• Dag allemaal, wat fijn dat je er bent,

    Ik overweeg om de Faber Castell Polychromos potloden te kopen (de set van 36 stuks). De enige reden dat ik nog twijfel is de prijs :') Ze kosten maar liefst 50 euro via Bol.com.

    Heeft iemand van jullie er toevallig ervaring mee? Zijn ze het geld echt waard? Tips, misschien? Ik teken al heel lang maar heb nog nooit met kleurpotloden gewerkt. Ik heb al wel een aantal reviews gelezen en ze schijnen erg fijn te werken.

    Oh, en ik zoek nog inspiratie voor mijn eerste tekening (mochten de potloden er echt komen). Ideetjes of verzoekjes?

    liefs (flower)

    Ik heb zelf de 120 set (mijn zus en ik zijn beiden heel creatief en kleuren er ook heel veel mee) en ik ben er super tevreden over.
    Mijn zus kleurt veel meer dan mij en zij gebruikt die potloden wel nog altijd samen met staedler en derwent potloden. De beste kwaliteit zijn wel die van faber castell. Het is een investering maar ze kleuren heel heel mooi. In combinatie met een doezelaar kan je echt prachtige dingen doen.
    Ik zal je in een pbtje even mijn zus haar kleuraccount op instagram doorsturen (die plaats ik hier liever niet openbaar) zodat je een beetje kan zien wat je er onder andere mee kan doen.
    Poolychromos zijn iig wel de beste potloden die je je kan aanschaffen. Faber Castell is imo ook het beste merk.


    A to the Z

    Ik wilde ooit heel graag polychromos maar vond die toen veel te duur als dertienjarige 😂😂😂 toen heb ik van m'n zakgeld elke keer de Lyra Rembrandt Polycolor gekocht (die nu nergens in mijn buurt meer los verkrijgbaar zijn 😭😭😭).

    Maar nu denk ik alleen maar: had ik toch maar de polychromos gekocht (ondanks dat de polycolors ook fantastisch zijn - ze zijn alleen zo slecht verkrijgbaar dat ik m'n set nooit echt aan zou kunnen vullen.)

    Dus ik zou aanraden om de echte polychromos te kopen, maar dat niet via Bol.com te doen. Bol.com is vaak onnodig duur, je kunt beter langsgaan bij een creatieve winkel. Pipoos is dan weer duurder dan bijvoorbeeld De Swaak (in Utrecht), scheelt een paar euro's. Ik zou gewoon kijken of er een creatieve winkel/kunstenaarswinkel bij jou in de buurt zit. Die kunnen je advies geven en zijn vaak ook nog goedkoper dan Bol.com. + het is gewoon veel fijner om daar je geld uit te geven zodat die fijne winkels kunnen blijven bestaan en niet uit het straatbeeld verdwijnen.



    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Ik wilde ooit heel graag polychromos maar vond die toen veel te duur als dertienjarige 😂😂😂 toen heb ik van m'n zakgeld elke keer de Lyra Rembrandt Polycolor gekocht (die nu nergens in mijn buurt meer los verkrijgbaar zijn 😭😭😭).

    Maar nu denk ik alleen maar: had ik toch maar de polychromos gekocht (ondanks dat de polycolors ook fantastisch zijn - ze zijn alleen zo slecht verkrijgbaar dat ik m'n set nooit echt aan zou kunnen vullen.)

    Dus ik zou aanraden om de echte polychromos te kopen, maar dat niet via Bol.com te doen. Bol.com is vaak onnodig duur, je kunt beter langsgaan bij een creatieve winkel. Pipoos is dan weer duurder dan bijvoorbeeld De Swaak (in Utrecht), scheelt een paar euro's. Ik zou gewoon kijken of er een creatieve winkel/kunstenaarswinkel bij jou in de buurt zit. Die kunnen je advies geven en zijn vaak ook nog goedkoper dan Bol.com. + het is gewoon veel fijner om daar je geld uit te geven zodat die fijne winkels kunnen blijven bestaan en niet uit het straatbeeld verdwijnen.




    Oh ja dit was ik vergeten
    dat is echt zo!

    je kan ook bestellen op een tekensite. Ik bestel altijd bij vanbeek en die zijn echt heel goed. Alles altijd heel mooi verpakt ook.


    A to the Z

    Ik heb zelf een ander soort potloden van Faber Castell aan moeten schaffen voor school vorig jaar, puur en alleen omdat we een blauw kleurpotlood nodig hadden voor het schetsen van ontwerpen (ik doe een Engineering opleiding, en vorig jaar moesten we veel producten ontwerpen en de lijnen moet je in het blauw schetsen). Dus alleen voor een blauw kleurpotlood heb ik een doos van 12 moeten kopen - samen met een aantal markers, fineliners en een case om dit in te bewaren dan. Logischer wijze heb ik deze dure potloden NIET gebruikt om een paar lijnen te krassen, maar wel al eens gebruikt om gewoon een tekening kleur te geven. Volgens mij waren het een soort aquarelpotloden, en ik vind dat ze best een mooie kleur geven.

