• Hoi!

    Ik heb afgelopen woensdag de sleutel van mijn kamer gekregen :D nu kan ik er door medische omstandigheden nog niet in, maar ik heb al wel een plattegrond gemaakt van waar al mijn meubels moeten komen et cetera zodat m'n ouders en m'n opa en een vriendin volgende week weten waar het moet komen te staan (ik ga natuurlijk wel mee maar ik kan vrij weinig).

    Nu dacht ik: laat ik maar goed voorbereid zijn als ik er wel in kan. Misschien is bijvoorbeeld een overzichtje van de kosten/inkomsten handig, om m'n financiën goed bij te houden. Ik heb een soort kasboekje gekocht die ik vanaf dat ik daar woon bij ga houden zodat ik precies een overzicht heb van wat ik waaraan uitgeef. En voor de 'standaard' uitgaven ga ik een excel sheet bijhouden.

    Nu vroeg ik me af waar ik nog meer aan moet denken, iets wat bijvoorbeeld snel over het hoofd gezien wordt.

    En hoeveel denken jullie dat boodschappen per week gaan kosten? Ik heb daar namelijk echt geen beeld bij.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    maar ik ben wel zo'n persoon die liever niet eet dan dat ik geld aan mezelf uit moet geven voor eten)


    Oké, maar kijk even naar deze zin en vraag dan series aan jezelf: ben ik nu gezond bezig, zorg ik zo goed voor mezelf?
    Want alles in mij schreeuwt dat het antwoord 'nee' is en dat vind ik best wel zorgwekkend.


    Derks schreef:
    Ik houd gewoon niet van geld uitgeven aan mezelf ofzo. Daarom schrik ik van die bedragen van 30, 45 euro per maand aan boodschappen :o maar dat is deels ook omdat ik er nooit echt eerder over nagedacht had. Alleen over de hoogte van het bedrag, niet over wat je ervoor kon kopen.


    Misschien is het ook handig om eens met je ouders te overleggen: hoeveel besteden zij wekelijks aan boodschappen? En dan aan jezelf vragen: ben je van plan om heel je leven zo te gaan leven? Dat als je later bv. kinderen hebt, dat die ook met zo'n miniscuul budget moeten gaan doen. Want dan kom je echt bedrogen uit. Boodschappen zijn nu eenmaal wat 'duurder' (wat je duur noemt), maar zijn wel essentieel voor een kwalitatief goed leven leiden.


    Resplendence schreef:
    Waar je eventueel nog op kunt besparen: je studieboeken! Vooral in het eerste jaar zijn er heel veel studenten die gewoon alle boeken kopen die worden vermeld, en dat ook nog eens nieuw. Vervolgens komen ze er na het eerste jaar achter dat ze de helft van de boeken nooit hebben aangeraakt.

    Als ik me inschrijf voor een cursus, kijk ik eerst op internet of er een pdf van het boek te vinden is. Die download ik. Soms print ik dat boek dan nog eens uit en laat ik het inbinden, dat scheelt de helft van de kosten. Soms print ik ze niet uit en lees ik gewoon op mijn laptopscherm (dat is wel kut, maar ja). Je kunt ook via studystore.nl kijken of er tweedehands versies zijn voor jouw benodigde boek. Zelfs bol.com biedt boeken aan. Wat je ook nog kunt doen, is een minder recente editie kopen. De informatie is vaak hetzelfde (afgezien van enkele details), alleen de hoofdstukvolgorde is soms anders. De oudere edities zijn meestal een stuk goedkoper dan de nieuwste editie.

    Maar wat je ook doet, koop nooit je studieboeken via je studievereniging. Die tellen gerust nog eens een paar tientjes extra.


