• Hé Q!

    Even een vraagje, want ik dacht er ineens aan, ook al zullen er soortgelijke topics al geopend zijn.
    Maar waar zijn jullie nou helemaal klaar mee met betrekking tot boeken/verhalen? Wat haalt het bloed onder jullie nagels vandaan en wat is nu toch echt wel veel te vaak gedaan? Wat zijn je ergste irritaties en wat maakt nou echt een slecht boek?

    Ik ben benieuwd!


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Geen interpunctie of veel spelfouten. Als ik zoiets zie, klik ik al gelijk weg. Van die cliche beschrijvingen als 'ik haalde mijn hand door mijn blonde lokken' of 'ik keek naar mijn outfit. Vandaag had ik een blauw jurkje gecombineerd met *insert hele rij sierraden en hakken en weet ik veel wat voor makeup-producten' ben ik ook helemaal zat. Just give me something good, man. Iets waar ik door geraakt word en om kan huilen (niet van slechtheid aub). Echt goede verhalen/boeken zijn van die verhalen die nog dagen nadat je het uit hebt, blijven achtervolgen. Soms moet je er nog lang aan denken en dat zijn de beste verhalen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Hoofdpersonen die typische special snowflakes zijn (bijvoorbeeld het stille meisje zonder vrienden die super knap is, geweldig gitaar kan spelen en iedere jongen kan krijgen terwijl ze eigenlijk veel te verlegen is, maar dat maakt dan ineens niet meer uit, of de badboy met het zachte hartje, slechte jeugd, trauma's etc.) maar zich echt one of a kind vinden.

    En het romantiseren van depressies, eetstoornissen en traumatische ervaringen. Dat haalt me echt het bloed onder de nagels vandaan.


    26 - 02 - '16

    Wat ik vooral veel tegenkom op Wattpad is zo'n scene waarin ze dan een jurk aantrekken en dan iets plaatsen van "and it hugged her in all the right places, showing off her curves". Ik kan dat echt niet meer lezen haha.

    Of inderdaad de clichés dat iemand zichzelf totaal een buitenbeentje vindt, maar ondertussen wel superknap / slim / multitalent is.

    TaeTae schreef:
    Wat ik vooral veel tegenkom op Wattpad is zo'n scene waarin ze dan een jurk aantrekken en dan iets plaatsen van "and it hugged her in all the right places, showing off her curves"[/quote

    XD Wat? That's a thing? Die heb ik nog nooit gehoord haha, wauw wat cringy.


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Cayline schreef:
    XD Wat? That's a thing? Die heb ik nog nooit gehoord haha, wauw wat cringy.

    Trust me, it happens, a lot. :')

    [ bericht aangepast op 23 sep 2018 - 22:03 ]

    Fanfics waarbij mensen de namen van de personages niet eens goed kunnen krijgen. Brrr... Laatst iemand die Ginny Weasley Virginia noemde. Hou er dan gewoon alsjeblieft mee op en ga OC's maken of zoek een ander fandom.


    From these ashes, I will rise

    Oh, ik heb een heleboel dingen die ik haat.

    Nummer één is weggelegd voor het perfecte personage dat alles perfect doet en maar 18 jaar is (ja, ik kijk naar jou, Celaena). Ik kan perfecte personages gewoon niet uitstaan. Deze gaat ook samen met de trope die ikzelf 'talent beats hard work' noem. Hiermee bedoel ik een personage iets probeert wat hij/zij nog nooit eerder heeft gedaan en meteen 100% beter is dan al de rest, ook al heeft al de rest veel meer ervaring. Dat gaat gewoon in tegen alles wat ik graag zie: een personage dat afziet, een personage dat faalt, een personage dat stilaan beter wordt. Gooi er een 'uitverkorene' in en ik loop gillend weg. (Ja, ik heb een hekel aan uitverkorene verhalen, tenzij ze origineel gedaan zijn, zoals bv Carry On.)

    Nummer twee is weggelegd voor de liefdesdriehoek, afgetopt met een laagje insta-love *kots* Een liefdesdriehoek kan ook goed gedaan worden tho, er zijn alleen niet zoveel voorbeelden van. Ik haat het gewoon dat een liefdesdriehoek altijd hetzelfde is en het hele idee van een meisje dat op twee mannen tegelijk verliefd is, vind ik ook echt gwn ongemakkelijk? (Ook het feit dat het altijd één meisje is met twee gasten is ook zo... *zucht*) OOK... is het zo moeilijk om een gezonde relatie te beschrijven?

