• De stelling van deze week luidt:
    Nabestaande zouden na de dood van een orgaandonor niet moeten kunnen zeggen dat deze toch geen donor is.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Eens. Ik heb nooit begrepen waarom nabestaanden dat niet zouden willen. Je kan er een leven mee redden. En als de persoon zichzelf daar vrijwillig voor aangemeld heeft, dan hebben die daar totaal geen zeg op.

    nerveus schreef:
    Ehm... als de overledene als donor staat geregistreerd niet nee. Maar als hij echt geen donor was wel natuurlijk. :P Die persoon had het zelf gewild als hij zich als donor had opgegeven. Ik vind niet dat nabestaande dat dan mogen tegenhouden.

    Eens. Het is en blijft de keuze van de overledene.
    Ik kan me wel voorstellen dat je als nabestaande wilt dat er niet met het lichaam van de overledene wordt gezooid, maar die personen moeten ook respect hebben voor de keuze van de overledene.
    Hetzelfde is met dat sommige mensen niet gereanimeerd willen worden.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Eens, het is de keuze van die persoon, niet van de nabestaande. Die zouden die wens moeten respecteren en hebben er eigenlijk niks over te zeggen.
    Ik heb ook al gezegd, als mijn familie me geen donor laten zijn dat ik ze dan ga achtervolgen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    nerveus schreef:
    Ehm... als de overledene als donor staat geregistreerd niet nee. Maar als hij echt geen donor was wel natuurlijk. :P Die persoon had het zelf gewild als hij zich als donor had opgegeven. Ik vind niet dat nabestaande dat dan mogen tegenhouden.


    if you do it right no one can say that you fail

    Ik vind dat ze dat niet mogen weigeren als die persoon zelf heeft gezegd donor te willen zijn. Ik begrijp dat het moeilijk is, maar bekijk het van de andere kant: zijn leven is niet meer te redden, maar met zijn organen dat van een ander misschien nog wel. Bovendien is de medische wereld intussen zo ver dat je dat niet ziet als de operatie klaar is, hoogstens een paar littekens maar die worden immers bedekt door kleren.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    eens, als de overledene er zelf voor heeft gekozen d.m.v. registratie, dan mogen de nabestaanden dat niet zomaar veranderen. Het is immers de wens van de overledene. Als de overledene NIET staat ingeschreven, maar wel een keer heeft gezgt dat hij/zij donor wilde worden, tja, dan vind ik dat het inderdaad wel aan de nabestaanden is om het te beslissen.


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.

    Dat is de keuze van de persoon zelf, niet van zijn nabestaanden. Mij mogen ze na mijn dood helemaal leeg halen, dan kan ik nog andere mensen helpen/redden.


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Eens. Als diegene heeft beslist wel of niet donor te zijn, is dat zijn (of haar) eigen keuze, en ik vind dat de nabestaande dat moeten respecteren, hoe moeilijk ze dat misschien op dat moment vinden.


    Inspiration can hit you any time

    Pollux schreef:
    Nee, dat is de keus van de dode en nabestaanden hebben dat maar te respecteren.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Eens, het is de wens van de persoon en het is respectloos deze keuze te veranderen wanneer de persoon in kwestie er niet meer is om zijn/haar mening door te voeren.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Ik ben zelf donor en ik die keuze zelf gemaakt. Ik snap dat misschien mijn ouders dit dan niet meer willen, maar ik heb die keuze gemaakt, dus ik vind dat ze dat moeten respecteren.
    Eens dus.


    Deep inside, I've never felt alive

    100% agree :'D


    Shoganai i ne~

    *Vraagt zich af waarom ik deze stelling ooit heb toegevoegd*

    Als ik heb laten registreren dat ik donor wil zijn, kunnen mijn naaste familieleden dit alsnog weigeren als ik ben overleden?

    Wettelijk gezien is het niet mogelijk tegen de wil van de overledene in te gaan. In de wet op de orgaandonatie staat dat de keuze van de overledene niet gewijzigd kan worden door derden. De arts heeft wel altijd een gesprek met de nabestaanden over de orgaan- en/of weefseldonatie.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Hm .., datvind ik een moeilijke stelling!!!
    Daar heb ik dit keer geen mening over ;)


    Life is full of fake people