    Ik heb al mijn studieboeken al :) nou ja, op 3 na dan.
    Heb er 17 via bol.com gekocht voor 180 euro. En ze zijn allemaal nieuwstaat (terwijl ik ze tweedehands gekocht heb).
    Eentje regel ik via Facebook en de twee andere moet ik waarschijnlijk nieuw kopen omdat die dit jaar uitgekomen zijn (eentje is er geen eerdere druk van, de andere is dus de nieuwste druk van een boek en ik wil eerst weten hoeveel de informatie verschilt voordat ik 'm nieuw of tweedehands koop).
    Als ik ze via Studystore zou kopen zou ik tweedehands ongeveer 600 euro kwijt zijn en nieuw ruim 1000 euro.
    Dus ik vond 17 boeken voor 180 euro best een goede deal, al zeg ik het zelf.
    Ik heb wel braaf alle boeken gekocht tho. Maar sommige boeken heb je vier jaar nodig dus als ik die dit jaar niet gebruik, gebruik ik ze komende jaren misschien wel.
    En alles wat ik niet gebruik maar waar ik netjes mee omga kan ik gewoon weer doorverkopen voor basically dezelfde prijs als dat ik ze gekocht heb :)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik ben het zeker eens met iedereen hier boven die zegt dat je toch rond de 30€ moet gaan rekenen. Want je zal toch ook wel een keer iets van nootjes (nootjes zijn namelijk een “gezonde” snack) of een yoghurtje tussendoor willen. Maar wel een tip; grote verpakkingen zijn goedkoper, dus kan je ook gewoon een paar grote verpakkingen (noodles ofzo) kopen en dan alles klaar maken en invriezen .

    Mealprep voorbeelden



    In elk geval succes !(flower)


    Punkrock is not dead, punkrock is sleeping drunk

    Zorg alsjeblieft dat je je voorraadkast een beetje op orde hebt. Ja, dan ben je duurder uit in het begin, maar niets is vervelender dan alleen brood met pindakaas hebben, terwijl dat intussen echt je neus uitkomt. Het is altijd fijn om de keuze te hebben en in ieder geval wat basics in je kast te hebben (rijst, pasta, couscous, kruiden, aardappelpurree, ... you name it). Die dingen zijn langer houdbaar, dus dat is verder ook geen probleem.

    Oh, en de Turkse supermarkt stelt ook vrijwel nooit teleur. De prijzen zijn allicht vriendelijker dan die in de AH. Dat is een echte aanrader. :Y) En een vriezer en bakjes daarvoor ook, als je die hebt. Een wasmachine is ook fijn. Dat is even een investering, maar ik zou echt niet zonder kunnen en mocht je vertrekken, dan kun je hem altijd nog doorverkopen aan volgende huurders (of meenemen, maar die krengen wegen behoorlijk wat).


    She's imperfect but she tries

    Ik woon nog niet op mezelf maar ik vind 40 euro tot 50 per week voor 1 persoon eigenlijk wel héél veel...

    Het hangt er vooral af of je een vriezer hebt (want restjes invriezen, of voordeelverpakkingen kopen en delen in vriezen)...

    Als je even rekent dat je avondeten gemiddeld 2 euro kost, en stel nou dat je dezelfde ingrediënten gebruikt voor je lunch, dus dat die ook 2 euro kost... dan zit je met een midweek aan middag én avondeten op 20 euro. Ontbijt en brood zijn niet duur, als je seizoensfruit koopt (dat in Nederland geteeld is) kost fruit ook niet veel, en als je een keer een zak chips neemt en dan geen dure pringles neemt, ben je ook voor een redelijke prijs klaar.

    Daarbij koop ik niet wekelijks tampons, maandverband, schoonmaakmiddel... zeker voor één persoon wassen en schoonmaken, doe je echt wel een aantal maanden met die producten.

    Als je dan ook nog de bonus in de gaten houdt (je bijvoorbeeld aanmeldt bij Persoonlijke bonus van de AH) dan denk ik écht niet dat je op 40 of 50 euro uitkomt... Dat hoop ik immers toch niet :|


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ons schreef:
    Ik woon nog niet op mezelf maar ik vind 40 euro tot 50 per week voor 1 persoon eigenlijk wel héél veel...

    Het hangt er vooral af of je een vriezer hebt (want restjes invriezen, of voordeelverpakkingen kopen en delen in vriezen)...