    Zoals al eerder gezegd, probeer het plaatselijk aan te schaffen zodat hobbywinkels kunnen blijven bestaan en jij eventueel een los potloodje kan halen daar om je set terug aan te vullen als er eentje opgebruikt is.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Bedankt voor jullie reacties! Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat er zo veel mensen zouden tekenen met professioneel spul! Ik vind ze op Bol.com voor 50 euro, maar bij de Pipoos (ja, dat is normaal ook mijn vaste adres!) verkoopt ze voor 20 euro duurder! Dus dan is de keuze wel snel gemaakt. En over het gedeelte je set aanvullen: ook hiervoor is Bol.com beter omdat zij wel losse potloden aanbieden en Pipoos niet. Dus ik ben bang dat Bol.com hier wel een betere winkel voor is. Hoewel ik het zeker met jullie eens ben dat de fysieke winkels niet mogen verdwijnen.

    @ Ohorat, jij hebt de 120 set, merk je dan niet dat je sommige kleuren niet gebruikt omdat ze zo dicht op elkaar zitten? Of heb je alle kleuren wel nodig? (Ik ga wel voor de 36 set omdat grotere sets echt te duur worden hihi)

    Krensorae schreef:
    Bedankt voor jullie reacties! Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat er zo veel mensen zouden tekenen met professioneel spul! Ik vind ze op Bol.com voor 50 euro, maar bij de Pipoos (ja, dat is normaal ook mijn vaste adres!) verkoopt ze voor 20 euro duurder! Dus dan is de keuze wel snel gemaakt. En over het gedeelte je set aanvullen: ook hiervoor is Bol.com beter omdat zij wel losse potloden aanbieden en Pipoos niet. Dus ik ben bang dat Bol.com hier wel een betere winkel voor is. Hoewel ik het zeker met jullie eens ben dat de fysieke winkels niet mogen verdwijnen.

    @ Ohorat, jij hebt de 120 set, merk je dan niet dat je sommige kleuren niet gebruikt omdat ze zo dicht op elkaar zitten? Of heb je alle kleuren wel nodig? (Ik ga wel voor de 36 set omdat grotere sets echt te duur worden hihi)


    Pipoos is inderdaad duur. Dat zei ik ook ;) Maar er zijn zat andere hobbywinkels! Die ook echt advies kunnen geven enzovoorts.

    Voorbeelden zijn winkels als De Swaak (zit in Utrecht en verkopen ook losse potloden) of andere creatieve winkels/kunstenaarswinkels/whatever. Hebben vaak ook een website. Of zoals Ohorat zegt, bij van Beek oid


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ja natuurlijk heb je 120 potloden echt niet nodig. Ze zijn wel echt verschillend hoor, maar dat is zegmaar 'luxe'. 32 vond ik altijd wel gelimiteerd persoonlijk, maar dat komt omdat ik ook niet zo'n goede kleurder ben persoonlijk en dan wat kleuren miste. (ik teken zelf meer met marker en dan kan je wel echt kleuren mengen zegmaar)

    edit: daarbij wil ik trouwens nog even toevoegen dat zelfs met 120 potloden er nog kleuren zijn die niet bestaan in de polychromos.
    Voor heel mooi licht koel lavendel moet ik bijvoorbeeld mijn derwent set uithalen en dat is echt zo'n 'schaduwkleur' die ik heel vaak gebruik voor als ik huid in kleur. Dus zo zie je maar dat het ook wel aankomt op wat je kleurt.

    Mijn zus kleurt bijv heel veel groen en zij zweert echt bij een bepaalde groentint van Staedtler die dus niet in die 120 kleuren zitten :')

    [ bericht aangepast op 15 maart 2019 - 21:57 ]


    A to the Z

    Sorry voor de dubbelpost lol
    maar wat ik nog wou zeggen; ik zie hierboven staan ergens van dat men ook polychromos aangeschaft had die een soort aquarelpotloden waren.
    Als je echt wilt kleuren met potlood, koop dat kleurpotloden hé. Veel mensen denken 'oh ik heb twee in 1: potloden die ik mét water nog kan gebruiken ook' maar dat is echt aquarelpotloden misbruiken hahahhaa
    Als je de twee soorten vergelijkt met elkaar dan ga je zien dat een aquarelpotlood niet 'egaal vult' zegmaar. Er zit echt een korrel op of zo (kan het niet goed uitleggen maar het kleurt niet zo goed)


    A to the Z

    Ja, ik heb inderdaad ook aquarelpotloden maar die gebruik ik echt voor aquarelleren.

    Wat voor papier gebruiken jullie voor uitgebreide tekeningen met meerdere lagen? Ik las ergens dat 200 gsm aanbevolen wordt, maar dit is gauw duur. Welk gewicht gebruiken jullie en gaat dat goed? Houdt dat papier meerdere lagen? Is 120 gsm ook voldoende? (Dat is namelijk ook al best zwaar)

    Ik heb de potloden besteld en gisteren kwamen ze binnen! Dit zijn mijn eerste tekeningen. Ik vind het nog best lastig om structuur zoals vacht en veren te tekenen, daarom heb ik me vooral geconcentreerd op het kleurverloop, schaduwen en blenden. Met veel oefenen komt de rest ook wel. Het zijn in elk geval heel fijne potloden om mee te werken! Het vogeltje vind ik het mooist, de puma is niet echt een meesterwerk zullen we maar zeggen. (krul)


    En wat vinden jullie van deze? :Y)

    Ooh wow ze zijn echt heel mooi :)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    WAUW die tekeningen 😍😍😍😍😍😍😍

    je maakt me echt super jaloers.

    nu wil ik ook polychromos damn


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    WAUW die tekeningen 😍😍😍😍😍😍😍

    je maakt me echt super jaloers.

    nu wil ik ook polychromos damn

    Hihi, dank je wel! De potloden zijn hun prijs in elk geval waard!