• Hoi!

    Ik woon dus op kamers en aangezien m'n huisgenootje relatief kieskeurig is met avondeten eten we vrij vaak hetzelfde. Dus dan word je niet creatief met avondeten.

    Vaak eet ik dan als ik alleen eet iets van spinazie ofzo, omdat ik dat erg lekker vind en anders niet eet. Maar ja, ik wil eigenlijk gewoon een soort receptenboekje met daarin de favoriete gerechten van mensen. Zodat ik er daar eentje uit kan kiezen om te maken als ik voor mezelf moet koken (dat is in ieder geval de komende vier dagen zo).

    Ik vind het leuk om te koken, maar doordat ik de rest van de week vrij standaard hetzelfde eet, ben ik de inspiratie kwijt om zelf iets te maken haha. Dus ja, dan wordt het weer ingrediënten intypen bij de AH en kijken welk recept me wel aanspreekt. Maar dat is toch anders dan wanneer het iemands lievelingsgerecht is.

    Dus: wat is jullie lievelingsgerecht?
    Een linkje naar het recept of het recept uittypen in een reactie als het niet online staat wordt gewaardeerd :) Ik ben op zoek naar lekkere recepten!

    - Alles mag, ik eet alleen echt geen vis of champignons maar die kan ik altijd door iets anders vervangen :) -


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    lovelyreads schreef:
    Yeeeey ik blijf dit topic volgen voor kookinspiratie! Hierbij mijn favoriete recepten: snel, gemakkelijk en met veel groenten :)
    Ik volg de recepten nooit helemaal, maar ben altijd zelf aan het uitproberen wat ik lust (of wat toevallig net in de aanbieding is ;))

    - Thaise kokossoep: https://chickslovefood.com/recept/18869/
    - Bietensalade met kikkererwten en geitenkaas (je kan ook feta kiezen als je dat lekkerder vindt): https://www.mindyourfeed.nl/recepten/lunch/salade-met-kikkererwten-rode-biet-en-geitenkaas/
    - Pasta pesto (homemade pesto vind ik iets te enthousiast, zelf gebruik ik gewoon een potje): https://ashleywillems.nl/diner/pasta-pesto-met-kip-en-spinazie/
    - Kip met spitskool en rijst: https://www.lekkerensimpel.com/kip-met-spitskool/
    - Gnocchi met sperziebonen en andere groenten die je toevallig nog in huis hebt liggen: https://chickslovefood.com/recept/kom-vol-gnocchi/


    Haha, pasta pesto is echt gewoon studentenvoer no 1 :'D kan ik ook echt oneindig eten. Kokossoep klinkt goeeeeeed. En die spitskool met rijst ook eigenlijk :D
    Bietensalade... ik hou niet zo van bieten maar de rest kan ik natuurlijk ook bij rode kool oid doen, dat vind ik wel lekker 😂

    lovelyreads schreef:
    Oh en wat ik wel regelmatig maak: mie met kip en paksoi. Je moet wel van citroen houden bij dit recept. En als je een extraatje hebt een keer of het is in de aanbieding, is dit ook heerlijk met gamba's.

    Mie koken volgens gebruiksaanwijzing.
    Het witte gedeelte van de paksoi in grove reepjes snijden, de bladeren haal je er vanaf en houd je apart voor later.
    Kip alvast in stukjes snijden en marineren in kipkruiden en beetje olie (paprikapoeder, cayennepeper, zout etc.)
    Knoflook en uien fijn snijden en bakken.
    Vervolgens de kip er bij en als deze gaar is gooi je de witte stukjes paksoi erbij. Deze hoeven maar enkele minuten te bakken, want ze moeten knapperig blijven.
    Op dit moment doe je er ook citroensap bij, zoveel als je zelf lekker vindt.
    Als laatste doe je de paksoibladeren in grove stukken erbij en die hoeven maar een minuutje tot ze een beetje slap zijn.