    Als je even rekent dat je avondeten gemiddeld 2 euro kost, en stel nou dat je dezelfde ingrediënten gebruikt voor je lunch, dus dat die ook 2 euro kost... dan zit je met een midweek aan middag én avondeten op 20 euro. Ontbijt en brood zijn niet duur, als je seizoensfruit koopt (dat in Nederland geteeld is) kost fruit ook niet veel, en als je een keer een zak chips neemt en dan geen dure pringles neemt, ben je ook voor een redelijke prijs klaar.

    Daarbij koop ik niet wekelijks tampons, maandverband, schoonmaakmiddel... zeker voor één persoon wassen en schoonmaken, doe je echt wel een aantal maanden met die producten.

    Als je dan ook nog de bonus in de gaten houdt (je bijvoorbeeld aanmeldt bij Persoonlijke bonus van de AH) dan denk ik écht niet dat je op 40 of 50 euro uitkomt... Dat hoop ik immers toch niet :|


    40/50 euro is minder geld dan je denkt, en een avond maaltijd kost gemiddeld per bord 1-2 euro, maar je moet wel alles halen. Ja je kan zeker met minder rondkomen. Maar het gemiddelde gezin doet toch voor 100 euro in de week boodschappen. Dan is 50 euro voor 1 persoon helemaal niet veel geld als je rekent dat een eenpersoonshuishouden ook relatief duurder is. Ik denk dat als je op jezelf woont en hier ervaring mee krijgt ook wel leert dat levensonderhoud duurder is dan je denkt. Je kan echt wel met minder rond komen op papier maar dat komt wel met consenqenties op je mentale en fysieke gesteldheid. Je levert altijd wat in. Het is niet slim om onrealistische grenzen te stellen, en om jou rekenen als voorbeeld te nemen ben je 4 euro per dag kwijt aan eten en lunch, maar ontbijt is ook gemiddeld een euro per dag. Dan zit je aan 5 euro per dag. 7x5 is naar mijn weten 35. Maar goed dit is alleen dus aan noodzakelijke maaltijd, hier zit nog geen fruit bij geen drinken, en heb je hoogstwaarschijnlijk ook niet alle voedselschijven gecoverd. Want noten en vis en vlees zijn ook duurder per maaltijd.
    Dus dan zit je echt wel op de 40 euro als het niet meer is. En dit is dan echt alleen de noodzakelijke etensboodschappen nog maar.

    40-50 euro in een week is echt niet veel, het kan met minder maar het is niet veel.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Halpert schreef:
    (...)

    40/50 euro is minder geld dan je denkt, en een avond maaltijd kost gemiddeld per bord 1-2 euro, maar je moet wel alles halen. Ja je kan zeker met minder rondkomen. Maar het gemiddelde gezin doet toch voor 100 euro in de week boodschappen. Dan is 50 euro voor 1 persoon helemaal niet veel geld als je rekent dat een eenpersoonshuishouden ook relatief duurder is. Ik denk dat als je op jezelf woont en hier ervaring mee krijgt ook wel leert dat levensonderhoud duurder is dan je denkt. Je kan echt wel met minder rond komen op papier maar dat komt wel met consenqenties op je mentale en fysieke gesteldheid. Je levert altijd wat in. Het is niet slim om onrealistische grenzen te stellen, en om jou rekenen als voorbeeld te nemen ben je 4 euro per dag kwijt aan eten en lunch, maar ontbijt is ook gemiddeld een euro per dag. Dan zit je aan 5 euro per dag. 7x5 is naar mijn weten 35. Maar goed dit is alleen dus aan noodzakelijke maaltijd, hier zit nog geen fruit bij geen drinken, en heb je hoogstwaarschijnlijk ook niet alle voedselschijven gecoverd. Want noten en vis en vlees zijn ook duurder per maaltijd.
    Dus dan zit je echt wel op de 40 euro als het niet meer is. En dit is dan echt alleen de noodzakelijke etensboodschappen nog maar.

