenen voor wekelijkse boodschappen (en volgens mij wordt hier levensonderhoud zelfs buitengelaten) is echt gemiddeld.

    Oprecht, wat Kurisu ook schrijft, pas een beetje op qua gezondheid. Ik voel me al ondervoed als ik je weekschema lees. Eten en slapen zijn echt de basis van een gezond leven, en als je al worstelt met je mentale gesteldheid moet je niet ook nog slechter gaan eten.
    Je kan het ook zo zien: slechte zelfzorg = minder energie = grotere kans op burn out, depressie, etc, = grote kans op uitvallen qua studie. Dan heb je alsnog teveel geld geleend/uitgegeven. Beter geef je dus een paar tientjes extra uit zodat je wel fysiek fit blijft. Want je fysieke gesteldheid heeft enorm veel invloed op je mentale gezondheid. Kijk of er andere dingen zijn waar je misschien op zou kunnen besparen, of probeer het een beetje voor lief te nemen dat je wat extra leent. Studeren, en leven op zich is gewoon duur. En besparen is echt goed, maar zorg ervoor dat je wel een beetje geniet van je studententijd, of in ieder geval gezond blijft eten.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Oké alles is wel kinda offtopic maar idm ik heb weer even de rekenhulp van DUO ingevuld (had ik ook al gedaan bij het aanvragen van stufi, maar ben beïnvloed door ouders eigenwijs veel minder gaan lenen dan dat geadviseerd werd).

    Oké, NIBUD geeft aan 181 euro per maand aan boodschappen, DUO zegt 129.

    Ik denk dat ik dan zelf 20 euro per week aan ga houden (tbh het is niet zo dat ik zo ben van: oh ik zit op dit bedrag ik mag niks meer kopen, maar ik ga wel de goedkoopste zooi kopen ofc, like always maar ik ben wel zo'n persoon die liever niet eet dan dat ik geld aan mezelf uit moet geven voor eten). Ik wil sowieso geen frisdrank/snoep/andere troep kopen dus die kosten heb ik iig niet. Water, melk en thee zijn prima, thuis drink ik ook niks anders tenzij het voor m'n neus gezet wordt.

    Nou ja op zich ga ik het wel gewoon redden, al zegt DUO dat ik nog 247 euro bij moet lenen.
    Weet in ieder geval al wel dat ik volgend jaar m'n zorgverzekering omlaag ga gooien. De basisdekking is prima maar heb aanvullend tand 100% terwijl ik niet eens naar de tandarts ga. En dat is toch weer 40 euro extra per kwartaal lol, het is zelfs goedkoper om los tandartsbezoekjes te betalen.

    Ik houd gewoon niet van geld uitgeven aan mezelf ofzo. Daarom schrik ik van die bedragen van 30, 45 euro per maand aan boodschappen :o maar dat is deels ook omdat ik er nooit echt eerder over nagedacht had. Alleen over de hoogte van het bedrag, niet over wat je ervoor kon kopen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Het laatste wat ik zou doen tbh is op jezelf besparen. Gezond eten is belangrijk, net als je zorgverzekering.
    Als ik jou was zou ik gewoon een paar weken op jezelf straks leven en niet op je geld letten. Gewoon zuinig maar wel fijn en goed leven en dan kijken hoeveel dat kost. Dan heb je alweer een beter idee wat wel en niet te doen is.
    Ik snap ook dat het kut is om zoveel geld aan jezelf te besteden, Vincie, maar je moet nog een heel leven mee. Zorg goed voor jezelf. Overdrijf het niet, maar het leven moet leuk zijn.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik quote je even niet Derks want lange reactie: Als je mentale health al discutabel is, is het nog 100x zo belangrijk om goed te eten. Als je vatbaar bent voor bv. Depressie is het vaak goed om toch te kijken naar een stabiel voedingspatroon waar je zo veel mogelijk voedingsstoffen binnen krijgt. De dingen die je zoal opnoemt zijn niet slecht maar ook niet bijzonder goed. Denk aan fruit, zuivel, vis, vlees, rijst, gevarieerd groente. Vis,is ook echt een belangrijke. Vaak als je met mentale gesteldheid worstelt lijken dit soort dingen niet uit te maken en geheel onnodig maar wat ook al gezegd wordt, je eetpatroon en je levensstijl kan veel (negatieve) invloed hebben op je mentale gesteldheid.

