• De stelling van vandaag luidt:
    Wie ongezond leeft, moet meer zorgpremie betalen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Naa, vaak zijn mensen zich er niet van bewust dat ze 'ongezond leven' dus, dan word de grens trekken wel moeilijk. Al kan me het idee erachter wel voorstellen.


    Wie du mir, so ich dir.

    Nee, dat is niet mogelijk. Allereerst moet vastgesteld worden van 'ongezond' is. Dan moet je kijken naar overige factoren. Moet een kind van rokende ouders meer premie betalen, omdat zijn ouders roken en hij hierdoor automatisch meerookt? Dit zijn buitenstaande factoren. Dan moet nog nagegaan worden of de 'ongezonde levensstijl' opzettelijk nagestreeft wordt. Snelt wordt bijvoorbeeld gesteld, dat iemand met obesitas daar zelf schuld aan heeft, doordat ze niet sporten en veel te veel eten. Dit hoeft echter niet altijd de oorzaak te zijn. Obesitas kan namelijk ook ontstaan door een niet goed functionerende schildklier.

    Ook zou je dan moeten stellen, dat mensen die geen kinderen hebben of ze niet kunnen krijgen, bijvoorbeeld geen kraamzorg in hun pakket hoeven te hebben. Iedereen betaald namelijk standaard aan kraamzorg, zelfs als je het niet nodig hebt. Dit is met meer zo, dus als mensen die 'ongezond' leven een hogere premie moeten betalen, dan moeten er ook mogelijkheden zijn om onderdelen die je toch niet gebruikt uit je pakket te halen, wat dus niet mogelijk is.

    Al in al zijn er veel te veel afhankelijke factoren om dit door te voeren. Iets dat sowieso al niet mogelijk is.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    tis ieder zijn keuze of hij of zij ongezond of gezond leeft, waarom dan geld voor dat leven te hoeven betalen? Ik rook, en zuip mij elke week strontzat, daar heb ik toch voor gekozen en niet de overheid? zou dan ook niet inzien waarom ik daar voor moet betalen. ik betaal al genoeg aan de focking belastingen!


    Cheers Göran ^^

    Nee, ik denk dat als je ongezond leeft je al genoeg gestraft wordt. [Nu heb ik het niet over ziektes waar je niets aan kan doen.]


    I'm a hero, and I'm super. I guess I'm a SUPERHERO

    Geen idee.


    *insert philosophical cringe expression here*

    Courtesan schreef:
    Nee, dat is niet mogelijk. Allereerst moet vastgesteld worden van 'ongezond' is. Dan moet je kijken naar overige factoren. Moet een kind van rokende ouders meer premie betalen, omdat zijn ouders roken en hij hierdoor automatisch meerookt? Dit zijn buitenstaande factoren. Dan moet nog nagegaan worden of de 'ongezonde levensstijl' opzettelijk nagestreeft wordt. Snelt wordt bijvoorbeeld gesteld, dat iemand met obesitas daar zelf schuld aan heeft, doordat ze niet sporten en veel te veel eten. Dit hoeft echter niet altijd de oorzaak te zijn. Obesitas kan namelijk ook ontstaan door een niet goed functionerende schildklier.

    Ook zou je dan moeten stellen, dat mensen die geen kinderen hebben of ze niet kunnen krijgen, bijvoorbeeld geen kraamzorg in hun pakket hoeven te hebben. Iedereen betaald namelijk standaard aan kraamzorg, zelfs als je het niet nodig hebt. Dit is met meer zo, dus als mensen die 'ongezond' leven een hogere premie moeten betalen, dan moeten er ook mogelijkheden zijn om onderdelen die je toch niet gebruikt uit je pakket te halen, wat dus niet mogelijk is.

    Al in al zijn er veel te veel afhankelijke factoren om dit door te voeren. Iets dat sowieso al niet mogelijk is.

    Daar ben ik het mee eens. Doordat dit eerst uitgezocht moet worden, kost het meer geld om dit voor elkaar te krijgen dan dat de overheid extra binnen krijgt en is het dus geldverspilling.

    Daarnaast mag iedereen leven zoals hij wilt zolang daarbij de wet niet overtreden wordt. Iedereen heeft recht op eigen levensbehoefte en eigen levenswijze.


    To live would be an awfully big adventure

    nee, je weet vaak niet eens of je gezond leeft.


    If you don't believe in God, then you believe in Charles Darwin.

    KirstenSnaps schreef:
    Naa, vaak zijn mensen zich er niet van bewust dat ze 'ongezond leven' dus, dan word de grens trekken wel moeilijk. Al kan me het idee erachter wel voorstellen.


    Hope goes lost but never dies.

    Geen mening


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Oneens. Als je zo opgevoed bent weet je niet beter en zou het lullig zijn als diegene ineens meer moet betalen dan een ander.


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

    Nee, dan moet er eerst weer een hele lijst komen met wat er gezond en wat er ongezond is.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind het idee erachter wel oke, maar in de praktijk is dit niet te realiseren. Ik denk namelijk dat iedereen een andere mening heeft over wat ongezond leven is. Waar trek je dan de grens? En vaak zijn mensen zich er niet eens van bewust dat ze ongezond leven.


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Speaker schreef:
    Nee, dan moet er eerst weer een hele lijst komen met wat er gezond en wat er ongezond is.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Nope.


    "We need fantasy to survive 'cuz reality is too difficult" - Lady Gaga

    Dat ligt eraan wat er met ongezond leven wordt bedoeld. Vaak is dat 'ongezond' leven op correlaties gebaseerd, en op die manier is het dus een vermoeden dat diegene meer kosten gaat maken. Je weet het echter nooit zeker, omdat het alleen maar statistisch is bewezen.
    Op de andere momenten, dat je ongezond bent en dat men weet waardoor het veroorzaakt is, dan gaat het vaak niet eens om ongezond leven.
    Eerlijk gezegd; nee, ik ben tegen deze stelling.


    Life is hard and then we die