• Aan welke Nederlandse woorden ergeren jullie jezelf? Ik en mijn vader hadden het er gisteren over, en we konden vele rare en irritante woorden noemen. Aan welke woorden ergeren jullie je?


    Isn't Baji-san awesome?

    Wat ik als Belg altijd heel vreemd vind klinken is 'opkijken tegen iemand'. In België is het gewoon 'opkijken naar iemand', waardoor ik bij jullie uitspraak altijd moet denken aan de uitdrukking 'ergens tegenop kijken', wat weer iets anders betekent. :')
    En net bedacht ik me ook dat ik het woord 'jam' heel lelijk vind haha.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik ben zelf ook een Belg, en je hebt gelijk. Jam is gewoon een lelijk woord.


    Isn't Baji-san awesome?

    Wat was het lijstje van jou en je vader dan? Ben wel benieuwd haha
    Ik vind 'patat' om naar frietjes te verwijzen en heel lelijke, don't know why that gets me :') Mierenneuker vind ik ook echt een vuil woord.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    ZainaSwift schreef:
    Ik ben zelf ook een Belg, en je hebt gelijk. Jam is gewoon een lelijk woord.

    Oh sorry haha, ik vatte 'Nederlands' iets te letterlijk op en stond er niet bij stil dat dat ook gewoon onze taal is, oeps. :') Ik sluit me ook nog aan bij de reactie hierboven, patat vind ik verschrikkelijk. Nu ga ik even denken over welke typische Vlaamse woorden ik verschrikkelijk vind.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Wat ik als Belg altijd heel vreemd vind klinken is 'opkijken tegen iemand'. In België is het gewoon 'opkijken naar iemand', waardoor ik bij jullie uitspraak altijd moet denken aan de uitdrukking 'ergens tegenop kijken', wat weer iets anders betekent. :')

    Oh, +1! Ik heb echt al vaak dingen meerdere keren moeten lezen omdat dat zo raar klinkt!

    Zelf vind ik "afgelasten" echt zo ontzettend raar, terwijl ik weet dat dat de juiste manier is. In mijn hoofd maak ik er systematisch toch nog altijd gewoon "aflassen" van.


    Nothing is impossible in my own powerful mind.

    Ik vind 'jarige job' een beetje heel irritant. Wat ik nog irritant vind:
    → meid → Ik vind dat woord gewoon heel raar. Ik erger me eraan als leerkrachten dat tegen mij zeggen.

    → kanjer → Ik spreek ook Urdu, en in het Urdu is dat een scheldwoord, dus elke keer dat een leerkracht in de basisschool dat op mijn testen schreef, moest ik opeens kei hard lachen.

    → oudjes → Hier heb ik gewoon geen verklaring voor.

    Dit vond ik op een website:

    Top 10 Vlaanderen

    absoluut
    comfortzone
    dagdagelijks
    eigenlijk
    groentjes
    ik heb zoiets van
    leuk
    me-time
    naar de toekomst toe
    super

    Top 10 Nederland

    duurzaam
    eigenlijk
    genderneutraal
    in je kracht staan
    loverboy
    papadag
    shinen
    soort van
    stukje
    super

    https://www.standaard.be/cnt/dmf20171130_03216315

    Zitten hier wat erge woorden tussen?


    Isn't Baji-san awesome?

    ^ haha "papadag" vind ik ook afschuwelijk. Alsof de vader er dan even 1 x in de week is voor zn kinderen en we daar direct een woord voor moeten vinden en het moeten vieren, terwijl het heel normaal zou moeten zijn om tijd met je koters te spenderen als man. Zijn alle andere dagen mamadagen ofzo?


    ars moriendi

    Het Brabantse 'ik ben aangereden'. Als ik zou zeggen 'ik kom aanrijden' dan bedoel ik daarmee dat ik er pretty much ben. In het Brabants is het dus dat je dan net weg bent gereden.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    CORPSEHUSBAND schreef:
    Het Brabantse 'ik ben aangereden'. Als ik zou zeggen 'ik kom aanrijden' dan bedoel ik daarmee dat ik er pretty much ben. In het Brabants is het dus dat je dan net weg bent gereden.