    Over de tandarts, over het algemeen zou je vuistregel kunnen aanhouden dat wanneer de tandarts bv aangeeft sat je de komende tijd geen grote ingrepen hoeft en je van jezelf weet dat je weinig gaatjes/tandsteen hebt je best 100% tand er uit kan gooien... Maar daar wil ik wel bij zeggen dat dit best wel een risico is want als de tandarts onverwachts iets moet doen moet je vaak diep in de buidel tasten. Ik ken mensen die het risico nemen en zij hebben jaren gehad waarin ze zelf echt knetterveel moesten betalen. Wil ook hier toch nog zeggen, goed/gezond gebit is heel belangrijk voor goede gezondheid!

    Ik wil er nog aan toevoegen: deze maand ga ik ook op kamers en ik heb besloten een kasboekje bij te houden en de eerste twee maand van school vol te lenen en eens alles opschrijven wat ik zoal koop en daar aan kwijt ben als ik comfortabel op mijn manier leef. Dan ga ik kijken welke uitgaven overbodig zijn of omlaag kunnen en eens een beetje rekenen wat voor mij wekelijks een redelijk budget is. Misschien zou je voor de eerste twee maand zoiets kunnen proberen? Duo lenen kan altijd omlaag.


    The truth is out there.

    Waar je eventueel nog op kunt besparen: je studieboeken! Vooral in het eerste jaar zijn er heel veel studenten die gewoon alle boeken kopen die worden vermeld, en dat ook nog eens nieuw. Vervolgens komen ze er na het eerste jaar achter dat ze de helft van de boeken nooit hebben aangeraakt.

    Als ik me inschrijf voor een cursus, kijk ik eerst op internet of er een pdf van het boek te vinden is. Die download ik. Soms print ik dat boek dan nog eens uit en laat ik het inbinden, dat scheelt de helft van de kosten. Soms print ik ze niet uit en lees ik gewoon op mijn laptopscherm (dat is wel kut, maar ja). Je kunt ook via studystore.nl kijken of er tweedehands versies zijn voor jouw benodigde boek. Zelfs bol.com biedt boeken aan. Wat je ook nog kunt doen, is een minder recente editie kopen. De informatie is vaak hetzelfde (afgezien van enkele details), alleen de hoofdstukvolgorde is soms anders. De oudere edities zijn meestal een stuk goedkoper dan de nieuwste editie.

    Maar wat je ook doet, koop nooit je studieboeken via je studievereniging. Die tellen gerust nog eens een paar tientjes extra.

    Resplendence schreef:
    Waar je eventueel nog op kunt besparen: je studieboeken! Vooral in het eerste jaar zijn er heel veel studenten die gewoon alle boeken kopen die worden vermeld, en dat ook nog eens nieuw. Vervolgens komen ze er na het eerste jaar achter dat ze de helft van de boeken nooit hebben aangeraakt.

    Als ik me inschrijf voor een cursus, kijk ik eerst op internet of er een pdf van het boek te vinden is. Die download ik. Soms print ik dat boek dan nog eens uit en laat ik het inbinden, dat scheelt de helft van de kosten. Soms print ik ze niet uit en lees ik gewoon op mijn laptopscherm (dat is wel kut, maar ja). Je kunt ook via studystore.nl kijken of er tweedehands versies zijn voor jouw benodigde boek. Zelfs bol.com biedt boeken aan. Wat je ook nog kunt doen, is een minder recente editie kopen. De informatie is vaak hetzelfde (afgezien van enkele details), alleen de hoofdstukvolgorde is soms anders. De oudere edities zijn meestal een stuk goedkoper dan de nieuwste editie.

    Maar wat je ook doet, koop nooit je studieboeken via je studievereniging. Die tellen gerust nog eens een paar tientjes extra.

    Mijn studentenvereniging biedt net de goedkoopste studieboeken (nieuwzijnd) aan :') Het scheelt soms echt 10 euro per boek met de Acco (winkel waar je studieboeken kunt kopen).


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Wajo Derks die berekeningen hahaha, cool!
    Maar ik vraag me af of je het echt realistisch vindt om de hele week hetzelfde te eten, iedere dag. Probeer dat maar eens een weekje thuis, 't is gewoon niet te doen! Ik heb zelf van die fases waarin ik niks duurs wil kopen en dan zit ik rond de 15 a 20 euro per week (nouja, per 5 dagen en 4 keer avondeten). Dat is denk ik al veel realistischer dan 7 dagen lang eten voor 10 euro.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...