• De stelling van deze week luidt:
    Verjaring moet worden afgeschaft

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Eens. Ik vind het niet oké dat mensen zoals verkrachters, pedofielen en andere criminelen onschuldige mensen zo zwaar verwonden en belasten en vervolgens er gewoon mee wegkomen, omdat de feiten te laat aan het licht komen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Eens. Ik vind het niet oké dat mensen zoals verkrachters, pedofielen en andere criminelen onschuldige mensen zo zwaar verwonden en belasten en vervolgens er gewoon mee wegkomen, omdat de feiten te laat aan het licht komen.

    Ik dacht dat ernstige misdrijven zoals moord ook niet verjaren...

    Eens, als het bewezen kan worden, dan heeft het plaats gevonden en dan vind ik niet dat je er gewoon onderuiy kan komen. Wat voor boodschap is het ook? Als je lang genoeg niet gepakt kan worden, is het allemaal ok?

    [ bericht aangepast op 15 sep 2019 - 18:55 ]


    Mhm?

    Voor zover ik weet zit er op elke "case" / dossier een soort houdbaarheidsdatum. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat men niet te lang met een zaak bezig blijft en andere zaken laat verstoffen; een soort orde behouden, als het ware.
          De stelling ben ik het oneens mee, omdat het er voor een reden is. Het heeft meer te maken met de aanpak die veranderd moet worden, in plaats van de "verjaring".


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Verjaringstermijn / Soort misdrijf

    6 jaar Misdrijven waarop een boete, hechtenis of gevangenisstraf van maximaal 3 jaar is gesteld. Zoals belediging, stroperij en het niet opvolgen van een ambtelijk bevel.

    12 jaar Misdrijven waarop een gevangenisstraf van meer dan 3 jaar is gesteld. Zoals diefstal, oplichting en valsheid in geschrifte.

    20 jaar Misdrijven waarop een gevangenisstraf is gesteld van 8 jaar of meer. Zoals afpersing, aanranding en samenspanning tot bepaalde misdrijven.

    Geen Misdrijven waarop een gevangenisstraf van 12 jaar of meer is gesteld. Zoals moord, doodslag, verkrachting en mensenhandel. Zedenmisdrijven tegen kinderen waarop een gevangenisstraf van 8 jaar of meer is gesteld.

    Zoals je ziet is er geen of een mega lange verjaringstermijn bij zware misdrijven. De verjaringstermijn is in leven geroepen omdat mensen na een bepaalde tijd niet meer de behoefte zien iemand te straffen, bij bepaalde overtredingen of misdrijven. Dit bijvoorbeeld na openbare dronkenschap. Lui willen dit wel bestraft zien de volgende dag, maar niet vijftien jaar later. Zodat geen onnodig gebruik wordt gemaakt van faciliteiten is dus de verjaring in leven geroepen. Dit is nuttig en niet onredelijk dus ik ben het oneens met de stelling.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ashara schreef:
    Verjaringstermijn / Soort misdrijf

    6 jaar Misdrijven waarop een boete, hechtenis of gevangenisstraf van maximaal 3 jaar is gesteld. Zoals belediging, stroperij en het niet opvolgen van een ambtelijk bevel.

    12 jaar Misdrijven waarop een gevangenisstraf van meer dan 3 jaar is gesteld. Zoals diefstal, oplichting en valsheid in geschrifte.

    20 jaar Misdrijven waarop een gevangenisstraf is gesteld van 8 jaar of meer. Zoals afpersing, aanranding en samenspanning tot bepaalde misdrijven.

    Geen Misdrijven waarop een gevangenisstraf van 12 jaar of meer is gesteld. Zoals moord, doodslag, verkrachting en mensenhandel. Zedenmisdrijven tegen kinderen waarop een gevangenisstraf van 8 jaar of meer is gesteld.

    Zoals je ziet is er geen of een mega lange verjaringstermijn bij zware misdrijven. De verjaringstermijn is in leven geroepen omdat mensen na een bepaalde tijd niet meer de behoefte zien iemand te straffen, bij bepaalde overtredingen of misdrijven. Dit bijvoorbeeld na openbare dronkenschap. Lui willen dit wel bestraft zien de volgende dag, maar niet vijftien jaar later. Zodat geen onnodig gebruik wordt gemaakt van faciliteiten is dus de verjaring in leven geroepen. Dit is nuttig en niet onredelijk dus ik ben het oneens met de stelling.



    Dit dus.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Misschien is dat in Nederland zo, maar ik heb van dichtbij te maken met een verjaringstermijn voor een geval van kindermisbruik in Vlaanderen, dus gewoon al voor dit geval: weg ermee.


    Mhm?

    Oh, dat wordt er bedoeld met verjaring.
    Ik dacht dat het te maken had met dat je eigen verjaardag niet meer zou bestaan, en leefden we zonder leeftijd.
    Was ook een interessante stelling geweest, misschien. :'D

    Wat betreft verjaring op cases van slechte dingen...
    Het zou niet moeten bestaan. Criminelen hebben die daden gepleegd, ook al was het 20 jaar geleden, maar ik snap wel als je eindelijk een dader hebt die dan bijvoorbeeld 89 jaar oud is, wat ga je daarmee doen dan?
    Je kan diegene in de gevangenis gooien, maar wat zal dat doen? Het is niet alsof die 89 jarige zich zal "verbeteren" om daarna de prachtige weide wereld te omarmden als hij vrij komt...

    [edit]
    Lees net even de reacties boven me; ja, ik begrijp dat ook, de verjaring zijn niet onredelijk. Dat is zeker waar.
    Maar vaak hebben ze geen verjaring nodig om de zaken op een halt te zetten. Ze hebben vast wel hun prioriteiten.
    Daarom lijkt het voor mij niet nodig een verjaring te hebben op een case file.
    Daarbij ik denk als het uiteindelijk goed zal gaan, de rechter besluit het uiteindelijke oordeel over de straf. Het zou waarschijnlijk wel zo zijn dat de duur dat een case nodig hebt. (bijvoorbeeld 13 jaar) dat de straf anders zou zijn.
    Zeker in Nederland zal dat dan zijn aangezien we soms teveel medeleven tonen voor een dader. (beetje slecht onderbouwt met feiten, maar zo voelt het voor mij.)

    [ bericht aangepast op 16 sep 2019 - 23:56 ]


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    CptJohnRiley schreef:
    (...)
    Ik dacht dat ernstige misdrijven zoals moord ook niet verjaren...


    Ik heb het niet perse over moord, maar pedofilie/misbruik/ verkrachting kunnen in België wel verjaren, denk ik, want ik herinner me nog dat veel slachtoffers van Vangheluwe destijds erg verontwaardigd waren omdat zijn kindermisbruik verjaard was. Dat is misschien geen moord, maar die mensen zijn wel voor de rest van hun leven verwoest of getekend.

    [ bericht aangepast op 19 sep 2019 - 20:01 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Ik heb het niet perse over moord, maar pedofilie/misbruik/ verkrachting kunnen in België wel verjaren, denk ik, want ik herinner me nog dat veel slachtoffers van Vangheluwe destijds erg verontwaardigd waren omdat zijn kindermisbruik verjaard was. Dat is misschien geen moord, maar die mensen zijn wel voor de rest van hun leven verwoest of getekend.


    Er is net een wetsvoorstel ingediend rond verjaring en seksuele misdrijven ^^


    Mhm?