• #T H I S T I M E I M V O T I N G


    Hi beste Quizletters!

    Zoals jullie misschien al weten – of misschien ook niet, maar in dat geval zegt de topictitel waarschijnlijk al genoeg – kunnen we heel binnenkort weer naar de stembus; we mogen namelijk stemmen voor het Europees Parlement!
          Nu heb ik dit topic niet gemaakt om dat mede te delen – nou ja, ook – maar ik wilde eigenlijk wat licht werpen op een probleem dat al jaren speelt bij deze "Europese Parlementsverkiezingen". Nu is het zo dat bij deze verkiezingen veel mensen zich onthouden van stemmen en dat komt vaak door één reden: ze hebben geen idee wat het Europees Parlement nou eigenlijk doet. Dus hierbij de vraag: gaan jullie stemmen? En zijn jullie al bekend met de werking van het Europees Parlement en waarom het nuttig is om te stemmen?
          Als je antwoord op die laatste vraag "nee" is, geen zorgen, hieronder leg ik de basiswerking uit van het Europees Parlement en post daarbij nog wat handige linkjes naar stemwijzers etcetera.

    Wat is het Europees Parlement nou eigenlijk?
    Maar goed, het Europees Parlement dus. Het Europees Parlement telt 751 zetels en in tegenstelling tot de andere dire organisaties van de EU, vertegenwoordigt het écht de Europese burger. De politici die in dat parlement zitten, worden namelijk direct gekozen door de burgers. Daarom is het belangrijk dat je een stem uitbrengt tijdens de Europese Parlementsverkiezingen, omdat jij dan mee kan bepalen wie er Nederland gaat vertegenwoordigen in het parlement.

    Maar wat doet het Europees Parlement dan? Het Europees Parlement is één van de belangrijkste organisaties binnen de EU wanneer het aankomt op wetten. De andere drie organisaties zijn de Europese Commissie (deze bestaat uit Eurocommissarissen, denk aan Frans Timmermans, die overigens ook vicevoorzitter is van de commissie); de Europe Raad (deze bestaat uit alle regeringsleiders van de 28 lidstaten -27 na de Brexit- van de EU, dus Mark Rutte zit in de Europese Raad) en de Raad van Ministers, ook wel Raad van de Europese Unie (de samenstelling van deze raad is veranderlijk: in deze raad komen namelijk alle ministers uit de 28 lidstaten samen van het terrein waar de wet over gaat, zoals bijvoorbeeld landbouw).
          Het Europees Parlement bepaalt samen met de eerder genoemde Raad van Ministers welke wetten er uiteindelijk worden aangenomen. Deze wetten gelden voor de hele EU en hebben dus ook effect op jou.
    Het tot stand komen van zo'n wet gaat als volgt (kort door de bocht dan): wetten komen tot leven bij de Europese Commissie, waar ze nog "ideeën" of "initiatieven" worden genoemd. Wanneer deze zijn goed gekeurd door de Europese commissie, komen deze ideeën terecht als "voorstellen" bij zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement. De laatste twee overleggen nauw met elkaar en kunnen deze voorstellen afwijzen, deze worden dan terug gestuurd naar de Europese Commissie. Het Europees Parlement heeft dus heel veel macht in het aannemen en afwijzen van wetsvoortellen, immers, als het Europees Parlement het nog niet eens is met de wet, wordt hij nog niet aangenomen, zelfs als de Raad van Ministers wel al heeft toegestemd.

    Handige linkjes
    • Overzicht van de deelnemende partijen: kiesraad.nl
    • Stemwijzer: eu.stemwijzer.nl
    • Jongerenkieswijzer. Deze stemwijzer bevat vooral stellingen die zaken zoals klimaat en onderwijs aankaarten, dingen die zeker belangrijk zijn voor de jeugd van Europa: jongerenkieswijzer.nl
    • De stemwijzer van de Volkskrant: Stemchecker

    Topic regels
    • Gesprekken over deze verkiezingen worden aangemoedigd!
    • Laat echter ieder wel in z'n waarde: respecteer andermans meningen.
    • Dat wil niet zeggen dat je disrespectvolle dingen mag zeggen, trolls en dergelijke worden gemeld.
    • Voel je zeker niet verplicht om bekend te maken op wie je gaat stemmen, dat is privé en hoef je alleen te delen als je dat wilt.

