• De stelling van deze week luidt:
    Jongeren moeten ook op de middelbare school de verkeersregels leren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Die leer je op de basisschool toch al?
    Met de stelling oneens, af en toe een informatiedag ja, maar geen lessen.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Oneens. Ten eerste hebben die leerlingen daar echt geen zin, het levert hen niks op, en er zullen ook ouders zijn die overbodig zouden vinden.
    Ten tweede, het heeft geen zin om ze op dat moment nog wat te gaan leren qua verkeersregels, naast het feit dat de pubers daar toch geen zin aan hebben en ze vinden dat ze 'al zoveel moeten doen'. Zo lang ze in groep 7 of 8 dat verkeersexamen doen, vind ik het goed.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2019 - 14:28 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Oneens, geen lessen, maar wel in het jaar dat je 18 word nog eens een paar keer herhalen op school kan geen kwaad.


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Eens. Net als lessen waarin men goed om leert gaan met geld, vaste lasten etc.


    26 - 02 - '16

    Gaan de ouders hun kinderen nog opvoeden of wat? :') Niet alles hoort op school. Daar is geen ruimte, tijd, geld of personeel voor.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Dumbo schreef:
    Eens. Net als lessen waarin men goed om leert gaan met geld, vaste lasten etc.


    Die laatste twee vind ik wel echt een must op school, op het vmbo hadden ze 1 keer in de week/maand levensonderhoud als les, en hierbij kwam dan van alles aan bod. Maar op havo en vwo en op andere scholen op het vmbo is er niet zoiets. En dit is juist de leeftijd dat veel kinderen plannen om op kamers te gaan, ze worden langzaam 18 en moeten hun eigen lasten en verantwoordelijkheden dragen en niet iedereen leert het thuis. Dus ik vind levensonderhoud wel een goede voor scholen. Want er zijn ook veel ouders die zelf niet weten hoe die dingen werken.

    [ bericht aangepast op 12 mei 2019 - 18:12 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Verkeersregels krijg je op de basisschool al en ik ga er gewoon vanuit dat kinderen dit van hun ouders leren. Het is heel makkelijk om alles op de school af te schuiven, maar dan moeten daar eerst mensen voor komen. Hell, er zijn al te weinig mensen voor de reguliere vakken, laat staan voor dit soort dingen. Ik zou er voor zijn om gezinnen te ondersteunen of om cursussen te organiseren zodat ze meer leren van dit soort dingen, maar scholen opzadelen met dit soort dingen? Nope.

    Op kamers gaan wordt overlegd met de ouders, dus die zullen er echt wel wat aan doen om hun kinderen de basics bij te brengen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik werd net in een fietsenstalling aangereden door een scooter 😂 die mag in ieder geval wel de verkeersregels gaan leren (crosste daarna snel weg).

    Maar echt lessen op de middelbare school... Nee.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Heeft geen zin,
    Iedereen die een beetje heeft opgelet op de basisschool kent de verkeersregels.
    Het enige punt is dat middelbare scholieren zich er niet aan houden maar dat valt niet op te lossen met extra verkeersles


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    xMinion schreef:
    Oneens, geen lessen, maar wel in het jaar dat je 18 word nog eens een paar keer herhalen op school kan geen kwaad.


    Let me share this whole new world with you

    NS_ schreef:
    Die leer je op de basisschool toch al?
    Met de stelling oneens, af en toe een informatiedag ja, maar geen lessen.

    Ik ben hier eens en oneens mee, maar als ik alle dingen bij elkaar op zou tellen, denk ik dat het meer oneens zal zijn.
    Ja, het is belangrijk dat men weet wat die verkeers regels zijn, maar ik denk niet dat iemand zal interesseren daar een compleet vak over te hebben, of les te geven, inderdaad.
    Het zou misschien beter passen als een soort hoofdstuk bij Maatschapijleer, ofzo. xD


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Ferdinand schreef:
    Gaan de ouders hun kinderen nog opvoeden of wat? :') Niet alles hoort op school. Daar is geen ruimte, tijd, geld of personeel voor.

    Hier ga ik toch even op reageren. Verkeersregels gaan over meer dan alleen 'steek de weg over op het zebrapad' en al die simpele dingen. Als fietser ben je een bestuurder en wordt je geacht de verkeersregels te kennen, dat gaat ook over dingen als voorrang geven aan rechts, stoppen voor haaientanden, geen voorrang hebben op een zebrapad, de verkeersborden kennen, etc. Nu, de meest standaard dingen zullen ouders wel weten, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik, voordat ik voor mijn theoretisch rijexamen ging, ook niet wist dat een fiets niet in een straat mag rijden waar een verbodsbord bij staat. En niet iedere ouder heeft de verkeersregels even goed meegekregen (mijn mama had tot vier jaar geleden geen rijbewijs), maar dat maakt niet dat ze hun kinderen niet goed hebben opgevoed.

    Ik vind ook niet dat er een apart vak moet komen én dat is de stelling ook niet. De stelling is dat ze de verkeersregels leren, de manier waarop wordt niet vermeld. Dat kan bv ook door één voormiddagje er interactief mee bezig te zijn, of door bv een hoofdstuk eraan te besteden in een ander vak. Of doe desnoods een simpele quiz om te weten hoe goed ze zich bewust zijn van de verkeersregels.
    Daarnaast denk ik ook wel dat het nodig is. Het is me serieus al eens overkomen dat ik rustig aan het fietsen was op een rotonde en een kind schreeuwt 'voorrang van rechts!' en hij met zn hele bende voor me inschiet, terwijl er haaientanden op de grond stonden. Dat fietsers moeten afstappen bij een zebrapad, of dat ze geen voorrang hebben op een oversteekplaats voor fietsers, is ook niet iets dat zo voor de hand liggend is bij jongeren. Daarnaast kan het ook geen kwaad om te weten waar die dode hoek van een vrachtwagen nu precies zit, en andere dingen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dat leer je toch al op de lagere school?
    Anders leren tieners het als ze de theorie leren om auto te rijden