    En de top drie wordt afgesloten door de damsel in distress, het meisje dat altijd een man nodig heeft om zichzelf te redden. En basicly ook het feit dat auteurs er precies zoveel moeite mee hebben om een degelijk vrouwelijk personage neer te zetten, wat vreemd is, want de meeste YA auteurs zijn vrouwen.

    Ik lees vooral YA en meestal zie je daar echt tonnen van clichés en ik kan een heel boek schrijven over alle dingen die ik al heb gezien en haat.

    [ bericht aangepast op 24 sep 2018 - 15:57 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Jongen is verliefd op meisje maar durft het niet te zeggen terwijl meisje hetzelfde denkt, dan komt meisje in de problemen door anorexia/drugs/webcam/aanranding en jongen krijgt daardoor problemen met drugs/geweld/gevecht/pesten en later lossen ze alles op en hun ouders zijn vrijwel heel rustig over deze hele sensatie en daarna kussen de jongen en het meisje.

    Het speelt zich ook af op een middelbare school of iets in die richting.

    mt :D


    A to the Z

    TaeTae schreef:
    Wat ik vooral veel tegenkom op Wattpad is zo'n scene waarin ze dan een jurk aantrekken en dan iets plaatsen van "and it hugged her in all the right places, showing off her curves". Ik kan dat echt niet meer lezen haha.

    Of inderdaad de clichés dat iemand zichzelf totaal een buitenbeentje vindt, maar ondertussen wel superknap / slim / multitalent is.

    Lol yes, 'men writing women'. Het is een ding. Veel te veel nadruk op currrrves boobies en, nou ja, nog meer boobs.

    Verder vind ik Mary Sues
    en liefdesdriehoekjes niet leuk.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    De tiener held(in). Die natuurlijk de enige persoon op de hele wereld is de crisis kan verhelpen maar van tevoren helemaal niks weet natuurlijk en ook nog uit zo'n arm gezin komt! Gut gut het is wat.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    En wat denken jullie van de 'niemand kon ooit tot me doordringen tot ik in ZIJN ogen keek en ik ben nu al stapelverliefd op een jongen die ik nooit gesproken heb' dan :'D

    Of het Assepoester-narratief: het meisje waarop wordt neergekeken en dat niet mee mag doen (ongeacht waarmee dan), dat een ander uiterlijk krijgt wat ervoor zorgt dat ze mee kan doen in het leven van de mooie en populaire vrouwen, en dat ze de ideale partner (de prins, de populaire jongen, de ...) krijgt (en daarbij in sociale status stijgt).
    Dit is iets dat in zoveel boeken/films/verhalen/reality shows etc voorkomt.

    [ bericht aangepast op 9 mei 2019 - 10:02 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    En wat denken jullie van de 'niemand kon ooit tot me doordringen tot ik in ZIJN ogen keek en ik ben nu al stapelverliefd op een jongen die ik nooit gesproken heb' dan

    Ieuw ieuw ieuw. Zeker, er kan wel iets spelen als je in iemands ogen kijkt, maar potverdorie er gaat echt geen vuurwerk af, zingende engelen, en soulmate gevonden klik alles insta partner for life. Oi dat dat nog verkoopt XD


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Veel spellingsfouten en slecht gevormde zinnen zijn toch wel dingen die ik gelijk weg klik. Of “ik deed dit, en toen deed hij dat, en toen deed ik dit” 🤮

    En natuurlijk het cliché: de twee hoofdpersonen mogen eigenlijk niet van elkaar houden *om wat voor reden dan ook*, maar ze houden toch van elkaar, en dan redden ze de wereld en vind iedereen ze goed en mogen ze toch van elkaar houden yay.
    Of de hoofdpersonen zijn een man en een vrouw die goed bevriend zijn, en aan het einde van het verhaal iets krijgen. De rest van hun leven hadden ze nog nooit iets voor elkaar gevoeld, alleen vriendschap, en toen de gebeurtenis van het verhaal en *poef* ze zijn smoorverliefd. Die kennen we intussen ook al wel.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Een slechte schrijfstijl doet het voor mij vrijwel meteen al. En verder alle clichés ook. Ik bedoel, ik vind clichés soms ook oprecht leuk, als ze maar wat origineler geschreven zijn, en ik heb ze zelf ook veel geschreven, maar sommige verhaallijnen zijn zo uitgemolken dat ik er gek van word. :'D


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.