• De stelling van deze week luidt:
    Er zouden scholen moeten bestaan voor hoogbegaafde kinderen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Hoogbegaafde leerlingen moeten absoluut niet aan hun lot overgelaten worden. Verveling op school kan tot heel vervelende dingen leiden. Toch denk ik dat aparte scholen voor hoogbegaafde kinderen niet per se een goed idee is.

    Kinderen moeten leren omgaan met alle soorten mensen: dat geldt niet alleen voor de scheiding hoogbegaafd-laagbegaafd (is dat een ding?). Ik denk daarom dat leerlingen, welke behoefte ze ook hebben (mits mogelijk), bij elkaar in klassen gezet moeten worden. Dat geldt ook voor autisme, voor AD(H)D en andere psychosociale en cognitieve afwijkingen.

    [ bericht aangepast op 25 aug 2019 - 16:23 ]

    CptJohnRiley schreef:
    Hoogbegaafde leerlingen moeten absoluut niet aan hun lot overgelaten worden. Verveling op school kan tot heel vervelende dingen leiden. Toch denk ik dat aparte scholen voor hoogbegaafde kinderen niet per se een goed idee is.

    Kinderen moeten leren omgaan met alle soorten mensen: dat geldt niet alleen voor de scheiding hoogbegaafd-laagbegaafd (is dat een ding?). Ik denk daarom dat leerlingen, welke behoefte ze ook hebben (mits mogelijk), bij elkaar in klassen gezet moeten worden. Dat geldt ook voor autisme, voor AD(H)D en andere psychosociale en cognitieve afwijkingen.


    Wordt dat niet een te groot gedoe voor de docenten? Die zijn ook maar mens en dan moeten ze inene specialist worden op ieder gebied, want men hoort goed en passend onderwijs te krijgen en wil dat dus ook.

    Zelf ben ik wel een voorstander voor scholen voor hoogbegaafde kinderen. Dan krijgen ze tenminste de educatie die ze nodig hebben.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik vind van niet. Hoogbegaafde kinderen presteren soms net minder omdat ze te veel worden opgehemeld door hun ouders en daardoor denken dat ze toch alles al kunnen waardoor ze het helemaal niet meer nodig vinden om iets te doen en dan kunnen ze in de problemen komen wanneer ze bijvoorbeeld naar de universiteit gaan. Op school leer je meer dan alleen wiskunde, geschiedenis of taal. Het is ook belangrijk dat je correct leert functioneren in normale sociale situaties en dat mensen niet in hokjes worden gestopt of een label op hun geplakt krijgen. Ze moeten genoeg "voer" krijgen maar op sociaal vlak is het beter om mensen niet anders te behandelen want dat kan ook nadelig zijn voor hun sociale ontwikkeling.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Als leerkracht roep ik heel hard ‘nee, in Godsnaam niet’ — wel extra ondersteuning voor de leerkracht door een specialist.


    •

    Als kind met hoogbegaafdheid zeg ik keihard JA, Ik en een paar klasgenoten vervelen ons tijdens de meeste lessen dood en krijgen stof die ver onder ons niveau ligt


    I survived because the fire inside of me burned brighter then the fire around me -Joshua Graham-

    Die bestaan toch al? Misschien nog niet in grote aantallen, maar ik herinner me dat het in een recente nieuwsuitzending nog ging over een school voor hoogbegaafden. Die kinderen zeiden dat ze veel gelukkiger waren op die school, omdat ze zich op een "gewone" school verveelden. Op de school voor hoogbegaafden werden ze meer uitgedaagd en waren ze dus ook veel meer gemotiveerd. In de voormiddag kregen de kinderen trouwens "gewone" lessen (volgens het algemene leerplan, maar aan een sneller tempo dan in een gewone school). In de namiddag kregen ze les over hoe je kunt omgaan met mensen die wel of net niet hoogbegaafd zijn, hoe je met faalangst en perfectionisme kunt omgaan, enzovoort. Dat vond ik echt een goed concept!


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon