• Hey iedereen

    Ik moet voor een opdracht op school een presentatie geven over sociale media, en vooral dus Facebook. Ik heb in mijn groepje het thema gevoelens/emoties.

    Nu heb ik twee vragen voor jullie:
    - Denken jullie dat Facebook of sociale media in het algemeen jullie emoties beïnvloed?
    - Voel je je gelukkiger met of zonder Facebook of sociale media in het algemeen?

    Als jullie even de tijd willen nemen om hier een antwoord op te geven dan zou ik dit erg appreciëren
    Alvast bedankt :)


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    Ik denk dat vooral je zelfvertrouwen een flinke deuk kan krijgen door sociale media. Het leven van iemand anders ziet er altijd beter uit dan je eigen leven, maar veel mensen staan er niet bij stil dat alleen maar de leuke dingen op facebook worden gezet.

    - Denken jullie dat Facebook of sociale media in het algemeen jullie emoties beïnvloed?
    Ik denk het wel
    - Voel je je gelukkiger met of zonder Facebook of sociale media in het algemeen?
    Ik voel me gelukkiger met denk ik - vooral als ik een leuke meme tegenkom haha. Maar ook omdat ik zo een beetje kan zien wat mijn vrienden aan het doen zijn. Dat is heel dubbel, want soms krijg ik er ook een beetje fomo van. Ik moet wel zeggen dat ik het niet heel erg zou vinden als er geen facebook meer zou zijn.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    - Denken jullie dat Facebook of sociale media in het algemeen jullie emoties beïnvloed?
    Ja,dit denk ik wel. Over het algemeen posten mensen alleen de gelukkige, blije momenten in hun leven waar ze trots op zijn.
    Hierdoor lijkt het net alsof het gras altijd groener is bij diegene en als het dan niet goed met je gaat kan dit zeer lastig zijn om mee om te gaan.
    Ik denk dat vooral jaloezie hierin speelt.


    - Voel je je gelukkiger met of zonder Facebook of sociale media in het algemeen?

    Ik heb nog niet zonder Facebook geprobeerd dus daar kan ik niet echt over praten. Echter lees ik meer de leuke nieuwsberichten, grappige verhalen en dat soort dingen op Facebook. En ja ik kijk ook hoe het met mensen gaat van bijvoorbeeld de basisschool


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    - Denken jullie dat Facebook of sociale media in het algemeen jullie emoties beïnvloed?
    Ja, omdat je sneller geneigd bent om jouw leven te vergelijken met dat van een ander en dit kan positief zijn op je humeur, maar ook negatief.
    - Voel je je gelukkiger met of zonder Facebook of sociale media in het algemeen?
    Zonder facebook ben ik wel gelukkiger. Memes kijken kan overal op internet, het nieuws lees ik liever ook gewoon op een betrouwbare website en facebook is heel beperkt in wat je te zien krijgt, zodat je nooit je horizon kunt verbreden. Daarnaast kan ik alle facebook-tokkies die overal politieke discussies starten, ook echt missen als kiespijn.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Heel kort antwoord gegeven op allebei de vragen: Ja, ik denk dat sociale media je ongelukkig maakt als je het daadwerkelijk passief gaat gebruiken en niet weet hoe te gebruiken.
          In dit geval dus Facebook, dat wordt gepromoot via elke manier en tevens op je gedrongen. Je wilt een simpel (app)spel spelen op je mobiel? Bij sommigen ben je verplicht in te loggen met je facebook-account. Ik heb zelf voor een lange tijd geen Facebook meer en sindsdien is er een last van mijn schouders gevallen.
          Daarnaast is het bewezen dat wanneer je Facebook passief gaat gebruiken op een 'verkeerde manier', je er depressief van kan worden. Dat komt doordat je jezelf met anderen gaat vergelijken (het gras lijkt altijd groener bij een ander) en het zo een scheef beeld van de realiteit geeft.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Grappig, ik doe mijn bachelorproef rond hetzelfde thema ^^
    - Denken jullie dat Facebook of sociale media in het algemeen jullie emoties beïnvloed?
    Absoluut. Als ik me verveel scroll ik wel eens door facebook of instagram en ik voel hoe dit mijn gemoedstoestand beïnvloed.
    - Voel je je gelukkiger met of zonder Facebook of sociale media in het algemeen?
    Zonder. Op sociale media is het erg makkelijk om jezelf te vergelijken met anderen. Je vraagt je al snel af: waarom heb ik niet zoveel vrienden, waarom zit ik niet op vakantie, waarom heb ik niet zo'n lichaam,...
    Ik ben van mening dat sociale media giftig zijn, en toch gebruik ik ze nog steeds.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    MT, dan kan ik dit later even invullen.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik word niet depressief als ik mensen weg zien gaan met vrienden op Facebook of er goed uitzien of leuke reisjes maken of zo, dus in normale omstandigheden heb ik niet echt last van Facebook want het interesseert me ook niet echt, dat iemand die ik al 10 jaar niet meer gezien heb is gaan zwemmen naar Centerparcs. Maar ik vind Facebook niet goed als relaties uitgaan of er liefdesverdriet is, aangezien niet iedereen Facebook verstandig gebruikt. Mensen gebruiken het om je jaloers te maken, om te tonen hoe goed ze het doen en hoe jij niemand bent in hun leven. Veel mensen worden ineens soms een beetje crazy op Facebook als hun hart gebroken is en het doelwit zijn van hun Facebook- campagne is niet altijd tof. Ik vind dat Facebook mijn gevoelens beïnvloed en niet in een positieve manier. Het is zo gemakkelijk om Facebook te gebruiken als raam in iemands leven als er geen andere vorm van contact meer is en omdat het geen juiste weergave is, kan het allemaal kwetsend of gênant worden. In zo'n situaties vind ik Facebook echt niet goed. Meestal zie je niet wat je wilt zien op Facebook in dit soort omstandigheden en is het niet eens de realiteit en dat kan wel depressieve gedachten voeden. Het is ook moeilijker om los te komen van mensen. Je kunt ze blokkeren maar dan kunnen ze een extra account aanmaken om je een chatbericht te sturen met ik mis je terwijl je er net wat verder begon te gaan. Het is zo gemakkelijk om verbonden te blijven of om jezelf naar beneden te halen en je te vergelijken met knappe figuren die bikini - foto's posten op hun eigen profiel en veel reageren terwijl jij aan de buitenkant staat en geen vorm van contact meer hebt. In break - ups wordt je van Facebook niet bepaald vrolijk.... zeker omdat je al niet goed in je vel zit in zulke fases. Dat kan je zelfvertrouwen inderdaad aantasten.

