• Toevallig kwam ik een paar weken geleden op Facebook een post van hen tegen dat een tegenreactie was op het gebeuren op Pukkelpop met de 2 zusjes van Afrikaanse origine die met racisme te maken kregen. Dries van Langenhove, oprichter van Schild&Vrienden, reageerde dat de 2 zusjes zelf ook racistisch waren met screenshots van hun oude tweets. Hij wilde fake news tegengaan zei hij onder andere. Ik heb toen op zijn profiel gekeken en zijn Facebook pagina Schild&Vrienden. Ik kreeg hetzelfde (negatieve) gevoel als bij posts van Vlaams Belang en stelde me wel wat vraagtekens bij deze "club" dat precies op een politieke partij leek. Maar nu is het voor me duidelijk en mijn gevoel had toch gelijk...

    Gisteren stond het volop in het nieuws in België na een reportage van Pano die uitgezonden werd dinsdagavond.
    Dit is de reportage: Wie is Schild & Vrienden echt?

    Hier enkele nieuwsartikelen:
    VRT: De twee gezichten van Schild & Vrienden: rechtse beweging versus geheime groep vol racisme, seksisme en wapens
    Knack: Schild & Vrienden ontmaskerd: verhuld racisme, seksisme en wapens
    Nieuwsblad: CD&V’er en vier N-VA’ers trekken zich terug na spraakmakende reportage over Schild & Vrienden
    De Morgen: Voorzitter Schild & Vrienden na de commotie: “VRT probeert alles wat Vlaamsgezind is te framen als racistisch”
    Nieuwsblad: Slachtoffer trol-aanval Schild & Vrienden getuigt: “Racistisch, seksistisch en fascistisch”
    Volkskrant: Conservatieve Vlaamse jeugdbeweging Schild & Vrienden grossiert achter de schermen in racisme en seksisme
    GVA: Gerecht voert huiszoeking uit bij Schild & Vrienden-oprichter Dries Van Langenhove: “Dit is een politieke afrekening”
    HLN: UGent ziet geen graten in Schild & Vrienden-opvolger in raad van bestuur

    Ik heb ook een artikel erin geplaatst waarin hij zijn kant vertelt, maar ik denk dat jullie wel inzien dat hij hypocriet bezig is en het gebeuren niet goed te praten valt. Hij liegt onder andere dat een nep-profiel met zijn foto de negatieve berichten heeft geplaatst. Echter werd met dat account in de geheime chat gezegd dat de interview met Pano wel lang duurde op het moment dat Dries zelf met het interview bezig was.

    Ook interessant:
    Debat met Dries Van Langenhove op MNM die dateert van 14 nov '17: Facebook-versie of Youtube-versie
    Wikisage pagina: Schild&Vrienden
    Ik zweer dat er ook een Wikipedia-pagina was van Schild&Vrienden, waar is die heen..? o.o

    Updates:
    - Dries Van Langenhove is geschorst van UGent (Universiteit van Gent) waar hij zelfs in het Raad van Bestuur zat.
    - KU Leuven wil Dries met open armen ontvangen
    - Gerecht voert huiszoeking bij Dries en heeft zo onder andere zijn laptop in beslag genomen
    - Louis De Stoop mag in okt. Dries opvolgen in de Raad van Bestuur van UGent, maar hij zelf via een brief aangegeven dit niet te willen. Het gaat dus niet door.

    (Als iemand nog updates, artikels of video's heeft, laat het me weten.)

    Wat is jullie reactie?
    Ik ben ook benieuwd naar eventuele reacties van studenten van Ugent onder ons.

    [ bericht aangepast op 13 sep 2018 - 12:00 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Wow, ik wist niet eens dat dit gaande was? Wellicht omdat ik ook in Nederland woon, maar wow, I have no words for this.. ;/


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Debbaut schreef:
    En nog iets, ik ben dat populistisch gedoe in Vlaanderen grondig beu, nu denkt ene rotzak van studentenverening KVHV dat zijn mening ter zake doet. Hij gaf een interview en in de eerste twintig regels stonden al zoveel standpunten die elke kleuter zonder problemen kan weerleggen dat ik er moe van werd. Het ergste is dan nog dat "de trotse en bedreigde" Vlaming dit slikt als een potje coockie dough ijs van Ben & Jerry.