    Dat doen we in (Nederlands) Limburg ook. Echt een fijne uitdrukking om te gebruiken wanneer je praat met mensen die daar niet bekend mee zijn. Die hebben dan meteen paniek of het wel oké met je gaat en dergelijke :') Omdat buiten net weggereden / er bijna zijn, het ook kan betekenen dat je zojuist door een andere weggebruiker aan bent gereden.

    Verder sluit ik me als Limburger ook graag aan bij de anti-patat-movement hierboven.
    Woorden die ik hier nog niet voorbij heb zien komen maar die ik wel lelijk vind:
    - Afgelasten. Wat doet die 'ge' daar in de infinitief? Gewoon nee.
    - Trouwerij. Like een bruiloft is een mooi, speciaal iets voor veel mensen, trouwerij laat het bijna klinisch klinken.
    - Oppepprik. Te veel p-s. Maar mijn aversie tegen dit woord komt vooral omdat ik hugo de jonge moe ben.
    En ook niet specifiek een woord, maar wel iets waar ik me aan erger in het Nederlands (maar ook in het Engels): mensen die hun partner manlief / hubby / m'n vrouwtje / mannetje / ventje noemen.

    Ik zou door kunnen gaan, maar ik denk dat dit wel een goede lijst is om mee te beginnen :')


    because i knew you, i have been changed for good

    Super en groentjes, kunnen inderdaad erg vervelend worden uitgesproken, vind ik. Ik vind “super!” soms onoprecht overkomen, weet niet of het aan mij ligt, maar het voelt fake en overdreven als mensen antwoorden met “super!” Vooral omdat het echt om banale dingen al wordt gezegd soms. Moest ik nu nog de Nobelprijs hebben gewonnen en ze zeggen super, tot daar, maar als ik gewoon zeg, ik heb de bijlage doorgestuurd en dan krijg ik “super”, dan voelt dat zo onoprecht want wat is er nu “super” aan zoiets simpels? En groentjes kan soms snobistisch overkomen, snobistisch is niet 100% het juiste woord, maar ik weet niet hoe ik het moet zeggen, maar soms zijn verkleinwoorden vervelend. Ik snap wel dat deze woorden in die lijst staat


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    ZainaSwift schreef:
    Ik vind 'jarige job' een beetje heel irritant. Wat ik nog irritant vind:
    → meid → Ik vind dat woord gewoon heel raar. Ik erger me eraan als leerkrachten dat tegen mij zeggen.

    → kanjer → Ik spreek ook Urdu, en in het Urdu is dat een scheldwoord, dus elke keer dat een leerkracht in de basisschool dat op mijn testen schreef, moest ik opeens kei hard lachen.

    → oudjes → Hier heb ik gewoon geen verklaring voor.

    Dit vond ik op een website:

    Top 10 Vlaanderen

    absoluut
    comfortzone
    dagdagelijks
    eigenlijk
    groentjes
    ik heb zoiets van
    leuk
    me-time
    naar de toekomst toe
    super

    Top 10 Nederland

    duurzaam
    eigenlijk
    genderneutraal
    in je kracht staan
    loverboy
    papadag
    shinen
    soort van
    stukje
    super

    https://www.standaard.be/cnt/dmf20171130_03216315

    Zitten hier wat erge woorden tussen?

    Ik vind van die top 10's alleen shinen, papadag en loverboy wat stom. Oh, en groentjes is ook stom, maar ik vind de meeste verkleinwoorden wel irritant


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Het woord sukkel haat ik. Een of ander *zucht
    rotwijf had mij daarmee gepest en had vaak k@nker erbij gevoegd.
    Dat verwende kutwijf van een pestkop werd als onschuldig gezien en er werd beweerd dat ze nooit met kanker zou schelden omdat ze blond haar en blauwe ogen had en zogenaamd onschuldig leek. Sindsdien haat ik het woord sukkel.

    Ik vind kleedje en vliezen echt gekke woorden.

    Ik ontdekte vorige week dat het woord Zompig, dus een Brabants woord is, ik dacht mijn leven lang gewoon Nederlands😅


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wappie(s)


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.