    40-50 euro in een week is echt niet veel, het kan met minder maar het is niet veel.

    Over hoeveel dagen lunch en avondeten hebben we het hier? Heeft de TS al gezegd hoeveel dagen ze op kamers gaat?
    Ik at behoorlijk gezond met het avondeten, haalde regelmatig wat lekkers en kon met 30 euro per week rondkomen (5 dagen lunch/ontbijt, 4 dagen avondeten). En dan was ik met 30 euro nog duur uit voor mijn doen.
    Eten meenemen van thuis en invriezen wil ook nog wel helpen.

    [ bericht aangepast op 15 aug 2018 - 8:44 ]

    Resplendence schreef:
    (...)
    Over hoeveel dagen lunch en avondeten hebben we het hier? Heeft de TS al gezegd hoeveel dagen ze op kamers gaat?
    Ik at behoorlijk gezond met het avondeten, haalde regelmatig wat lekkers en kon met 30 euro per week rondkomen (5 dagen lunch/ontbijt, 4 dagen avondeten). En dan was ik met 30 euro nog duur uit voor mijn doen.
    Eten meenemen van thuis en invriezen wil ook nog wel helpen.


    Ik heb het over 7 dagen alle maaltijden niks van huis meenemen. Ja tuurlijk kan het goedkoper. Ik heb het zelf ook met 20 in de week gedaan een tijd. Het punt was dat ik het niet eens was met dat ze zei dat 40 euro heel veel was.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik had gerekend met 5 dagen omdat de TS had gezegd in het weekend naar huis te gaan.

    Als nóg vind ik 40 euro héél duur. En 100 per week voor een heel huishouden óók. Als je het geld hebt, prima, dan kun je ook echt wel lekkere dingen kopen en een keer biefstuk eten, maar als je student bent, weinig geld hebt en dus móet opletten, vind ik 50 euro per week (zeker als je in het weekend nog naar huis gaat) heel duur. Ik zeg niet dat je krampachtig met je eten en je budget om moet gaan - je moet ook een keer gerust uit lunchen kunnen gaan, dan komt je eetbedrag per week al hoger uit - maar opletten en met je supermarkt boodschappen niet teveel uitgeven vind ik alleen maar positief.

    Daarbij kun je het zelf zo duur maken als je wilt. Als je een brood koopt en in de vriezer kunt leggen, en elke ochtend alleen de sneetjes eruit haalt die je gaat opeten die dag, ontbijt je voor 30 cent ongeveer, en je lunch wellicht iets meer. Zo kun je een heel brood kopen én verspil je minder, wat je ook weer geld oplevert. Je hoeft van mij ook niet dag in dag uit pindakaas te eten, maar heel veel verschillende soorten beleg geeft ook de kans dat je het niet op krijgt in je eentje voordat het beschimmelt.

    Ik zeg niet dat het raar is om 50 euro per week uit te geven, maar als je wilt opletten op je uitgaven en je boodschappen, dan vind ik 50 euro wél heel veel. Daarbij is weinig vlees eten goedkoper, zijn diepvriesgroenten ook héél gezond en kun je noten misschien beter als een extraatje zien, dan als een standaard ingrediënt...


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik woon niet op mezelf en ga dat voorlopig ook niet doen maar ik gok dat ik met zo’n 60/70 euro per week wel rond kan komen om de benodidgde dingen te halen.
    10 euro per week vind ik écht absurd en niet mogelijk


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Ons schreef:
    Ik had gerekend met 5 dagen omdat de TS had gezegd in het weekend naar huis te gaan.

    Als nóg vind ik 40 euro héél duur. En 100 per week voor een heel huishouden óók. Als je het geld hebt, prima, dan kun je ook echt wel lekkere dingen kopen en een keer biefstuk eten, maar als je student bent, weinig geld hebt en dus móet opletten, vind ik 50 euro per week (zeker als je in het weekend nog naar huis gaat) heel duur. Ik zeg niet dat je krampachtig met je eten en je budget om moet gaan - je moet ook een keer gerust uit lunchen kunnen gaan, dan komt je eetbedrag per week al hoger uit - maar opletten en met je supermarkt boodschappen niet teveel uitgeven vind ik alleen maar positief.