    Ohh, wacht, niet Vlaams genoeg. Ik bedoelde natuurlijk een raketijsje van Ijsboerke.-,-"


    Ik leef echt voor deze post :W


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Om heel eerlijk te zijn, mis ik dit totaal. Iemand die even iets extra uitleg kan geven over wat deze groep nu precies is?
    Ik heb het topic geprobeerd te lezen, maar ik snap er niets van :o
    Sommige van die plaatjes die ik zag in één van die artikelen lieten me echt schrikken. Wat erg! :o

    [ bericht aangepast op 12 sep 2018 - 11:03 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    LeFou schreef:
    Om heel eerlijk te zijn, mis ik dit totaal. Iemand die even iets extra uitleg kan geven over wat deze groep nu precies is?
    Ik heb het topic geprobeerd te lezen, maar ik snap er niets van :o
    Sommige van die plaatjes die ik zag in één van die artikelen lieten me echt schrikken. Wat erg! :o


    S&V is een Vlaamse beweging gericht op onze identiteit (of, wel, wat zij denken dat onze identiteit is, tenminste). Een beetje vergelijkbaar met Generation Identity in Groot-Brittannië, de alt-rightbeweging in de Verenigde Staten of Génération Identitaire in Frankrijk. Voor de schermen, naar het grote publiek toe, zijn het zeer rechtse mannetjes. Het soort gedachtegoed dat onze identiteit (lol, en dan zeggen dat linkse ratten aan identity politics doen :W) bedreigd wordt door de massa-immigratie (al vermoed ik dat 90% van de leden van dat soort groepen daar nog nooit een halve minuut over nagedacht heeft) en dat onze westerse familiewaarden of christelijke waarden of waarden van de verlichting (leuke combinatie, hé? Mijns inziens gaan de conservatieve religieuze waarden van dit soort groepen moeilijk samen met verlichtingswaarden, maar ook daar heeft het merendeel er wellicht nooit goed over nagedacht). Dat soort dingen. Je kan het er hoegenaamd niet eens mee zijn, maar gezien ze blijven beweren dat ze niet racistisch, seksistisch, anti-semitisch of islamofoob ingesteld zijn, zo lang mensen zich maar aan onze waarden houden (alweer: hun idee van onze waarden).

          Pano is een reportageprogramma van de VRT (de Vlaamse NPO, zeg maar). Die hebben allerlei dingen gefilmd (op afspraak met Van Langenhove) - zowel goede dingen (S&V'ers die anderen helpen, vuil opruimen, Van Langenhove die toespraken houdt, et cetera), als minder mooie dingen (vlaggen van mensen die aan het protesteren zijn kapot trekken, bijvoorbeeld). Op zich allemaal beelden waar je je vragen kunt bij stellen, maar niets compleet extreem.
          Dan komt het punt waar de documentairemaker vertelt dat-ie toegang verkregen heeft tot online, gesloten groepen van S&V - hetgeen ze uiteraard niet laten zien aan het grote publiek en waar ze ook nooit van verwacht hadden dat de VRT daar aan zou geraken, geloof ik. Daar heerst een enorme memecultuur, maar het zijn veelal enorm racistische en seksistische memes. Ik post er hieronder wel wat, onder een spoiler. Als iemand ze niet wil zien, OPEN ZE NIET! (Oh, en moderators, ik hoop dat ik deze mag posten ter illustratie?)




          Er zitten ook dingen tussen als een vrouw die zegt tegen een tafel met mannen tijdens een vergadering die zegt dat ze serieus genomen wil worden en dan, wel, serieus genomen wordt (ik weet niet of dat in Nederland ook gebruikt wordt zoals het hier gebruikt wordt? Zo niet; het is een heel platte manier van zeggen dat je seks hebt, maar de persoon die "genomen" wordt is in die situatie meestal onderdanig). Of een filmpje met huilende zwarte kindjes en er de muziek "I don't care, I love it" achter gezet.
          Er wordt als excuus gebruikt dat het maar memes zijn en dat het is om te lachen (want met memes geraak je gemakkelijker weg dan mocht je dat soort dingen gewoon zeggen, jammer genoeg), maar dat houdt om twee redenen geen steek: S&V zegt zelf dat het hun memes niet zijn (ha ha ha) en dat die memes gortig zijn, dus ze zien zelf ook wel in dat dat soort dingen compleet racistisch en seksistisch zijn én er zijn berichten van S&V'ers zelf die dergelijke dingen zeggen, maar dan zonder meme ("dikke vrouwen plaatsen zichzelf buiten de samenleving. We vragen immers niet veel van vrouwen: dat ze een goede moeder zijn en dat ze zich verzorgen, er mooi uitzien" of "ik snap niet hoe je dik en rechts kan zijn"). Er zijn ook berichten (waarvan Van Langenhove ook ontkent dat ze authentiek zijn, trouwens), waarin hij zegt dat hij weet dat de dag van het geweld nog wel gaat komen en dat hij wel weet welke kant klaar gaat zijn (of dat men fysieke training moet doorgaan bij S&V, want wie niet wil sporten om zijn lichaam gezond te houden, er niet thuishoort. Verder moet men ook wapentraining doen, want een zwarte gordel in judo kan niet op tegen zijn Glock. Ja, dat heeft hij gezegd. Of, wel, toch volgens de reportage).