    Ennn tadaaaaa




    Gamba's is vis/schaaldieren toch? Die skip ik. Maar verder klinkt het gerecht zeker het proberen waard :D

    Nilas schreef:
    Oh en orzo! Dat is een Grieks rijstgerecht met pesto, pijnboompitten, paprika en, ja toch, champignons. Je kunt er ook nog kipfilet in doen, maar vegetarisch is ook een optie. En vergeet de geraspte kaas niet. :Y) Ik weet alleen niet precies hoe het wordt gemaakt want mijn vriend maakt het altijd voor ons.


    Klinkt goed behalve de champignons, bah, vieze dingen. Ik hou van Grieks, van pesto, van pijnboompitten, van paprika en van kip en geraspte kaas. Ik ga 'ns een recept zoeken!

    Slughorn schreef:
    Burritos van Knor of boerenkool.
    Alleen dat laatste eet ik echt alleen in de winter (':

    Mocht je nog leuke nieuwe recepten willen zien, kijk even op de site van project gezond! Zijn vaak simpele gerechten, maar toch anders. Het is eigenlijk een site om af te vallen, maar ik gebruik alleen de recepten ^^ (Ik weet btw niet hoeveel recepten er staan, ik heb een boek ervan gekocht)


    Wist je dat ze boerenkool ook in Eritrea eten? Ik dacht dus echt dat dat iets typisch Nederlands was maar daar staan schijnbaar hele velden vol met boerenkool :'D Ik houd er alleen niet zo van.

    Thanks voor de tip van die site! Ga ik spieken :D

    Arsinoe schreef:
    (...)
    Er staat dat je zelf je tomaten moet pellen en pureren maar dat doe ik nooit. Wij pakken meestal zo'n blik met blokjes en doen daar 3/4 gesneden plakjes jalapeño in en pureren het dan met de staafmixer. Met zo'n pot jalapeño's doe je echt eeuwen trouwens, als je ze niet zo vaak eet.
    Daarna vullen wij de pannenkoekjes met saus en leggen die in een ovenschaal, overige saus eroverheen met creme fraiche & geitenkaas, en in de oven tot het er lekker bruin(ish) uitziet.


    Pakje gezeefde tomaten kan ook toch? :) Jalapeño is echt vet heet man :'D maar nomnomnom

    lovelyreads schreef:
    En als je echt even niet weet wat je moet maken, kan je altijd nog een kijkje nemen in dit kookboek: https://www.boredpanda.com/children-pre-kindergarten-cook-book-recipes-jordan-adams/
    Ik kwam 'm net tegen en vind het echt geweldig :')


    Hahahahahhahahahahah die is echt briljant 😂 hoe bedenken die kinderen 't

    MacGyver schreef:
    Pasta Carbonnara - Link naar recept
    Hier kan ik dus nooit genoeg van krijgen. Het liefst eet ik alle drie de borden leeg, maar ja, pa en ma moeten ook wat te eten hebben. Ik gebruik in plaats van de kaas in het recept gewoon jong belegen geraspte kaas (meestal ook wel iets meer dan 75 gram) en ik doe er nooit peterselie in.

    Griekse pastasalade - gebaseerd op dit recept
    In plaats van rauwkost gebruiken wij altijd veldsla en doen er geen munt in. Tzatziki is trouwens heel makkelijk zelf te maken. Je neemt ongeveer een halve komkommer, raspt die (met of zonder schil, net wat je wil), knijpt de rasp goed uit en doet dit in een bak(je). Daarna pak je een of twee teentjes knoflook(eerst schilletje eraf) en perst die in het bak(je). Daarna doe je er yoghurt erbij en roert dit door elkaar. Eventueel kan je er nog wat peper in doen. Ik zou niet meer dan twee tenen knoflook er in doen, want ik proef de knoflook altijd goed in de tzatziki.

    Pastasalade met ei - Link naar recept
    Ik doe de asperges er altijd apart in, want mijn ouders houden er wel van en ik niet.

    Zoals je ziet, ben ik nogal fan van pasta! Ik eet ook andere gerechten waar geen pasta in voor komt. Maar deze gerechten ken ik goed en zijn ook vrij snel te maken. Daarnaast zijn de salades ook lekker als het weer warm wordt en je misschien geen zin hebt in een warm gerecht.


