• De stelling van deze week luidt:
    Nabestaande zouden na de dood van een orgaandonor niet moeten kunnen zeggen dat deze toch geen donor is.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Als de donor geregistreerd stond, zou ik het een smet op de nagedachtenis vinden, het is een van de laatste wensen van diegene, niet die van de familie. Maar als diegene niet geregistreerd stond, maar het wel wou, dan is het uiteindelijk aan de familie. Tja.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Eens want de overledene heeft waarschijnlijk goed nagedacht of hij/zij wel of geen donor wilde worden. Ik vind dat de nabestaanden respect moeten hebben voor de keuze voor diegene die is overleden, met de organen kunnen ze immers misschien iemands anders leven redden of beter/dragelijker maken


    Physics is awesome

    Eens, het was de beslissing van het persoon zelf.

    [ bericht aangepast op 19 maart 2012 - 13:57 ]


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    ik ben het helemaal met de stelling eens. ik bedoel, die gene heef zelf een beslissing gemaakt en ik vind het respectloos als je na de dood van die gene dan zijn of haar beslissing gaat veranderen. dat klink voor mij als misbruiken.


    welkome to my garden of fantasy

    AWG schreef:
    Eens. Ik heb nooit begrepen waarom nabestaanden dat niet zouden willen. Je kan er een leven mee redden. En als de persoon zichzelf daar vrijwillig voor aangemeld heeft, dan hebben die daar totaal geen zeg op.


    Your make-up is terrible

    Oneens. Dat is de keuze van die persoon, niet van de familie

    ik begrijp dat het moeilijk is voor de nabestaanden, maar ik vind eigenlijk dat iedereen orgaandonor zou moeten worden.
    Je bent dood, wat moet je in hemelsnaam nog met je lichaam?
    Je kan er beter levens van anderen mee redden


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Als de persoon dit zelf wou zou het gewoon door moeten gaan.
    Maar als de nabestaanden willen dat het lichaam zeg maar ''heel' blijft moet dit ook worden kunnen geaccepteerd toch?


    nothing is true, everything is permitted.

    als iemand er zelf voor heeft gekOzen moet je die keuze niet veranderen


    Reasons are no reasons. They're excuses...-VD, Elena

    Pollux schreef:
    Nee, dat is de keus van de dode en nabestaanden hebben dat maar te respecteren.


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Eens, om de reden die hier al tig keer genoemd is 8D


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Het is de keus van het overleden persoon. De nabestaanden hebben daar niets over te zeggen, vind ik.


    To love is to destroy.

    Mee eens. Het is de keuze van de overledene, hij/zij heeft zich als donor opgegeven. Dit is dus een wens van de overledene en die moet gerespecteerd worden.


    We're all mad here. You'll fit right in.

    Mee eens. Ik sta ook al donor ingeschreven en als ik ooit dood zou gaan en ze zouden een orgaan kunnen gebruiken, hoeven mijn ouders echt niet te zeggen dat ze het niet willen. Want ik heb er niet voor niets voor gekozen donor te worden.


    Tell me about it, stud.

    Bij nader inzien pas ik mijn 'eens' even aan naar 'half'.
    Want ik heb het even omgedraaid, stel dat ik niet die donor was maar iemand.
    Stel, mijn vader zou plotseling te komen overlijden hier in het huis en hij stond ingeschreven als donor. Wij als familie zouden dan geen tijd hebben om afscheid te nemen, hem op te baren en er kunnen dan geen familieleden langskomen om afscheid te nemen, want mijn pa zou dan per direct worden opgehaald om zo snel mogelijk te worden opgesneden, want dat moet binnen een paar uur gebeuren. En eerlijk gezegd, dat zou ik vreselijk vinden, dat je geen tijd heb om afscheid te nemen en je de persoon in kwestie niet eens kunt opbaren in je eigen huis of op een andere plek waar je dat graag wilt. Daar heb je geen zeggen meer over.
    Ja, uiteindelijk krijg je hem wel terug, maar stel dat hij nu álles wilde doneren? Dan krijg je hem terug met allerlei sneden over zijn lijf (zie bedekt zijn door kleding) maar ook zijn schedelpan is losgehaald en dát zie je wel. En daarbij, is hij dan compleet koud en stijf geworden.
    Dus bij nader inzien, ik denk dat ik daar toch wel graag als nabestaande over mee zou willen beslissen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen