• Hee allemaal,
    Ik moet een debat doen voor school en ik heb deze stelling:
    Iedereen moet verplicht oorgaandonor worden.
    Ik vroeg me af hoe jullie er overdenken en wat jullie argumenten zijn. Zelf ben ik tegen omdat ik vind dat iedereen zelf over zijn/haar lichaam moet kunnen beslissen. Maar wat vinden jullie??

    xxx


    I'm a lover, not a fighter. But I fight for what I love!

    Nee, er is een te groot medisch gevaar. Er zitten bepaalde stoffen op dat orgaan, daardoor ziet je immuunsysteem het als een indringer en gaat het orgaan langzaam maar zeker afbreken. Daar heb je wel medicijnen voor, maar die helpen ook niet echt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    StJimmy schreef:
    Ik vind dat iedereen donor is tot dat ze het veranderen i.p.v zoals nu dat je geen donor bent tot dat je het verandert. Zo dwing je namelijk mensen na te denken.
    Ik vind niet dat het verplicht moet zijn.


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Oneens. Ik bepaal zelf toch zeker wel of mijn lichaam uitgedeeld mag worden aan anderen of niet? Ik heb me wel aangemeld als donor, maar zodanig dat mijn nabestaanden mogen kiezen of ze het willen of niet.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Immortal schreef:
    (...)
    Ja, het klinkt misschien egoïstisch. Maar zo voel ik het nu eenmaal. Ik hou graag mijn lichaam intact. Want daar heeft mijn ziel zich mijn hele leven in gehuisd en dan wil ik dat lichaam dan ook een eervol einde geven door alles intact te laten.

    En als ik ernstig ziek ben, wil ik nog altijd een orgaan van een persoon die er zelf ook 100 % achter staat.


    Ik respecteer je mening en denk zelf ook wel ongeveer hetzelfde maar zou het niet een mooi gebaar zijn om iemand anders die nog een heel leven voor zich kan hebben een van jou organen te geven?? Ik denk dat ik zelf als ik 18 ben ook zo'n briefje van de orgaan registratie invul maar dat ik dan lang niet alles laat doneren misschien alleen mijn nier ofzo.


    I'm a lover, not a fighter. But I fight for what I love!

    DerMeister schreef:
    Oneens. Ik bepaal zelf toch zeker wel of mijn lichaam uitgedeeld mag worden aan anderen of niet? Ik heb me wel aangemeld als donor, maar zodanig dat mijn nabestaanden mogen kiezen of ze het willen of niet.

    Is dat niet altijd zo?


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Nevada schreef:
    Ik ben tegen. Je bent baas over eigen lichaam. Ze kunnen je tot niets verplichten. Ik ben het er ook niet mee eens dat je standaard donor bent, ik weet niet of dit als zo is, maar daar ben ik in ieder geval tegen.


    Waar gaat het heen met de mensheid als we niet eens kunnen beslissen ovver onze eigen organen?!


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ik zou het wel verplicht willen hebben, maar dat kan gewoon niet. Iedereen moet over zijn eigen lichaam kunnen beslissen, en ik denk dat je je ook niet lekker voelt als je een orgaan van iemand draagt die er niet achter stond.


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    Kikkeli schreef:
    Same opinion as you.


    Whatever '

    Dus ook mensen met een ongeneeslijke, besmettelijke, dode ziekte?
    Lol, hij zal lang overleven...

    Tegen, iedereen moet inderdaad kunnen beslissen over zijn eigen lichaam. Zelf wil ik dat niet zijn, ik ben dan wel dood maar dan nog moeten ze niet in mijn lichaam zitten. Ik heb die dingen gekregen om erin te laten zitten, niet om ze weg te geven, what the fuck. Zo vrijgevig ben ik nu ook weer niet!


    You don't run, not when you're with us. You stand your ground and fight.

    Ik ben tegen, ik vind dat je baas over je eigen lichaam moet zijn. Maar ik vind wel dat mensen serieus over het donor zijn na moeten denken, aangezien het wel een anders leven kan redden, uiteindelijk kan je er zelf voor kiezen wat je wilt doneren en wat niet.


    Everything is worse without music.

    StJimmy schreef:
    Ik vind dat iedereen donor is tot dat ze het veranderen i.p.v zoals nu dat je geen donor bent tot dat je het verandert. Zo dwing je namelijk mensen na te denken.
    Ik vind niet dat het verplicht moet zijn.


    wth.

    StJimmy schreef:
    (...)
    Is dat niet altijd zo?


    Nee.

    Je kan kiezen wel of niet donor te worden, maar ook of je het gewoon bent óf of dat je familie kan kiezen of jouw organen wel of niet afgestaan worden.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Ik zou het wel niet verplichten maar ik vind het erg goed :'D. Sorry maar als je dood bent heb je er nu eenmaal niets meer aan, als je daarmee een paar mensen kan helpen, graag!
    Ik zou het echt zielig vinden moest er iemand door mij sterven omdat ze er geen orgaan voor vinden.
    Zelf hoop ik ook op een orgaan moest dat nodig zijn!


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Chapstick schreef:
    Dus ook mensen met een ongeneeslijke, besmettelijke, dode ziekte?
    Lol, hij zal lang overleven...

    Tegen, iedereen moet inderdaad kunnen beslissen over zijn eigen lichaam. Zelf wil ik dat niet zijn, ik ben dan wel dood maar dan nog moeten ze niet in mijn lichaam zitten. Ik heb die dingen gekregen om erin te laten zitten, niet om ze weg te geven, what the fuck. Zo vrijgevig ben ik nu ook weer niet!

    Zoiets checken ze wel hoor, als die dan zo'n ziektes hebben dan wordt dat niet gebruikt nee.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    absoluut niet.
    je mag van mij alles hebben nadat ik dood ben maar totdan blijft alles lekker in mijn lichaam!


    Believe in yourself, change the world.