    Daarbij kun je het zelf zo duur maken als je wilt. Als je een brood koopt en in de vriezer kunt leggen, en elke ochtend alleen de sneetjes eruit haalt die je gaat opeten die dag, ontbijt je voor 30 cent ongeveer, en je lunch wellicht iets meer. Zo kun je een heel brood kopen én verspil je minder, wat je ook weer geld oplevert. Je hoeft van mij ook niet dag in dag uit pindakaas te eten, maar heel veel verschillende soorten beleg geeft ook de kans dat je het niet op krijgt in je eentje voordat het beschimmelt.

    Ik zeg niet dat het raar is om 50 euro per week uit te geven, maar als je wilt opletten op je uitgaven en je boodschappen, dan vind ik 50 euro wél heel veel. Daarbij is weinig vlees eten goedkoper, zijn diepvriesgroenten ook héél gezond en kun je noten misschien beter als een extraatje zien, dan als een standaard ingrediënt...


    Voor 100 euro heb je echt geen biefstuk voor je hele gezin op tafel hoor, van 100 euro is brood 1 stuk vlees en groente en fruit per persoon per dag. Probeer maar eens een gezonde maaltijd te maken waarbij je rekening houd met de voedingsschijven. Dus een dag bonen een dag vlees een dag vis groente zuivel en eieren en noten zijn ook een belangrijk deel van het voedingsbeeld, als je borrelnootjes eet zijn dat een snack ja. Maar ik bedoel gewoon of een handje pinda's of een paar walnoten door een bakje yoghurt is heel gezond en goed voor je. Ik ben per keer koken 10-12 euro kwijt. En dan kook ik niks uit potjes zakjes en bakjes dus dat is nog het goedkoopste ook. (Nu vries ik ook gelijk een portie in voor een rainy day en eet er dan nog een dag van dus in totaal 2 dagen in die week maar nog een bakje voor later.) Je kan niet elke dag hetzelfde eten en gezond blijven dus je zit zeker aan 3 keer per week koken dus rond de 30/36 euro als je gezond wil koken. (Voor 7 dagen) Ja voor 5 dagen ben je minder kwijt, dan zal je een keer aan de 25/30 zitten. Maar dit is like I said alleen avond eten. Ik snap wel dat je wil besparen en dit moedig ik alleen maar aan. Maar je brengt het alsof leven van 50 euro alleen maar is weggelegd voor de rijkste laag in de samenleving. Terwijl je met die grens je nog zit in de bijstandsnorm. (Gezinnen in een bijstand leven wel van minder dan 100 dit zal zitten tussen 50 en 80 euro in de week).



    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    ^ Ik snap je punt, ik ben het er alleen niet mee eens. Laten we het daar voor nu even op houden haha.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik denk dat heel veel mensen hier zullen gaan schrikken als ze eenmaal werken, een appartement / auto / etc. moeten betalen en een gezin moeten onderhouden. (cat)

    [ bericht aangepast op 15 aug 2018 - 19:31 ]


    Ja ik snap als dat je nog thuis woont geld snel heel veel lijkt, je had mij op mijn 17e ook niet moeten zeggen dat ik straks elke week 50 euro moest uitgeven, want dat verdiende ik toen bijna niet eens met mijn krantenwijkje :') Maar geloof me zodra de mensen die hier aangaven ook nog geen ervaring te hebben met opzich zelf wonen op zichzelf gaan wonen komen jullie er wel achter dat geld toch veel minder kan kopen dan je uiteindelijk denkt. En dat dingen echt wel duurder zijn dan je verwacht. Je kan in in theorie ook wel van 10 euro per week leven zoals hierboven al eens uitgerekend maar in de praktijk gaat dat gewoon niet op.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik ben op kamers en zit tussen de 30 en 40 euro. En dan koop ik alleen het noodzakelijke. Geen frisdrank etc.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!