• De stelling van deze week luidt:
    Iedereen zou verplicht bloed moeten geven, één keer per jaar

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Nee,
    Dit is gewoon niet mogelijk en eigenlijk kan je hier ook niet goed over discussiëren.
    Er zijn namelijk zat mensen die wegens medische redenen geen bloed kunnen en mogen geven.

    Verder vind ik dat mensen het recht hebben zelf te beslissen wat ze met hun lichaam willen doen, en hiermee wordt die keuze afgepakt.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Nee. Eerst en vooral kan niet iedereen bloed geven. En ten tweede, je kunt mensen (ethisch gezien) niet dwingen om een 'deel van zichzelf' af te geven, het is hun lichaam.

    [ bericht aangepast op 15 okt 2018 - 21:37 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik wil liever al geen bloed geven als ik voor 't een of ander in het ziekenhuis ben.
    Als je mij graag elke keer wil laten wegrennen van die naald, dan moet het vooral ingevoerd worden. :') En hierin ben ik niet de enige.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Nee. Er zijn mensen die om medische redenen geen bloed mogen geven en daarbij is het etisch gezien helemaal verkeerd om mensen zo'n verplichting op te leggen. Sommige mensen geven om religieuze of culturele redenen geen bloed en dat is ook hun goed recht.


    26 - 02 - '16

    Nee. Een hele hoop mensen hebben ziektes waardoor hun bloed niet geschikt is, dut dat is vrij onzinnig en onoverzichtelijk. Bovendien is het wettelijk verboden om de organen van een overleden persoon zonder toestemming te gebruiken, dus dan zou het heel krom zijn om wel toe te staan dat mensen gedwongen worden om bloed te doneren.

    Nee. Naast alle eerder genoemde punten over ziekte en ethische overwegingen, vraag ik me ook af of we zoveel bloed nodig hebben? Zijn er zoveel bloeddonaties nodig? Want bloed heeft ook een houdbaarheidsdatum en het lijkt me zonde om bloed te trekken dat je weg gaat gooien. Dat vind ik inhumaan.


    From these ashes, I will rise

    Nee. Dat is niet haalbaar.
    Bloedveiligheid is nummer 1. Bloeddonatie mag wel meer worden aangemoedigd.
    Maar nee, je kunt behoorlijk onwel worden soms. En er vallen zo veel mensen al af. Dan 10% van de samenleving lopen verplichten is uhm... vreemd.
    Ik doneer zelf 2-3x per jaar O negatief. Laat mensen zelf bepalen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Nee,
    Naast de benoemde redenen denk ik wel dat het beter kan.

    Bv. Zoals inmiddels bij donatie van organen dat je het uit moet zetten of gewoon een reminder want ik denk dat veel mensen er niet aan denken


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    Nee,
    Naast de benoemde redenen denk ik wel dat het beter kan.

    Bv. Zoals inmiddels bij donatie van organen dat je het uit moet zetten of gewoon een reminder want ik denk dat veel mensen er niet aan denken

    Ik denk eerder een reminder zetten. Want afspraken maken waar mensen niet komen opdagen heeft geen zin.
    Daarbij zou het meer beloond mogen worden. De bloedvoorraad is NU krietiek voor 3 bloedtypen maar ik wil wachten tot bloedserieus omdat het dan wel beloond wordt.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Ik denk eerder een reminder zetten. Want afspraken maken waar mensen niet komen opdagen heeft geen zin.
    Daarbij zou het meer beloond mogen worden. De bloedvoorraad is NU krietiek voor 3 bloedtypen maar ik wil wachten tot bloedserieus omdat het dan wel beloond wordt.

    Je krijgt Danku-bonnen en als je er een paar spaart, krijg je een cadeautje. En je krijgt gratis eten en drinken, dus ik denk niet dat ze nog meer beloningen moeten geven. I mean, zoveel geld hebben ze nu ook weer niet.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.