    EDIT: Gezien de pollvraag het hieronder niet doet: Ik ga stemmen op 23 of 26 mei!


         

    [ bericht aangepast op 16 nov 2020 - 16:23 ]

    Ga jij stemmen op 23 mei?


    I just caught the wave in your eyes

    Ginsburg schreef:
    Misschien een stom verzoek, maar iemand die dit topic misschien in de spotlight wil zetten? Hoe meer aandacht voor het EP hoe beter, denk ik zo :)


    Ik heb niet het gevoel dat iemand nog naar die spot kijkt nu het daar zo onopvallend staat, maar ik heb het er toch maar ingezet. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Klaar schreef:
    (...)

    Ik heb niet het gevoel dat iemand nog naar die spot kijkt nu het daar zo onopvallend staat, maar ik heb het er toch maar ingezet. (:


    Ahh dankjewel, en dat is waar — ben al een tijdje niet meer op Q geweest dus was helemaal vergeten dat 'ie een beetje weggemoffeld is :/


    I just caught the wave in your eyes

    Ricciardo schreef:
    Is er iemand die weet welke partijen tegen Artikel 13 zijn? Want ik zou graag nog op AO3 en Tumblr en zo willen zitten en dan alles erbij zien.


    Er is al over artikel 13 gestemd door het huidige Europees Parlement (ze hebbe nvoor gestemd) en de Raad heeft ook al voor gestemd, dus helaas is niet veel meer te doen...


    I just caught the wave in your eyes

    Kjk al jaren nuet meer

    De titel is op verzoek aangepast.
    Nu klopt de datum in de titel voor zowel de Belgen en Nederlanders hier (:


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Fles schreef:
    Kjk al jaren nuet meer
    ..

    Ik neem aan dat je het over het Eurovisie Songfestival hebt? Want dat staat compleet los van de Europese Parlementsverkiezingen...


    I just caught the wave in your eyes

    Ja, ik ga zeker stemmen! Zoals altijd laat de stemwijzer me weer op groenlinks uitkomen, de partij waar ik ook bij zit, dus dat gaat hem worden waarschijnlijk.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    In België is het verplicht om te gaan stemmen. Dus ik moet wel... Sowieso moeten we die dag ook voor het Vlaamse en Nationale parlement gaan stemmen... Ik vind het alleen een beetje dom, aangezien we in oktober nog maar zijn gaan stemmen voor de gemeente- en Provincieraad. Volgens mij veel goedkoper om in één keer alle vijf te organiseren dan 2x apart te gaan stemmen.

    Ik weet op welke partij ik ga stemmen (aangezien ik lid ben van die partij) en mijn voorkeurstemmen gaan naar alle vrouwen op de lijsten. Vrouwen aan de macht!
    Ik weet niet of het in Nederland zo is, maar in België mag je binnen één lijst (dus van dezelfde partij) meerdere voorkeurstemmen geven. Dus ik stem op alle vrouwen op de lijst.

    Veel plezier met stemmen! En euh kies goed hé (Als in, laat je niet beïnvloeden door anderen. Weet wat je wil, en zoek ernaar in partijprogramma's)


    “No woman gets an orgasm from shining the kitchen floor. ” - Betty Friedan

    Ik ga sowieso stemmen, maar ik twijfel zelf ook nog tussen Volt en GroenLinks... Uit de stemwijzer kwam Volt, met daarna GroenLinks (en bij de Volkskrant GroenLinks, aangezien Volt daar niet meegenomen wordt), maar het is natuurlijk nog wel een vrij nieuwe partij, dus ik wil ook niet mijn stem weggooien...
    Ze waren ook afgelopen weekend op tv bij Pauw, en daar vond ik ze ook al wel erg goed overkomen, dus misschien dat ik gewoon op Volt stem... Ga er nog maar even goed over nadenken, haha

    Also, ik kwam op dit topic via de spotlight, dus het werkt nog wel (;


    Don't make people into heroes, John. Heroes don't exist, and if they did, I wouldn't be one of them.