    Met warm weer heb ik inderdaad geen zin in warme gerechten, dan zijn pastasalades ideaal. Thanks voor de recepten! Ik houd niet zo van aardappelen dus mijn voorkeur gaat ook uit naar pasta haha, pastamonster.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Also: ik heb vandaag voor 't eerst witlof gemaakt. Normaal gesproken vind ik dat niet zo lekker, maar nu wel.

    Wat ik heb gedaan: 2 stronkjes witlof (best veel voor 1 persoon tho 😅) klein gesneden en goed gewassen. Half zakje kaassaus erbij gedaan, daarbij moest voor een heel zakje 250 ml water maar ik heb er 125 ml melk bij gedaan. Dat gewoon gekookt, in een ander pannetje 2 aardappels geschild en in blokjes gesneden en in een kleine steelpan een chipolataworstje gebakken. Eerlijk, was best wel heel erg lekker! En naar verhouding ook super goedkoop. I mean: 2 stronkjes witlof: 37 cent. Omgerekend was het worstje ook maar 24 cent (zaten er 6 in een verpakking van 2,25 die 35% korting had omdat het morgen op moest zijn. Hehehehe, vriezerrrr). En de aardappels waren ook niet zo duur, de kaassaus ook niet.

    Vanuit m'n luiheid om een extra pannetje te pakken voor de kaassaus en het niet willen koken van witlof in water (want vet bitter), heb ik de witlof in de kaassaus gekookt 😂 succes.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Also: ik heb vandaag voor 't eerst witlof gemaakt. Normaal gesproken vind ik dat niet zo lekker, maar nu wel.

    Wat ik heb gedaan: 2 stronkjes witlof (best veel voor 1 persoon tho 😅) klein gesneden en goed gewassen. Half zakje kaassaus erbij gedaan, daarbij moest voor een heel zakje 250 ml water maar ik heb er 125 ml melk bij gedaan. Dat gewoon gekookt, in een ander pannetje 2 aardappels geschild en in blokjes gesneden en in een kleine steelpan een chipolataworstje gebakken. Eerlijk, was best wel heel erg lekker! En naar verhouding ook super goedkoop. I mean: 2 stronkjes witlof: 37 cent. Omgerekend was het worstje ook maar 24 cent (zaten er 6 in een verpakking van 2,25 die 35% korting had omdat het morgen op moest zijn. Hehehehe, vriezerrrr). En de aardappels waren ook niet zo duur, de kaassaus ook niet.

    Vanuit m'n luiheid om een extra pannetje te pakken voor de kaassaus en het niet willen koken van witlof in water (want vet bitter), heb ik de witlof in de kaassaus gekookt 😂 succes.

    ik zie nu echt een pan met een shitload aan kaassaus voor me met twee van die stronkjes witlof die erin verdrinken, HAHA

    & gezeefde tomaten kan ook inderdaad, maar ik vind het lekker als er nog een beetje stukjes tomaat in zitten

    [ bericht aangepast op 8 juni 2019 - 13:45 ]


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Oeh dit topic ga ik ook even volgen :)
    Enne... ik lust ook geen vis en champignons dus dit topic is dan perfect voor mij haha

    De enige tip die ik je voorlopig kan geven is voor ovenaardappeltjes
    Recept namens mijn stiefvader en ik ben er zelf ook gek op
    Je verwarmt de oven voor op 180 graden en pakt een paar aardappels.
    Deze snij je in partjes en breng je op smaak met Bruschetta, citroenpeper, scheutje olijfolie, knoflookpoeder, zout en peper.
    Dit mix je een beetje door elkaar en gaat vervolgens voor 20 min de oven in.
    Na 10 min even de aardappelpartjes draaien in de oven en klaar..
    Echt een aanrader!

    Ik heb van mijn moeder ook een heel kruidenpakketje gekregen die ze bij de markt heeft gehaald.
    Dus daar ben ik nu een beetje mee aan het experimenteren haha


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Derks schreef:
    (...)