          Dus, in feite zijn ze wat iedereen die er zich wat mee bezig hield wel vermoedde dat ze waren, maar nooit hebben kunnen aantonen tot nu (en zelfs nu is het moeilijk, want dit soort online groepen zijn in drie klikken verwijderd en dan kan men inderdaad zeggen dat niets van hen is). Het gerecht is er een onderzoek naar gestart (al ben ik persoonlijk geen fan van de racismewetgeving, niet omdat ik racisme niet verwerpelijk vind, want dat is wel zo, maar omdat je dat soort mensen toch niet gaat veranderen met ze te veroordelen - je moedigt dat soort gedachten enkel maar aan. Dit soort mannetjes aanvaard het gerecht toch niet, want het is illegitiem gevuld met linkse ratten, volgens hen, dus wat je er ook mee doet, veel baat zal het niet hebben).

          Da's S&V een beetje. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik niet geloof dat elk lid van die organisatie dat wist. Het is een heel hiërarchische organisatie en ik geloof oprecht dat sommige mensen ook echt dachten dat de organisatie enkel was hoe ze zich voordeden naar de buitenwereld.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Debbaut schreef:
    En nog iets, ik ben dat populistisch gedoe in Vlaanderen grondig beu, nu denkt ene rotzak van studentenverening KVHV dat zijn mening ter zake doet. Hij gaf een interview en in de eerste twintig regels stonden al zoveel standpunten die elke kleuter zonder problemen kan weerleggen dat ik er moe van werd. Het ergste is dan nog dat "de trotse en bedreigde" Vlaming dit slikt als een potje coockie dough ijs van Ben & Jerry.

    Ohh, wacht, niet Vlaams genoeg. Ik bedoelde natuurlijk een raketijsje van Ijsboerke.-,-"


    Ha, je bent niet de enige. 'k Zeg het je, de helft van die mannen neemt de praatpunten (is dat een woord? Geen idee, heb het maar letterlijk vertaald uit 't Engels, haha) klakkeloos over en denkt dat ze met iets intellectueels aan komen zetten. En De Croo heeft verdomme wel gelijk als hij zegt dat dit soort ongein aangewakkerd wordt door taalgebruik van sommige mainstream politici (Francken, o.a.).


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Applaus voor Leah voor de uitgebreide uitleg. Voordat ik het topic maakte, wilde ik ook een duidelijk verhaal in de beginpost schrijven, maar dat zou te lang duren bij mij en redelijk zwaar om het samenhangend te maken. :') Dus heb ik maar nieuwsartikelen verzameld. x'D Ik wilde er dus ook nog een Wikipedia-pagina aan toevoegen, maar die is dus door dit gebeuren verwijderd.

    Ik was ook wel benieuwd hoe ver het nieuws in NL bereikte. Niet ver dus. :p

    @Jarne: Ja, ik snapte er helemaal niets van dat ze Louis wel in de RvB UGent willen zetten. :') Dries moest er wel per direct uit terwijl het onderzoek maar net geopend was, maar zijn soort van rechterhand mag er wel gewoon in? :')


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    Applaus voor Leah voor de uitgebreide uitleg. Voordat ik het topic maakte, wilde ik ook een duidelijk verhaal in de beginpost schrijven, maar dat zou te lang duren bij mij en redelijk zwaar om het samenhangend te maken. :') Dus heb ik maar nieuwsartikelen verzameld. x'D Ik wilde er dus ook nog een Wikipedia-pagina aan toevoegen, maar die is dus door dit gebeuren verwijderd.