    Ginsburg schreef:
    (...)..

    Ik neem aan dat je het over het Eurovisie Songfestival hebt? Want dat staat compleet los van de Europese Parlementsverkiezingen...


    Echt he! 😂

    Gisborne schreef:
    Ik ga sowieso stemmen, maar ik twijfel zelf ook nog tussen Volt en GroenLinks... Uit de stemwijzer kwam Volt, met daarna GroenLinks (en bij de Volkskrant GroenLinks, aangezien Volt daar niet meegenomen wordt), maar het is natuurlijk nog wel een vrij nieuwe partij, dus ik wil ook niet mijn stem weggooien...
    Ze waren ook afgelopen weekend op tv bij Pauw, en daar vond ik ze ook al wel erg goed overkomen, dus misschien dat ik gewoon op Volt stem... Ga er nog maar even goed over nadenken, haha

    Also, ik kwam op dit topic via de spotlight, dus het werkt nog wel (;


    Ja ik vond ze ook erg goed bij Pauw! Sowieso verbaasd het me eigenlijk hoeveel mensen Volt kennen en er ook op gaan stemmen, dus wie weet. Volgens mij is deze partij heel populair onder jong Europe (en het is ook nog eens een pan-Europese partij, dus dat hebben ze ook in hun voordeel I guess).
    En uiteindelijk moet je je ook niet (helemaal) laten beïnvloeden door de grote van een partij — als deze je standpunten het best representeert, verdient 'ie gewoon je stem, niet waar?

    Haha gelukkig dat de spotlight nog z'n nut heeft behouden


    I just caught the wave in your eyes

    Ik ben ook gekomen via de spotlight!

    Ik moet zeggen dat ik me er nog niet echt in heb verdiept. Het wordt mijn eerste keer stemmen, dus dat ga ik ook zeker doen. Ik heb een test gemaakt waaruit kwam dat ik op de VVD zou moeten stemmen, maar ik moet nou zeggen dat ik het de laatste tijd niet altijd meer met ze eens ben. Dat wordt nog even orïenteren dus.

    Edit: Met de jongerenkieswijzer kom ik uit op SP (echt het tegenovergestelde dus, haha), D66 en Volt. Ook lekker verduidelijkend, maar niet heus.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2019 - 20:52 ]


    you don't love me the way that i love you // Heizer is nu Fagerman

    Ik kan zelf niet stemmen want ik zit in bet buitenland, maar ik heb mijn zus gemachtigd dus zij doet het voor mij!


    Good people are like candles, they burn themselves up to give others light

    Goed dat je dit topic hebt gemaakt om het meer onder de aandacht te brengen! 😊 En je uitleg heeft me ook wijzer gemaakt waarvoor we stemmen. Thanks!

    Ik ben sowieso van plan te gaan stemmen. Niet omdat het verplicht is in België, maar omdat ik het ook zelf belangrijk vind. Ik vind het zelf wel moeilijk, want uiteindelijk vind ik geen van onze partijen echt helemaal goed. 😕 ik heb de stemwijzer gedaan en kwam op een partij uit waar ik niet op wil stemmen, maar misschien dat ik op de tweede uitkomst stem waar ik overigens ook eerst over dacht niet op te stemmen. Maar als de stemkiezer zegt dat ik veel met de standpunten van die partij overeenkom, dan is het logisch dat ik dan toch een van die twee kies.

    Ik heb nog niet echt van Volt gehoord, maar ik ga eens bekijken. Het klinkt wel als eentje waar ik ook nog wel op wil stemmen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik houd me niet zo bezig met de politiek, maar mijn stem verloren laten gaan, doe ik sowieso niet.
    Als vrouw mag je pas sinds 1919 stemmen, dus zolang ik mag stemmen als vrouw, stem ik ook.
    Bij de stemwijzers kwam GroenLinks er voor mij uit.

    [ bericht aangepast op 19 mei 2019 - 21:44 ]


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."