    Met warm weer heb ik inderdaad geen zin in warme gerechten, dan zijn pastasalades ideaal. Thanks voor de recepten! Ik houd niet zo van aardappelen dus mijn voorkeur gaat ook uit naar pasta haha, pastamonster.


    Ook lekker voor een picknick of als bijgerecht. Mijn moeder heeft een van de pastasalades wel eens mee genomen voor het kerstdiner bij oma. Gekookte aardappelen en aardappelpuree kan je me niet blij mee maken. Maar gebakken aardappelschijfjes en aardappelkroketjes (en vergelijkbare producten) vind ik heerlijk. Vooral met mayonaise erbij. Fijn om nog een pastamonster te ontdekken. ;)

    Misschien is waldorf salade dan ook wel iets voor jou.

    Voor 2 personen

    Ingrediënten
    - 1 appel
    - 1/4 komkommer
    - Handje walnoten
    - 150 gram kipfilet
    - 2 eetlepels mayonaise

    Kook de kipfilet(s) tot ze gaar (wit) zijn en giet ze af. Snij de kip in stukjes en doe die in een kom. Schil de appel en komkommer, haal de zaadlijsten uit de komkommer. Snij de appel en komkommer in stukjes, doe die in de kom erbij. Maak de walnoten iets kleiner, door middel van breken of hakken met een mes. Doe de walnoten dan samen met de mayoniase in de kom en hussel alles door elkaar. Tada, je bent klaar! :)



    Physics is awesome

    Stoofvlees. Dat maak ik dus helaas nooit voor mezelf omdat het vlees duur is en het zooo lang duurt.

    Ik ben wat aan het afvallen dus ik probeer niet zoveel koolhydraten te eten. Wat je dan krijgt is gerechten zoals deze:

    - Een meergranen-triangelbroodje met vis, ei, champignons en erwtenpuree (diepvrieserwten koken 5 min, dan huttenkase erbij en pureren).
    - Chili zonder iets van rijst. Dus bonen, tomatenblokjes, (kip)gehakt, paprika, tomatenpuree, kruiden en magere yoghurt voor erbij.
    - Salades. Hou van salades, want voeg bijna nooit sla toe. Pak de groenten die je lekker vindt, pak een proteïnebron, iets crunchy en iets van kaas.
    - Zelfgemaakte soep. Ik eet graag courgettesoep. Ui, knoflook, courgette aanbakken, dan water en bouillonblokjes, halfuurtje laten koken en pureren.
    - Grieks. Kipgyros, griekse salade (feta, tomaat, komkommer), zelfgemaakte tzatziki en een pita bread.

    Ik kijk vaak naar de bonus van de AH en dan bouw ik mijn gerechten daar omheen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Also, ik heb zojuist m'n avondeten in 3 minuten gekookt. Echt 3 minuten (oké, en de waterkoker was nog warm van de thee die ik had gezet).

    Deze maïskolven van €1,99 wat gaatjes in de verpakking geprikt (beeld je in dat ik agressief met een vork in de verpakking zit te prikken) en 3 minuten in de magnetron gedaan.
    Ondertussen heb ik het water uit de waterkoker wat nog soort van heet was in een klein pannetje gedaan, opnieuw aan de kook gebracht, van het vuur afgehaald, 125 ml melk en 20 gram vloeibare boter bij gedonderd, zakje aardappelpureepoeder (in Duitsland gekocht, dat merk is in Nederland niet verkrijgbaar dus weet niet meer hoe duur het was), even doorgeroerd, minuutje laten staan, doorgeroerd en op bord geflikkerd en wat oregano overheen gestrooid. Ondertussen waren de maiskolven klaar, uit de verpakking geritst en op bord gegooid, beetje vloeibare boter erover (ja, andere boter stond leeg in de koelkast - handig, huisgenootje) en wat zout.

    Nomnomnomnom.

    Oké, die maiskolven zijn in verhouding wat duur maar ik vind het echt super lekker en het was super snel klaar, dusja :'D


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Arsinoe schreef:
    (...)
    ik zie nu echt een pan met een shitload aan kaassaus voor me met twee van die stronkjes witlof die erin verdrinken, HAHA

    & gezeefde tomaten kan ook inderdaad, maar ik vind het lekker als er nog een beetje stukjes tomaat in zitten


    Hahahaha, neeee, het was echt een klein pannetje. De witlofstronkjes waren fijngesneden en waren half ondergedompeld in de kaassaus, half staken ze nog uit (dus heb goed zitten roeren - ook omdat anders alles aanbrandde).

    Ik koop meestal 1 of 2 tomaten los (is +- 30 cent ofzo) en dan snijd ik die in blokjes om erdoor te doen :)

    MacGyver schreef:
    (...)

    Ook lekker voor een picknick of als bijgerecht. Mijn moeder heeft een van de pastasalades wel eens mee genomen voor het kerstdiner bij oma. Gekookte aardappelen en aardappelpuree kan je me niet blij mee maken. Maar gebakken aardappelschijfjes en aardappelkroketjes (en vergelijkbare producten) vind ik heerlijk. Vooral met mayonaise erbij. Fijn om nog een pastamonster te ontdekken. ;)

    Misschien is waldorf salade dan ook wel iets voor jou.

    Voor 2 personen

    Ingrediënten
    - 1 appel
    - 1/4 komkommer
    - Handje walnoten
    - 150 gram kipfilet
    - 2 eetlepels mayonaise

    Kook de kipfilet(s) tot ze gaar (wit) zijn en giet ze af. Snij de kip in stukjes en doe die in een kom. Schil de appel en komkommer, haal de zaadlijsten uit de komkommer. Snij de appel en komkommer in stukjes, doe die in de kom erbij. Maak de walnoten iets kleiner, door middel van breken of hakken met een mes. Doe de walnoten dan samen met de mayoniase in de kom en hussel alles door elkaar. Tada, je bent klaar! :)




    *leest dit terwijl ze aardappelpuree eet* oh, ja, aardappelpuree is de enige vorm van aardappel die ik kan waarderen. Alhoewel, röstirondjes vind ik ook erg lekker. Maar gewone, gekookte aardappelen of gebakken aardappelen of aardappelkroketjes of chips, nah, nee, dankje.

    WALDORF SALADE! Die haalde ik vroeger wel eens bij de slager, haha. Alleen zat er dan geen kip in. Maar klinkt echt super easy (en met de kip is het natuurlijk wel iets vullender). Maaruh, 150g kip vs 1 appel, 1/4 komkommer en een handje walnoten, is het dan niet meer kipsalade? :P

    Ashara schreef:
    Stoofvlees. Dat maak ik dus helaas nooit voor mezelf omdat het vlees duur is en het zooo lang duurt.

    Ik ben wat aan het afvallen dus ik probeer niet zoveel koolhydraten te eten. Wat je dan krijgt is gerechten zoals deze:

    - Een meergranen-triangelbroodje met vis, ei, champignons en erwtenpuree (diepvrieserwten koken 5 min, dan huttenkase erbij en pureren).
    - Chili zonder iets van rijst. Dus bonen, tomatenblokjes, (kip)gehakt, paprika, tomatenpuree, kruiden en magere yoghurt voor erbij.
    - Salades. Hou van salades, want voeg bijna nooit sla toe. Pak de groenten die je lekker vindt, pak een proteïnebron, iets crunchy en iets van kaas.
    - Zelfgemaakte soep. Ik eet graag courgettesoep. Ui, knoflook, courgette aanbakken, dan water en bouillonblokjes, halfuurtje laten koken en pureren.
    - Grieks. Kipgyros, griekse salade (feta, tomaat, komkommer), zelfgemaakte tzatziki en een pita bread.

    Ik kijk vaak naar de bonus van de AH en dan bouw ik mijn gerechten daar omheen.