    [ bericht aangepast op 30 maart 2019 - 16:07 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie reacties
    Ik heb er echt wel iets aan en zal ook de reacties verwerken in de powerpoint.


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    ^ Tot wanneer kan je onze reacties nog gebruiken? Want ik later ook nog wel reageren als het nog nut heeft. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Rubin schreef:
    ^ Tot wanneer kan je onze reacties nog gebruiken? Want ik later ook nog wel reageren als het nog nut heeft. ^^


    Ik heb nog tot na de paasvakantie dus als je later pas een reactie kan geven is dat geen probleem. :)


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    - Denken jullie dat Facebook of sociale media in het algemeen jullie emoties beïnvloed?
    Absoluut. Ik merkte een tijdje geleden dat ik wanneer ik even niks te doen had meteen door Facebook begon te scrollen. Het moment dat ik me begon te realiseren dat ik dan gedachteloos door allemaal reclame en bullshit zat te loeren zonder echt iets op te nemen, was het moment dat ik die app verwijderde. Ik ben wel nog ingeschreven bij FB (wat heel kut is, want ik gebruik Messenger en vind de agendafunctie heel handig dus ik wil me niet helemaal uitschrijven om die redenen), maar heb de app verwijdert. Ik merk direct dat ik veel minder tijd verspil aan eindeloos scrollen. Bij Insta ben je daar toch een stuk sneller klaar mee, omdat je op een gegeven moment weer helemaal bij bent. Facebook gaat eindeloos lang door.
    - Voel je je gelukkiger met of zonder Facebook of sociale media in het algemeen?
    Ik vind het super leuk om foto's van mijn vrienden op social media te zien verschijnen, maar daar houdt het ook een beetje mee op. Ook post ik digital art op een seperate Insta-account, en dat vind ik ook tof om te doen. Verder vind ik het vooral ontzettend veel tijdverspilling.

    Het kutte is dat ik wel het gevoel heb dat ik vast zit aan deze social media. Verwijderen van Facebook is geen optie voor mij omdat ik dan toch het gevoel heb dat ik bijvoorbeeld toffe feestjes ga missen waar ik over hoor dankzij Facebook. Ook maak ik veel gebruik van de Messenger app, en het lijkt me niet dat die nog gebruikt kan worden als ik mijn Facebook account verwijder. Lastig wel.

    [ bericht aangepast op 2 april 2019 - 13:58 ]


    ars moriendi