    Ik was ook wel benieuwd hoe ver het nieuws in NL bereikte. Niet ver dus. :p

    @Jarne: Ja, ik snapte er helemaal niets van dat ze Louis wel in de RvB UGent willen zetten. :') Dries moest er wel per direct uit terwijl het onderzoek maar net geopend was, maar zijn soort van rechterhand mag er wel gewoon in? :')


    Blijkbaar heeft de jongeman zelf wel nog een beetje verstand.
    Hij gaat zijn mandaat niet opnemen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Blijkbaar heeft de jongeman zelf wel nog een beetje verstand.
    Hij gaat zijn mandaat niet opnemen.
    Dat is eerlijk van hem. Maar met die reputatie zou ik het ook niet meer durven.


    Ik ben ook benieuwd of er iets te gevonden zal worden bij de huiszoeking al zegt mijn gevoel dat die kans klein is.


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    (...) Dat is eerlijk van hem. Maar met die reputatie zou ik het ook niet meer durven.


    Ik ben ook benieuwd of er iets te gevonden zal worden bij de huiszoeking al zegt mijn gevoel dat die kans klein is.


    Kan best. De meeste mensen hebben er geen flauw idee van hoeveel er op hun computer staat. Indien de VRT de URL van die groepen opgeslagen heeft en men merkt dat er naar diezelfde URL dagelijks x-aantal keer gesurft is, is dat al wat om mee te beginnen. De VRT zou anders nooit aan die link geraakt zijn. Maar ik weet het ook niet zeker. Als alles online gebeurt, is het heel gemakkelijk dat te verwijderen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Kan best. De meeste mensen hebben er geen flauw idee van hoeveel er op hun computer staat. Indien de VRT de URL van die groepen opgeslagen heeft en men merkt dat er naar diezelfde URL dagelijks x-aantal keer gesurft is, is dat al wat om mee te beginnen. De VRT zou anders nooit aan die link geraakt zijn. Maar ik weet het ook niet zeker. Als alles online gebeurt, is het heel gemakkelijk dat te verwijderen.


    Het voordeel is dat FB alles bijhoudt, het nadeel is dat ze daar niet echt open over zijn. Enkel in geval van terreur werken ze snel mee.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Het voordeel is dat FB alles bijhoudt, het nadeel is dat ze daar niet echt open over zijn. Enkel in geval van terreur werken ze snel mee.


    Facebook hoeft niet eens mee te werken. Als de VRT URLs heeft van zogenaamde groepen waar die memes op verschenen, en op één van die computers blijkt dat naar sommige van die URLs veel gesurft is en op die laptops worden memes teruggevonden (tegen je iets daadwerkelijk van je computer verwijderd krijgt, moet je echt wat meer doen dan op delete duwen, als ik m'n informaticavrienden mag geloven, haha), denk ik dat het gerecht daar wel wat mee aan kan. Al ben ik geen jurist, dus ik zou 't niet zeker weten.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    S&V is een Vlaamse beweging gericht op onze identiteit (of, wel, wat zij denken dat onze identiteit is, tenminste). Een beetje vergelijkbaar met Generation Identity in Groot-Brittannië, de alt-rightbeweging in de Verenigde Staten of Génération Identitaire in Frankrijk. Voor de schermen, naar het grote publiek toe, zijn het zeer rechtse mannetjes. Het soort gedachtegoed dat onze identiteit (lol, en dan zeggen dat linkse ratten aan identity politics doen :W) bedreigd wordt door de massa-immigratie (al vermoed ik dat 90% van de leden van dat soort groepen daar nog nooit een halve minuut over nagedacht heeft) en dat onze westerse familiewaarden of christelijke waarden of waarden van de verlichting (leuke combinatie, hé? Mijns inziens gaan de conservatieve religieuze waarden van dit soort groepen moeilijk samen met verlichtingswaarden, maar ook daar heeft het merendeel er wellicht nooit goed over nagedacht). Dat soort dingen. Je kan het er hoegenaamd niet eens mee zijn, maar gezien ze blijven beweren dat ze niet racistisch, seksistisch, anti-semitisch of islamofoob ingesteld zijn, zo lang mensen zich maar aan onze waarden houden (alweer: hun idee van onze waarden).

    .....


    Dankjewel voor de duidelijke uitleg! (:

    [ bericht aangepast op 13 sep 2018 - 9:48 ]


    It's never gonna happen, Guys.