    Oeh, ja, zelfgemaakte soep! Love that. Ik zal zo ff m'n recept voor pompoen-zoete aardappelsoep opduikelen! Nomnomnom wat houd ik van die soep.
    Grieks eten is idd lekker, maar maak ik zelf bijna nooit dus daar denk ik dan ook niet aan. Maar dat moet ik zeker gaan doen want omg alles is zo lekker (behalve olijven xD)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Girlicious schreef:
    Oeh dit topic ga ik ook even volgen :)
    Enne... ik lust ook geen vis en champignons dus dit topic is dan perfect voor mij haha

    De enige tip die ik je voorlopig kan geven is voor ovenaardappeltjes
    Recept namens mijn stiefvader en ik ben er zelf ook gek op
    Je verwarmt de oven voor op 180 graden en pakt een paar aardappels.
    Deze snij je in partjes en breng je op smaak met Bruschetta, citroenpeper, scheutje olijfolie, knoflookpoeder, zout en peper.
    Dit mix je een beetje door elkaar en gaat vervolgens voor 20 min de oven in.
    Na 10 min even de aardappelpartjes draaien in de oven en klaar..
    Echt een aanrader!

    Ik heb van mijn moeder ook een heel kruidenpakketje gekregen die ze bij de markt heeft gehaald.
    Dus daar ben ik nu een beetje mee aan het experimenteren haha


    Geen vis en geen champignons, yay! Nog iemand! Ben niet de enige!
    En dan zijn er toch van die monstertjes in dit topic die visrecepten en champignonrecepten geven hahaha :P nou ja, wordt in ieder geval gewaardeerd dat ze iets delen, want vis en champignons zijn vervangbaar :Y)

    Thanks voor het recept! Oh, en waar kun je citroenpeper kopen? Heb daar nog nooit van gehoord haha

    [ bericht aangepast op 8 juni 2019 - 18:57 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oeh er zitten al veel lekkere gerechten tussen.
    Ik ben een super picky eater hoor haha
    Maar ik probeer ze wel voordat ik ze de stempel 'niet lekker' geef.
    Maar vis kan je vervangen met vlees en qua groente is er ook genoeg keuze.
    Dus daar kan je zelf een beetje mee freestylen inderdaad.

    Ik kende het eerst ook niet maar mijn stiefvader zweert erbij haha
    Mijn moeder haalt de citroenpeper altijd bij de markt in Rotterdam.
    Ik weet alleen niet zeker of de supermarkt ze ook verkoopt 🤔


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Derks schreef:
    (...)

    Oeh, ja, zelfgemaakte soep! Love that. Ik zal zo ff m'n recept voor pompoen-zoete aardappelsoep opduikelen! Nomnomnom wat houd ik van die soep.
    Grieks eten is idd lekker, maar maak ik zelf bijna nooit dus daar denk ik dan ook niet aan. Maar dat moet ik zeker gaan doen want omg alles is zo lekker (behalve olijven xD)


    Sorry, maar het idee alleen al. Dat zullen sommigen mensen ook wel hebben met mijn favoriete pannenkoek + beleg combinatie, spekpannenkoek met stroop. Hoewel ik dat eerst ook een hele aparte combinatie vond en nu ontzettend lekker. Rostirondjes vind ik ook niet zo.

    Ik ben nogal fan van kip dus de porties qua ingrediënten kunnen niet helemaal kloppen. Maar ik zag een recept bij AH en die gebruikte maar een appel voor 4 personen dus 1 appel voor 2 personen met komkommer erbij leek mij wel genoeg. Waarschijnlijk is een halve komkommer beter. Volgens mijn vader hoort er officieel ook nog bleekselderij in. Niet dat we dat ooit doen. Het is al een tijd geleden dat ik waldorf salade heb gemaakt dus mede ook vandaar dat de porties niet kloppen.


    Physics is awesome

    Ik eet echt suuuuuper graag geitenkaassalades, maar maak dat eigenlijk nooit zelf haha

    Dit is een van mijn favoriete websites om gerechtjes te zoeken.


    The soul needs autumn.

    Wat ik trouwens doe sinds ik op kamers woon is de allerhande en vergelijkbare tijdschriften meenemen uit de supermarkt en recepten eruit scheuren. Die zitten in een map en zo probeer ik steeds wat nieuws als ik tijd/zin heb om echt te koken-koken (lees: geen AVG dus)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Lasagna